Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Hagge: Kan också vara processorn som är trasig, även om det är osannolikt så låter det som det eller moderkortet, minnena hade inte orsakat fel som dessa, inte 100% säker men nästintill.

Mvh

Låter sjukt att det ba ska dö sådär.. Funka helt 100 igår.. -.- Dock så betedde sig Win10 konstigt. Typ Ikoner vägrade sparas i Startmenyn o så.. Men aja.. Åker tillbaka med minnena. Ifall det är felet köper jag nya samt en kylare. Ifall det inte är felet blir det mer testande..

Permalänk
Medlem

@Hagge: Jag hoppas det löser sig, berätta gärna hur det går.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Hagge: Jag hoppas det löser sig, berätta gärna hur det går.

Mvh

Var inge fel på minnena. Körde memtest andra datorn o tog dem även till inet.
Lutar sig åt att ta MB till inet imorrn

Permalänk
Medlem

@Hagge: Jag tror på CPU, jag hade en trasig 5960X som betedde sig likvärdigt och orsakade alla möjliga konstiga fel, kunde ej installera Windows bla.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Hagge: Jag tror på CPU, jag hade en trasig 5960X som betedde sig likvärdigt och orsakade alla möjliga konstiga fel, kunde ej installera Windows bla.

Mvh

Körde ett feltest av PSU igen. Koppla bort allting men då PSUn inte går igång, just fläkten testade jag o koppla in en fläkt till en molex adapter. Tjuvstarta PSUn och fläkten går igång i 4-5 sek och stannar sen. Börjar lukta PSU fel..

Det som händer med systemet är att datorn startar, sen dör, med Chassi lampan lyssnades. Går inte o göra något, inte stänga av, sätta på förens du klickar på "0" i switchen på PSUn" igen. Sen tillbaka till "1" och startar o samma visa igen.. Antar att det bara är o testa PSUn i en annan dator. I bästa fall är det PSUn för den är mycket enklare o byta än moderkortet o så

Edit: Testade nätdelen i en annan dator. Hände samma sak, fast chassi lampan inte var kvar lyssnades. Datorn startar o dör direkt.
Testade även på en väns dator och hände samma sak. Rätt klart att nätagget är problemet. Åker in med den imorrn, sorry för att det här har tagit syftet med tråden, ber om ursäkt till SweC folket

Permalänk
Medlem

@oakar: Hej, ursäkta det sena svaret, fick en dotter mitt i alltihop och kom hem först i torsdags.

Fick min hemleverans i onsdags, gick fort och bra, av ovanstående anledning har jag inte packat upp prylarna ännu och lär väl inte göra det på ett par dagar till. Väntar även på ett kylarfäste för AM4. Inga tilläggsavgifter eller så då det är handel inom EU.

Jag körde på Paypal då det kändes säkrare vi en utlandsbetalning och betalar gärna lite extra för den säkerheten.

//Nybliven pappa

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

@oakar: Hej, ursäkta det sena svaret, fick en dotter mitt i alltihop och kom hem först i torsdags.

Fick min hemleverans i onsdags, gick fort och bra, av ovanstående anledning har jag inte packat upp prylarna ännu och lär väl inte göra det på ett par dagar till. Väntar även på ett kylarfäste för AM4. Inga tilläggsavgifter eller så då det är handel inom EU.

Jag körde på Paypal då det kändes säkrare vi en utlandsbetalning och betalar gärna lite extra för den säkerheten.

//Nybliven pappa

Grattis! 😀. Men va bra, kör nog paypal, verkar smidigare än banköverföring!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Skriver igen då du var nyfiken om hur det gick
Sitter nu med en ny kylare, Noctua U12S, 2 st nya chassifläktar, be quiet, som är kopplade till motstånds adapters som kom med, på 5v till SATA. Allt funkar fint Inet testade även nätagget och det tvärdog där borta. Byttes på plats

Permalänk
Medlem

@Hagge: Gud vad skönt att allt fungerar bra för dig och att det var nätdelen som var trasig, löste sig det med minnet du köpte osv, tänkte om dom lät dig göra återköp.

