Väldigt bra nyhet för linux där alla spel använder open-gl eller vulkan. I windows funkar det till väldigt få spel.
Jag har använt det redan med AMDs öppna drivrutiner där det funnits ett tag nu och det enda är att laddtiden minskas lite och lite mer på viss annan hårdvara.
I Linux är det redan möjligt så ingen nyhet där.
DE:MD är lite lustigt då det startar betydligt snabbare på klenare hårdvara än kraftfullare med eller utan on-disk GLSL shader cache.
Skillnaden med denna förändring verkar endast vara att cachen inte skapas första gången utan den laddas ner istället.
Jag har använt det redan med AMDs öppna drivrutiner där det funnits ett tag nu och det enda är att laddtiden minskas lite och lite mer på viss annan hårdvara.
Inte samma sak som artikeln handlar om. Tidigare har shaders kompilerats lokalt på din dator och sedan sparats i en cache. Denna artikeln handlar om förkompilerade shaders som tankas när du installerar spelet så din dator slipper kompilera shaders.
DE:MD är lite lustigt då det startar betydligt snabbare på klenare hårdvara än kraftfullare med eller utan on-disk GLSL shader cache.
Inte konstigt alls eftersom komplexiteten ökar med ökade grafikinställningar, så en kraftfull dator måste kompilera mer detaljerade shaders vilket tar längre tid.
*snip* /mod
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.