Avbryta uppsägningstid i förtid i hyresrätt?

Permalänk
Avstängd

Avbryta uppsägningstid i förtid i hyresrätt?

Tjena! Jag ska byta lägenhet från 1a till en 3a vilket innebär högre hyra för min del. Den som bor i 3an nu ska vara utflyttad så att "tidigast inflyttningsdatum är 2017-12-28" vilket borde innebära att den kommer att stå tom innan dess?

Nu är det så att mitt hyreskontrakt säger "3 månaders uppsägningstid" och kärringen jag prata med på telefon säger då att jag måste bo kvar tills början på mars innan jag kan flytta eller "betala dubbla hyror". Detta borde betyda att lägenheten, 3an, kommer att stå tom i 2 månader??

Rent ekonomiskt talat borde det vara bättre om jag får flytta in tidigare (för jag vill det) så får min 1a stå tom vilket den troligen inte kommer att göra länge med tanke på bostadsbristen och välfärden. Det vore ekonomiskt för hyresvärden att bara upphäva mitt hyreskontrakt med godkännande från mig så att jag kan flytta in i nya??

Går det att skriva något kontrakt om att båda vill upphäva tidigare hyreskontrakt för att skriva ett nytt? Om båda ändå går med på att vilja avbryta det så borde det ju gå. Kontrakt är väl till för att en inte ska kunna avbryta det utan rimliga skäl (enligt avtalen & villkoren i kontraktet) men det skall gå och avbryta om båda går med på det?

Jag fattar inte deras idiotiska tänk. Dessutom är hyresvärdens fastighet kommunalt ägd, och jag betalar skatt för jag har arbete så de borde verkligen vilja att jag ska flytta in i deras dyrare lägenhet så de får in fler slantar. Någon rackare som vet hur jag kan framföra detta utan att råka "dumförklara" dem? Jag vill flytta in tidigare, de vill tjäna maximalt med pengar, what's the big issue really?

Tack för all hjälp på förhand! / AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjena! Jag ska byta lägenhet från 1a till en 3a vilket innebär högre hyra för min del. Den som bor i 3an nu ska vara utflyttad så att "tidigast inflyttningsdatum är 2017-12-28" vilket borde innebära att den kommer att stå tom innan dess?

Nu är det så att mitt hyreskontrakt säger "3 månaders uppsägningstid" och kärringen jag prata med på telefon säger då att jag måste bo kvar tills början på mars innan jag kan flytta eller "betala dubbla hyror". Detta borde betyda att lägenheten, 3an, kommer att stå tom i 2 månader??

Rent ekonomiskt talat borde det vara bättre om jag får flytta in tidigare (för jag vill det) så får min 1a stå tom vilket den troligen inte kommer att göra länge med tanke på bostadsbristen och välfärden. Det vore ekonomiskt för hyresvärden att bara upphäva mitt hyreskontrakt med godkännande från mig så att jag kan flytta in i nya??

Går det att skriva något kontrakt om att båda vill upphäva tidigare hyreskontrakt för att skriva ett nytt? Om båda ändå går med på att vilja avbryta det så borde det ju gå. Kontrakt är väl till för att en inte ska kunna avbryta det utan rimliga skäl (enligt avtalen & villkoren i kontraktet) men det skall gå och avbryta om båda går med på det?

Jag fattar inte deras idiotiska tänk. Dessutom är hyresvärdens fastighet kommunalt ägd, och jag betalar skatt för jag har arbete så de borde verkligen vilja att jag ska flytta in i deras dyrare lägenhet så de får in fler slantar. Någon rackare som vet hur jag kan framföra detta utan att råka "dumförklara" dem? Jag vill flytta in tidigare, de vill tjäna maximalt med pengar, what's the big issue really?

Jag har sett flera lägenheter, bland annat en jag fått erbjudande för där det står "hyresgästen kan flytta ut i förtid", kanske skillnad mellan olika bolag, men finns det en gäst som kan flytta in ska det ju inte vara några problem.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

De som flyttar ut från 3:an kanske får stå för hyror om den inte tas över vid "tidigast inflyttningsdatum"?

