Får inte igång iMac efter SSD upgrade

Permalänk

Får inte igång iMac efter SSD upgrade

Stoppa precis in en SSD i en iMac ifrån 2009. HDDn som satt i drog en tvärnit och gav inga som helst tecken på liv när ja körde den i dockningsstationen.

Tänkte att det är väl bara ladda ner en .ISO av MacOS skapa en bootable USB och installera som vilken burk som helst.
MEN ICKE
man måste ha en MAC för att kunna ladda ned MAC os... Detta går väl att diskutera en annan dag!

Nu ser jag endast en blinkande mapp ikon med ett frågetecken, detta betyder väl att imacen inte hittar något OS
Testat komma in i nätverksaktiveringsläget utan framgång...
Kommer inte heller in i Diagnostics läget
Inget BIOS finns det heller.. Det här med ruttna äpplen alltså

Det är något trådlöst tangentbord som blinkar grönt då och då, fattar inte ens om det är parkopplat med iMacen ordentligt för det finns inga vanliga BT knappar, allting ska vara speciellt

Några tips innan ja slänger skiten från balkongen?

Edit
vill tillägga att enheten inte är min. Skulle aldrig falla mig in att köpa något sånt

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Om du tar och chillar lite... Varför tar du tag i en Mac när du bevisligen tycker så illa om den?

Börja med att prova CMD+OPT(ALT)+R för att se ifall du kan få den i recovery, kan ta en liten stund ifall den vill ladda ner.

Kan vara så att den är för gamal för det, men ifall tidigare användare har installerat något tidigare system så kan datorn ha uppdaterat sin UEFI

Permalänk
Skrivet av subonez:

Om du tar och chillar lite... Varför tar du tag i en Mac när du bevisligen tycker så illa om den?

Börja med att prova CMD+OPT(ALT)+R för att se ifall du kan få den i recovery, kan ta en liten stund ifall den vill ladda ner.

Kan vara så att den är för gamal för det, men ifall tidigare användare har installerat något tidigare system så kan datorn ha uppdaterat sin UEFI

körde CMD+OPT(ALT)+R nu igen men det händer ingenting frågetecknet står bara o blinkar

Visa signatur

citera för svar

Permalänk
Medlem

@Hassel fd Jompenleet: Då är den troligen inte uppdaterad altenativt så gick det inte att köra net recovery på en 2009.

Vilken stad befinner du dig i, vill du inte skriva här så dra ett pm

Permalänk
Skrivet av subonez:

@jompenleet: Då är den troligen inte uppdaterad altenativt så gick det inte att köra net recovery på en 2009.

Vilken stad befinner du dig i, vill du inte skriva här så dra ett pm

Örebro!

Visa signatur

citera för svar

Permalänk
Medlem

@Hassel fd Jompenleet: Trevligt, bor i kumla. Jag skickar ett pm till dig

Permalänk
Medlem

Gjorde en liknande manöver för ett tag sedan. Fick köra in senaste firmwaren på SSD`n, sen ville de samarbeta. Koppla in ett vanligt t-bord och tryck sedan ALT+R för att starta recovery mode.

Permalänk
Skrivet av Chawa:

Gjorde en liknande manöver för ett tag sedan. Fick köra in senaste firmwaren på SSD`n, sen ville de samarbeta. Koppla in ett vanligt t-bord och tryck sedan ALT+R för att starta recovery mode.

Så du menar att med senaste firmware borde jag kunna komma in i recovery mode? Det funkar inte heller just nu(med vanligt tbord)

Visa signatur

citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Din dator är för gammal för att köra internet recovery
https://support.apple.com/en-us/HT202313

Du behöver skapa en bootbar USB eller dvd

Skickades från m.sweclockers.com