Intel Coffee Lake prislistas i Europa

Permalänk
Melding Plague

Intel Coffee Lake prislistas i Europa

Annalkande Coffee Lake med upp till tolv trådar är Intels svar på AMD Ryzen. Nu hittar prisuppgifter för en rad modeller ut på webben.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Första gången på länge som Intel bjuder på en ordentlig prestandaökning vid ny generation. 500kr är ju helt ok prispåslag för 50% fler kärnor. Denna härliga konkurrens!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Inaktiv

Härligt, kanske en bra uppgradering för min 1600x

Hmm sen va det självhäftande tejp under ihs va..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Första gången på länge som Intel bjuder på en ordentlig prestandaökning vid ny generation. 500kr är ju helt ok prispåslag för 50% fler kärnor. Denna härliga konkurrens!

Om man ska tro läckor så är endå multicore bara runt 1600/1600x nivå. Men singel ska vara runt 7700k. Få se vad Ryzen refresh erbjuder i ökade frekvenser.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Bara den låsta i3:an har bra frekvenser från start och ett vettigt pris, så är den ju grym för spelande. Även den upplåsta är ju ok, eftersom man knappt behöver mer än fyra kärnor för spel. Men, vi får se vad frekvenser det kan bli tal om, både som standard och som överklockat

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

"Detta innebär ett prispåslag om 500 respektive 200 kronor jämfört med priserna föregående modeller Core i7-7700K och Core i5-7600K ur generation Kaby Lake. Värt att nämna är dock att duon hade liknande prislappar på lanseringsdagen och att de sedan dess stadigt klättrat nedåt."

Inget direkt prispåslag alls med andra ord

Permalänk
Medlem

Synd att de inte har en med 4/8. i3an med 4/4 är väldigt prisvärd men 4/8 hade varit riktigt bra CPU för pengarna som i spel kanske slagit de dyrare modellerna. Men förstår att Intel inte vill släppa en sådan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Härligt, kanske en bra uppgradering för min 1600x

Hmm sen va det självhäftande tejp under ihs va..

Skojar du? 1600x har ju bara funnits i nån månad. Köper du ny CPU flera gånger om året?

Bättre vänta på nya Ryzen eller uppgradera till en 1800x än att byta ut hela moderkortet och allt efter några månader..

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagas:

Synd att de inte har en med 4/8. i3an med 4/4 är väldigt prisvärd men 4/8 hade varit riktigt bra CPU för pengarna som i spel kanske slagit de dyrare modellerna. Men förstår att Intel inte vill släppa en sådan.

Jag gissar på att Intels i5-8600K med 6/6 skulle ha slagit en hypotetisk 4/8. I spel tror jag att de extra två kärnorna mer än väger upp att det inte finns Hyperthreading. Det är ju just att det bara finns exakt 4 kärnor som varit akilleshälen för i5-7600K efter Ryzens intåg på marknaden.

Vi får se om i5-8600K är den processorn som gör Intel köpvärd i mellansegmentet igen. Jag ser fram emot en oändlig diskussion med väldigt lite konkret fakta kring vilken som är mer "följsam" och "smidig" i spel, i5-8600K eller Ryzen 5 1600/1600X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Bara den låsta i3:an har bra frekvenser från start och ett vettigt pris, så är den ju grym för spelande. Även den upplåsta är ju ok, eftersom man knappt behöver mer än fyra kärnor för spel. Men, vi får se vad frekvenser det kan bli tal om, både som standard och som överklockat

.

Förhoppningen är väl att en standardiseirng av fler kärnor på marknaden kanske driver programmerare av spelmotorer att våga distribuera kraft över fler trådar om de finns tillgängliga så att spelutvecklare får lite mer pulver att leka med som utgångsläge, och på så vis kanske på sikt sätta om standarden lite eller åtminstone öppna upp för de av oss som vill pröjsa för mer kraft.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagas:

Skojar du? 1600x har ju bara funnits i nån månad. Köper du ny CPU flera gånger om året?

Bättre vänta på nya Ryzen eller uppgradera till en 1800x än att byta ut hela moderkortet och allt efter några månader..

Jag tror att han skojar. Om inte annat är det rätt tydligt när han börjar prata om självhäftande tejp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Masyve:

Förhoppningen är väl att en standardiseirng av fler kärnor på marknaden kanske driver programmerare av spelmotorer att våga distribuera kraft över fler trådar om de finns tillgängliga så att spelutvecklare får lite mer pulver att leka med som utgångsläge, och på så vis kanske på sikt sätta om standarden lite eller åtminstone öppna upp för de av oss som vill pröjsa för mer kraft.

Precis det här argumentet används för att motivera att köpa Ryzen 5 1600 t.ex. i spel idag. Jättekul att Intel hakar på tåget här, så att optimering för fler kärnor är en trend över hela branschen.