*edit* Var tyvärr inte svar på din fråga, sorry för OT.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Är det samma hyresvärd för båda lägenheterna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Du kan råka ut för dubbelhyror om du/ni inte hittar någon som är redo att flytta in i din 1a, men ärligt talat så tror jag folk står på kö för att få ta över lägenheten.
Hör dig för med dina bekanta och hyresvärden om det inte är någon som kan tänka sig ta över lägenheten med kort varsel.
Kan dock vara något lull-lull när det är kommunalt, så invänta bättre svar.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk

Hade samma dilemma när jag flyttade sist, sa till hyresvärden att jag flyttar tidigare så dom får gärna hitta en ny hyresgäst tidigare än 3mån.

Dom hittade en efter tre dagar så slapp två st dubbla hyror

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Räkna alltid med dubbel hyra om du inte i förväg kommit överens med din hyresvärd.
Komma och säga att man vill slippa betala 2-3 månadshyror för att man ska flytta denna månad brukar inte direkt vara uppskattat.

Permalänk
Skrivet av Six:

Räkna alltid med dubbel hyra om du inte i förväg kommit överens med din hyresvärd.
Komma och säga att man vill slippa betala 2-3 månadshyror för att man ska flytta denna månad brukar inte direkt vara uppskattat.

Här i Örebro brukar de flesta hyresvärdar bli glada då dom alltid har någon bekant som behöver lägenhet eller har tusentals personer i kö.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Den som flyttar ut har på sig till och med den 27 december att flytta, städa och låta besiktiga lägenheten. Efter godkänd besiktning kan de lämna in nycklarna. Tidigast den 28 december kan du kvittera ut dem.

Skrivet av AplAy:

Vilken lägenhet som står tom spelar ingen roll, du kan bo kvar i ettan hela uppsägningstiden ut, flytta direkt eller bo varannan natt på vardera ställe. När du har skrivit på kontraktet får du snällt betala hyra från det datum som anges.

Skrivet av AplAy:

Se ovan. Så länge du har kontrakt har du betalningsansvar för hyran, var du faktiskt bor kvittar.

Skrivet av AplAy:

Ja, du kan lämna önskemål till din nuvarande hyresvärd om att du vill flytta ut tidigare. Ibland går de med på det, ibland inte. En kommunal hyresvärd har förmodligen en lång kö och en inarbetad arbetsordning med visning osv, det är inte bara att ringa en polare och fråga om de vill ta över ditt kontrakt.

Skrivet av AplAy:

Duktig pojke (?) men att du betalat skatt betyder inte ett skvatt.

Förmodligen har de hundra personer i kö som skulle kunna flytta in direkt men de måste ändå följa sina rutiner och det tar lite tid. Det enda du kan göra är att meddela dem att du kommer att flytta ut i förtid, då kan de i sin tur fråga den blivande hyresgästen om de vill flytta in i tidigare. Om inte är du fortfarande betalningsskyldig för hyran under hela uppsägningstiden.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Senseye:

Är det samma hyresvärd för båda lägenheterna?

Ja, det är just det. Lägenheterna är från samma hyresvärd och 3an ligger 50 m ifrån där jag bor nu, på samma gata. Det är därför jag tog upp det där ekonomiska: de tjänar fler pengar på att jag får flytta ASAP, för någon kmr alltid vilja flytta in, fast en risk finns (längre ner).

Jag kan flytta allt som ska flyttas på bara en dag, och sen städa och få godkänd besiktning därpå. Jag kan få det gjort med snabba ryck.

Eftersom det är samma hyresvärd så är det ju dem som förlorar (att tjäna in extra) på att ha en tom 3a i 2 månader som kostar 3 lax mer än den jag har nu. Därför tycker jag det är så uppenbart att jag borde få flytta in med tanke på situationen i Sverige att det finns folk som vill flytta in omgående.

Borde inte vara några problem med att hitta någon som vill flytta in ögonen bums, men visst, problemet är om personen som är första plats på lägenheten väljer att flytta in senast som det går. Då är jag körd och måste vara kvar. Så får hålla tummarna på att första personen i kön när lägenheten läggs ut (efter godkänd förbesiktning som sker nu på tisdag) vill flytta in lika kvickt som jag vill flytta ut.

Om man får denne person att skriva på kontrakt med angivna dagar att för mig hinna flytta ut och för denne att flytta in så borde det gå fort gjort?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

edit: Oj... de har alltså tingat lgh till bara dig men vill att du ska vänta 2 månader för att inte betala 2x? xP

Permalänk
Medlem

Jag har läst dina inlägg men har lite svårt att förstå. Ska 3an stå tom utan att de får in någon hyresintäkt, istället för att låta dig flytta in i förväg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag har läst dina inlägg men har lite svårt att förstå. Ska 3an stå tom utan att de får in någon hyresintäkt, istället för att låta dig flytta in i förväg?

Det är nog så att tidigare hyresgäst i 3:an har betalningsskyldighet i ett par månader till p.g.a. sin uppsägningstid. Om TS flyttar in i 3:an vid nämnda datum så upphör tidigare hyresgästs betalningsskyldighet i förtid, och TS betalningsskyldighet tar vid. Detta är alltså på samma sätt som TS uppsägningstid för 1:an upphör i förtid om en ny hyresgäst flyttar in.

Om däremot TS flyttar in i 3:an vid nämnda datum, och övertar betalningsskyldigheten för den, och ingen ny hyresgäst flyttar in i 1:an och övertar betalningsskyldigheten för den, så har TS betalningsskyldighet för båda lägenheterna.

Att hyresvärden skulle låta 3:an stå tom utan att ge några hyresintäkter i väntan på TS är nog ganska osannolikt...

Permalänk
Medlem

För mig låter det lite som att du kan välja att ta 3:an och flytta in direkt, om det är en privat hyresvärd så kan du kanske ordna en annan hyresgäst till din 1:a så du slipper dubbla hyror, men om det är en kommunal hyresvärd så har de ett eget system och då har du ingen kontroll vem som ska få lägenheten. Om den nya hyresgästen inte vill flytta in tidigare får du då snällt betala dubbla hyror fram tills att din uppsägningstid är slut.

Förstår inte hur en kommunalt ägd hyresvärd kan tinga en lgh åt dig om du inte använder några köpoäng etc. Om du har använt dem så får du lägenheten från datumet den är ledig, de låter den inte stå tom så om du inte skriver på kontraktet så får någon annan den som skriver direkt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

"så att "tidigast inflyttningsdatum är 2017-12-28" vilket borde innebära att den kommer att stå tom innan dess? "

Nej, det är första dagen som du KANSKE kan få flytta in på, om tidigare hyresgäst har flyttat tills dess. Om hyresgästen flyttar det datumet så är du fri till att flytta in i trean, men då bryts den tidigare hyresgästens kontrakt (han blir glad) och du får betala dubbla hyror. Annars verkar det som att dem rekkomendrar dig (?) till att bo kvar i din etta sedan flytta in när den tidigaste hyresgästens kontrakt går ut så slipper du betala dubbla hyror (du blir glad). Eller så säger hon bara fakta och om du verkligen vill ha 3an så måste du flytta in direkt och betala dubbla hyror för annars lär de väll ge den till någon annan som kan flytta in direkt?

Du skriver ju lite luddigt och blandar in saker som är helt irrelevanta som tex att du betalar skatt... Det gör jag oxå men jag kan ju inte hitta på egna lagar bara för det. Du har 3 månaders uppsägningstid, finns inget du kan göra åt det.

Om du vill flytta in tidigare så får du göra det men då får du räkna med dubbla hyror i 1-2-3 månader beroende på hur snabbt de hittar en ny hyresgäst till din etta och eftersom det va Kommunalt så lär det väll ta minst 4 veckor så minst 1 dubbelhyra får du ju stå för.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Alltså detta är i stor sett praxis i Sverige, speciellt när det kommer till offentliga hyresvärdar. Dom följer bara vad som står i sina kontrakt.

Det troliga är att den 3:a som du flyttar in i också har stått utan boende hyresgäst som har fått betala dubbla hyror fast lägenheten har stått tom.

Bolaget varken förlorar eller tjänar pengar på detta, snarare förlorar dom pengar på det. En privat kan trixa lite och låta dig komma undan en hyra om du lovar att vara ute ett visst datum och dra in dubbla hyror en månad.

Och var glad att du bor i en kommunal lägenhet, då får du en värd som tar ansvar, renoverar din lägenhet och ser till att allt funkar och inte bara vill krama ur varenda krona. Detta är vad dina skattepengar går till bland annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det är nog så att tidigare hyresgäst i 3:an har betalningsskyldighet i ett par månader till p.g.a. sin uppsägningstid. Om TS flyttar in i 3:an vid nämnda datum så upphör tidigare hyresgästs betalningsskyldighet i förtid, och TS betalningsskyldighet tar vid. Detta är alltså på samma sätt som TS uppsägningstid för 1:an upphör i förtid om en ny hyresgäst flyttar in.

Om däremot TS flyttar in i 3:an vid nämnda datum, och övertar betalningsskyldigheten för den, och ingen ny hyresgäst flyttar in i 1:an och övertar betalningsskyldigheten för den, så har TS betalningsskyldighet för båda lägenheterna.

Att hyresvärden skulle låta 3:an stå tom utan att ge några hyresintäkter i väntan på TS är nog ganska osannolikt...

Det var så jag tänkte att det var. TS får det att låta som att hyresvärden förlorar pengar på att inte låta TS få flytta i förtid.

Permalänk
Avstängd

Jag trodde att "tidigast inflyttningsdatum" innebar att personen som bor där innan kommer att ha flyttat ut innan dess (dvs., deras kontrakt utgår den månaden)?

Jag förstår att eftersom det är kommunal hyresvärd med köer, köpoäng, visningar och hela biten så går det högst sannolikt inte att fixa en polare som vill bo där eftersom det skulle vara att gå före alla andra i kön.

Allt ligger nog på att den som först i kön som tackar ja vill flytta in ASAP så jag får flytta ASAP med minimalt antal dagar med "dubbla hyror" (dagarna det tar mig att flytta ut och besiktningen).

Hela mitt argument är följande: min 1a kostar ca 3700 SEK per månad, den jag ska flytta in i kostar ca 6300 SEK per månad och de som bor där nu skall flytta in i en bostadsrätt från samma hyresvärd och om flyttar nog ut tidigast före 2017-12-28? Eftersom jag hade andra plats i kön, och första platsen glömde att tacka ja eller nej innan sista svarsdatum så fick jag den.

Jag har frågat om de kan lägga ut min lägenhet och hålla tummarna på att den som får den och tar den vill flytta in så snabbt som möjligt istället för att välja att vänta tills senast inflyttningsdatum, dvs., när jag flyttar ut.

Varför skulle en hyresvärd, om än kommunal, vilja låta en 3a stå tom till och med sista februari bara för att det står i mitt kontrakt 3 månaders uppsägningstid om en annan person, som fått min lägenhet, skulle vilja flytta in i förtid och kanske kan det? (har ej annat fast kontrakt)

Jag tror knappast att de låter någon annan person få bo mellan 2018-01-01 till och med 2018-02-28 i väntans på att jag ska få flytta in. Jag ska höra med kvartersvärden som kmr och förbesiktar min lägenhet nu på tisdag iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag trodde att "tidigast inflyttningsdatum" innebar att personen som bor där innan kommer att ha flyttat ut innan dess (dvs., deras kontrakt utgår den månaden)?

Jag förstår att eftersom det är kommunal hyresvärd med köer, köpoäng, visningar och hela biten så går det högst sannolikt inte att fixa en polare som vill bo där eftersom det skulle vara att gå före alla andra i kön.

Allt ligger nog på att den som först i kön som tackar ja vill flytta in ASAP så jag får flytta ASAP med minimalt antal dagar med "dubbla hyror" (dagarna det tar mig att flytta ut och besiktningen).

Hela mitt argument är följande: min 1a kostar ca 3700 SEK per månad, den jag ska flytta in i kostar ca 6300 SEK per månad och de som bor där nu skall flytta in i en bostadsrätt från samma hyresvärd och om flyttar nog ut tidigast före 2017-12-28? Eftersom jag hade andra plats i kön, och första platsen glömde att tacka ja eller nej innan sista svarsdatum så fick jag den.

Jag har frågat om de kan lägga ut min lägenhet och hålla tummarna på att den som får den och tar den vill flytta in så snabbt som möjligt istället för att välja att vänta tills senast inflyttningsdatum, dvs., när jag flyttar ut.

Varför skulle en hyresvärd, om än kommunal, vilja låta en 3a stå tom till och med sista februari bara för att det står i mitt kontrakt 3 månaders uppsägningstid om en annan person, som fått min lägenhet, skulle vilja flytta in i förtid och kanske kan det? (har ej annat fast kontrakt)

Jag tror knappast att de låter någon annan person få bo mellan 2018-01-01 till och med 2018-02-28 i väntans på att jag ska få flytta in. Jag ska höra med kvartersvärden som kmr och förbesiktar min lägenhet nu på tisdag iaf.

Din uppsägningstid påverkar inte när de kommer kräva hyra av dig. Om du skriver kontrakt på att du tar lgh från 18-01-01 så får du betala hyra från det datumet. Om tidigare hyresgästens kontrakt inte löper ut då utan senare kan du välja att inte ta lägenheten före deras kontrakt löper ut och betalar på så sätt inte dubbla hyror längre än du måste.

Men du kan inte välja att vänta med att betala hyra på en ny lägenhet du har kontrakt på bara för att du har uppsägningstid, så allt handlar om när förra hyresgästens uppsägningstid löper ut. De låter den inte stå tom under den tiden utan accepterar du inte det så kommer de skippa dig och ge den till någon annan.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Det känns ju som om hyresvärden får betalt för 3:an ända till Mars medan den som bor där lämnar in nycklarna redan nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Det känns ju som om hyresvärden får betalt för 3:an ända till Mars medan den som bor där lämnar in nycklarna redan nu?

Aha, är det det som kan vara fallet? För den som bor där berättade att de redan hade köpt en bostadsrätt ca 500 meter bort från där de bor nu, av samma hyresvärd, så jag tänker mig att de är ivriga att få flytta dit omgående. Jag får veta kanske på tisdag efter min förbesiktning vad som är möjligt, har iaf betalat för januari månad nu så. Så kanske i bästa fall redan i febrauari om jag har tur?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu hade jag turen att lägenheten jag skulle flytta till stod tom men för att slippa stå med dubbla hyror kollade jag med den som skulle flytta in i min gamla lägenhet om hon ville komma åt den tidigare än utsatt datum (dvs en månad tidigare). Det ville hon och vi löste saken privat, så hon betalade mig för en månadshyra.
Min sambo (som då bodde själv) flyttade inom samma bolag (MKB) och jag vill minnas att hon slapp ligga ute med dubbla hyror då det var inom samma fastighetsbolag som ju är ett kommunalt bolag.

Som någon säkert redan nämnt (bara skummat igenom tråden lite snabbt) så har det väl något att göra med att fastighetsbolaget inte vill/kan/får ta betalat för samma lägenhet av två olika hyresgäster. Kan gå dock säkert gå att lösa privat med förra hyresgästen men antar att du då vill ha samma lösning med din nuvarande lya och eventuell ny gäst där för att slippa dubbelhyra.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Hedersmedlem

Vill minnas att min tidigare (kommunal) hyresvärd hade kortare uppsägningstid om man flyttade till en större lägenhet som också var ägd av dem. Försök att få prata med någon annan som kanske är lite smidigare att ha med att göra.

Vid min senaste flytt inom en privat hyresvärd så hann jag inte mycket mer än besikta lägenheten innan nästa hyresgäst började flytta in. Ingen dubbelhyra eller extrakostader inblandade alls.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Nu är det länge sen jag hade hyresrätt, men gick det att lösa utan dubbla hyror så fixade man det.
Men det hänger ju som du säger på den som ska in i din gamla lägenhet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

De är mest ekonomisk för hyresvärden att tidigare hyresgäst på 3:an betalar hyra fast den är tom.
Mindre slitage på en lägenhet i beståndet.

Däremot brukar de flesta hyresvärdar om du vill flytta och ta 3:an nu och om 1:an får ny hyresgäst så står nya hyresgästen för betalningen på 1:an annars åker du på dubbla hyror.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Six:

Förvisso, problemet är att man inte så ofta får 3 månader förvarning på det nya kontraktet, sist jag gjorde en liknande rokad var det bara 1 vecka kvar till inflytt.

Det man får göra är att prata med den värd man flyttar ifrån, förklara läget och snällt fråga om dom kan vrida runt ens gamla lägenhet asap.

Värden har ju sina 3 månaders uppsägningstid betalt så dennes incitament att skynda på inlfytt av en ny hyresgäst är ju enbart goodwill.
Ska det ut i nån bostadskö osv så tar det ju sin tid.

Helt enkelt får man nog bara gilla läget och se allt annat än dubbel hyra som en bonus.

Permalänk
Avstängd

För att få ett delvis avslut på tråden så har jag valt att inte försöka flytta in tidigare om någon annan skulle vilja flytta in tidigare i min lägenhet. Jag valde att flytta i samband med uppsägningen, alltså i början på mars. Då får jag 4 dagar på mig att flytta och städa för att ha slutbesiktningen 5:e mars.

Den nya lägenheten kommer nämligen att vara under tungt stambyte i februari och i bästa fall är det bara "grovköket" (alltså köket?) och den lilla toaletten (finns två toaletter, en med dusch) som är kvar då på 4 veckor eftersom jag kmr troligen att störas av arbetet och frågan är huruvida jag kan jobba med mitt andra jobb då, filmning, som var mitt syfte att flytta till större lägenhet.

Ska även få försäkring skickat som jag ska skriva på grund av detta med stambyte. Någon som vet hur högljutt det brukar vara vid stambyte eller har andra erfarenheter om att bo under stambytets gång?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är väldigt högljutt, mest då det ska bilas. Vi hade helrenovering av badrum för ett år sedan, och det tog väl en kvart så hade man huvudvärk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

För att få ett delvis avslut på tråden så har jag valt att inte försöka flytta in tidigare om någon annan skulle vilja flytta in tidigare i min lägenhet. Jag valde att flytta i samband med uppsägningen, alltså i början på mars. Då får jag 4 dagar på mig att flytta och städa för att ha slutbesiktningen 5:e mars.

Den nya lägenheten kommer nämligen att vara under tungt stambyte i februari och i bästa fall är det bara "grovköket" (alltså köket?) och den lilla toaletten (finns två toaletter, en med dusch) som är kvar då på 4 veckor eftersom jag kmr troligen att störas av arbetet och frågan är huruvida jag kan jobba med mitt andra jobb då, filmning, som var mitt syfte att flytta till större lägenhet.

Ska även få försäkring skickat som jag ska skriva på grund av detta med stambyte. Någon som vet hur högljutt det brukar vara vid stambyte eller har andra erfarenheter om att bo under stambytets gång?

Kan hålla med dig, då hade jag bott kvar och levt lite trångt istället. När det är badrum man renoverar måste man göra om till dagens krav vilket brukar innebära bilning för nya rör/avlopp. Blir ju även stökigt att ha folk springandes. En sak med om man jobbar dagtid, men låter inte som om du jobbar hemmifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Att bo i en lägenhet som har ett stambyte på gång är ett helvete. Bo kvar där du bor nu och låt dem avsluta jobbet innan du flyttar in - du kommer uppleva damm, skräp, vatten som fungerar då och då och om du har riktigt otur så får du gå och duscha i en separat stuga. Inte minst med att folk kommer att gå omkring din lägenhet under dagarna. Inte kul alls!

0/10 do not ever want to experience again.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII