Bästa sättet att strömma musik till ljudsystem anslutet via TV

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att strömma musik till ljudsystem anslutet via TV

Jag har ett lokalt musikbibliotek som jag skulle vilja strömma från min stationära till ljudsystemet som är anslutet till TVn. För närvarande har jag använt antingen TVns inbyggda UPnP/DLNA eller strömmat via min Raspberryi Pi som jag installerat OSMC (en variant av Kodi) på, och som också har stöd för UPnP/DLNA. Båda sätten har känts bökiga, huvudsakligen på grund av att jag inte kan använda MusicBee som controller utan manuellt måste använda min TV-kontroll för att välja musik. Via OSMC får jag heller inte tillgång till mina lokala spellistor, utan är för det tvungen att använda TVn vilket i sin tur har ett mycket fulare interface.

Har ni några tips på hur jag bäst löser detta smidigast? Plus är snyggt interface samt att det finns möjlighet till visualiseringar.

Permalänk
Rekordmedlem

Varför måste du gå via tvn, har du inget normalt ljudsystem med nån ingång där du kan koppla in datorn eller telefonen direkt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför måste du gå via tvn, har du inget normalt ljudsystem med nån ingång där du kan koppla in datorn eller telefonen direkt ?

Ja, det har jag. Dock är det mer bekvämt att strömma från min stationära, samt att det vore tacksamt med visualiseringar etc.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Median:

Ja, det har jag. Dock är det mer bekvämt att strömma från min stationära, samt att det vore tacksamt med visualiseringar etc.

Det är alltså bilden du är ute efter ? Men varför strömma om du kan koppla in ljudet normalt, koppla ljudet direkt från datorn eller nån passande uppspelningsenhet tex en dac och ha en separat bildkabel till tvn för visualiseringar och annat som hade visats på monitorn i så fall, då kan du ju i princip välja vilken mjukvara som helst som kan köras i en pc.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.