Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
LOUQE
Skrivet av elde:

Hur stort är avståndet mellan fläktarna på ett grafikkort med eftermarknadskylare och chassisidan? På bilderna ser det ut som <2,5cm vilket skulle göra det svårt att montera in chassifläktar.

Avståndet är några få millimeter, totalt är det 45mm breda kort som får plats, de flesta 2-slotskort är ca 40 mm.

Skrivet av elde:

Följdfrågor blir vad era stresstester av GPU givit för resultat, om ni har testat med öppna kylarmodeller som släpper varmluften till chassits insida?

Vi har presenterade tidigare testresultat där vi använt ett ASUS STRIX-kort, se länk nedan:
länk.

Som värst blev det 5 grader varmare jämfört med vår baseline. Samtliga fläktar ligger så pass nära sidorna att de fungerar som insug. Det blir naturligtvis undertryck mellan sidopanel och fläktar men innanför fläktarna bildas ett hälsosamt övertryck i lådan där varmluften försvinner ut uppåt.

Skrivet av elde:

Dessutom, har ni experimenterat något med fläkttunnlar, för att kunna nyttja fläktar på grafikkort och CPU som både kylare och insug? Jag hade själv en idé om att använda ett halvstyvt gummiband som jag kunde klippa till i rätt tjocklek och sedan limma fast på grafikkort eller chassisida.

Enligt ovan resonemang så åstadkoms precis denna effekt som det är. Ytterligare styrning av luftflöden kan möjligen förstärka effekten men det rör sig i så fall om en grad eller två. Vi har inte gjort några experiment här.

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Tack! Ett Strix-kort är det jag har också, så det lär fungera utmärkt. En eloge för ert engagemang här på forumet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PaChalski:

Nästa vecka ser ut att bli mindre intensiv. Vi skulle vilja göra något roligt och vi har avsatt en liten budget för det. Kom med förslag på vad ni skulle vilja se! Fler tester på Alpha prototypen, CPU-kylar-jämförelse, GPU-kompatibilitetstest, dual 120 AIO experiment, kom med förslag så ska vi se vad vi kan hitta på. Om ni är helt nöjda kanske vi kan lira lite CS:GO som jag nyligen upptäckt istället

Jag skulle vilja se någon form av tillverkningsvideo, alltså när ni skapar ett chassi. Vore skoj.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
LOUQE

Vi kommer sannolikt göra ett mer utförligt CPU-kylartest nästa vecka, Thermalrights kylare verkar svåra att få tag i, endast beställningsvara. Just nu ser vår line-up ut såhär:

- Noctua NH-L9i
- Noctua NH-L9i + Noctua NF-B9 redux-1600 92mm
- Noctua NH-L9x65
- Noctua NH-L12
- ZALMAN - CNPS8900 Quiet
- Be Quiet Shadow Rock LP + Noctua NF-A12x15 PVM

Några förslag på ändringar / tillägg?

Permalänk
Medlem

Några fler kylare som är vanliga i mindre chassin:

- Scythe Big Shuriken 2 Rev B (slim fan)
- PH-TC12LS (passar bara med slim fan)

Tackar inte heller nej till en rendering av ett teoretiskt vattenbygge i Ghost S1 med sidopaneler i mörktintant härdat glas, L-hatt i botten och toppen, och lite lysande hårda vattenrör innanför.

Permalänk
Medlem

Gärna lite längre tester än förra gången, 30 min belastning per kylare kanske? Gärna belastning av hela systemet samtidigt så man ser hur de olika kylarna fungerar i värsta tänkbara fall när övriga komponenter dumpar värme i lådan/kräver kylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PaChalski:

Vi kommer sannolikt göra ett mer utförligt CPU-kylartest nästa vecka, Thermalrights kylare verkar svåra att få tag i, endast beställningsvara. Just nu ser vår line-up ut såhär:

- Noctua NH-L9i
- Noctua NH-L9i + Noctua NF-B9 redux-1600 92mm
- Noctua NH-L9x65
- Noctua NH-L12
- ZALMAN - CNPS8900 Quiet
- Be Quiet Shadow Rock LP + Noctua NF-A12x15 PVM

Några förslag på ändringar / tillägg?

Kolla vad som händer om man råkar lägga tex ett kollegieblock ovanpå chassit.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PaChalski:

Vi har presenterade tidigare testresultat där vi använt ett ASUS STRIX-kort, se länk nedan:
länk.

Menar du 1080 Strix, eller 1080Ti Strix? Den senare är ju betydligt bredare (djupare?) pga fetare kylfläns. Samma med ASUS Strix Vega, som är den jag väntar på just nu.

