RMA direkt eller genom butiken?

Permalänk

RMA direkt eller genom butiken?

Efter mina erfarenheter med svenska butiker så är det de som står för ersättningen av varor som går sönder under garantiperioden, så varför ser man massa folk här som pratar om att de skickar in sina produkter direkt till tillverkarna genom sk. "RMA"?

Om butiken måste ersätta varan enligt svensk lag, varför skulle man någonsin vilja göra RMA-skiten själv?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Kan vara att produkten har längre garanti från tillverkaren än de 12 månader som brukar vara standard i svenska butiker, vänder mig alltid i första hand till återförsäljaren då man slipper stå för eventuell fraktkostnad.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

Kan vara att produkten har längre garanti från tillverkaren än de 12 månader som brukar vara standard i svenska butiker, vänder mig alltid i första hand till återförsäljaren då man slipper stå för eventuell fraktkostnad.

Även om det är tillverkaren som utlovat den längre garantin så kan du rikta anspråket mot säljaren. Se http://lawline.se/answers/garanti-lamnad-for-saljarens-raknin...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

För mig beror det till största delen på hur jag köpt produkten har jag beställt den via internet så kontaktar jag tillverkaren då jag ändå måste skicka iväg det är det köpt lokalt så tar jag med det till butiken.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Det enda en garanti kan göra är ett bättre villkor än vad konsumentköplagen och reklamationsrätten ger då dessa är lagstadgade och således omöjligt att friskriva sig från.

Med andra ord så kan en butik lova dig en ny VOLVO som kompensation om du har pixelfel på din nya skärm inom 100 år. Däremot så kan dom inte neka dig en ny* skärm om det inträffar inom tre år. Det enda kruxet är att inom 6 månader har företaget bevisbördan och resterande har du bevisbördan. Med andra ord måste företaget dom 6 första månaderna bevisa att felet inte finns. Därefter måste du bevisa att felet är ett ursprungsfel, vilket visserligen kan ha inträffat senare men kan antas bero på en svaghet i tillverkningen.

Det stora problemet är att folk oftast åberopar garantin, istället för reklamationsrätten. Garanti är ett frivilligt åtagande och inget fel med det. Men beroende på vad som inträffar är dom flesta garantier så snäva så att om det inte är uppenbart att din nya produkt levrades som sågspån i en ICA-kasse så kan dom lurigare säljarna på så vis friskriva sig allt, även om det på pappret ser ut som guld och gröna skogar i ersättning.

Dessutom är det så att du har ett köpavtal med säljaren - inte tillverkaren så tillverkaren kan i princip neka dig allt. Vanligaste är dock att tillverkaren agerar när det gäller större varor med enorm storlek, tunga varor eller extremt dyra varor / krångliga varor. Som exempel en enorm TV, laserskrivare modell större samt vitvaror samt fasta elinstallationer och bilar eller hus. Även multinationella företag som är sin egen säljare som IKEA eller Microsoft har även felhanteringen själva.

Många tillverkare tar även på sig ansvaret när det gäller enklare fall när en vara inte är komplett och enkelt kan lösas av dig med att skicka en ny del till varan som exempelvis saknade skruvar eller ersätta en trasig hårddisk-vagga.

*Med ny skärm menade jag en rimlig åtgärd som företaget vidtar för att få skärmen i nyskick. Vilket oftast är utbyte, reparation eller kompensation / rabatt eller rätten att häva köpet - oftast är det priset eller varans typ som avgör. Efter tre åtgärdsförsök har du alltid rätt att häva köpet eller om det skulle ta orimligt lång tid att åtgärda.

Kom ihåg att alltid åberopa reklamationsrätten först.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det stora problemet är att folk oftast åberopar garantin, istället för reklamationsrätten.

Man behöver inte åberopa det ena eller det andra. Man reklamerar helt enkelt till säljaren (dvs meddelar att det finns ett fel man anser att denna ansvarar för)...oavsett om man säger "garanti", "reklamationsrätt", både och eller ingetdera så är säljaren skyldig att vidta de åtgärder man har rätt till.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

@PeCe: Må så vara. Problemet är att säljarna inte tillämpar det, har själv varit med om det flera gånger.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Om tillverkaren själv erbjuder möjlighet till service så ser jag ingen större nytta med att ta det genom butiken. Det går snabbare att ta kontakten direkt med tillverkare/serviceställe än att gå via butiken, oavsett om det är mer "rätt" att gå via återförsäljaren.

Permalänk
Medlem

@keyser: Det som kan hända är att du åker på frakten. Sedan finns det frågetecken om tillverkare/ÅF befinner sig utomlands och det uppstår transportskador. Som konsument har du ett bättre skydd om du nyttjar dina lagstadgade kanaler på hemmaplan.
Namnstarka tillverkare är säkerligen en mindre kalkylerad risk men man bör vara medveten om fallgroparna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Naturligtvis har man det i åtanke. Men om tillverkaren står för transport och service direkt utan extra kostnader så går jag raka vägen till dem, det blir ett steg mindre på vägen.