Permalänk
Medlem

Partionera SSD.

Har en 500GB SSD & en 4TB HDD i nya datorn.

Tänkte ha OS, spel och program på SSDn.
Men bör man dela upp den så att OS får en egen partition? Hur stor bör den vara i så fall?

Kram
Cicci

Permalänk
Medlem

Det är lite beroende på hur mycket program du använder till windows hur mycket plats du behöver ha plus att man vill ha lite kvar till växlingsfilen, men mindre än 150 gb windows disk tycker jag inte du bör ha om du ska köra det delat.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Beror väl på hur ofta du tänk formatera den, och vill behålla datan på andra partitionen. men imo så är det oftast knöligare med flera partitioner än en stor när det kommer till rent användande.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciccipop:

Har en 500GB SSD & en 4TB HDD i nya datorn.

Tänkte ha OS, spel och program på SSDn.
Men bör man dela upp den så att OS får en egen partition? Hur stor bör den vara i så fall?

Kram
Cicci

Jag förutsätter att du har win10 nu, så då högerklickar du på win-ikonen nere till vänster och väljer diskhanteraren, där inne högerklickar du igen på disken du vill partitionera och ett alternativ för detta dyker upp. Jag skulle valt en 80-100Gb stor C: .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haptic:

Beror väl på hur ofta du tänk formatera den, och vill behålla datan på andra partitionen. men imo så är det oftast knöligare med flera partitioner än en stor när det kommer till rent användande.

Bör man inte undvika att formatera ssd, eller har jag missat några nya råd och rön

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Bör man inte undvika att formatera ssd, eller har jag missat några nya råd och rön

Tror du blandar ihop formatera och diskfragmentera, det är de sist nämnda man ska undvika.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Tror du blandar ihop formatera och diskfragmentera, det är de sist nämnda man ska undvika.

Dags att sova.
My bad. Sorry

Permalänk
Medlem

10'an känner av om det är SSD. Den blir aldrig defragmenterad. Däremot kör den TRIM då och då när det behövs (det ska göra det).

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning i sig att partionera.
Enda anledningen är om du vill slippa installera om / backuppa vissa saker vid eventuell ominstallation.

Du kan lika gärna ha Spel, program, windows osv på 1 partion.

Jag föredrar 1 partition iaf, har inga av mina diskar partionerade.

Permalänk
Medlem

Helt onödigt att partitionera en SSD. Det var ju ett knep man använde för att lägga viss data (vanligtvis operativsystemet) i de yttersta spåren på diskarna för att kunna få bättre läs/skriv prestanda på de filerna, då prestandan sjunker ju närmare mitten av skivorna du kommer.

En SSD har ju inte det problemet så det är bara att köra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Finns ingen anledning i sig att partionera.
Enda anledningen är om du vill slippa installera om / backuppa vissa saker vid eventuell ominstallation.

Du kan lika gärna ha Spel, program, windows osv på 1 partion.

Jag föredrar 1 partition iaf, har inga av mina diskar partionerade.

"Finns ingen anledning..." för att i nästa mening säga just en viktig anledning

Skrivet av loefet:

Helt onödigt att partitionera en SSD. Det var ju ett knep man använde för att lägga viss data (vanligtvis operativsystemet) i de yttersta spåren på diskarna för att kunna få bättre läs/skriv prestanda på de filerna, då prestandan sjunker ju närmare mitten av skivorna du kommer.

En SSD har ju inte det problemet så det är bara att köra på.

En stor anledning att partionera SSD är att behålla all övrig data som inte har med OS att göra när man formaterar (för det är just OS-disken man vill formatera). Många gillar att installera om OS (inte nödvändigtvis Win) och då kan det vara gött att behålla all data man har, arbetsdokument, stora fotoprojekt etc etc etc utan att behöva tanka över allt till en extern disk hela tiden.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv

Partitionering har än idag syfte, men när det bara är en 500GB ssd, så hade jag valt att inte partitionera. Hade du köpt en ssd på 2TB, så är det inte fel att skapa någon extra partition så inte allt ligger på C:

Det jag inte gillar med "hårda partitioner" är att man slösar på utrymme, för på varje partition så bör man ha ett visst ledigt utrymme för framtida behov, systempartitionen bör minst ha runt 20GB, men även ens lagringsutrymme så får man själv problem om den är full. Och har man då en massa partitioner så får man en massa spill.

