Permalänk
Inaktiv

Netgear Nighthawk ett skämt?

Hej!

Bestämde mig för att köpa en router och har nu gjort det, men måste få lite tekniskt stöd och moraliskt stöd i denna diskussion!
Läste en massa olika tester och från bl.a. PC För Alla och något test här i från Sweclockers, om vilken som va den bästa WiFi routern på marknaden för "vanliga" konsumenter.
Netgear Nighthawk X6 AC3200 (R8000) hade fått toppbetyg. Kollade runt lite lätt och användargränssnittet va helt ok och hittade inte något direkt negativt om den. Så jag köpte den, fick den i fredags inför helgen som nu varit. Installerade den i fredags och nu börjar huvudvärken.

- Kopplar Telias ADSL-router Technicolor från 1a utaget till Netgears WAN-uttag.
- Ansluter till Netgears wifi-nätverk från min Asus laptop.
- Enligt snabbguiden ska jag ansluta till routerlogin.net. Men får då meddelande om att jag inte är ansluten till rätt wifi. What??
- Gör en reset på routern. Ansluter igen, samma fel. What?
- Försöker ansluta till default gateway som är 10.0.0.1 för netgear. Men ingen kontakt.
- Blir förbannad och börjar surfa på mobilen. För skojs skull ansluter jag från den till Netgear. Wips! Så skickas jag direkt till konfigureringssidan och kan konfigurera den från mobilen. Hehe, detta känns användarvänligt.

Så nu har jag alltså en fungerande router, men som jag enbart kunde konfigurera från mobilen.
(jag är INTE ett IT geni men det är inte första routern jag installerar, att jag ens behöver säga detta, men jag är van i IT-världen)

Nämner detta på Netgears hemsida, får en rejäl skopa skit rakt i ansiktet. Låter det rinna av mig och känner att här får man ingen respons. Lite som att prata om alternativa bränslen på Shells Julfest.

Vilket fall! Nu har jag internet och är ansluten. MEN!
Min j'vla Technicolor UTAN ANTENNER från Telia har ju lika bra WiFi-range som min Netgear!? Va är det frågan om?! Det är ju riktigt pinsamt att inte Technicolor fick vara med på alla dessa router-tester.
Skämt o sido, men det MÅSTE vara skillnad på WiFi-rangen mellan min Netgear och Telias Technicolor?! Eller??

Extremt tacksam av erfarenhet och kunskap från jordnära människor. Då Ipren och Alvedon inte biter längre på detta huvudbry!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Avstånd är inte det du betalar för. "Alla" WiFi-saker faller under en EU-regel som talar om hur stor effekt du får använda på frekvensbandet 2.4Ghz är 20 dBm / 100mW. Det är därmed ingen större/enorm skillnad mellan olika produkter på just den biten. Placering och hemmets beskaffenhet för radiosignaler är viktigare. Öppna ytor, tunna väggar etc är bra medans hönsnät och armeringsjärn är sämre.

Det är lite därför mesh-nät med brandvarne-liknande puckar är lite halvpoppis nu för tiden.
Typ sådana här saker:
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.682037/test-smarta-wifi-pak...

Din router har väldigt bra bakplan, den klarar många klienter både trådlöst och trådat samtidigt utan att hicka. Den har även en massa visslor och tutor (bling?) som gör att den klarar av att vara en bra hub i hemmet för alla möjliga tjänster.

Permalänk
Medlem

Nja, range styrs väl av helt andra saker, t.ex. styrkan som får gå ut enligt svensk standard?
Antal antenner brukar ha väldigt lite med det att göra men är populärt hos konsument-saker.
Däremot kanske netgearen är bättre på att hantera mycket trafik från många enheter och möjligheter till inställningar.

