Butiken Computersalg, erfarenheter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Trackmaster:

Står artikel 4103490 på mitt kvitto. Omöjligt att utläsa vad det ska vara för en kund.

En sökning på google verkar resultera i en mus.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Trackmaster:

Står artikel 4103490 på mitt kvitto. Omöjligt att utläsa vad det ska vara för en kund.

Kan du bifoga en bild? Bara täcka över dina personliga uppgifter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av IMPANI:

Kan du bifoga en bild? Bara täcka över dina personliga uppgifter.

Ser nu att det står något om modell under beskrivningen. Men det var helt omöjligt att utläsa från köp. Jag skiter egentligen i produkten nu. Tycker bara att man kunde varit ärlig eller sagt något från början så jag inte hade behövt ödsla tid på att ta mig till posten och tillbaka då det inte var i närheten. Därav min frustration. Att det var ett lägre pris kanske man kunde sett som erbjudande för det fanns bara en kvar i lager när jag gick in på länken.
Så här såg det ut när jag gick in på länken från tipstråden,

https://www.computersalg.se/i/3750786/thermaltake-floe-riing-...

Lite svårt för en konsument att utläsa att det skulle vara en mus. Sen är dom noga med att det bara är ett bindande avtal när man får bekräftelse eller faktura på deras köp, men står inte riktigt för det själv?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2013

Modelnr MO-NMS-WDOOBK-01 = SKU (tillverkarens artikelnr).
Artikelnr 4103490 är butikens artikelnr.
Benämningen kan vara väldigt olika beroende på butik då butiken själv uppger denna information.

Visst är det olyckligt att rubriken/benämningen är felaktig samt OM det var fel bild. Shit happens. Vi gör alla fel. Men du har ju ingått ett bindande avtal för en mus och dom har skickat korrekt produkt. Du har inte gått bindande avtal för vattenkylning.

Det är inte svårt för en konsument att läsa vad det är. Konsumenter läser det dom vill läsa. Övertygad du besitter god teknisk kompetens. Vid en googling av artikelnumret (butikens artikelnr) så länkas det till en mus. Samt i sökresultatet framgår det modell och EAN kod. Kollar man upp det så är det NEMESIS SWITCH Optical RGB.

Priset för musen är ca 650kr och vattenkylningen kostar 1699-2199 på prisjakt. Med tanke på den kompetens jag tror du besitter så vet du väl att denna bransch har löjligt låga marginaler. Att man ska kunna sälja en produkt till runt 30% av det ordinarie priset tyder på något är för bra för att vara sant.

Här kommer ju också konsumentens argument "jag trodde det bara var kampanj/rea pris" och inbillar sig själv att priset är helt klart skäligt trots branschen ger endast indikationer på marginaler existerar knappt. Framgick det förresten någonstans att det är REA eller kampanjpris?

Det är vanligt att folk beställer produkter där priset inte är skäligt eller är helt information. I hopp om att man ska göra en kanonfynd, trots man vet att något är galet. När felet upptäcks och man ej får det man hoppats på så tar man på sig offerkoftan och försöker få med sig andra på korståget.

Inte så att företag gör misstag medvetet. Som att man skriver fel rubriker eller prissätter åt helvete fel för locka kunder. Är ju inte ens lönsamt någonstans. Som i det här fallet så får dom betala returfrakten, samt du har satt bollen i rullning i negativitet så krävs resurser för att besvara och hantera ärendet. Så finns ingen mening eller vinst att man som företag gör detta medvetet.

Hoppas computersalg framöver ändrar i sina rutiner så att vid sådant här scenario så kollar man upp och tar sig tiden för ärendet. Istället för skicka ut ett hastigt copy & paste svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2006

Angående beställningen @Trackmaster gjorde. Jag själv nöjde mig med att kolla EAN-numret som var angivet på Computersalgs produktsida, innan jag själv lade en beställningen, vilket gav informationen att det var Thermaltakes AIO-kylare.

Fel uppstår och butiken reserverar sig för fel av denna typ, sen är det upp till dem hur de väljer att hantera ärendet mot kund. Med varierande resultat gällande kundnöjdhet.

Under uppdatering

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Alla "omdöme lämnat i butik" där typ alla ger fullpoäng samt usel stavning ger ett väldigt tveksamt intryck. Sneglade in på då jag tittade på DDR3 ECC-priser och de hade en ganska lovande produkt i sitt sortiment.

Blir nog att köpa från en etablerad butik istället, även om det kostar mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av Fnosk:

Angående beställningen @Trackmaster gjorde. Jag själv nöjde mig med att kolla EAN-numret som var angivet på Computersalgs produktsida, innan jag själv lade en beställningen, vilket gav informationen att det var Thermaltakes AIO-kylare.

Fel uppstår och butiken reserverar sig för fel av denna typ, sen är det upp till dem hur de väljer att hantera ärendet mot kund. Med varierande resultat gällande kundnöjdhet.

Jag fick mail från deras chef som faktiskt erbjöd mig att få köpa den till priset jag fick. Men koden och länken funkade inte ihop jag fick för det rabatterade priset. Påpekade detta och dom bad mig att tömma cookies. Men den funkade ändå inte. Insåg att dom hade gett mig en kod för den danska sidan, men då funkar inte frakt samt danska kronan är 30% mer värd. Så jag gav upp och annullerade hela ordern.

Men har lärt mig att jag ska kolla även modellnamnet i framtiden. Men dom borde vara ärliga från början istället att det var fel. För de andra som beställde fick att priset var fel. Verka även att de har en hel del produkter via Prisjakt som är felaktiga eller helt andra produkter.
Kan ju vara prisjakts algoritm, men det funkar ju för de flesta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jun 2002

Jag har beställt en del grejer därifrån, inget alls att klaga på.

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -Palit 1060 6gb