Högfrekvent ljud från chassi pga ny 144hz monitor?

Permalänk

Högfrekvent ljud från chassi pga ny 144hz monitor?

Tjenare boys and girls,

Det är så att jag gick och införskaffade mig en sprillans ny Acer 27" Predator XB271HUA G-Sync Länk här. Mäkta nöjd över mitt köp är jag vad gäller det mesta. Dock sedan jag kopplat in den och börjat köra skärmen på 144hz i spel så är det högfrekvent ljud (tänk typ en gräshoppa som står och gnider sig hela tiden). Jag kör med 2 monitors, och när den andra monitorn är den aktiv så avtar ljudet till att nästan inte höras alls. Skiftar jag tillbaka till den nya monitorn så kommer ljudet tillbaka lika snabbt.

För övrigt så har jag en helt okej låda. Ett MSI Z170A Gaming M7 moderkort, i7 6700K, GTX 980 Ti, 32 gb ram etc..

Finns det någon som kan tänka sig vad detta skulle kunna vara?

Tack!

Permalänk
Medlem

Det låter som ett typiskt exempel på coil whine, eller spoltjut som det heter på svenska. Det är ofarligt men irriterande, och beror på att en viss belastning får elektroniska komponenter på t.ex. grafikkortet att vibrera med en hörbar frekvens.

Det finns ingen lösning på coil whine som alltid fungerar. I vissa fall kan man lösa det genom att byta nätagg, eller över/underklocka grafikkortet. I svåra fall brukar man kunna få kortet utbytt på garantin, men jag antar att ditt är lite för gammalt för det.

Permalänk

Ok, vad tråkigt att det skulle uppdaga sig nu. Datorn är 1½ år gammal kanske, så jag har ju någon form av garanti kvar på den om jag kan uppvisa att det är ett fabrikationsfel, men orka stå och dividera om en sådan sak. Nätagget jag har är ett Corsair 750W gold nånting, det är tidigare utbytt med hjälp av rådgivning från några av medlemmarna här för nåt år sedan då jag hade problem med det tidigare, så det hade varit surt att behöva byta det igen.

En märklig detalj jag lade märke till. Jag startar Rocket League och jag hör ingenting av coil whine, likaväl som jag kör vanligt med windows på skärmen så hör jag heller ingenting. Dock, om jag startar Diablo 3 så börjar den sjunga jävlar i det. Är inte det jättemärkligt att det bara ljuder under ett visst spel? Ska testa med flera spel jag har installerat när jag kommer hem idag för att se om det är fler som beter sig liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanbjorklund:

Ok, vad tråkigt att det skulle uppdaga sig nu. Datorn är 1½ år gammal kanske, så jag har ju någon form av garanti kvar på den om jag kan uppvisa att det är ett fabrikationsfel, men orka stå och dividera om en sådan sak. Nätagget jag har är ett Corsair 750W gold nånting, det är tidigare utbytt med hjälp av rådgivning från några av medlemmarna här för nåt år sedan då jag hade problem med det tidigare, så det hade varit surt att behöva byta det igen.

En märklig detalj jag lade märke till. Jag startar Rocket League och jag hör ingenting av coil whine, likaväl som jag kör vanligt med windows på skärmen så hör jag heller ingenting. Dock, om jag startar Diablo 3 så börjar den sjunga jävlar i det. Är inte det jättemärkligt att det bara ljuder under ett visst spel? Ska testa med flera spel jag har installerat när jag kommer hem idag för att se om det är fler som beter sig liknande.

Det har som sagt att göra med belastningen. Rocket League är relativt lättdrivet.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa det är grafikkortet som coil-whinar.. Isåfall brukar det följa mönstret ju högre framerate desto mer skriker den.
Prova ett mer tungkört spel eller testa gå ner till 60hz och aktivera vsync (eller om du har något annat program som kan begränsa frameraten) och se om det lugnar ner skrikandet.

Vill du lista ut vilket komponent som låter, så öppna burken och lyssna runt lite. En lite småfånig lösning som ändå är rätt så effektiv är att ta ett tomt rör från en rulle med hushållspapper och lyssna på komponenterna genom den, för att göra det enklare att isolera den missljudande komponenten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.