Kungligt hur som, är du nöjd? : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Hagge: Gud vad skönt att allt fungerar bra för dig och att det var nätdelen som var trasig, löste sig det med minnet du köpte osv, tänkte om dom lät dig göra återköp.

Kungligt hur som, är du nöjd? : )

Mvh

Minnet var det inget fel på, så tog hem dem igen Allt funkar kanon och är supernöjd so far
Att nätagget var paj var de bästa tack o lov!
Snart blir det OC tester o så, tänkte att jag kör lite lugnt nu, haft tillräckligt med skit o ta hand om

Permalänk
Medlem

@Hagge: Ja, jag förstår dig, det är bara härligt att allt fungerar bra.

Jag har lagt ner ca 20 timmar totalt på att sätta ihop min dator, prövade olika kylare osv, var 15-20 graders skillnad som mest beroende på placering, flöden, osv.

Ingen överklockning för min del, en av Ryzens fördelar är just senseMI teknologin och att den är så energieffektiv, det vill jag dra nytta av i ITX formfaktorn, därav 1800X som val även om den var dyrare.

Likaså RAM körde jag på 32GB med bra timings och 2400MHz, är tillräckligt för min del och är till största delen den totala mängden minne som är viktigast för mig.

Nu väntar jag bara på RX Vega, så är systemet komplett, sitter ett RX 560 i nu, och det är inte särskilt kraftfullt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Hagge: Ja, jag förstår dig, det är bara härligt att allt fungerar bra.

Jag har lagt ner ca 20 timmar totalt på att sätta ihop min dator, prövade olika kylare osv, var 15-20 graders skillnad som mest beroende på placering, flöden, osv.

Ingen överklockning för min del, en av Ryzens fördelar är just senseMI teknologin och att den är så energieffektiv, det vill jag dra nytta av i ITX formfaktorn, därav 1800X som val även om den var dyrare.

Likaså RAM körde jag på 32GB med bra timings och 2400MHz, är tillräckligt för min del och är till största delen den totala mängden minne som är viktigast för mig.

Nu väntar jag bara på RX Vega, så är systemet komplett, sitter ett RX 560 i nu, och det är inte särskilt kraftfullt.

Mvh

Trevligt, jag körde ju som sagt inte på så dyra grejer Men fick faktiskt upp minnena. Dock osäker om jag vill köra för märkte precis att Moderkortet får tydligen lite väl varma VRMs.. Inget jag kollat men enligt reviewn jag checka precis från videon som länkades tidigare.. Måste checka

EDIT: VRM MOS ligger på 51c i vanlig surfande, allt i stock :S Det är väl lite väl högt?..

Permalänk
Medlem

@Hagge: Vet ej om det är särskilt högt, dom är specade för 125c, sedan finns det sannolikt även en tolerans mot högre temps än så också. Vad har du satt för kylare?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Hagge: Vet ej om det är särskilt högt, dom är specade för 125c, sedan finns det sannolikt även en tolerans mot högre temps än så också. Vad har du satt för kylare?

Mvh

Jo, men lyssnar man på Tom snubben som snackar om kortet, ska VRM MOS enligt gigabyte själva ligga på max 70. Han säger att enligt honom själv sätter han gränsen på 90. Jag vet personligen att VRMs brukar gå över 100 många gånger. Sett det i flertalet byggen.

Min egen nu går aldrig över 55 i normalt bruk samt lättare spel som MOBA och så.
Körde en stresstest med OCCT på 20m och fick upp tempsen till 88, där någonstans började det sakta ner med att gå högre. Tog några minuter för att nå 88 från 85. Hur som helst vet jag att det är ett stresstest och inga realistiska belastningar. Men dock är allt på STOCK fortfarande. Och jag har redan gått över "gigabytes" gräns.

Sitter en 140mm fläkt i fronten och en 120 bak med en Noctua u12s, torn kylare. Så VRM får inte så mycket kylning förutom chassi fläkten i fronten. Själva Cpun under stress testen var 47c efter 20m test.

