Backup av SDkort Raspberry Pi?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Backup av SDkort Raspberry Pi?

Hej,
Har en Raspberry Pi som jag vill göra backup av hela SDkortet, men hur gör jag?
Alla guider säger att jag ska använda Win32DiskImaginer men enligt dom guiderna så ska man endast ha en partion på SDkortet men jag har två både BOOT och en annan partion.
Så jag kan inte följa dom guider som finns där ute antar jag.

Eller ska man göra kopia på båda och sedan restora båda till partionerna vid korruption?

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

https://beebom.com/how-clone-raspberry-pi-sd-card-windows-lin...

Jag tror inte det spelar någon roll hur många partitioner du har då Win32DiskImager gör en image av hela disken (SD-kortet) oavsett vad som ligger på den. Enklast är väl att testa att klona till ett nytt SD-kort och se om det fungerar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av ronnylov:

https://beebom.com/how-clone-raspberry-pi-sd-card-windows-lin...

Jag tror inte det spelar någon roll hur många partitioner du har då Win32DiskImager gör en image av hela disken (SD-kortet) oavsett vad som ligger på den. Enklast är väl att testa att klona till ett nytt SD-kort och se om det fungerar?

Har inget extra att pröva med, men i den där guiden under devics så kan jag välja mellan två som att mitt sdkort har två partioner.
Det är det som är problemet.

Men får pröva att bara köra de på den minsta partioner och om de funkar bör den ändå bli 32GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Du kanske kan använda dd under Linux eller i Git Bash?

$ dd if=/dev/mmcblk0 of=sd-card-backup.img bs=4096

Detta då om ditt minneskort heter mmcblk0, vilket inte är säkert. $ lsblk visar alla anslutna lagringsenheter.

Var bara extremt noggrann med att inte ge fel värde för of, för då kan du råka skriva över helt fel data.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Alling:

Du kanske kan använda dd under Linux eller i Git Bash?

$ dd if=/dev/mmcblk0 of=sd-card-backup.img bs=4096

Detta då om ditt minneskort heter mmcblk0, vilket inte är säkert. $ lsblk visar alla anslutna lagringsenheter.

Var bara extremt noggrann med att inte ge fel värde för of, för då kan du råka skriva över helt fel data.

Git bash kan vara ett alternativ som att jag bara kör Windows client.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, WD Blue 250 GB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& ett antal enkortsdatorer med div användningsområden).