Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Kommer inte in i Windows 8.1 - hur komma in i felsäkert utan skiva?!

Permalänk
Medlem

Kommer inte in i Windows 8.1 - hur komma in i felsäkert utan skiva?!

Så.. För två år sedan (snart tre) köpte jag en laptop (Asus) från Inet med Windows 8.1.

Sist jag startade den så var den helt svart efter en Asus-logga som är i början. Jag, som då behövde göra nåt på laptopen hade för tillfället inte tålamod så jag höll in strömbrytaren i 6 sekunder och startade om. Samma sak hände men jag lät den stå. Efter en stund kom "windows uppdateras" upp och jag insåg att näst sista gången jag släckte ner den så skulle den jiddra om windows update.. Men efter lite väntande flöt allting på och jag kom in i systemet osv. Tänkte inte på det så mycket utan gjorde det jag skulle och släckte ner.

Så idag så bootade jag. Tog lång tid och sen kom "rullgardinen" upp. Tryckte space och inget hände. Efter lång tid kom inloggningsrutan upp. Började skriva men det segade något otroligt. Testat nu några gånger att släcka ner och starta upp med strömbrytaren och 1/10 ggr ungefär har jag kommit förbi konto-inloggningen. Men lyckades inte nå skrivbordet.

Kan det vara windows updaten som strulade sig pga min nersläckning? För jag tänkte att jag då skulle komma åt felsäkert läge. Men sen slog det mig efter lite sökande att för att nå felsäkert läge i Windows 8 så behöver man Windows 8 disken?!

Och nån sån fick jag då rakt inte med min dator. Tror OS:et ligger på C:\ och övrigt på D:\

För jag tänkte återställa till tidigare tidpunkt. Men hur gör man i detta fallet??

Och tror ni att det är windows updaten som strulat till min laptop nåt så kopiöst?

Tacksam för all hjälp jag kan få. Min laptop måste jag ha fungerande.

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem

@m4goo2:
Om du kommer till inloggnings skärmen, kan du komma in i felsäkert läge genom att följa guiden här:
How To Boot Into Safe Mode On Windows 8 or 10 (The Easy Way) bläddra ner till Using the Advanced Troubleshooting Tools to Actually Enable Safe Mode

Kommer du inte till inloggnings skärmen, är möjligheten att komma in i felsäkert läge minimala, och kräver precis som du har läst, att du har möjlighet att starta från DVD/USB boot media.

Har du tillgång till en annan dator du kan skapa detta med, kan du ladda ner MediaCreationTool för Win 8 här:
Download a bootable Windows 8(.1) Disc.

Notera dock att jag har inte provat, så jag vet inte om länkarna på sidan fungerar eller inte.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@m4goo2:
Om du kommer till inloggnings skärmen, kan du komma in i felsäkert läge genom att följa guiden här:
How To Boot Into Safe Mode On Windows 8 or 10 (The Easy Way) bläddra ner till Using the Advanced Troubleshooting Tools to Actually Enable Safe Mode

Kommer du inte till inloggnings skärmen, är möjligheten att komma in i felsäkert läge minimala, och kräver precis som du har läst, att du har möjlighet att starta från DVD/USB boot media.

Har du tillgång till en annan dator du kan skapa detta med, kan du ladda ner MediaCreationTool för Win 8 här:
Download a bootable Windows 8(.1) Disc.

Notera dock att jag har inte provat, så jag vet inte om länkarna på sidan fungerar eller inte.

Tack. Idag bootade jag datorn igen. Då stod det "vänta" så kom det upp om jag ville felsöka eller reparera osv. Så valde återställning. Senare stängde jag med strömbrytare igen och startade för att se om jag nådde bios. Men då blev hela systemet struligt igen så jag gjorde om återställningen. Startade om datorn via Windows sisådär en 6-7ggr och det gick bra.

Mycket märkligt att jag inte når bios men om jag inte pillar med strömbrytaren och del-knappen så verkar det iallafall som att systemet inte strular till sig. Får nog testa fler gånger innan jag kan dra några slutsatser dock.

Bäst hade väl varit att formatera hela datorn när man ändå är igång. För visst känns det som att det är Windows som strulat till sig? Jag kan ju inte ens nå bios. Jag når dock bios om jag kopplar ut SSD:n, startar och trycker del-knappen. Men jag fick inte med några skivor eller någon key med laptopen..

Vad kan detta vara för något egentligen?

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4goo2:

Bäst hade väl varit att formatera hela datorn när man ändå är igång. För visst känns det som att det är Windows som strulat till sig? Jag kan ju inte ens nå bios. Jag når dock bios om jag kopplar ut SSD:n, startar och trycker del-knappen. Men jag fick inte med några skivor eller någon key med laptopen..

Du bör kunna använda ASUS (egna) fabriks återställning.
How to Restore an ASUS Laptop to the Factory Settings

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.