Det är dock bara jag som gissar.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Hedersmedlem

Njaa. Hur långt signalerna går begränsas till mångt och mycket av vilken våglängd som används och hur starkt man får sända ut signalen.
våglängden 2,4ghz är densamma plus då att fu även fått 5ghz-bandet som faktiskt har svårare att gå igenom saker så där är rangen ännu sämre utsn fri sikt.
Och ja, signalen får inte vara så stark så nyare routers kommer inte med kraftigare sändare heller. Det kan faktiskt vara positivt för uppkoplingskvaliten i tätbebyggt område så att man slipper få in 10 gånger fler nätverk från grannar än man redan får in :).
Det man däremot får med nya routers och medföljande teknik är bättre bandbredd. Flera enheter kan samtidigt dela på utrymmet och bandbredden på ett mycket bättre sätt än vad technicolorroutern kan erbjuda. Maxhastigheterna vid god täckning är vanligen också bra mycket bättre.
Vill du ha längre range så är det fler acesspunkter som gäller skulle jag säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Köpte en X4 på BF, villen jävla soppa.
Fick köra reset 5-6 gånger innan jag ens kunde få kontakt med fanskapet.
Var tvungen att stänga av windows brandvägg för att komma åt konf-sidan med analutning via kabel..

Har också installerat ett tiotal routrar i mina dagar och är mer än måttligt IT begåvad men detta var fan inte användarvänligt..

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte varför du använder din gamla Teliarouter alls? Koppla in Netgearen in internetuttaget, sedan datorn till den. Du kommer direkt skickas till routerns konfigurationssida. Jag har haft två Netgearroutrar själv, varav en R7500 nu och de är hur enkla som helst att få igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag förstår inte varför du använder din gamla Teliarouter alls?

För den har modem?

Permalänk

Har du bryggat technicolorn?

såg du kopplat från port 1 på technicolor så tydligen inte
Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Medlem

Ifall du verkligen är intresserad av en längre räckvidd på din wifi så skaffa antingen en mesh-lösning eller en moddbar router. Vissa äldre ASUS-modeller går att modifiera för en längre räckvidd ifall du har rätt firmware. Tror detsamma gäller för Netgear.

På min Asus AC68U gick jag från 2bars 80Mbps till 4bars 200Mbps.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5090 RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial T500 4TB, Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

skicka tillbaka nighthawk routern och satsa på unifi i stället
något som kan vara bra att veta med nighthawk routrarna, dom har haft rätt stora problem med sina wlan, det ska dock gå att få det rätt stabilt med en särskild build av dd-wrt.
kör du in dd-wrt kan du dessutom ställa styrkan på wlan, men glöm inte att även klienten måste ha bra antenn. byter du till tex unifi få du ett rock stable system och du kan bygga ut som du vill i framtiden. //

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon290926:

Hej!

Bestämde mig för att köpa en router och har nu gjort det, men måste få lite tekniskt stöd och moraliskt stöd i denna diskussion!
Läste en massa olika tester och från bl.a. PC För Alla och något test här i från Sweclockers, om vilken som va den bästa WiFi routern på marknaden för "vanliga" konsumenter.
Netgear Nighthawk X6 AC3200 (R8000) hade fått toppbetyg. Kollade runt lite lätt och användargränssnittet va helt ok och hittade inte något direkt negativt om den. Så jag köpte den, fick den i fredags inför helgen som nu varit. Installerade den i fredags och nu börjar huvudvärken.

- Kopplar Telias ADSL-router Technicolor från 1a utaget till Netgears WAN-uttag.
- Ansluter till Netgears wifi-nätverk från min Asus laptop.
- Enligt snabbguiden ska jag ansluta till routerlogin.net. Men får då meddelande om att jag inte är ansluten till rätt wifi. What??
- Gör en reset på routern. Ansluter igen, samma fel. What?
- Försöker ansluta till default gateway som är 10.0.0.1 för netgear. Men ingen kontakt.
- Blir förbannad och börjar surfa på mobilen. För skojs skull ansluter jag från den till Netgear. Wips! Så skickas jag direkt till konfigureringssidan och kan konfigurera den från mobilen. Hehe, detta känns användarvänligt.