Var inställd på att Ghost S1 skulle bli mitt nästa chassi, men då tiden gick utan att den släppts "var jag tvungen" att köpa något annat (blev Fractal Design Define C TG, konstruerat i mitt fina Jôttebåårj!). Fortfarande mycket intresserad av detta chassit dock, kanske till min nästa-igen burk!

Permalänk
Medlem

Hur skulle det fungera att köra tophat med 240radiator till 1080ti med vattenblock och luftkyld cpu? Om man nu vill få plats med sitt 2.5slots gfxkort.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av era909:

Gärna lite längre tester än förra gången, 30 min belastning per kylare kanske? Gärna belastning av hela systemet samtidigt så man ser hur de olika kylarna fungerar i värsta tänkbara fall när övriga komponenter dumpar värme i lådan/kräver kylning.

Lysande, vi har nu kört 20 min med varje kylare och håller på att sammanställ resultaten. Samtliga hann nå en tydlig "topp". Hoppas kunna publicera resultaten idag.

Vi har inte kört något worst case scenario med syntetisk last på både GPU och CPU i detta test, det kommer ett sådant men då kanske bara med en eller två CPU-kylare.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av BrytaPlanka:

Kolla vad som händer om man råkar lägga tex ett kollegieblock ovanpå chassit.

HAHA, då kommer det bli varmt kan jag gissa. luften kommer snurra runt! kanske flyger kollegieblocket av till slut vill ni så kan vi testa.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av anon132576:

Menar du 1080 Strix, eller 1080Ti Strix? Den senare är ju betydligt bredare (djupare?) pga fetare kylfläns. Samma med ASUS Strix Vega, som är den jag väntar på just nu.

Var inställd på att Ghost S1 skulle bli mitt nästa chassi, men då tiden gick utan att den släppts "var jag tvungen" att köpa något annat (blev Fractal Design Define C TG, konstruerat i mitt fina Jôttebåårj!). Fortfarande mycket intresserad av detta chassit dock, kanske till min nästa-igen burk!

Inte Ti, det specifika kortet får ej plats.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Dagwed:

Hur skulle det fungera att köra tophat med 240radiator till 1080ti med vattenblock och luftkyld cpu? Om man nu vill få plats med sitt 2.5slots gfxkort.

Det skulle sannolikt fungera. Vi har inte gjort några custom-byggen. Här kommer vi sannolikt ta hjälp av någon i communityt som får gå loss med sin fantasi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Innan filterdiskussionen frågade jag om någon önskade se något mer test nästa vecka som ser ut att bli lugnare. Vi kan köpa in lite komponenter och göra något som skulle intressera er. Har ni några förslag på vad vi bör göra?

vet inte om detta synts eller förklarats tidigare men jag skulle gärna vilja se bilder på hur det ser ut när det är monterat ett SFX nätaggregat och när det är monterat ett SFX-L så man ser hur det blir och vilka begränsningar som kommer om man väljer de större nätaggregaten. så man vet vad man ska köpa för något

och jag skulle även vilja se ett 1080ti FTW3 där i som du pratade om tidigare och att det syns hur topphatten gör det möjligt att använda kortet. jag tror det kan vara bra "reklam" att visa att tophatsen ger stora möjligheter!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PaChalski:

Inte Ti, det specifika kortet får ej plats.

Aj aj...

En alternativ tillvalskåpa till chassit med en bredare sidovägg, eller en justerbar sidopanel över grafikkortet med distanser för de av oss som gillar stora grafikkort skulle uppskattas!

Lite som moderna spel som hålls aktuella med nya patchar allt efter tiden går, skulle ni kunna erbjuda en serie av expansioner/fysisk DLC till ert chassi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Aj aj...

En alternativ tillvalskåpa till chassit med en bredare sidovägg, eller en justerbar sidopanel över grafikkortet med distanser för de av oss som gillar stora grafikkort skulle uppskattas!

Lite som moderna spel som hålls aktuella med nya patchar allt efter tiden går, skulle ni kunna erbjuda en serie av expansioner/fysisk DLC till ert chassi...

Min gissning är att dom gärna underhåller detta chassi i framtiden, om resurserna tillåter. Just nu handlar det nog om att få till en riktigt lyckad kickstarter. För det så behövs rätt exponering i rätt kanaler framöver, t.ex recensioner. Vore bra om några av dom stora youtubarna kunde nappa. Det borde vara möjligt om man kan erbjuda dom en produktionsredo prototyp. Chassit är så stilrent att man nästan tycker att någon som MKBHD borde nappa om han brydde sig om chassin. Men det är nästan enbart telefoner hos honom.