*edit*
Ett vanligt syfte till partition är att man har en dator som ej får sluta att fungera, alla applikationer och dylikt växer av sig själv, inte minst loggfiler. Genom att installera dessa på en annan partition, så kan endast dessa loggar fylla den partitionen och windows kommer ej krascha/krångla för att utrymmet är fullt.
Men vid de flesta datorer så finns det en operatör vid dessa och då behöver man ej tänka på detta, att köpa fler diskar löser också problemet. Bara det att onödigt stor resulterar i att man får mycket oanvänd utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

En stor anledning att partionera SSD är att behålla all övrig data som inte har med OS att göra när man formaterar (för det är just OS-disken man vill formatera). Många gillar att installera om OS (inte nödvändigtvis Win) och då kan det vara gött att behålla all data man har, arbetsdokument, stora fotoprojekt etc etc etc utan att behöva tanka över allt till en extern disk hela tiden.

Datan har man ju på en separat disk, antingen i datorn eller ännu hellre på en redundant lösning i en NAS eller liknande. Sen har man ju även ordentlig backup också.

Men det är väl personligt hur man lägger upp sin lagring. Dock är ju som jag skrev huvudanledningen till varför man partitionera diskar förut inte nödvändig idag.

Permalänk
Medlem

@loefet: Just rotationshastigheten var nog en minimal anledning till att partionera och endast ett fåtal extrema sysslade med. Tror den mer vanliga anledningen var att gamla 32-bit diskar inte kunde vara hur stora som helst, speciellt i kombination med gamla FAT-systemet.

Men ja, jag håller med dig att två diskar är en överlägsen lösning till att partionera en SSD. Min synpunkt var endast ur den situationen man endast hade en SSD.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@talonmas: Tja, yttersta spåret har ca dubbelt så hög läs/skrivhastighet jämfört med innersta, så du får avgöra själv om det är värt eller inte.
Detta på grund av att det yttre spåret är ungefär dubbelt så långt som det innersta, men då datan ligger lika tätt på hela disken så ryms dubbelt så mycket på yttersta spåret, och eftersom rotationshastigheten är den samma så får man dubbelt så hög läs/skrivhastighet längst ut. Bara att titta på ett test med HDTune så ser du hur prestandan sjunker.

Permalänk
Medlem

Håller med @loefet man kunde få en ganska stor prestandaökning genom att bara ha en liten systempartition (s.k. short-stroke). Dels blir den sekventiella hastigheten bättre, dels blir söktiden lägre eftersom filer inte sprids ut över hela disken med tiden.

Detta är dock som sagt irrelevant för SSD's. Det är helt enkelt en smaksak om man vill ha en systempartition eller inte. Personligen tycker jag bara det är att krångla till det för sig, men vill man ha det så är det ju bara att köra

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB
https://soundcloud.com/advancedfollower

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

"Finns ingen anledning..." för att i nästa mening säga just en viktig anledning

Fast det är ingen viktig anledning för många.
Så tycker jag inte. Du tjänar inget på att partionera disken i fråga, snarare tvärtom.
Sen måste man ändå ominstallera många spel osv i vilket fall som vid omformatering.

Jag formaterar både min Windows SSD och Spel ssd vid omformatering, vill inte ha gammalt mög kvar som kanske fungerar.

Så absolut inte en viktig anledning för många, ex mig.
Och han har en HDD som han kan lägga över om han har ex dokument eller så vid formatering.
Inte som man kommer formatera sin Windows disk 1 gång i månaden om man inte har någon OCD sjukdom typ.