Sätta management VLAN på TP-link CPE210

Permalänk
Medlem

Sätta management VLAN på TP-link CPE210

Jag har problem med att få åtkomst till två CPE210 som jag har sitter i mitt nätverk. Min ena CPE210 (konfad som AP) har ett fast IP på 192.168.10.10. När jag sätter ett fast IP på samma nät på mitt nätverkskort i datorn kommer jag åt AP:n hur bra som helst. När jag sedan kopplar in AP:n i en switch där jag trunkar ut några VLAN (bl.a. VLAN10) kommer jag inte längre åt AP:n när jag själv har datorn uppkopplad i en accessport på VLAN10.

När jag är inloggad i min CPE210 kan jag ange ett management VLAN. När jag sätter det till 10 och klickar Apply förlorar jag åtkomsten till AP:n. När jag gjorde det första gången tänkte jag att det var lugnt eftersom jag då bara kunde flytta över kabeln från datorn till switchen och sedan ansluta datorn till porten med VLAN10. Men jag kommer inte åt AP:n då heller, det är som att inställningen med VLAN10 i AP:n inte "biter".

När jag sedan startar om AP:n är inställningen för mgmt VLAN som bortblåst.

Det är inte den inställningen i sig som är viktig för mig, huvudsyftet är att komma åt AP:n genom att surfa in på 192.168.10.10 när jag via DHCP har fått en adress på samma nät. Det funkar med switcharna i mitt nät, men inte med CPE210.

Några idéer?

Permalänk
Medlem

Jag kan ha missförstått men, för att kunna prata med APn måste ju VLAN10 gå hela vägen mellan dessa två enheter, och du behöver antingen ett nätverkskort med VLAN stöd, eller flera nätverkskort (där ett är för just VLAN 10 kopplat till en untaggad VLAN10 port).

Management nätverket brukar också vara VLAN1. Vissa enheter kan ändra detta, men jag har varit med om saker som inte accepterar detta. Det måste konfigureras på varje enhet iaf.

Att du dock tappar allt när du startar om APn låter konstigt. Där är inte dubbla "spara" knappar? Som i att du har en spara inställningar, och sen spara till FW? (Finns på en del enheter, så man kan testa inställningar och bara starta om om det krånglar)

För vi ska kunna hjälpa dig dock underlättar det nog om du förklarar varför du vill ha VLAN, och vad det är tänkt att göra, samt hur du tänkte sätta upp allt. (enkel skiss kanske?)

Permalänk
Medlem

Kan infoga att i just TP-LINKs mindre switchar med VLAN stöd kan man inte ändra på default VLAN från 1 om det är något liknande här, rätt frustrerande faktiskt.
I övrigt bra tips från Paddanx

Permalänk
Medlem

Ja, det finns dubbla sparaknappar. När jag har ändrat andra saker, t.ex. tiden, klickar jag först Apply, sedan Save längst upp i fönstret. Jag hade förväntat mig samma sak här, men gränssnittet fryser efter Apply.

Jag har en EdgeRouter X som skickar ut tre VLAN på en port (10, 11 och 12). De har tillhörande nät med DHCP-server (192.168.10.0/24, 192.168.11.0/24 och 192.168.12.0/24). VLAN10 är ett internt nät där jag huserar själv med vissa enheter. VLAN11 och VLAN12 är två nät för två hushåll som ska ha sin trafik separerad.

Från routern trunkar jag som sagt ut de tre näten/VLANen till CPE210 (en långdistansaccesspunkt), iofs via en managerbar switch, men den funkar bra och påverkar inte. På andra sidan tomten sitter en annan CPE210, inställd som "Client", dvs bryggläge. Därifrån går en kabel in i en VLAN-aware AP, där jag skickar ut VLAN10, 11 och 12 på tre olika SSID.

Enligt ett inlägg i TP-links knowledge base från slutet av 2015 ska det finnas stöd för mgmt VLAN, men det kanske fortfarande inte funkar fullt ut. Annars får jag väl slänga med VLAN1 i trunken till CPE210 och sedan ta ut det på en port i switchen. Skulle vara vara smidigt med åtkomst via VLAN10. Inställningen finns ju mitt framför ögonen

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen. Detta är löst nu.

Jag hittade en nyare firmware än vad jag hade installerat. Dock fanns den versionen av firmware inte på TP-links svenska sida utan på den tyska. Inte helt logiskt då det var samma hårdvaruversion, men så kan det vara ibland.