Automatisk kattsandlåda (tömning/rengöring)

Permalänk
Medlem

Automatisk kattsandlåda (tömning/rengöring)

Tänker köpa en kattsandlåda som rengör sig själv till mina kära föräldrar som börjar komma upp i åren.

Det är dock lite svårt att hitta nån som inte kostar skjortan och som säljs i Sverige. Under 2000 kr vill jag betala och jag vill inte att den ska kräva speciell sand, speciella påsar eller speciella påsar. Behöver inte ha onödiga funktioner som bluetooth eller typ en app.

Finns det kanske nån här som har nåt tips att komma med?

Den bästa jag hittar verkar vara "SmartScoop" från "Our Pet's".

https://www.petco.com/shop/en/petcostore/product/cat/cat-litt...
https://www.petco.com/shop/en/petcostore/product/cat/cat-litt...

Vet inte om dom där skeppar till Sverige dock, hittade ingen info på hemsidan. Kanske kan köpas från eBay, skulle gärna undvika eventuellt långa leveranser. En del verkar klaga på att motorn dör efter ett tag men för lite över en tusenlapp kan man väl prova?

Tips välkomna!

Permalänk

@RobotR: detta var något jag inte visste att jag behövde!
Återkom gärna med resultatet om du köper något!

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

Har nu beställt "SmartScoop Intelligent Automatic Litter Box". Gjord av "Our Pet's" men distribueras av "Wayfair"? Nåt sånt, den här iaf:

https://www.wayfair.com/pet/pdp/our-pets-smartscoop-intellige...

Hittar ingen svensk butik för den och Wayfair verkar inte skeppa internationellt från sin hemsida. Dom säljer den dock brand new genom eBay så det var där jag beställde:

https://www.ebay.com/itm/Our-Pets-SmartScoop-Intelligent-Auto...

Produkten är inte perfekt men den här verkar vara bäst för slanten. Alla auto-kattlådor verkar ha sina egna plus och minus, varför vi inte har en perfekt auto-kattsandlåda ännu vet jag inte. Tydligen är inte tekniken där än, iaf inte utan att det blir så dyrt att ingen skulle köpa den.

Priset är lustigt. Den kostar 125 USD plus shipping och import fees. Vid inköp på sa eBay att det skulle landa på 193 USD totalt. Vilket dom översatte till 1533 kr.

Dom inviduella undersummorna listade 992 för produkten, 286 för leverans och 248 för import - vilket blir 1526 SEK! Ännu konstigare blev det när jag loggade in på banken, där hade det reserverats 1024 + 558 = 1582 kr! I mail från eBay stod det att första reserveringen (1024 kr) gick till säljaren och den andra till "Global Shipping Program". Jag bryr mig inte men tycker det är lustigt hur olika det blev.

I slutet så drogs i varje fall 1582 kr från banken så det blev vad den kostade. Leverans mellan 5:e februari och 14:e februari, vilket är 10-19 dagar från idag den 26:e januari (inklusive helger). Hoppas den duger nu! Och hoppas inte motorn dör efter ett par månader som en del recensioner klagat på.

Permalänk
Medlem

@RobotR:

Med 4 katter hemma är jag också oerhört nyfiken hur den funkar (jag är på god väg att bli crazy-cat-people). Du får väldigt gärna rapportera hur den funkar!
Mvh

Permalänk
Medlem

Hade inte klarat oss utan vår automagiska dricksvattenfontän till katten. Underbar mojäng 🖒

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Jag var inne på något liknande för ett par år sedan och hittade en recension för en liknande produkt. Den hade dock inte sand utan typ små kulor. Enligt recensenten så funkade den då den gjorde vad den skulle, bajset plockades upp och man slapp sand på golvet osv. men istället fick man ett gäng andra brister, främst att det efter varje kissning sattes igång en fläkt som gick länge och var högljudd och som spred en lukt av kattkiss i hela lägenheten men också att kulorna likväl hamnade på golvet. Utvecklingen borde gått framåt på området sedan dess dock och denna produkt ser ju mycket bättre ut.

Permalänk
Medlem

Finns en mer "analog" variant Luup.com
Ser helt klart ut som ett alternativ!

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobotR:

Tänker köpa en kattsandlåda som rengör sig själv till mina kära föräldrar som börjar komma upp i åren.

