Behöver hjälp med att koppla min ModMic 4.0 till Focusrite 2i2

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att koppla min ModMic 4.0 till Focusrite 2i2

Finns det något sätt att göra detta eller måste jag köpa en sådan billig liten usb ljudkort som jag kopplar mina hörlurar samt mic med genom 3,5mm? Jag har prövat med att ta en 3,5mm till 1/4 jack och stängt av phantom power men det kom ingen signal ifrån micen. Och att koppla micen direkt till datorn låter skit då det brusar och man hör statiskt ljud konstant.

Några förslag?

stavfel
Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Skrivet av korbevel:

Jag har prövat med att ta en 3,5mm till 1/4 jack och stängt av phantom power men det kom ingen signal ifrån micen.

Mikrofonen i ModMic är väl av elektrettyp? De behöver biasspänning på ca +5V som mikrofonutgången på interna ljudkort och moderkort vanligtvis lämnar. Biasspänningen lämnas på mittenringen.
Jag antar att det går att bygga en adapter som reglerar ned fantommatningen till +5V och skickar ut den på rätt pol, men det blir nog mångdubbelt dyrare än att köpa ett litet USB-anslutet ljudinterfejs (t ex från samma tillverkare som miken) och bara använda mikrofoningången från det.

(Är det inte Scarlett-ljudkorten som dessutom aldrig lämnar phantom power när en 1/4"-kontakt sitter i uttaget?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Mikrofonen i ModMic är väl av elektrettyp? De behöver biasspänning på ca +5V som mikrofonutgången på interna ljudkort och moderkort vanligtvis lämnar. Biasspänningen lämnas på mittenringen.
Jag antar att det går att bygga en adapter som reglerar ned fantommatningen till +5V och skickar ut den på rätt pol, men det blir nog mångdubbelt dyrare än att köpa ett litet USB-anslutet ljudinterfejs (t ex från samma tillverkare som miken) och bara använda mikrofoningången från det.

(Är det inte Scarlett-ljudkorten som dessutom aldrig lämnar phantom power när en 1/4"-kontakt sitter i uttaget?)

Äsch, fan då. Jo såg att dem hade ett eget usb interface, tror jag köper det.

Tack

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic