Router för 1000/1000 mbps internet, vad använder ni?

Permalänk
Medlem

Router för 1000/1000 mbps internet, vad använder ni?

Som topic, ni som betalar för 1000/1000, vilken router använder ni och vad för resultat får ni ut?

Jag sneglar själv på att uppgradera mig till full gigabit och är mest nyfiken på vad folk använder och får ut, det är ju långt ifrån alla routrar som presterar tillräcklig throughput WAN-LAN för att vara vettiga här.

Permalänk
Medlem

EdgeRouter här.

Dock kommer jag få hem nya EdgeRouter (ER-4) inom kort, ska bli kul.

ER-4

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk

Jag själv är sugen på Ubiquitis produkter men då jag inte kan något alls om hur man konfigurerar nätverk. Jag själv kör en Asus RT-AC66 som jag får ut ca. 700-800 mbit på 5ghz nätet.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem

@IceKey: Jag tittar också på dom, en accesspunkt på det och så är man hemma.

Permalänk
Medlem

Äger 2 st Asus AC routrar och Linksys AC men så var TP-Link Archer C9 på rea sent 2016 och krånglar aldrig samt snabbt WiFi. Känns som om jag i framtiden bara kommer köpa TP-Link WiFi routrar.

OBS - Kör Lan till datorn, serven och 2 st TV + Apple TV och Shield TV. Bara 2 st Laptop och 2 mobiler som får stå ut med WiFi.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag får gigabit vilken dag som helst tack vare brf-styrelsen, men jag har ändå ingen dator som mäktar med den hastigheten, så jag sitter kvar med min Linksys E4200 v1. Är väldigt nöjd med den. Den maxar åtminstone 100 megabit även med långt ifrån idealisk trådlös uppkoppling.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Personligen kör jag en Supermicro server med en rätt maffig Intel Xeon E5-2690V4 som kör pfSense, skulle dock rekommendera EdgeRouter ifrån Ubiquiti om man inte vill bygga sig en en router

Permalänk
Medlem

Jag kör lan till datorn men får aldrig mer än 380mbit med en edgerouter x och 1000/1000 från banhof.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Jag kör lan till datorn men får aldrig mer än 380mbit med en edgerouter x och 1000/1000 från banhof.

Skickades från m.sweclockers.com

https://community.ubnt.com/t5/EdgeRouter/EdgeRouter-X-Not-get...

Prova att stänga av QoS, se länkad tråd.

Permalänk
Medlem

Jag har en Asus RT-N56U som jag haft sedan 2014, brukar få ut som mest 950/950 Mbit/s via sladd till datorn. Det snabbaste trådlösa jag har är mobiltelefonen som precis mätte 145/178 Mbit/s på 5 GHz bandet

Som mest från steam har jag nog fått 115 MB/s, då går det så fort så datorn inte alltid hinner med att ta hand om det

Dock är det nog mer värt att köpa en nyare router i dagsläget!

Permalänk

Kör själv usg pro med ac pro switch m.m allt från Ubiquiti. typ 940 / 940 upp / ner med dpi aktiverat.
Aldrig provat med qos.
Med IPS aktiverat 350 / 250. Kör alltid med det aktiverat. Endast vid Lan Helg med grabbarna eller Stor nerladdning stängs den av.
Hade nog köpt Ubiquiti EdgeRouter 4 / 6 idag om jag var tvungen att handla något.
Själv väntar jag på next gen pro.

Visa signatur

2700X, 1080ti , X470-F.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har en Asus AC55, det var en specialare som bara Inet sålde. Klarar Gbit både internt mellan datorer och NAS och ut externt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@Xeon404: usg pro 4, fick driygt 1000/1000 (992-6 upp/ner) har dock sänk till 250/250 nu och har då 242-6 upp/ner
så jag förmodar dom sista mb är begränsning av leverantör? Ett problem jag märkte var att det kunde vara svårt att hitta ställen att mäta mot som klarade hastigheten, tex bredbandskollen hade stora problem med det. (är dock några månader sedan jag bytte.
köp unifi eller syster utbudet så blir du nöjd, personligen föredrar jag dock unifi då jag har deras ap och vill ha allt i en smidig app.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

TP-Link har jag alltid haft problem med, framförallt UIt är så FULLSTÄNDIGT sämst.

Liten avstickare men hur fasen kan EdgeRouter vara så billiga? Är det bara för att de inte har WLAN eller?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jag kör en RT-AC87U från Asus. Funkar bra till det mesta.
Dock kunde de ha satt in en fläkt i den då den blir fånigt varm.

Hade behövt en mer industriell maskin för att kunna styra vilka adresser vilka maskiner får komma åt och när. Men då pratar vi väldigt mycket mer pengar.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

EdgeRouter-4 som jag är nöjd med.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@phlopydisk: aktivera hardware offload på ER-X. Samt använd inte QoS eller DPI, båda kräver att CPU får jobba.

Uppdatera till senaste firmwaren också om du inte redan har det (1.10.x).

Du ska lätt klara line rate på ER-X med hardware offload.

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115006567467-EdgeRout...

Permalänk
Medlem

@ZecretW: Inte alls, basic edgerouter klarar det. Tidsbegränsade brandväggsregler styrda på IP eller MAC osv osv. 700 kr.

Permalänk
Medlem

@ZaInT: bingo.

Sen har inte Ubiquiti någon egen kanal för att sälja så dom minimerar mängden administration.

Man tjänar en del kosing på att sälja grejerna också, inpriserna är tämligen attraktiva. Dyrare grejer som Cisco osv tenderar ha dåliga marginaler på hårdvaran man där får konsulterna tjäna in pengar på konfigurering istället.

ER är inte en perfekt produkt, men det är väldigt bra grejer för SOHO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@phlopydisk: aktivera hardware offload på ER-X. Samt använd inte QoS eller DPI, båda kräver att CPU får jobba.

Uppdatera till senaste firmwaren också om du inte redan har det (1.10.x).

Du ska lätt klara line rate på ER-X med hardware offload.

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115006567467-EdgeRout...

Tack det gjorde susen! uppe i 950mbit nu!

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600