Så nu har jag alltså en fungerande router, men som jag enbart kunde konfigurera från mobilen.
(jag är INTE ett IT geni men det är inte första routern jag installerar, att jag ens behöver säga detta, men jag är van i IT-världen)

Nämner detta på Netgears hemsida, får en rejäl skopa skit rakt i ansiktet. Låter det rinna av mig och känner att här får man ingen respons. Lite som att prata om alternativa bränslen på Shells Julfest.

Vilket fall! Nu har jag internet och är ansluten. MEN!
Min j'vla Technicolor UTAN ANTENNER från Telia har ju lika bra WiFi-range som min Netgear!? Va är det frågan om?! Det är ju riktigt pinsamt att inte Technicolor fick vara med på alla dessa router-tester.
Skämt o sido, men det MÅSTE vara skillnad på WiFi-rangen mellan min Netgear och Telias Technicolor?! Eller??

Extremt tacksam av erfarenhet och kunskap från jordnära människor. Då Ipren och Alvedon inte biter längre på detta huvudbry!

Tack på förhand!

Förstår att du får problem om du tror att 10.0.0.1 är default gateway på en router bara telia som har på sina saker dom skickar ut

By default, your NETGEAR router's IP address is either 192.168.1.1 or 192.168.0.1. The computer or mobile device that you are using automatically retrieves the IP address from your router. If your computer or mobile device is using a static IP address, you need to configure your device to retrieve the IP address.

Sedan hur långt du når med din Wifi beror ju på om du kör 5Ghz bandet eller 2.4Ghz bandet med samt hur bra wifi det är på din enhet.

Antar att du är ute efter högre hastighet och det får du säkert inte på din Adsl lina om du haft fiber så skulle du säkert märkt skillnad.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk

Är inte tumregeln att alla såna där saker som routrar, hårddiskar, kepsar och mugghållare med "gaming"-inriktad branding är rätt kassa mid-range produkter med mer plast och lite blinkande lampor?

@vinylens: tror också en bra fråga är om han uppgraderade nätet hemma samtidigt om det är högre hastighet på själva nätet som är målet med det hela, lite svårt att utnyttja gigabit lina för internet/ej LAN bruk utan en fiberlina in.

Permalänk
Rekordmedlem

Angående det att du inte är ansluten till rätt nät så beror det på att du har dubbel nat och dubbla dhcpservrar i gång i lanet, smarten bör bryggas om du vill köra med en egen router efter den eller så får du manuellt konfa upp näten på ett korrekt sätt så att du undviker adresseringsproblem.
Handlar det om att du egentigen vill ha bättre wifitäckning är det accesspunkter du behöver, inte en router.

Hur ansluter du till internet och vilka tjänster från Telia har du ? Har du fiber och bara data är det troligen enklast att bara koppla bort smarten. Har du adsl, tv eller telefon är det nog enklast om du kopplar bort Nighthawken och sedan bryggar smarten och när den väl är bryggad så kan du ansluta Nighthawken och börja använda den.
Eller så konfar du manuellt på rätt sätt...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Netgear Nighthawk X10 R9000 som köptes på black firday är riktigt najs, kan mata den med hur mycket som helst känns det som.

Vilken frekvens eller vad det heter ska man köra så det inte krockar med granars? Minns att någon på detta forum sa att man aldrig ska köra standard...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av blue eyed devil:

Netgear Nighthawk X10 R9000 som köptes på black firday är riktigt najs, kan mata den med hur mycket som helst känns det som.

Vilken frekvens eller vad det heter ska man köra så det inte krockar med granars? Minns att någon på detta forum sa att man aldrig ska köra standard...

Du ska kolla vad som är ledigt och inte överlappar nån anna där just du bor, frågan blir alltå omöjlig att svara på utan att analysera hur det ser ut i etern där du befinner dig, ladda ner nån app till telefonen typ WiFiAnalyzer och kolla hur omgivningen ser ut och välj nån kanal som inte överlappar någon som redan används.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du ska kolla vad som är ledigt och inte överlappar nån anna där just du bor, frågan blir alltå omöjlig att svara på utan att analysera hur det ser ut i etern där du befinner dig, ladda ner nån app till telefonen typ WiFiAnalyzer och kolla hur omgivningen ser ut och välj nån kanal som inte överlappar någon som redan används.

Okey tack

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

Jag förstår inte varför du använder din gamla Teliarouter alls? Koppla in Netgearen in internetuttaget, sedan datorn till den. Du kommer direkt skickas till routerns konfigurationssida. Jag har haft två Netgearroutrar själv, varav en R7500 nu och de är hur enkla som helst att få igång.

Jag har ADSL. Och kör Telia-TV, därför jag kör telejacket - teliarouter - netgear

Skrivet av runicgol:

Ifall du verkligen är intresserad av en längre räckvidd på din wifi så skaffa antingen en mesh-lösning eller en moddbar router. Vissa äldre ASUS-modeller går att modifiera för en längre räckvidd ifall du har rätt firmware. Tror detsamma gäller för Netgear.

På min Asus AC68U gick jag från 2bars 80Mbps till 4bars 200Mbps.

Får kolla vad ASUS har och om jag kan lämna tillbaka Netgear. Netgear tog bort allt jag frågat om på deras egen sida. Var väl lite känsligt att en pojke från Småland hytte med näven. Oseriöst företag.

Skrivet av vinylens:

Förstår att du får problem om du tror att 10.0.0.1 är default gateway på en router bara telia som har på sina saker dom skickar ut

By default, your NETGEAR router's IP address is either 192.168.1.1 or 192.168.0.1. The computer or mobile device that you are using automatically retrieves the IP address from your router. If your computer or mobile device is using a static IP address, you need to configure your device to retrieve the IP address.

Sedan hur långt du når med din Wifi beror ju på om du kör 5Ghz bandet eller 2.4Ghz bandet med samt hur bra wifi det är på din enhet.

Antar att du är ute efter högre hastighet och det får du säkert inte på din Adsl lina om du haft fiber så skulle du säkert märkt skillnad.

Jag körde ipconfig när jag va ansluten till Netgear, fick upp default gateway 10.0.0.1. Eller ska man inte lita på det?
Körde 192.168.0.1 kom direkt till Telias router. Kom aldrig åt Netgear från min laptop för än det att jag konfigurerade den från min iPhone.
Yes, vet att 2,4 räcker längre. Och nej är inte hastigheten som är dilemmat. Det jag stör mig på är att det är 6st flashiga megaantenner på Netgear och inte ett skit på Technicolor och ändå tränger Technicolorn igenom mina OSB-väggar lika bra som Netgear. Men har förstått nu att det är ACCESS-points som verkar gälla i mitt fall.

Skrivet av RivianWolf:

Är inte tumregeln att alla såna där saker som routrar, hårddiskar, kepsar och mugghållare med "gaming"-inriktad branding är rätt kassa mid-range produkter med mer plast och lite blinkande lampor?

@vinylens: tror också en bra fråga är om han uppgraderade nätet hemma samtidigt om det är högre hastighet på själva nätet som är målet med det hela, lite svårt att utnyttja gigabit lina för internet/ej LAN bruk utan en fiberlina in.

Njae, jag hade 30ner och 1 upp från Telia ADSL sen innan. Ville bara ha längre WiFi range och en smart router som jag kan plugga in min externa hårddisk i. Samt att jag får förhoppningsvis fiber inom ett år och då har jag redan en router jag kan använda.

Skrivet av mrqaffe:

Angående det att du inte är ansluten till rätt nät så beror det på att du har dubbel nat och dubbla dhcpservrar i gång i lanet, smarten bör bryggas om du vill köra med en egen router efter den eller så får du manuellt konfa upp näten på ett korrekt sätt så att du undviker adresseringsproblem.
Handlar det om att du egentigen vill ha bättre wifitäckning är det accesspunkter du behöver, inte en router.

