SweClockers drop!

Deepcool captain 240 Ex lämplig för intel i7 7700k?

Permalänk

Deepcool captain 240 Ex lämplig för intel i7 7700k?

Väl mött!
Köpte en hyper 212 evo tillsammans med min i7700k när jag var på Webhallen då tjommen i kassan tyckte att detta var en lämplig lösning, dum som jag var hade jag inte kollat så noga innan och inte insätt att värmeutvecklingen är icke-ideal... (89 C efter ett par min Battlefield 1 lirande, i stock med turbo boost 4,5 Ghz)

Jag började då kolla på Deepcools captain 240 ex som ett lämpligt alternativ, men ville gärna vända mig till Sweclockers expertis och fråga er om ni har några bättre förslag...

Kör moderkort: Asus Z270H (Bios 1009)
Ram: Corsair vengance DDR4 (2x8GB) 3000mhz
och Asus gtx 1070 strix oc
i ett Define R5 med stock fläktar (2st)

Förslag på uppgraderad kylningslösning som inte kostar skjortan är även uppskattat
(En annan grej att notera är att bios verkar insistera på att köra fläktarna i PWM mode, även om de bara har tre pins. Är osäker om de har support för PWM..)
Tack på förhand!

Vill ni ha bilder tillhandahåller jag gärna detta efter behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_glizer:

Väl mött!
Köpte en hyper 212 evo tillsammans med min i7700k när jag var på Webhallen då tjommen i kassan tyckte att detta var en lämplig lösning, dum som jag var hade jag inte kollat så noga innan och inte insätt att värmeutvecklingen är icke-ideal... (89 C efter ett par min Battlefield 1 lirande, i stock med turbo boost 4,5 Ghz)

Jag började då kolla på Deepcools captain 240 ex som ett lämpligt alternativ, men ville gärna vända mig till Sweclockers expertis och fråga er om ni har några bättre förslag...

Förslag på uppgraderad kylningslösning som inte kostar skjortan är även uppskattat
(En annan grej att notera är att bios verkar insistera på att köra fläktarna i PWM mode, även om de bara har tre pins. Är osäker om de har support för PWM..)
Tack på förhand!

AIO's presterar väldigt liknande. Det kan skilja någon grad här och där. Annars är det ljudnivå och pris som skiljer.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Hedersmedlem

Den enklaste och dessutom billigaste kyllösningen är väl att gå in i BIOS och vrida ner spänningen till processorn lite. Ditt moderkort lär ösa på ganska rejält där.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Den enklaste och dessutom billigaste kyllösningen är väl att gå in i BIOS och vrida ner spänningen till processorn lite. Ditt moderkort lär ösa på ganska rejält där.

Okej, är det Vcore voltage man justerar då? Är 1.2 V lämpligt tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av the_glizer:

Väl mött!

Tack på förhand!

Efter lite mer testande verkar det även som att köra mitt RAM i 2133 mhz (från 3000 mhz) reducerar tempertaturen något men då får jag problem med fps:en i battlefield b.l.a.

Permalänk
Medlem

Du behöver delidda din 7700k om den ska bli sval då det är en riktig skitprocessor (fysiskt då alltså). Har själv Captain 360 och den gör ett bra jobb med att hålla datorn kall och processorn går inte över 60 vid spelande. Med det sagt kommer dock även min deliddade 7700k upp i 80 grader vid random heat spikes.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
Debian // W10