Aldrig brytt mig om VRMs förut då jag alltid känt att dem ska klara sig men efter hans review blev jag orolig :S

Annars funkar ju allt kanon.

Permalänk
Medlem

@Hagge: Om du har tid, pengar och lust så hade jag bytt till en Noctua NH-L12, eller en Noctua NH-C14S, dock är jag osäker på om den senare kommer passa, men om du gör detta så bör du få väsentligt bättre temperaturer.

Jag använder Ncase M1, men för mig blev det en dramatisk skillnad mellan en tornkylare och en nedåtblåsande kylare.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Hagge: Om du har tid, pengar och lust så hade jag bytt till en Noctua NH-L12, eller en Noctua NH-C14S, dock är jag osäker på om den senare kommer passa, men om du gör detta så bör du få väsentligt bättre temperaturer.

Jag använder Ncase M1, men för mig blev det en dramatisk skillnad mellan en tornkylare och en nedåtblåsande kylare.

Mvh

Jojo, men ska det verkligen behövas... Det är ju svin dåligt.. Personligen avskyr jag kylare som blåser mot mb :/
Jag kan alltid skaffa en 80mm noctua fläkt o sätta in den med någon zip tie exakt över vrm så blir det bra. Men stör mig på att det ska behövas

Permalänk
Relik 📜

Sjukt sugen på att byta till Ryzen 5 1600 i min HTPC, men.. Det är många tusen med CPU, mobo och minne, haha. Tveksam vinst med, är GPU-flaskad i lätt 90+ % av alla spel. Men e-penisen!

Får nog bli till hösten om inte annat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@Hagge: Jag förstår, men det är faktiskt riktigt bra prestanda, på mitt kort så bytte jag från NH-U9S (torn) till NH-L12, och det blev en enorm skillnad, riktigt nöjd.

Sedan har ju formfaktorn sina begränsningar, ITX innebär många komponenter på liten yta, särskilt när du har en högklassig VRM som försörjer en mångkärnig CPU med kraft, då blir det varmt : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer apu ryzen snatr så man kan sätta ihop en fin 32GB ram, ryzen 1500x apu, nvme ssd, liten tyst och snabb!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Hagge: Jag förstår, men det är faktiskt riktigt bra prestanda, på mitt kort så bytte jag från NH-U9S (torn) till NH-L12, och det blev en enorm skillnad, riktigt nöjd.

Sedan har ju formfaktorn sina begränsningar, ITX innebär många komponenter på liten yta, särskilt när du har en högklassig VRM som försörjer en mångkärnig CPU med kraft, då blir det varmt : )

Mvh

Jo, men jag tror knappast jag får plats med en L12 i mitt bygge, blir för tight Datorn klarar ju sig i dagsläget men att öka cpun till 3.7-8 kan bli tufft för vrm:en. Meh hamnar dem över 100 i stress testet får jag tänka på det då. Blir som jag sa en 80mm exakt över vrm flänsen med zips Ser ingen annan lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jo, men jag tror knappast jag får plats med en L12 i mitt bygge, blir för tight Datorn klarar ju sig i dagsläget men att öka cpun till 3.7-8 kan bli tufft för vrm:en. Meh hamnar dem över 100 i stress testet får jag tänka på det då. Blir som jag sa en 80mm exakt över vrm flänsen med zips Ser ingen annan lösning

Är L12 för hög kanske Be Quiet! Shadow Rock LP kan funka?

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendrite:

Är L12 för hög kanske Be Quiet! Shadow Rock LP kan funka?

Vet inte tror de kommer slå i kablarna i prodigyn

Permalänk
Medlem

@Hagge: platsmässigt är Asrock kortet jag köpte sämre för kylare än vad Gigabyte är, hade jag valt idag hade jag inte tagit Asrock.

Om du tittar på Noctuas hemsida bör det stå på produktsidan, Ncase är dessutom mindre än Bitfenix så egentligen borde det vara möjligt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@emilakered: Det är aldrig för tidigt för nya leksaker

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Hagge: platsmässigt är Asrock kortet jag köpte sämre för kylare än vad Gigabyte är, hade jag valt idag hade jag inte tagit Asrock.

Om du tittar på Noctuas hemsida bör det stå på produktsidan, Ncase är dessutom mindre än Bitfenix så egentligen borde det vara möjligt.

Mvh

Jo, får se, Gigabyte svara iaf och sa att så länge jag inte får prestanda problem samt BSOD kan jag va lugn... Wtf är det för svar
Hur som helst, ska köra med u12s, håller cpun sval iaf. Chassi fläktarna håller ju chassit sval med. Ifall VRM blir ett problem senare, byter jag antingen cpu kylare eller köper till 80mm fläkten, vilket jag är mer inriktad för. Typ denna, https://www.inet.se/produkt/6308866/noctua-nf-r8-redux-1200-8... eller kanske en 60mm och sätter rakt över VRM borde ju hjälpa mer än blow down kylare t.o.m. rent teoretiskt då mini fläkten pushar på bra luft istället för luft som åker genom cpu flänsen. Meh time will tell

Permalänk
Medlem

Äntligen tagit mig tid att montera ihop min AB350 ITX med Ryzen 5 1600. Har inte hunnit starta upp maskinen ännu.

Återkommer med resultat när dottern tillåter

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendrite:

@Gambit_2K:
Tycker du ser ut att ha fått till det bra av vad jag kan se på bilderna, men undangömd kabeldragning finns det ju som sagt ingen plats för. Vad är det för dimensioner på ditt grafikkort? Tänkte själv försöka trycka i ett Asus DUAL-GTX1060-O6G och enligt specs verkar det vara på gränsen både längd och tjockleksmässigt... Tänker ffa på ifall det skulle ta i 120mm fläkten i fronten...
En fråga till: tror du det finns någon chans att trycka i en mekanisk lagringsdisk (så det blir ssd+hårddisk) eller får man nöja sig med enbart ssd?

Tjena!

Ledsen för det sena svaret, fick inte alls så mkt tid som jag trodde att leka med bygget. Jag har nu kollat och det går ej att få i en 3.5 mekanisk HD mellan moderkortet och främre väggen (inte ens om du tar bort 120mm fläkten). Dock skulle ju en 2,5 tums hårddisk få plats + en SDD + att det "släde" eller vad man ska kalla det som ska hålla CD/DVD läsaren så kan man installera ännu en 2,5 tums disk (förutsatt att du inte har en DVD läsare där).

Dock om du inte har ngt emot att ghetto modda lite kan du ju tejpa 2 st 3.5 tums mekaniska i taket alt. i sidorna med dubbelhäftad tejp eller velcro. Lite knepigt att få på och av chassi höljet men det går ju.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

För den nyfikne finns en färsk artikel/recension med en trevlig video som går igenom just Asrock AB350:
http://tekeverything.com/asrock-ab350-gaming-itx-review/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Tjena!

Ledsen för det sena svaret, fick inte alls så mkt tid som jag trodde att leka med bygget. Jag har nu kollat och det går ej att få i en 3.5 mekanisk HD mellan moderkortet och främre väggen (inte ens om du tar bort 120mm fläkten). Dock skulle ju en 2,5 tums hårddisk få plats + en SDD + att det "släde" eller vad man ska kalla det som ska hålla CD/DVD läsaren så kan man installera ännu en 2,5 tums disk (förutsatt att du inte har en DVD läsare där).

Dock om du inte har ngt emot att ghetto modda lite kan du ju tejpa 2 st 3.5 tums mekaniska i taket alt. i sidorna med dubbelhäftad tejp eller velcro. Lite knepigt att få på och av chassi höljet men det går ju.

Tack för att du tog dig tig att kolla! Ska fundera lite över hur lagringen ska få plats.

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem

@tJev: Vad är det för chassie?