Hur ansluter du till internet och vilka tjänster från Telia har du ? Har du fiber och bara data är det troligen enklast att bara koppla bort smarten. Har du adsl, tv eller telefon är det nog enklast om du kopplar bort Nighthawken och sedan bryggar smarten och när den väl är bryggad så kan du ansluta Nighthawken och börja använda den.
Eller så konfar du manuellt på rätt sätt...

WOW Wow wow, stopp här. Med risk att jag får ta tillbaka mitt uttalande om att jag är van vid IT. Kastar jag mig ut här med kanske dumma frågor:
Smarten bör bryggas? Smarten är alltså mitt ADSL-modem från Telia?
Jag har bara bredband (ADSL) och TV från Telia.
Här kommer det igen, bryggar smarten? Hur? Eller va snackar vi för ingrepp här? Guide?

Alla! tack för grym respons!

Allt lutar till ett jobbigt samtal med Komplett för att lämna tillbaka den. Då jag inte är nöjd och jag har varit otrogen mot min älskling ASUS.
Att Netgear tar bort allt jag skrivit bara för att jag tar upp lite negative saker är ju helt efterblivet. Klarar inte ett stort företag möta lite kritik från mig? LoL
Lange leve asiatiska företag som tar på sig problem och ta skiten på allvar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Avstånd är inte det du betalar för. "Alla" WiFi-saker faller under en EU-regel som talar om hur stor effekt du får använda på frekvensbandet 2.4Ghz är 20 dBm / 100mW. Det är därmed ingen större/enorm skillnad mellan olika produkter på just den biten. Placering och hemmets beskaffenhet för radiosignaler är viktigare. Öppna ytor, tunna väggar etc är bra medans hönsnät och armeringsjärn är sämre.

Det är lite därför mesh-nät med brandvarne-liknande puckar är lite halvpoppis nu för tiden.
Typ sådana här saker:
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.682037/test-smarta-wifi-pak...

Din router har väldigt bra bakplan, den klarar många klienter både trådlöst och trådat samtidigt utan att hicka. Den har även en massa visslor och tutor (bling?) som gör att den klarar av att vara en bra hub i hemmet för alla möjliga tjänster.

Om man installerar DD-WRT kan man öka styrkan dock. Fick bättre täckning men risken finns väl att man får cancer om några år.

Sen som redan nämnts, 5 Ghz har hopplöst dålig räckvidd, jag använder det bara om jag har en stationär enhet som är någorlunda nära. Mobiler och annat kör jag på 2Ghz så man kan använda wifi i trädgården. 10-50Mbit/s räcker liksom på mobilen för min del.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Telias grejer ska alltid bryggas om du vill använda en egen router. (Beroende på hur ditt bredband levereras)

Skrivet av anon290926:

Att Netgear tar bort allt jag skrivit bara för att jag tar upp lite negative saker är ju helt efterblivet. Klarar inte ett stort företag möta lite kritik från mig? LoL

Foliehatt på?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon290926:

Jag körde ipconfig när jag va ansluten till Netgear, fick upp default gateway 10.0.0.1. Eller ska man inte lita på det?
Körde 192.168.0.1 kom direkt till Telias router. Kom aldrig åt Netgear från min laptop för än det att jag konfigurerade den från min iPhone.

WOW Wow wow, stopp här. Med risk att jag får ta tillbaka mitt uttalande om att jag är van vid IT. Kastar jag mig ut här med kanske dumma frågor:
Här kommer det igen, bryggar smarten? Hur? Eller va snackar vi för ingrepp här? Guide?

Fundering om IP:
Om Netgearen har 192.168.0.1 också, så blir det ju krock om du har Netgearen inkopplad samtidigt som Telias. Börja med att bara koppla datorn direkt till Netgearen utan några andra kablar som WAN. Vet itne varför det funkar på mobilen, men jag vet inte om du kör DHCP på datorn och trådat vs trådlöst m.m.

Bryggat läge:
Jag har för övrigt kört en Netgear WNDR3700 i flera år och varit rätt nöjd, men bytte till en ASUS med externa antenner för att få lite bättre täckning och inställningsmöjligheter. Jag använder ett modem från Telia, som inte har routerfunktion.

Det var dock marginellt bättre täckning i vår tegel/betongväggs-lägenhet, så jag använder istället Netgearen som accesspunkt med själva routing avstängt = bryggat läge.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Du måste brygga Technicolor eller konfigurera Nighthawk som accesspunkt (inte båda delarna). Gör du inte något av detta så har du ett felaktigt konfigurerat nätverk som kommer ge dig problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RivianWolf:

Nja, lite dyrare "gaming"-inriktade accesspunkter har ofta riktigt bra prestanda och låg latency med några få inkopplade enheter. Skillnaden mot utrustning för företag är framförallt prestandan med många enheter anslutna, möjlighet att managera accesspunkterna centralt samt tillgången till support från tillverkaren.

Skrivet av Baxtex:

Om man installerar DD-WRT kan man öka styrkan dock. Fick bättre täckning men risken finns väl att man får cancer om några år.

Sen som redan nämnts, 5 Ghz har hopplöst dålig räckvidd, jag använder det bara om jag har en stationär enhet som är någorlunda nära. Mobiler och annat kör jag på 2Ghz så man kan använda wifi i trädgården. 10-50Mbit/s räcker liksom på mobilen för min del.

Bor man i lägenhet är dock 5 GHz att föredra, inte minst p.g.a den sämre räckvidden (färre grannar som stör) samt att det finns mer utrymme generellt i frekvensbandet. Använder bara 2.4 GHz i nödfall för enheter som inte har stöd för 5 GHz, eftersom det är ett 20-tal andra 2.4 GHz nätverk inom räckvidd 5 GHz räcker både ut i trapphuset och på balkongen och jag får ut ca. 600 Mb/s faktisk hastighet och 4ms latency.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB
https://soundcloud.com/advancedfollower

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Nja, lite dyrare "gaming"-inriktade accesspunkter har ofta riktigt bra prestanda och låg latency med några få inkopplade enheter. Skillnaden mot utrustning för företag är framförallt prestandan med många enheter anslutna, möjlighet att managera accesspunkterna centralt samt tillgången till support från tillverkaren.

Bor man i lägenhet är dock 5 GHz att föredra, inte minst p.g.a den sämre räckvidden (färre grannar som stör) samt att det finns mer utrymme generellt i frekvensbandet. Använder bara 2.4 GHz i nödfall för enheter som inte har stöd för 5 GHz, eftersom det är ett 20-tal andra 2.4 GHz nätverk inom räckvidd 5 GHz räcker både ut i trapphuset och på balkongen och jag får ut ca. 600 Mb/s faktisk hastighet och 4ms latency.

Sant, för en som bor på landet med 1km till närmaste wifi är störningarna minimala.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon290926:

Jag har ADSL. Och kör Telia-TV, därför jag kör telejacket - teliarouter - netgear
Yes, vet att 2,4 räcker längre. Och nej är inte hastigheten som är dilemmat. Det jag stör mig på är att det är 6st flashiga megaantenner på Netgear och inte ett skit på Technicolor och ändå tränger Technicolorn igenom mina OSB-väggar lika bra som Netgear. Men har förstått nu att det är ACCESS-points som verkar gälla i mitt fall.

Allt lutar till ett jobbigt samtal med Komplett för att lämna tillbaka den. Då jag inte är nöjd och jag har varit otrogen mot min älskling ASUS.
Lange leve asiatiska företag som tar på sig problem och ta skiten på allvar!

Du utför NAT/PAT på 2 ställen i lanet just nu och har 2 aktiva dhcpservrar, smarten (Telia Thomsonburken) ska bryggas så att den bara uppträder som en switch som separerar inkommande vlan och agerar telefoniadapter, eftersom du har tv och tele så kan du inte ansluta bara en egen router eftersom du då saknar sip enhet (telefon) du måste alltså oavsett vilken egen router du än skaffar brygga smarten eller dessutom skaffa en telefoniadapter.
Eftersom du inte bryggat smarten så tilldelar den ett privat ipnummer på 192.168.0.0 nätet till Nighthawkens vanport, Nighthawkwen i sin tur känner att den får ett privat ip och konfar sig så att den delar ut adresser på 10 nätet för att inte totalt kaos omedelbart ska uppträde i lanet.
Det kommer hursomhelst att bli adressproblem i lanet som du märker men om du bryggar smarten så kommer den bara att uppträda som ett modem sett från datanätet i stället för att den funkar som den gateway den är, den matar då alltså ut ett publikt ipnummer på lanport 1 där du ansluter Nighthawken så att den får ett publikt ip på vanporten och då kommer lanet att funka.
Brygga smarten kan man kanske göra själv eller så behöver man kontakta kundtjänst, det har varit lita olika beroende på modell/mjukvaruversion men du MÅSTE brygga den om du ska ansluta en egen router efter den och byter du bort den måste du konfa tv och telefon själv och du MÅSTE även ha en separat sipadapter (för den sitter i smarten.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Besparar dig ett par knapptryckningar till närmsta sökmotor...
https://www.telia.se/privat/support/info/bryggning-av-router

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Om telia routern har samma IP som netgearen (säg 192.168.1.1) så kommer det inte funka att routa trafiken för din netgear, dvs paket kommer från din dator till den sen blir det potatis.'

Ställ om telian i bridge så kan du köra netgearen endast som DHCP, osäker hur det funkar dock har inte pillat så mycket på telias tripple play adsl modem.

Lösningen är att ändra IP på netgearen till 192.168.x.1 där X är nått annat än 0 eller 1, typ 20.

Du kan ju slippa en hel del huvudvärk om du konfar saker i ett steg åt gången, istället för att koppla i allt och sen tro det ska funka. Dra igång netgearen, konfa upp den, anslut den sen till telias router. Funkar det? Om inte, så är det IP grejen där. Funkar det? Ja, vad bra. Dock är du dubbel-NAT'ad och det kommer ställa till problem. Ev kan du forwarda alla portar till netgearen.. om du inte kan sätta den i bryggat läge

Permalänk
Inaktiv

Ok damer, herrar och hens!

Så här gjorde jag:

- Tog bort all kontakt mellan Netgear och Technicolor (Telias ADSL-router).

- Gjorde factory reset på båda prylarna.

- Netgear är nu avstängd och letar upp WiFi för Technicolor. Ansluter till nätverket. Har default gateway 192.168.1.1. Skriver det i
webläsaren. Kommer in på Technicolors konfigurationssida. Gör allt rätt. Internet fungerar. Aktiverar DMZ (för bryggning right?!)

- Sidan tuggar och tuggar. Sen händer inget för än det att jag stänger ner webläsaren. WiFi försvinner så måste nu koppla in mig på Technicolorn med sladd i port 4. Gör det och får internet.

- Nu har jag default gateway 213.67.55.1. Skriver det i webläsaren. Men inget händer. Skriver 192.168.1.1, 192.168.0.1 men inget händer. Får inte kontakt med Technicolor.

- Bara en blå lampa lyser på Technicolor. Försöker göra en factoryreset igen. Men håller säkert inne knappen 30 sekunder fler gånger. Inget händer. INGET.

- Startar om Technicolor och trycker in resetknappen vid ett tillfälle när den vänstra lampan är grön. Då får jag till en factoryreset. Varför då Telia?!

- Gör om allt igen med sladden inkopplad. Det verkar funka, även om jag inte kan komma åt Technicolorns sida igen. Har fortfarande default gateway 213.67.55.1.

- Nu startar jag upp Netgear och ansluter till dennes WiFi från min ASUS laptop WIN10. Får default gateway 192.168.1.1. Skriver det i webläsaren. Men åter igen, så är jag inte ansluten till Netgear. Skriver routerlogin.net, samma fel. Kopplar in kabeln. Samma fel. LOL? Wtf?

- Ansluter till WiFi från iPhone och kommer direkt till konfigurationen. Gör allt rätt, kommer till ett läge där jag behöver internet. Kopplar in Netgear-WAN till Technicolor-port4. Får internet, konfigurationen går fint.

- Ansluter till WiFi från min ASUS igen, får default gateway 192.168.1.1 som tidigare. Skriver det i webläsaren, kommer in till routern direkt. Routerlogin.net funkar fortfarande inte.

- har möjligtvis en stapel till i wifi-range efter att ha bryggat technicolor.

Så vad ska man säga? Sättet att ansluta till Netgear kan ju inte vara sant?!
WiFi-range får accepteras. Interface helt ok.

Permalänk
Skrivet av anon290926:

Så här gjorde jag:

- Netgear är nu avstängd och letar upp WiFi för Technicolor. Ansluter till nätverket. Har default gateway 192.168.1.1. Skriver det i
webläsaren. Kommer in på Technicolors konfigurationssida. Gör allt rätt. Internet fungerar. Aktiverar DMZ (för bryggning right?!)

- Sidan tuggar och tuggar. Sen händer inget för än det att jag stänger ner webläsaren. WiFi försvinner så måste nu koppla in mig på Technicolorn med sladd i port 4. Gör det och får internet.

- Nu har jag default gateway 213.67.55.1. Skriver det i webläsaren. Men inget händer. Skriver 192.168.1.1, 192.168.0.1 men inget händer. Får inte kontakt med Technicolor.

- Bara en blå lampa lyser på Technicolor. Försöker göra en factoryreset igen. Men håller säkert inne knappen 30 sekunder fler gånger. Inget händer. INGET.

- Startar om Technicolor och trycker in resetknappen vid ett tillfälle när den vänstra lampan är grön. Då får jag till en factoryreset. Varför då Telia?!

- Gör om allt igen med sladden inkopplad. Det verkar funka, även om jag inte kan komma åt Technicolorns sida igen. Har fortfarande default gateway 213.67.55.1.

- Nu startar jag upp Netgear och ansluter till dennes WiFi från min ASUS laptop WIN10. Får default gateway 192.168.1.1. Skriver det i webläsaren. Men åter igen, så är jag inte ansluten till Netgear. Skriver routerlogin.net, samma fel. Kopplar in kabeln. Samma fel. LOL? Wtf?

- Ansluter till WiFi från iPhone och kommer direkt till konfigurationen. Gör allt rätt, kommer till ett läge där jag behöver internet. Kopplar in Netgear-WAN till Technicolor-port4. Får internet, konfigurationen går fint.

- Ansluter till WiFi från min ASUS igen, får default gateway 192.168.1.1 som tidigare. Skriver det i webläsaren, kommer in till routern direkt. Routerlogin.net funkar fortfarande inte.

Du kan ju inte brygga telias router och sedan återställa den 2 gånger?.

Brygga telias router, anslut din netgear, ändra dess lösenord och sedan surfa. Det är inte svårare än så.
När du bryggare telias router så kommer den inte köra något wifi utan det är kabel som gäller. Och den kabeln ska du ansluta direkt till din nighthawk.

Permalänk
Medlem

@anon290926
Du måste ringa och be Telia brygga Technicolorn, dmz är inte samma grej.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon290926:

Så här gjorde jag:

Om du bryggat smarten (brygga och dmz är inte samma sak) så kommer den bara att agera modem sett från "datalanet" och din dator kommer att placeras på ett annat logiskt nät som styrs av din router eller så får den en publik adress och du kommer inte att kunna logga in på 192.168.1.0 nätet eftersom din dator inte finns på det nätet längre, du måste då på något flytta datorn till det nätet manuellt för att komma åt admininterfacet igen.
Har du kopplat in en egen router efter smarten så borde du överhuvudtaget inte kunna nå smartens interface eftersom det då befinner sig på din routers wansida och på en privat nätadress och då får du koppla om så att kabeln från datorn går direkt till smarten.

Visa signatur