Permalänk
Medlem

@Mack4285:

LinusTech vore kanon bra för Dan Cases A4 lyckades med detta

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av fax110:

vet inte om detta synts eller förklarats tidigare men jag skulle gärna vilja se bilder på hur det ser ut när det är monterat ett SFX nätaggregat och när det är monterat ett SFX-L så man ser hur det blir och vilka begränsningar som kommer om man väljer de större nätaggregaten. så man vet vad man ska köpa för något

och jag skulle även vilja se ett 1080ti FTW3 där i som du pratade om tidigare och att det syns hur topphatten gör det möjligt att använda kortet. jag tror det kan vara bra "reklam" att visa att tophatsen ger stora möjligheter!

SFX-L, ska bli!

1080ti FTW3, är detta det enda ti-kortet som passar?

Permalänk
LOUQE
Skrivet av anon132576:

Aj aj...

Exakt så, det vi försöker göra är att skapa en flexibel plattform som förhoppningsvis (om allt går vägen) kommer förädlas och kunna erbjuda mer över tid.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

@Mack4285:

LinusTech vore kanon bra för Dan Cases A4 lyckades med detta

LTT har visat sig svåra och kostsamma... de gör inte gärna tester av produkter som inte finns på "hyllan". Men vi har fått hugg på andra

Permalänk
LOUQE

Kylartest

Här kommer resultatet av vårt CPU-kylartest

Notera att vi mätt ljudnivåerna närmare lådan och på CPU-sidan denna gång för att få större utslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

SFX-L, ska bli!

jag har tyvärr för dålig koll på storlekarna på 1080ti men jag kan försöka kolla imorgon om jag hittar några fler kandidater

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

LTT har visat sig svåra och kostsamma... de gör inte gärna tester av produkter som inte finns på "hyllan". Men vi har fått hugg på andra

Kul att ni fått svar av andra! Kolla gärna in Sciencestudio, Jayztwocents, Bitwig, Pauls Hardware och Austin Evans också! Riktigt kul att det går framåt, nu ska jag kika på kylartestet

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

SFX-L, ska bli!

Msi Armor och Gigabyte windforce är också 2 slots och verkar passa övriga dimensioner.

Även Zotac mini.

Permalänk
Medlem

Asrock har ju en liten barebone låda med GTX1080 annars på bara 2,7liter. Visserligen med lite tråkiga formfaktorer som MXM och STX men ändå borde det väl klassas som fullprestanda?

Asrock Deskmini GTX

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Passar NH-L12S, som är L12 uppföljaren?

http://noctua.at/en/nh-l12s

Vore grymt isåfall då den i mitt tycke har en bättre design, och då använder jag L12 i mitt nuvarande Ncase M1 bygge.

Fick ni DEMCI filtrena jag skickade?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@PaChalski: Passar NH-L12S, som är L12 uppföljaren?

http://noctua.at/en/nh-l12s

Vore grymt isåfall då den i mitt tycke har en bättre design, och då använder jag L12 i mitt nuvarande Ncase M1 bygge.

Fick ni DEMCI filtrena jag skickade?

Mvh

Nopp, passar tyvärr inte då den är 70mm hög jämfört med L12 som mäter in på 66mm.

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

@pellen: Det vore klokt att bredda chassit isåfall med 5-10mm så att kylare får plats, största problemet överlag i ett ITX bygge är värmen, och inte bara på CPUn utan även minnena om dom överklockas, VRM delarna som oftast är väldigt dåligt bestyckade med kylflänsar, och hårddiskar etc.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@pellen: Det vore klokt att bredda chassit isåfall med 5-10mm så att kylare får plats, största problemet överlag i ett ITX bygge är värmen, och inte bara på CPUn utan även minnena om dom överklockas, VRM delarna som oftast är väldigt dåligt bestyckade med kylflänsar, och hårddiskar etc.

Mvh

Nej nej! Detta är ju en small form factor. Man skaffar den för den är liten, stilig och ball. Det finns fortfarande bra möjligheter att kyla systemet med rätt grejer. En centimeter extra gör väldigt mycket skillnad estetiskt när den är så liten. Det blir dock aldrig en överklockares dröm såklart, men det är inte det en sån här är till för. Varje liten millimeter man kan skala av tycker jag är bra!

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Jag sitter på ett Ncase så jag förstår vad du menar och håller med delvis, men samtidigt är det ett entusiastchassi, för entusiaster : )

Mvh

Visa signatur