Permalänk
Medlem

Klarar min HTPC 4K?

Jag har kört samma HTPC i några år nu, jag har en Intel Core i3 3220 3,3GHz i den, 8 GB RAM och ett ITX-mobo. Har funkat riktigt bra, men då bara i 1080p.

Igår fick jag hem nya grafikkortet, som är ett Gigabyte GeForce GTX1030 2GB Silent. Installation osv gick som smort, och jag får ut rätt upplösning i desktop, även i YCbCr444 med full HDR och färgdjup, men nu till problemet. De flesta filmer hackar i Kodi. Någon enstaka flyter hur bra som helst, övriga går enormt segt, dock fungerar ljudet som det ska.

Jag har ändrat renderingsmetod, ändrat så att Win7 optimeras för prestanda (i Power Settings), och lite annat småpill i Kodi, men ingen framgång. Jag har också testat att köra i RGB, sänkt färgdjupet och refresh rate, men ingen skillnad. Funderar på om en uppdatering till Win10 skulle hjälpa, jag har en nyckel för det till HTPC:n, men har inte känt mig manad tidigare.

Så, ska denna hårdvara klara fullstora filmer i 4K? Tycker det är svårt att läsa mig till, därav min fråga till forumets expertis.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem

Jag gick över till MPC-HC, och nu funkar det klockrent.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Jag gick över till MPC-HC, och nu funkar det klockrent.

Dom ska ju sluta stödja mpc-hc snart

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maho:

Dom ska ju sluta stödja mpc-hc snart

Ja tyvärr. Har själv testat MPC-HC och gillade det (Även om jag fortfarande föredrar VLC). Det var något med att utvecklarna inte hade tid eller engagemang längre. Letar TS efter en spelare som aktivt kommer att fortsätta utvecklas så måste jag (I brist på förslag av andra spelare) rekommendera VLC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Ja tyvärr. Har själv testat MPC-HC och gillade det (Även om jag fortfarande föredrar VLC). Det var något med att utvecklarna inte hade tid eller engagemang längre. Letar TS efter en spelare som aktivt kommer att fortsätta utvecklas så måste jag (I brist på förslag av andra spelare) rekommendera VLC.

Jag har VLC också, men i den spelaren var det ännu värre, filmer startar inte ens. Säkert nåt med config, jag kan ju testa att köra senaste versionen också. Oavsett så verkar ju MPC-HC funka för ändamålet, och det lär ju inte sluta funka på ett tag. Plus att det är open source, så andra kanske tar över det, men vi får väl se.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

MPC-BE utvecklas löpande: https://www.wilderssecurity.com/threads/media-player-classic-...

Nedladdning: https://sourceforge.net/projects/mpcbe/

Tycker gränssnittet är mer vilsamt för ögonen med mörkt tema.