Gratis program för att klippa i filmer?

Permalänk
Medlem

Gratis program för att klippa i filmer?

Hej,
Det är så att jag letar efter ett program som man kan redigera filmer i, programmet skall vara gratis.
Jag behöver bara kunna klippa bort vissa delar m.m.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem

@Calby: Avidemux fungerar kanon till det och kan hantera det mesta.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Grymt smidigt och bra renderingstider.
Använder mitt till 1080p youtube videor och det är bra.

Rätt kasst till 4k men Full HD är smidigt.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

.Rätt kasst till 4k men Full HD är smidigt.

Är ju hårdvaran o inte programmet

Any, who, Avid har precis släppt en gratisversion av sin programvara. De är en av de mest använda professionellt av TV-stationer.
Så det finns gott om möjligheter.

Permalänk
Medlem

Till vadå?

iMovie ingår i MacOS och är kompetent nog för de flesta hemanvändare. Sen finns ju som nämnt DaVinci Resolve, gratisvariant av Avid MC, GoPro Studio (om du filmar med GoPro) osv. Allt beror på vad du har för krav, kan vara värt att betala en mindre summa här.

Permalänk
Medlem

Hitfilm Express. Kanske overkill om du bara vill klippa lite men det har ett smidigt interface.

Permalänk
Medlem

Du kan prova Adobe Premiere under en månad.

NUKE är gratis för icke-kommersiellt bruk (i evighet, verkar det som), men det är ju mer ett post/komposit-program än en NLE. Resolve är ju mer för gradering än NLE också, så prova dig fram Jag använder själv NUKE en hel del, men då för kompositering.

Edit: Verkar vara en lite begränsad gratisversion av NUKE, men antagligen mer än tillräcklig för dina behov.

Edit 2: Autodesk Flame är gratis i 3 år för studenter. Man brukar kunna registrera sig som student hos Autodesk med vilken e-mail som helst, det behöver alltså inte vara en .edu/motsvarande, och de kontrollerar heller inte med din institution. Samvetsfråga! Om du är helt säker på att du inte tänker tjäna pengar på vad du nu ska göra tycker jag att det är okej att iaf. prova. Precis som i fallet NUKE är Flame mer en kompositor än en NLE, men man kan ju klippa i den om man vill. Ordentliga editeringsfunktioner såsom multicam osv. finns dock inte.

Edit 3: Oj, Autodesk Flame fanns visst inte till Windows. Har du Linux eller Mac OS kan du ju prova, dock (NUKE finns till Linux och Mac OS också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Till vadå?

iMovie ingår i MacOS och är kompetent nog för de flesta hemanvändare. Sen finns ju som nämnt DaVinci Resolve, gratisvariant av Avid MC, GoPro Studio (om du filmar med GoPro) osv. Allt beror på vad du har för krav, kan vara värt att betala en mindre summa här.

Jag använder inte Mac utom PC så iMovie är inte relevant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Grymt smidigt och bra renderingstider.
Använder mitt till 1080p youtube videor och det är bra.

Jag provade det programmet och det funkade inte ens att importera en youtube-video. (.mp4) Vad använder du för programvara för att ladda ner youtube-videor, behöver det vara annat format än .mp4 eller?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Elektroman:

Jag provade det programmet och det funkade inte ens att öppna en youtube-video. (.mp4) Vad använder du för programvara för att ladda ner youtube-videor, behöver det vara annat format än .mp4 eller?

Jag tror man menar att man använder programmet till att skapa youtube-videos

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tror man menar att man använder programmet till att skapa youtube-videos

OPs fråga var ju program för att klippa i redan existerande filmer, inte göra skapa nya från början.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Elektroman: ahaaa, my bad *köper nya glasögon*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

OPs fråga var ju program för att klippa i redan existerande filmer, inte göra skapa nya från början.

Nu finns det ju inga gratisprogram som inte är adaware-skräp som passar direkt, men det finns gratisversioner av ett gäng professionella program, därför dessa nämnts. Sånt som video-format kräver licenser, och finns därför inte i de flesta gratisvarianter mer än i någon begränsad form med enstaka format de stödjer där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu finns det ju inga gratisprogram som inte är adaware-skräp som passar direkt, men det finns gratisversioner av ett gäng professionella program, därför dessa nämnts. Sånt som video-format kräver licenser, och finns därför inte i de flesta gratisvarianter mer än i någon begränsad form med enstaka format de stödjer där.

Avidemux är inge adware, det är open source och hantera de vanligaste formaten samt encode med stöd för GPU:er som gör det snabbt och smidigt. Visst de har inte samma bibliotek av effekter som betalprogrammen men för att klippa och recoda etc funkar det ju kanon så det finns ju program att använda.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Avidemux är inge adware, det är open source och hantera de vanligaste formaten samt encode med stöd för GPU:er som gör det snabbt och smidigt. Visst de har inte samma bibliotek av effekter som betalprogrammen men för att klippa och recoda etc funkar det ju kanon så det finns ju program att använda.