Jag är inte säker på att självrengörande kattlådor är så bra för äldre människor, lite taskig ergonomi och så. Jag är mycket tveksam till att de funkar för dina föräldrar. För katter är de däremot toppen.

(Sorry, kunde inte motstå...får skylla på Jack Daniels.)

Skämt åsido, jag skulle nog satsa på https://www.litter-robot.com/litter-robot-iii-open-air.html (om kostnaden inte är jätteviktig, blir säkert uppemot 4-5tkr). Har sett vad jag tror är föregångaren till den (iaf utseendemässigt lik) och den verkade jättesmidig.

Edit: Såg att du redan beställt. Återkom gärna med info om hur bra/dåligt den du beställde funkar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeCe:

Jag är inte säker på att självrengörande kattlådor är så bra för äldre människor, lite taskig ergonomi och så. Jag är mycket tveksam till att de funkar för dina föräldrar. För katter är de däremot toppen.

Skämt åsido, jag skulle nog satsa på https://www.litter-robot.com/litter-robot-iii-open-air.html (om kostnaden inte är jätteviktig, blir säkert uppemot 4-5tkr). Har sett vad jag tror är föregångaren till den (iaf utseendemässigt lik) och den verkade jättesmidig.

Edit: Såg att du redan beställt. Återkom gärna med info om hur bra/dåligt den du beställde funkar.

Nästan så man blev sugen på att skaffa katt bara för att få ha en sån automatisk kattlåda hemma

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeGreeZ:

Verkar enbart gå att beställa från ebay och kostar 1000 kr med frakt då. Varken hemsidan eller amazon fraktar den till Sverige
Den får väldigt blandad kritik på Amazon också, vissa prisar den och andra hatar den. Haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

Verkar enbart gå att beställa från ebay och kostar 1000 kr med frakt då. Varken hemsidan eller amazon fraktar den till Sverige
Den får väldigt blandad kritik på Amazon också, vissa prisar den och andra hatar den. Haha

Noes! Jag som har funderat på att köpa en! Då vart det ju inte alls lika värt längre!
Får tacka för spaningen

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

Så många posts det blev helt plötsligt efter att jag redan beställt. x) Ska försöka återkomma till tråden sen och säga hur bra den funkar, det var ursprungliga planen även innan denna post men ville inte säga nåt för det finns så många trådar där folk lovar att komma tillbaka och säga hur nåt gick men sen aldrig gör det.

Skrivet av TotalF:

Hade inte klarat oss utan vår automagiska dricksvattenfontän till katten. Underbar mojäng 🖒

Låter intressant, dela med dig av länk om du har en. Sett många olika kattfontäner där ute så vore kul att veta vad som faktiskt köps.

Skrivet av snajk:

Jag var inne på något liknande för ett par år sedan och hittade en recension för en liknande produkt. Den hade dock inte sand utan typ små kulor. Enligt recensenten så funkade den då den gjorde vad den skulle, bajset plockades upp och man slapp sand på golvet osv. men istället fick man ett gäng andra brister, främst att det efter varje kissning sattes igång en fläkt som gick länge och var högljudd och som spred en lukt av kattkiss i hela lägenheten men också att kulorna likväl hamnade på golvet. Utvecklingen borde gått framåt på området sedan dess dock och denna produkt ser ju mycket bättre ut.

Mm, alla auto-kattsandlådor verkar ha brister tillsammans med fördelar. Konstigt att ingen kommit på nåt som är perfekt än.

Skrivet av DeGreeZ:

Hade den funnits på typ Djurmagasinet så hade jag nog köpt en sån för länge sen. Ser slappt ut, fast inte lika slappt som helt automatiskt förstås.

Skrivet av PeCe:

Haha.

Problemet med Litter Robot, förutom det höga priset, är att katter som gillar att sparka runt sanden sprätter ut det ur öppningen och höjden på grejen gör att sanden åker långt. Sen så har vissa tydligen problem med att kladdigt bajs fastnar på väggarna och hamnar i typ taket på den där globen och då måste man in och rengöra. Inte ens dom dyra auto-kattsandlådorna kommer utan problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobotR:

Så många posts det blev helt plötsligt efter att jag redan beställt. x) Ska försöka återkomma till tråden sen och säga hur bra den funkar, det var ursprungliga planen även innan denna post men ville inte säga nåt för det finns så många trådar där folk lovar att komma tillbaka och säga hur nåt gick men sen aldrig gör det.

