Ny dator & tips på bildredigeringsprogram

Permalänk
Medlem

Ny dator & tips på bildredigeringsprogram

Hej!
Är på jakt efter en ny bärbar dator som kommer att användas till bildredigering. Budgeten är inte så speciellt stor tyvärr. Men tänker mig max 6k då jag tänkt köpa en extern NAS hårddisk också.

Har tittat lite extra på denna http://www.mediamarkt.se/sv/product/_acer-aspire-e-15-e5-523-.... Skulle den funka?

Tar gärna emot tips på enkla program att redigera just bilder i.
Äger en Sony A6000 om det skulle spela någon roll.

MVH

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Robiin91:

Hej!
Är på jakt efter en ny bärbar dator som kommer att användas till bildredigering. Budgeten är inte så speciellt stor tyvärr. Men tänker mig max 6k då jag tänkt köpa en extern NAS hårddisk också.

Har tittat lite extra på denna http://www.mediamarkt.se/sv/product/_acer-aspire-e-15-e5-523-.... Skulle den funka?

MVH

till att börja med; köp inget på Mediamarkt. skulle det krångla eller du behöver något så har de totalt inkompetent personal tyvärr.
handla istället på Inet, där de sysslar bara med datorer och tillbehör. detta plus den grymma kompetensen de besitter där, gör att det är värt att slippa bli besviken och lägga onödig energi på att returnera.

med detta sagt kan jag tipsa om Adobe Photoshop Elements, så är "lillebror" till Photoshop. Du kommer jättelångt med detta, och hdet finns 3 olika lägen i programmet, beroende på om du är nybörjare eller expertanvändare.

Varför laddar du inte upp bilderna på Dropbox istället? kostar inte mycket i månaden för 1-2 TB utrymme.

så kan du lägga de extra pengarna på en lite bättre dator istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiin91:

Hej!

MVH

Jag är inte så påläst på bärbara, men helst bör man ju ha en skärm med VA- eller IPS-panel och inte TN om man vill redigera bilder. Det är möjligt att det blir svårt att få både det och vettig prestanda för den tänkta budgeten, men jag har inte så bra koll på det.
I övrigt så vill man ju ha minst 8GB RAM. 16GB är kanske ingen nackdel, men ska man inte göra så tung redigering bör man klara sig bra med 8.

Vad gäller mjukvaror så beror det ju lite på om man tänkt sig jobba med RAW eller JPEG, primärt.
Jag tycker att du kan testa någon av dessa gratisprogram till att börja med:
RawTherapee
GIMP (+ UFRaw om du jobbar med RAW-filer)
Paint.net
Darktable (om du kör Mac eller Linux)

Handlar det om enstaka bilder så finns ju även Pixlr, som är webbaserad. Kanske inte så smidigt om man redigerar mycket kan jag tänka mig, dock.

Kan du tänka dig att betala en liten slant kan Lightroom vara värt att kolla på. Det går att köpa stand alone för en engångssumma, eller så kan man prenumerera på LR + Photoshop för en månadskonstad. Lightroom är inte nödvändigtvis bäst. Fördelen är väl att det typ är "branshstandard".
Det finns även andra alternativ så som Corel Aftershot och Capture One.
Lightroom kan man även använda tillsammans med tex GIMP eller liknande för att göra de saker som LR inte klarar.

Alla ska finnas som trial-versioner att ladda ner, svjv.

Permalänk
Medlem

@Robiin91:

när det gäller bärbart skulle jag hålla mig till Lenovo, möjligen Asus. (kvalite/krona/prestanda)
(Dell har trevligt service dock dyra) Som övriga skriver är inte media markt roliga när det strular, netonnet eller inet har bra service

program tycker jag du ska testa Gimp (det är gratis och fungerar kanon)
vill du ha adobe cs finns det billiga stället att köpa det på dock är det aningen "grå områden"

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Köp detta. Rekommenderar det framför Photoshop eftersom det inte kräver lika mycket av datorn, är mer innovativ, samt mycket billigare.
https://affinity.serif.com/en-gb/photo/

Photoshop + Lightroom (photagraphy plan) kostar 120kr/månaden. Det är väldigt billigt för va du får.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti