Byta ut Gainward 1070Ti mot 1070Ti FE?

Permalänk
Medlem

Byta ut Gainward 1070Ti mot 1070Ti FE?

Tjena!

Jag har ett Gainward 1070Ti, med samma kylare som Palit Dual.
Det blir grymt varmt i mitt chassi när jag spelar och fläktarna på grafikkortet går på fullvarv.

Specs på datorn;
Ryzen 1500X @ 3.9ghz
Gainward GTX 1070Ti
16 gb Corsair Venegance
Kingston 250Gb SSD
Fractal Design Integra 550W
Lian-Li PC A41
3 st 120mm Fractal Design

Det känns som att grafikkortsfläktarna bara vispar runt värmen från kortet istället för att göra sig av med den.
Jag blir alltså inte av med den varma luften.
Då är min fundering - kommer jag vinna något i temperatur om jag byter ut kortet mot ett FE med ref-kylare och sätter en fläkt i botten av chassit som blåser mot grafikkortet?

Bifogar en bild på hur det ser ut i mitt chassi, ett Lian Li PC-A41.

Fläktarna sitter precis som på bilden.
CPU-kylaren, en be quiet pure rock slim, blåser upp mot både nätaggregat och toppfläkten.

Vad tror ni, hade jag vunnit något i både ljudnivå samt temperatur om jag hade skaffat ett blower-kort istället?

EDIT: La till komponenterna som sitter i lådan.

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vad får du för temperatur? Med ett FE får du nog högre temperaturer för de brukar vara de som blir varmast då kylningen är mer begränsad. Vill du ha tystare dator och lägre temperaturer är vattenkylning den bästa vägen att gå.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd

Ett blowerkort är alltid sämre och dessa ska man endast välja om man har ett SFF-datorlåda..och har rejält med begränsat utrymme.

FE-kort throttlar nästan alltid ner sig pga för hög värme, och låter som en hårfön..

Köp en ny datorlåda som har bättre ventilation, finns 500:- chassi som presterar bättre än det där Lian-Li.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Vad tror ni, hade jag vunnit något i både ljudnivå samt temperatur om jag hade skaffat ett blower-kort istället?

Byt chassi istället. Ventilationsförmågan i det där chassit kan vara något av det värsta jag sett:

HDD-burar som totalt blockerar insugen framtill? Check.
Inget utsug baktill? Check.
Utsug upptill som sitter mitt på chassit istället för i bakkanten? Check.
Trång värmeficka under grafikkortet? Check.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Vad får du för temperatur? Med ett FE får du nog högre temperaturer för de brukar vara de som blir varmast då kylningen är mer begränsad. Vill du ha tystare dator och lägre temperaturer är vattenkylning den bästa vägen att gå.

I maxtemperatur ligger kortet på 75 grader, så det är inte särskilt farligt.
Tycker däremot att ljudnivån blir alldeles för hög.

Skrivet av VadSaDu:

Ett blowerkort är alltid sämre och dessa ska man endast välja om man har ett SFF-datorlåda..och har rejält med begränsat utrymme.

FE-kort throttlar nästan alltid ner sig pga för hög värme, och låter som en hårfön..

Köp en ny datorlåda som har bättre ventilation, finns 500:- chassi som presterar bättre än det där Lian-Li.

Får fundera på detta!

Skrivet av MinscS2:

Byt chassi istället. Ventilationsförmågan i det där chassit kan vara något av det värsta jag sett:

Temperaturen är det egentligen inga fel på. Runt 75 grader i full load ser jag som helt ok.
Det är bara det att jag vill få ner ljudnivån.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Temperaturen är det egentligen inga fel på. Runt 75 grader i full load ser jag som helt ok.

Då är mitt tips att ändra fläktkurvan i MSI Afterburner så att den stabiliserar sig vid 79-80 grader istället för 75 grader och se om ljudnivån blir mer acceptabel. Temperaturen i chassit kan fortfarande vara ett problem trots 75 grader dock, och det är därför som fläktarna varvar upp så mycket i sitt försök att hålla nere temperaturen.

Har samma kylare på mitt kort som du och under load lägger den sig runt 78-79 grader med en fläkthastighet på 50-55% vilket jag inte ens hör över resten av datorn.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Håller med här, ditt chassi verkar rent ut sagt katastof luftflödesmässigt, köp ett nytt chassi så skall nog bade temp och ljudnivån sjunka.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 Aorus Elite Wifi7 ICE | NZXT Kraken Elite RGB V2 240mm | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte GeForce RTX 5080 16GB Aero OC | Fractal Design North Chalk White TG | LG C4 42" | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Då är mitt tips att ändra fläktkurvan i MSI Afterburner så att den stabiliserar sig vid 79-80 grader istället för 75 grader och se om ljudnivån blir mer acceptabel. Temperaturen i chassit kan fortfarande vara ett problem trots 75 grader dock, och det är därför som fläktarna varvar upp så mycket i sitt försök att hålla nere temperaturen.

Har samma kylare på mitt kort som du och under load lägger den sig runt 78-79 grader med en fläkthastighet på 50-55% vilket jag inte ens hör över resten av datorn.

CPU håller också bra temperatur under full load, runt 55-60 grader.
Ryzen 1500X.
Får kolla över inställningar.

Skrivet av Cequence:

Håller med här, ditt chassi verkar rent ut sagt katastof luftflödesmässigt, köp ett nytt chassi så skall nog bade temp och ljudnivån sjunka.

Jag är inget vidare proffs på detta, men skulle, tror du - en fläkt under grafikkortet hjälpa?

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D

Permalänk
Avstängd

@Juus1: Möjligtvis en dum fråga, men har du bytt ut chassifläktarna? Körde själv på Lian Li en gång i tiden och fläktarna lät så pass för jävligt att jag kopplade ur mina.

Och hur ser det ut gällande övriga komponenter, t.ex antalet hårddiskar och vilket nätaggregat har du.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Fläkten i taket är utblås? Du har inte tillräckligt med utsug ur chassit helt enkelt. Luftflöde handlar mer om att skyffla bort varm luft än in sval luft. Dålig design på det där chassit för energihungriga komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@Juus1: Möjligtvis en dum fråga, men har du bytt ut chassifläktarna? Körde själv på Lian Li en gång i tiden och fläktarna lät så pass för jävligt att jag kopplade ur mina.

Och hur ser det ut gällande övriga komponenter, t.ex antalet hårddiskar och vilket nätaggregat har du.

Jag har satt dit Fractal Designs fläktar.
De håller sig relativt tysta och flyttar relativt mycket luft.
CPUn är en Ryzen 1500X @ 3,9 ghz.
Två SSD-diskar.
Ett Fractal Design Integra 550W.

Skrivet av str8forthakill:

Fläkten i taket är utblås?

Ja, precis. Den blåser ut luft.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

I maxtemperatur ligger kortet på 75 grader, så det är inte särskilt farligt.
Tycker däremot att ljudnivån blir alldeles för hög.

Får fundera på detta!

//C

Du kommer snarare få upp ljudnivån om du byter till ett FE kort, även temperaturen kommer stiga men med din chassi finns en mindre chans att ljudnivån kan minskas med ett FE kort med tanke på det dåliga ventilationen i chassit. Du får nog bättre ventilation och lägre ljudnivå genom att byta chassi snarare än att byta grafikkort.

Och för att slänga in lite fakta här är Sweclockers temperatur- och ljudmätningar på 1070 Ti FE (det fetstilta där det står Geforce GTX 1070 Ti (8GB) är FE kortet.

Ljudnivån är som sagt värre.

Även temperaturen är inget att hurra för.

Dold text
Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem

FE med radialfläkt får alltid mycket bashing på forum, oftast oförtjänt. Jag har själv ett 1070 Ti FE som jag inte tycker låter mycket mer än andra kort jag haft - och det låter definitivt inte som någon hårfön. Dessutom så använder väl dagens hårfönar en axialfläkt och inte en radialfläkt.

Nåväl, det känns rätt meningslöst för dig att byta grafikkort. Ett FE köper man antingen för att man har en liten låda och/eller för FE korten är 100x snyggare än alla pimpade eftermarknadskort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Open Air DA6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Jag är inget vidare proffs på detta, men skulle, tror du - en fläkt under grafikkortet hjälpa?