Ja, men det är ett enkelt program som kan klippa i videor och redan nämnt i tråden, inget program du egentligen kan redigera i filmer med däremot, det är ingen videoredigeringssvit bara för att det är ett verktyg för video. Det är ett program som inte licensierar videoformaten, medan gratisvarianter av professionella program inte kommer undan med att göra samma sak. Finns flera andra open-source-verktyg, men det finns ingen drivkraft att verkligen göra de särskilt användbara. Finns program från tveksamma leverantörer som kan göra mycket mer än Avidemux, men de vill man nog inte tipsa om och flera av de som svarat är sådana som använder de professionella programmen och därför har pratat om sånt de använt eller känner till.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Lightworks: https://www.lwks.com/ (Gratis för hemanvändare om man registrerar sig)
Har allt du behöver för att redigera filmer, och lite till.

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem när jag försöker redigera videor. Försöker klippa bort de första 3 sekunderna av en video, men det går inte. Fast jag väljer att klippa 3 sekunder in så kommer de fortfarande med i output-filen. Det är bara om man ökar starttiden till 5 sekunder, som det går att klippa bort, men då försvinner hela de 5 första sekunderna, istället för bara 3 som jag vill. Extremt irriterande. Har provat flera olika program, både Avidemux, DaVinci Resolve och Filmora. Likadant i alla tre!

Det är alltså som att klippningen "trunkeras" till diskreta 5-sekundersintervall.
Någon som vet hur man kan fixa detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Jag har ett problem när jag försöker redigera videor. Försöker klippa bort de första 3 sekunderna av en video, men det går inte. Fast jag väljer att klippa 3 sekunder in så kommer de fortfarande med i output-filen. Det är bara om man ökar starttiden till 5 sekunder, som det går att klippa bort, men då försvinner hela de 5 första sekunderna, istället för bara 3 som jag vill. Extremt irriterande. Har provat flera olika program, både Avidemux, DaVinci Resolve och Filmora. Likadant i alla tre!

Det är alltså som att klippningen "trunkeras" till diskreta 5-sekundersintervall.
Någon som vet hur man kan fixa detta?

Du kan intel lägga till en introsekvens på några sekunder o sedan klippa bort den plus de 3s du tänkt dig?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

Testa Kdenlive!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RX 6700 XT/Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem

@Elektroman: Jag laddar inte ner Youtubevideor utan filmar dom själv. Då i MOV filer ifrån min DSLR och MP4 ifrån min Sony Action kamera. Inga problem what so ever:)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

redigering av musik klipp

Hej. Jag är efter ett plugin till Adobe premiere pro för att retushera video. vilken plugin eller program kan göra det? Har ni förslag på den?
Som den här video klippen.
https://vimeo.com/83502019
Hoppas har publicerat i rätt forum.
mvh Hamidi

Permalänk
Avstängd

Jag bumpar upp denna tråd då jag har samma fråga 2018.
Jag vill ha så mycket kontroll som möjligt över de enskilda bilderna när man redigerar och helst kunna separera ljud.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammo44:

Hej. Jag är efter ett plugin till Adobe premiere pro för att retushera video. vilken plugin eller program kan göra det? Har ni förslag på den?
Som den här video klippen.
https://vimeo.com/83502019
Hoppas har publicerat i rätt forum.
mvh Hamidi

Huh? Det där är ju ett konstklipp. Man låtsas retuschera live och musiktexten verkar handla om att hon inte är en skönhetsprodukt. Inte en faktisk plug-in som existerar. Eller missförstår jag dig?

Adobe After Effects är ju annars vad man tar till när man behöver göra någon photoshop-liknande manöver fast i rörlig bild. Ingår i Adobe CC. Lite mer jobb än att klicka på en "add mascara"-knapp dock

Skrivet av Mizzarrogh:

Jag bumpar upp denna tråd då jag har samma fråga 2018.
Jag vill ha så mycket kontroll som möjligt över de enskilda bilderna när man redigerar och helst kunna separera ljud.

Har du orken att sätta dig in i det så är Resolve fortfarande ett fenomenalt gratisalternativ!

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Avstängd

Tackar, jag skall titta på det
Min fråga är att göra helt nya filmer från början.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

HitFilm Express är gratis och kompetent. https://fxhome.com/express

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Inaktiv

ffmpeg för lite enklare uppgifter
kdenlive för större jobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Mitt tips är Filmora:
https://filmora.wondershare.com/video-editor/

Grymt enkelt att jobba med och fungerar fint även på lite långsammare dator.
Klarar även 4k

Permalänk
Avstängd

Tackar, alla, jag skall dra ned och testa några av dessa ni föreslog och se vilket som fungerar bäst för det jag tänkt.

Är väl för närvarande mest simpla saker som att snygga upp GoPro filmer och liknande som står på tapeten, men vore ju kul om det gick att få till litet snyggare saker också när man är klar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number