Låter intressant, dela med dig av länk om du har en. Sett många olika kattfontäner där ute så vore kul att veta vad som faktiskt köps.

Mm, alla auto-kattsandlådor verkar ha brister tillsammans med fördelar. Konstigt att ingen kommit på nåt som är perfekt än.

Hade den funnits på typ Djurmagasinet så hade jag nog köpt en sån för länge sen. Ser slappt ut, fast inte lika slappt som helt automatiskt förstås.

Haha.

Problemet med Litter Robot, förutom det höga priset, är att katter som gillar att sparka runt sanden sprätter ut det ur öppningen och höjden på grejen gör att sanden åker långt. Sen så har vissa tydligen problem med att kladdigt bajs fastnar på väggarna och hamnar i typ taket på den där globen och då måste man in och rengöra. Inte ens dom dyra auto-kattsandlådorna kommer utan problem!

Här kommer bild och länk. Galet skönt att slippa mjauandet om att sätta på kranen. Nu går hon bara själv och dricker. Byter vattem var annan dag.

Länky-clicky

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nästan så man blev sugen på att skaffa katt bara för att få ha en sån automatisk kattlåda hemma

Nog för att katter är roliga djur, men är det tekniken du är ute efter så finns det bättre alternativ.

http://gamla.hbl.fi/feature/2015-10-17/774580/toalettbyttan-s...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Här kommer bild och länk. Galet skönt att slippa mjauandet om att sätta på kranen. Nu går hon bara själv och dricker. Byter vattem var annan dag.

Länky-clicky

Den såg intressant ut! Byter man vatten varje dag som morsan brukar göra så behöver man nog inget filter heller.

Är den tyst? Hör man pumpen om man står upp bredvid den? Hör man vattnet rinna från nån meter bort?

Permalänk
Medlem

Jag köpte den här till mina två katter och fyller på vatten en gång i veckan. Katterna älskar den och dricker mycket mer vatten nu.

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/vattenfon...

Låter lite grann, men man vänjer sig rätt snabbt.. Jag är en person som älskar tystnad och tycker det är okej i köket. Kanske inte om den skulle stå jämte sängen..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobotR:

Den såg intressant ut! Byter man vatten varje dag som morsan brukar göra så behöver man nog inget filter heller.

Är den tyst? Hör man pumpen om man står upp bredvid den? Hör man vattnet rinna från nån meter bort?

Ja, det är ju trots allt en mekanisk pump så ett superlågt hummande hörs allt - OM man lyssnar efter det. Jag tänker öht inte på det längre. Själva vattnet som porlar hörs inte. The fördelar överväger the nackdelar - med mil 🖒

Visa signatur

Permalänk

Vattenfontäner gillas av många katter men viktigt att man verkligen diskar fontänen, plockar isär pumpen och även rengör noga slangen. Missar man det finns det risk för att det blir alger vilket är farligt för katten. Tyvärr ett antal katter som blivit svårt sjuka av sådant.

Mina katter älskar lucky kitten fontänen men som sagt noga att man verkligen diskar rubbet minst en gång i veckan.

Självrensande kattlådor måste man också skura ur vilket verkar vara klart jobbigare än en vanlig kattlåda. Iaf en gång per månad vill de flesta katter ha lådan skurad. N'r det gäller lådor är grundregeln en låda per katt + en extra låda dvs för en katt 2 lådor. Inte helt billigt med 2 självrengörande lådor. För äldre som har svårt att böja sig för att rensa låda är det enkelt att ställa upp låda på ett lite bord eller göra hål i en sopskyffel för att skopa upp.

Permalänk
Medlem

Varför skaffa en kattsandlåda som rengör sig själv? Mycket bättre att kunna göra av sig med den helt och hållet.

Lär katten något nytt.

Permalänk
Medlem

Rapport!

Fick kattlådan för 10 dagar sedan. Leveransen tog 14 dagar.

Katten använde lådan en gång första dagen, lade tre bajskorvar i den. Den har inte använt lådan sedan dess av nån anledning. I manualen stod det att man ska ha framme gamla lådan utan att tömma den tills katten börjar använda den nya. Gamla lådan börjar bli rätt smutsig nu, tillslut så borde den börja använda den nya rena lådan tycker jag... Gick ju bra första dagen.

Iaf first impression är negativt! För det första så missade den att skopa upp en av dom där tre bajskorvarna. Skopan gick inte ända mot väggen. Jag måste ha fått en defekt modell eller nåt för i alla YouTube-videos jag sett så ska skopan gå ända mot väggen, i den här så blir det en springa mellan skopan och väggen som bajset kan åka genom.

Sen så var det lukten. Bajset fick ligga i maskinnen utan att luckan öppnades i flera dagar och man kände doften av dom när man gick förbi maskinen, dvs luckan är inte tät nog att hålla borta doft på nåt vis (det lilla filtret man sätter i taket på luckan tar inte magiskt bort lukten). Jag fattar inte varför dom inte designade maskinen så att man sätter påsen på luckan så att påsen försluts när luckan stängs, jag är ingen ingenjör men en stängd påse i en plastbehållare skulle ta bort mer lukt än en öppen påse i en plastbehållare. Den gamla kattsandlådan luktade ingenting alls när man gick förbi, även om man inte tömt på några dagar.

Det jag gjorde för att lösa problemet med att skopan inte gick ända mot väggen var att ta en kniv och karva ner 3.5 kuggar på lådan som maskinen åker på. Maskinen har två kugghjul, ett som gör att allt åker fram och tillbaka och ett som gör att skopan rör sig. Lådan har ett spår med kuggar, kugghjulet för skopan sitter på en annan nivå så det tar inte i spåret förrän kuggarna på lådan ändrar höjd (var tre av dom högre kuggarna som jag karvade ner, sen hälften av den fjärde kuggen). Fattar inte hur jag kunnat få en feldesignad låda eftersom dom borde masstilverkas? Nu funkar grejen som den ska iaf, som en bonus så blir det mindre slitage på motorn i suppose. Tidigare så hörde man att motorn tvingades stanna pga att det gick trögt när luckan öppnades för tidigt. Nu slutar motorn åka mycket mer naturellt innan den backar tillbaka till ursprungsläget. Det läget är för resten bakom markeringen på lådan som visar vart ursprungsläget är, vilket bara visar att lådan är ännu mer feldesignad...

Det jag gjorde för att lösa problemet med lukten är att jag klistrat tätningslister inuti samlingslådan. Den är långt ifrån tät by default. Kunde inte göra tätningen perfekt dock eftersom man ska kunna ta ut behållaren för tömning och trä en ny påse runt den. Ingen aning om tätningen hjälpte för problem med lukten dock eftersom katten inte använt lådan en andra gång ännu.

Så there you have it. Sämre än jag hoppades att den skulle vara men det gick iaf att åtgärda huvudproblemet. Hoppas bara katten börjar använda den på riktigt snart. Konstigt att det ska vara så svårt att tillverka en perfekt automatisk kattsandlåda inom rimlig storlek och rimligt pris.

Permalänk
Medlem

Gällande fontäner som TS även frågade om.

Jag köpte först en sådan här;
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/vattenfon...

Där gick motorn sönder typ en gång per år, den har även inget filter som förhindrar "skit" att komma in i pumpen, vilket jag antar är det som gör att motorn ger upp hela tiden. Samt att det är bökigt att mecka med vattenbehållaren.

Sen köpte vi en billig för typ 200 kr i enbart plast, ochd en var skräp.

Nu har vi en;
https://www.zoo.se/produkter/katt-kattbutik-online/matplats-k...

Den finns även i rostfritt. Bra för att det är få delar. Fontänen är 2 delar, sen en motor och ett filter.

Filtret sitter nära pumpen och fångar upp det mesta som kommer i vattnet.

Själva stora delarna går att köra i diskmaskinen. Den låter heller inte allt för mycket. Och alla tre katterna dricker ur den utan problem.

En fontän har en främst för att stimulera katters drickande, då de instinktivt undviker stillastående vatten pga faran för smittor som är i naturen i just stillastående vatten.

Den är även lätt att fylla på, då det bara är att hälla ner vattnet i fontänen.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.