//C

Nej tyvärr tror inte det skulle göra något mirakel, man vill ha ett luftflöde som bade får in och får ut luften på ett bra och smidigt sätt.
Luft in fram och ut i bak/toppen.
På bilden på ditt chassi så verkar luften få ta väldigt lustiga vägar för att komma ut och skapar troligtvis turbulens vilket inte hjälper till alls.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 Aorus Elite Wifi7 ICE | NZXT Kraken Elite RGB V2 240mm | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte GeForce RTX 5080 16GB Aero OC | Fractal Design North Chalk White TG | LG C4 42" | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Som folk tidigare påpekat, du ska nog se dig om efter ett annat chassi med bättre luftflöde.
Vart tar förresten värmen ifrån nätagget vägen?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Du skulle kanske kunna testa att flytta hårdiskarna till de övre positionerna, om de nu inte redan är där, samt ta bort de lägre burarna om det går. Skulle kunna skapa en bättre cirkulation inne i chassit.

Annars tror jag också att jag hellre bytt chassi än grafikkort.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Som folk tidigare påpekat, du ska nog se dig om efter ett annat chassi med bättre luftflöde.
Vart tar förresten värmen ifrån nätagget vägen?

Nätagget blåser ut luften på baksidan om chassit.

Skrivet av e1m1:

Du skulle kanske kunna testa att flytta hårdiskarna till de övre positionerna, om de nu inte redan är där, samt ta bort de lägre burarna om det går. Skulle kunna skapa en bättre cirkulation inne i chassit.

Annars tror jag också att jag hellre bytt chassi än grafikkort.

Hårddiskarna sitter i de två övre slädarna, får prova att plocka bort resterande slädar.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Det hade hjälpt då övertrycket inne i chassit hade ökat.
Luftflödet hade fortfarande varit dåligt, men det är bättre än att inte göra något alls.

Att plocka bort ena HDD-vaggan om den ändå inte används låter också som en bra idé.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då mitt Gainwardkort gick sönder, byttes detta ut mot ett 1070Ti med Nvidias referenskylare.
Måste säga att datorn är tystare och dessutom kallare med detta kort.
Helnöjd!

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Då mitt Gainwardkort gick sönder

Kanske det som var felet från första början, kortet kan ju inte har varit så gammalt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Kanske det som var felet från första början, kortet kan ju inte har varit så gammalt.

Mycket möjligt.
Problemet är löst iallafall, och kan intyga att kortet går kallt och tyst. Tvärt om mot vad andra säger.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Mycket möjligt.
Problemet är löst iallafall, och kan intyga att kortet går kallt och tyst. Tvärt om mot vad andra säger.

//C

Kanon, som jag tidigare skrev så får FE-korten oförtjänt mycket skit - kul att du är nöjd!

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Open Air DA6

Permalänk
Medlem

Sätt en fläkt i botten om du har plats för det o kolla om det hjälper dig innan du gör nått annat. Plus ta bort hårdiskplatserna som inte används.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Jag har också bara otroligt positiva erfarenheter av FE-kort.. har nu ett 1080Ti och hade innan dess 780Ti och båda korten har varit både svala och tysta, både enligt mitt eget intryck men även i jämförelse med andra icke FE-kort ur samma serie.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Kanon, som jag tidigare skrev så får FE-korten oförtjänt mycket skit - kul att du är nöjd!

Förstår ärligt talat inte vad folk pratar om när de kastar skit på FE-korten.

Skrivet av Andyah:

Sätt en fläkt i botten om du har plats för det o kolla om det hjälper dig innan du gör nått annat. Plus ta bort hårdiskplatserna som inte används.

Skickades från m.sweclockers.com

Löstes på annat sätt, se längre upp.

Skrivet av HiGrip:

Jag har också bara otroligt positiva erfarenheter av FE-kort.. har nu ett 1080Ti och hade innan dess 780Ti och båda korten har varit både svala och tysta, både enligt mitt eget intryck men även i jämförelse med andra icke FE-kort ur samma serie.

Ja, precis! Visst, kortet låter lite högre vid belastning, men har man ett tyst system i övrigt så stör det inte.
Kan säga att mitt tidigare kort gick varmare och lät betydligt mer, ett Gainwardkort med samma kylare som PALIT Dual.
CPU-Temp har för övrigt sjunkit med 5-10 grader också.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D