Bitcoinbörs i konkurs efter hackerattack (4000 Bitcoins, Youbit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Du vet att vid bankrån så förlorar inte bankkunderna sina pengar...

Och om banken går under så finns bankgarantin, så att bankkunderna iallafall inte blir lottlösa... (Och då få bankkunder har mer än €100.000 på ett sparkonto...)

Naivt tänk. Notan hamnar hos kunderna tillslut på ett eller annat sätt. Höjda avgifter, sämre service etc. Samma sak med försäkringsbolagen. Inte ruckar dom på sina vinster när folk, butiker rånas eller plundras. Bilar eldas upp osv. Notan skickas till kunderna genom tex högre premie.

Permalänk
Medlem

Det finns alltså just nu 16.75 miljoner bitcoins.

4000 blev stulna.

Japp, världen går under.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Det viktiga är att förstå att det är inte är bitcoins och tekniken i sig som har några större säkerhetsluckor utan det är att allt görs tillgängligt över internet. Förvarar man bitcoins i cold storage/offline så kräver det fysisk access för att stjäla pengarna.

Problemet är att man på en trading-sajt förmodligen behöver ha en stor del av tillgångarna tillgängliga för att göra utbetalningar. Säkerhetsrisken blir väl värre av de stora transaktionskostnaderna gör att man måste baka ihop fler och större transaktioner för att det ska bli mindre kostnader.

Det finns också teknik för att spara krypto-tillgångar väldigt säkert där man kan behöva x antal av y nycklar för att låsa upp plånboken.

Permalänk
Medlem

Värdet har rasat med 40% sedan i söndags.

Har bubblan börjat spricka tro?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Folk lär sig aldrig och nu var det bara 4000 bitcoins vilket är ganska lite jämfört med de 850 000 bitcoins som stals från mtgox.

Eller den svenska sidan startad av en psykisk sjuk person som hade flera miljoner i bitcoin på sin sida som inte betalde skatt på sitt företag
och senare tog livet av sig, finns lite intressant läsning om denna snubben med som kallades kapiton.

Personen som startade knarksidan silkroad som nu sitter inne sitter väl på 700 000st bitcoins något förmodligen inte folk som investerar i bitcoin har en aning om.

Började läsa tråden "Kapiton vad som igentligen hände" på Flashback som ska enligt trådskaparen vara skrivet av han själv.
Mycket intressant läsning där alla paranoida teorier faktiskt kan vara lika sanna som dom kan vara orsaken av ett mentalt sammanbrott.

Finns ett 30mins radioreportage på SR där en av Silkroad skaparen är med, han påstår att polisen konfiskerade alla HDDs/Usbminnen med alla bitcoin och förstörde dom...

Med tanke på hur mkt BTC som är på vift är det svårt att förstå hur den valutan kan vara värd så mkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Finns ett 30mins radioreportage på SR där en av Silkroad skaparen är med, han påstår att polisen konfiskerade alla HDDs/Usbminnen med alla bitcoin och förstörde dom...

Om det är sant, är det ju tjänstefel å det grövsta. Illegalt förtjänade medel ska för visso förverkas, men pengar från försäljning av stöldgods, sprit, knark osv, ska så vitt jag vet inte förstöras, så varför man gjort det med BitCoins vet jag inte... Stört som fan. Staten kunde suttit på en hel säck med pengar där.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Kan ha varit krypterat så dom visste inte med säkerhet vad dom förstörde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Är du Anne Wibble på steroider? Hur många årslöner har du på ditt sparkonto?

Sett till att runt en fjärdedel av svenska hushåll har svårt att klara av en oförutsedd utgift på 15.000kr... 30.000kr, så är vi uppe i en tredjedel...

Det är ju helt sjukt faktiskt. Man bör ju ha en buffert på minst 100 000kr på kontot kan man tycka...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det är många som tar hem sina vinster så här i slutet av året. Antar att den stabiliserar sig igen och kommer tillbaka under 2018. Det är ju bara att kolla på hur snabb uppgången var i December, lika fort eller snabbare kan det sen gå ner igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Bara 40% är verkligen inget i bitcoinvärlden, det går förmodligen tillbaka upp igen och rasar 40% nästa vecka med.
Skulle bli mer förvånad om bitcoin inte gick +/- 10% på en månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Det är ju helt sjukt faktiskt. Man bör ju ha en buffert på minst 100 000kr på kontot kan man tycka...

Tre månadslöner tror jag är den officiella rekommendationen. Staten vill inte att du sitter på för mycket pengar, eftersom de tjänar sin del på cirkulationen. Men för rätt många är väl tre månadslöner, och 100Kkr, ungefär samma sak. Snittlönen ligger om jag inte minns fel på 22-25Kkr, beroende på var i Sverige man bor, så 100Kkr blir 4'a i stället för tre.. Ingen större skillnad.
Enda gången det är bättre för mig med låg inkomst. Jag behöver ha mindre på banken, för att klara den normen...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

http://www.zerohedge.com/sites/default/files/images/user3303/...

Kollar man på denna bild är ett litet ras på ynka 39% inget speciellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Kollar man på denna bild är ett litet ras på ynka 39% inget speciellt.

Fast det beror ju mest på att det är en sällsynt dum skala man valt att använda... Det är den enskilt största värdeminskningen någonsin. Även om man valde att representera alla värden över 2000 dollar som en ensam data punkt, och nedgången därför hade varit ett oberört rakt streck, så hade det fortfarande varit den största värdeminskningen för BC, någonsin.

Det är helt enkelt rätt viktigt vilken skala man använder... Vill du att det ska "se" ärligt/hemskt ut, ska avståndet mellan 0 och 1000 vara desamma som mellan alla andra tusental.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@gabriel15: klassiskt trick med att använda en logaritmisk skala. Kanske inte det största procentuella fallet men i absoluta tal blir det störst.

Permalänk
Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]