Netgear Nighthawk ett skämt?
Hej!
Bestämde mig för att köpa en router och har nu gjort det, men måste få lite tekniskt stöd och moraliskt stöd i denna diskussion!
Läste en massa olika tester och från bl.a. PC För Alla och något test här i från Sweclockers, om vilken som va den bästa WiFi routern på marknaden för "vanliga" konsumenter.
Netgear Nighthawk X6 AC3200 (R8000) hade fått toppbetyg. Kollade runt lite lätt och användargränssnittet va helt ok och hittade inte något direkt negativt om den. Så jag köpte den, fick den i fredags inför helgen som nu varit. Installerade den i fredags och nu börjar huvudvärken.
- Kopplar Telias ADSL-router Technicolor från 1a utaget till Netgears WAN-uttag.
- Ansluter till Netgears wifi-nätverk från min Asus laptop.
- Enligt snabbguiden ska jag ansluta till routerlogin.net. Men får då meddelande om att jag inte är ansluten till rätt wifi. What??
- Gör en reset på routern. Ansluter igen, samma fel. What?
- Försöker ansluta till default gateway som är 10.0.0.1 för netgear. Men ingen kontakt.
- Blir förbannad och börjar surfa på mobilen. För skojs skull ansluter jag från den till Netgear. Wips! Så skickas jag direkt till konfigureringssidan och kan konfigurera den från mobilen. Hehe, detta känns användarvänligt.
Så nu har jag alltså en fungerande router, men som jag enbart kunde konfigurera från mobilen.
(jag är INTE ett IT geni men det är inte första routern jag installerar, att jag ens behöver säga detta, men jag är van i IT-världen)
Nämner detta på Netgears hemsida, får en rejäl skopa skit rakt i ansiktet. Låter det rinna av mig och känner att här får man ingen respons. Lite som att prata om alternativa bränslen på Shells Julfest.
Vilket fall! Nu har jag internet och är ansluten. MEN!
Min j'vla Technicolor UTAN ANTENNER från Telia har ju lika bra WiFi-range som min Netgear!? Va är det frågan om?! Det är ju riktigt pinsamt att inte Technicolor fick vara med på alla dessa router-tester.
Skämt o sido, men det MÅSTE vara skillnad på WiFi-rangen mellan min Netgear och Telias Technicolor?! Eller??
Extremt tacksam av erfarenhet och kunskap från jordnära människor. Då Ipren och Alvedon inte biter längre på detta huvudbry!
Tack på förhand!