Windows 10 Education via Universitetet

Permalänk

Windows 10 Education via Universitetet

Hej!

Studera på universitet och har tillgång till Dreamsparks/Imagine där man kan ladda ner en massa av microsofts mjukvaror som Office, Access, Visual Studios med flera. Finns även en windows 10 Education. Är det någon som kör på en sådan version? Kan man uppgradera den till Windows Home? Och hur funkar det när man är färdig med skolan, finns det någon slutgräns på när man får använda detta eller kan man ha den tills vidare? Har en ny dator som jag skulle behöva installera windows 10 på.

Permalänk
Skrivet av Wingerlito:

Hej!

Studera på universitet och har tillgång till Dreamsparks/Imagine där man kan ladda ner en massa av microsofts mjukvaror som Office, Access, Visual Studios med flera. Finns även en windows 10 Education. Är det någon som kör på en sådan version? Kan man uppgradera den till Windows Home? Och hur funkar det när man är färdig med skolan, finns det någon slutgräns på när man får använda detta eller kan man ha den tills vidare? Har en ny dator som jag skulle behöva installera windows 10 på.

Windows 10 education funkar hur bra som helst hade tillgång till dreamspark under gymnasiet och installerade den på min brors dator och det funkar fortfarande så det ska inte vara några problem och om jag minns rätt så är education en annan form av enterprise versionen av windows 10 vilket i sin tur är en annan form av pro varianten vilka skillnader som är mellan dessa vet jag inte men om du skulle uppgradera till home så skulle det snarare bli en nedgradering eftersom vissa fuktioner försvinner.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Skrivet av warmerspy:

Windows 10 education funkar hur bra som helst hade tillgång till dreamspark under gymnasiet och installerade den på min brors dator och det funkar fortfarande så det ska inte vara några problem och om jag minns rätt så är education en annan form av enterprise versionen av windows 10 vilket i sin tur är en annan form av pro varianten vilka skillnader som är mellan dessa vet jag inte men om du skulle uppgradera till home så skulle det snarare bli en nedgradering eftersom vissa fuktioner försvinner.

Oh okej, så det är Home + lite extra. Minus Cortana men den kommer jag inte använda. Huvudsaken är att nyckeln inte blir ogiltig efter tre år. Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Började köra med det för ett par månader sen och det fungerar klockrent. Och som ni sa så funkar det ju precis som en vanlig licens

Permalänk
Skrivet av Wingerlito:

Oh okej, så det är Home + lite extra. Minus Cortana men den kommer jag inte använda. Huvudsaken är att nyckeln inte blir ogiltig efter tre år. Tack för svar!

Ja men precis och du ska inte behöva oroa dig att nyckeln blir ogiltig. Har du tagit ut en licens från Dreamspark så ska den hålla lika länge som en vanlig. Bara det att ditt Dreamspark konto kan eventuellt försvinna i framtiden annars blir det bara nedgraderat och du kan inte hämta ut fler licenser till kommande operativsystem eller programvaror från Microsoft.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Körde på Windows 10 Education via universitetet nu när jag byggde en ny dator för ett par veckor sedan, och som redan har sagts så fungerar det utan några som helst problem!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem

Jag har för mig såna licenser blir ogiltiga när man inte pluggar längre.
Däremot slutar de inte fungera

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Någon som vet om det på något sätt går att få ut en till nyckel efter att man redan har laddat ner det en gång? Jag skulle nämligen behöva ha det på två datorer..

Permalänk
Medlem

Du kan även se om du har möjlighet att plocka ut en vanlig Pro-version. Jag hade valet på både Education och Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av emil_lime93:

Någon som vet om det på något sätt går att få ut en till nyckel efter att man redan har laddat ner det en gång? Jag skulle nämligen behöva ha det på två datorer..

När jag hade tillgång till Dreamspark så gick det att plocka ut en engelsk licens och en svensk. Så jag har svenskt Windows 10 på laptopen. Känns som ett hål de kanske har täppt till dock.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Skrivet av boogey:

När jag hade tillgång till Dreamspark så gick det att plocka ut en engelsk licens och en svensk. Så jag har svenskt Windows 10 på laptopen. Känns som ett hål de kanske har täppt till dock.

Nej, det verkar som att alla windows 10 hör ihop. Kan inte välja en annan version. Aja, surt. Får väl köpa i så fall..

Permalänk

Jag har beställt en dator utan windows 10 och har hoppats stenhårt på att Win10 education funkar och håller livet ut.

Vad tror ni? Kommer datorn låsa sig så att man är tvungen att köpa nytt windows när man inte längre är student?

Vad innebär att det fungerar men att licensen är ogiltig?

Tacksam för svar,
Nojig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fredagsmys:

Jag har beställt en dator utan windows 10 och har hoppats stenhårt på att Win10 education funkar och håller livet ut.

Vad tror ni? Kommer datorn låsa sig så att man är tvungen att köpa nytt windows när man inte längre är student?

Vad innebär att det fungerar men att licensen är ogiltig?

Tacksam för svar,
Nojig

Ser inte riktigt alternativen här... om man nu är tvungen att köpa nytt Windows när man inte längre är student så har man ju åtminstone haft OS:et gratis under tiden man studerade. Annars köper man ett eget direkt så slipper man "oroa" sig över att eduction-versionen slutar fungera (trots att det kanske inte ens är troligt).

Tror att det var lite skämtsamt det att licensen är ogiltig... det är ju en moralisk fråga; du skall väl bara använda den versionen under tiden du studerar.