Jag tror att det kan ta typ 3 år eller så innan vi börjar detta i nya spel dock, det är inte direkt bara en ratt att vrida på i ett halvklart spel, utan något man måste tänka på från start. Om dessa tre år gissar jag att Ryzen 5 1600 faktiskt kan gå om i7-7700K i prestanda i nya spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag tror de har en 4/8 CPU men vet inte riktigt vad de skall göra med den.
Den kommer att piska deras i5a med 6 kärnor, men "bara" ha 4 kärnor.
Kanske släpper de den som en...i6:a!!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dagas:

Jag va bara ironisk

Såg tester från Cinebench och jag får högre score i multitrådat @ Stock som 8700K så det blir inget byte.

http://www.guru3d.com/news-story/intel-core-i7-8700k-benchmar...

Permalänk
Medlem

Finns det några uppgifter om clockspeeds? För kan dom hålla över 4ghz utan problem så lär det vara slutet för ryzen

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christley:

Finns det några uppgifter om clockspeeds? För kan dom hålla över 4ghz utan problem så lär det vara slutet för ryzen

@Christley
Jag kör min 1600x på 4.3GHz på alla cores.

1600x @ stock har ju 2 körnor på 4.1Ghz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Jag va bara ironisk

Såg tester från Cinebench och jag får samma score i multitrådat @ Stock som 8700K så det blir inget byte.

http://www.guru3d.com/news-story/intel-core-i7-8700k-benchmar...

Inte ironi, sarkasm

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Det börjar närma sig. Ryzen 7 1700 klockad eller en ny coffe lake. The big question.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Egentligen är det väl en ganska märklig lansering? Man slår på stora trumman för fler kärnor och trådar men av läckta resultat att döma så slår den ju inte Ryzen i Cinebench, så vad är meningen?

"Här får ni en produkt som fortfarande inte är bäst på multitrådade laster, men vi närmar os... typ".

Det känns lite som att de antingen borde satsa på en processor som krossar Ryzen i Cinebench, eller köra hårt med marknadsföringen att enkeltrådsprestanda är kung.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Egentligen är det väl en ganska märklig lansering? Man slår på stora trumman för fler kärnor och trådar men av läckta resultat att döma så slår den ju inte Ryzen i Cinebench, så vad är meningen?

"Här får ni en produkt som fortfarande inte är bäst på multitrådade laster, men vi närmar os... typ".

Det känns lite som att de antingen borde satsa på en processor som krossar Ryzen i Cinebench, eller köra hårt med marknadsföringen att enkeltrådsprestanda är kung.

Helt ärligt tror jag inte dom bryr sig om cinebench utan det är spel och likande laster som gäller.

Där tror jag den kommer ha bättre chans mot Ryzen.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Min åsikt är att Cinebench är en benchmark som i någon mening var representativt för hur den typen av programvaror designades för 10 år sedan. Idag är den typen av programvaror SIMD-optimerade och i flera fall lär de bli GPGPU-acceleread i framtiden.

Program som Matlab, Matematica, Octave, R m.fl. skalar också väl med CPU-kärnor och de är absolut flyttalstunga. De skalar dock i första hand med SIMD då det är en perfekt match för matrisberäkningar.

Saker som kompilering, webbserver, databaser etc skalar alla också väldigt väl med CPU-kärnor. För dessa är flyttalsprestanda irrelevant, det är alla exempel på program som nästan uteslutande jobbar med heltal.

Spel, OS-kärnor, webbläsare, MS Office, m.fl. är alla exempel på saker som har viss skalning med CPU-kärnor (rätt begränsad i vissa fall) och det är nästan bara heltalsprestanda som spelar roll.

Kan absolut har missat något väldigt stort område, någon som vet får får du gärna utbilda. Nämn ett enda program som är relevant år 2017 där kapaciteten att hantera skalära heltal är primär flaskhals. Det är exakt vad Cinebench testar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Bara jag som gillar att man äntligen har lite prisskillnad på upplåst och oupplåst processor? Den låsta i5:an för 1800 kr låter som ett ganska trevligt val till ett kompakt system där man inte har planer på att överklocka.
Låg basfrekvens var det på den, men boost var ju upp till 4ghz/3,8ghz så det är ju inte så tokigt.
Samma med låsta i3:an.

Itx på am4 har inte mycket roligt i moderkortsväg just nu.

Låg basfrekvens var det på den, men boost var ju upp till 4ghz/3,8ghz så det är ju inte så tokigt.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag gissar på att Intels i5-8600K med 6/6 skulle ha slagit en hypotetisk 4/8. I spel tror jag att de extra två kärnorna mer än väger upp att det inte finns Hyperthreading. Det är ju just att det bara finns exakt 4 kärnor som varit akilleshälen för i5-7600K efter Ryzens intåg på marknaden.

Vi får se om i5-8600K är den processorn som gör Intel köpvärd i mellansegmentet igen. Jag ser fram emot en oändlig diskussion med väldigt lite konkret fakta kring vilken som är mer "följsam" och "smidig" i spel, i5-8600K eller Ryzen 5 1600/1600X.

Det har länge varit så att Hyper-Threading skiljt i5 och i7 åt. Men visst blir det lite märkligt när en ny i5 har färre trådar men fler kärnor än förra generationens i7:a...

8600K kan nog bli ett riktigt monster för en budgetspeldator. För rent spelande är 6 kärnor optimalt just nu, och HT/SMT bidrar oftast inte med så mycket i spel. Blir intressant att se hur AMD svarar med ev. prissänkningar och Zen+/Zen2.

Känns som vi är tillbaka till 00-talet när AMD och Intel hela tiden turades om att klå varandra och släppa bättre och bättre produkter. Istället för att Intel ska sitta och skedmata oss med lagom mycket förbättringar varje generation. Inte för mycket åt gången, bara alldeles lagom för att fresta folk att uppgradera.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@Christley
Jag kör min 1600x på 4.3GHz på alla cores.

1600x @ stock har ju 2 körnor på 4.1Ghz

Hur har du fått den till 4.3? Folk som haft tur med silikon lotteriet fick väl 4-4.1, och du har lyckats få 4.3? Min tvärdog vid 4ghz.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christley:

Hur har du fått den till 4.3? Folk som haft tur med silikon lotteriet fick väl 4-4.1, och du har lyckats få 4.3? Min tvärdog vid 4ghz.

@Christley
Bara ökat volten lite och satt multipliern på 43.
https://www.pixeltopic.com/files/2017/9/yeaoqscfuiqoscv.jpg

Kan boota till Windows på 4.4GHz men när jag startar firestrike får jag black screen, så får jobba på det lite.

Permalänk
Medlem

Intressant att folk raljerar för Y processor slår X processor i Cinebench och därför är den processorn bäst. Är syntetiska benchmarks poäng lika eller bättre än dom applikationer som är huvudsyssla för datorn i fråga?

Eller: När programmerarna får tummen ur r*ven att programmera för fler trådar, så kommer x processor slå y processor och därför är x processor bäst för att den kommer att vinna när det väl händer.
Säger bara "could have, should have, would have". Det är inte så lätt som det låter. Kan ta 5-10 år eller så går det inte alls, ingen som vet.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Om man ska tro läckor så är endå multicore bara runt 1600/1600x nivå. Men singel ska vara runt 7700k. Få se vad Ryzen refresh erbjuder i ökade frekvenser.

Detta sätter ju press på AMDs prispunkt vilket gynnar oss konsumenter oavsett vilket märke man väljer. För ungefärligt samma pris och prestanda väljer jag gärna att stötta underdogen.
Ska bli mycket intressant att se vad nästa utgåva Ryzen kan leverera.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Skrivet av anon200632:

@Christley
Bara ökat volten lite och satt multipliern på 43.
https://www.pixeltopic.com/files/2017/9/yeaoqscfuiqoscv.jpg

Kan boota till Windows på 4.4GHz men när jag startar firestrike får jag black screen, så får jobba på det lite.

Haha, undrade också hur det gått till, men den volten var "rätt" fet Vad har du för kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _hellstrom_:

Haha, undrade också hur det gått till, men den volten var "rätt" fet Vad har du för kylning?

Nånting som skurrar där. 1.6 volts och på 4.3 ghz får max 70 grader. Vill påstå att det inte är möjligt utan torris, kväve eller riktigt kall ambient.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Intressant att folk raljerar för Y processor slår X processor i Cinebench och därför är den processorn bäst. Är syntetiska benchmarks poäng lika eller bättre än dom applikationer som är huvudsyssla för datorn i fråga?

Eller: När programmerarna får tummen ur r*ven att programmera för fler trådar, så kommer x processor slå y processor och därför är x processor bäst för att den kommer att vinna när det väl händer.
Säger bara "could have, should have, would have". Det är inte så lätt som det låter. Kan ta 5-10 år eller så går det inte alls, ingen som vet.

Ja, jag instämmer. Dilemmat är inte att jobba med flera trådar samtidigt - dilemmat är att i spel så måste resultatet av detta sammanfogas igen och presenteras. Detta dilemma tar CPU-kraft även det och då försvinner vinsten av flertrådat, till stor del. Flertrådat är egentligen bara vettigt i applikationer där kärnorna kan arbeta med uppgifter som är helt skilda från varandra och inte behöver sammanfogas.

Så argumentet att om bara folk har fler kärnor så gör spelutvecklarna fler trådar klingar väldigt tomt, och en aning desperat. Det är nämligen inte "bara att lösa".

Och fram tills dess, där "dess" är långt in i framtiden, är en bra spel-CPU en med ett relativt få antal kärnor - men med hög frekvens/IPC

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3