Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åsarna
Registrerad
Nov 2011

27" allround skärm

Halloj!

Är på jakt efter en ny skärm för att komplettera min nya dator.
Sitter idag på en gammal Samsung S27A950D, den gör sitt jobb... Men jag skulle vilja ha högre upplösning nu när man har en dator som fixar det!

Mina användningsområden är, spel, film och en hel del youtube och forum.

Krav: mins 120Hz, Minst 27 tum, minst 1440x2560, G-Sync.

Läst en hel del om både för och nackdelar med IPS- respektive TN-paneler.
Min uppfattning om IPS-skärmarna som har de specifikationerna som jag kräver tycks få dålig kritik kring IPS-Glow och en del döda pixlar.
TN-Paneler tycks få kritik kring dålig färgåtergivning och några få klagar på color banding.

Jag har en skärm med TN-Panel sedan tidigare och tycker att med lite inställningar så funkar den riktigt bra!

Ge mig er erfarenhet kring dagens skärmar med både IPS- och TN-paneler, vad tycker ni?

https://www.komplett.se/product/882181/gaming/skarmar-tillbeh...

Kikat lite på denna skärm. Är bara lite osäker på vad som blir bra.

Tack på förhand!

Chassie: Cooler master HAF 932 Advanced. Moderkort: Asus Maximus IX Hero Z270. Processor: Intel i7 7700K. RAM: Corsair 16GB 3000Mhz. PSU: Corsair TX850M. SSD: Samsung 960 EVO 250GB. GPU: EVGA 1080Ti 11GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tornedalen
Registrerad
Apr 2009

Jag har den där Dell skärmen och jag gillar den på alla punkter, förutom TN-panelen. Speciellt med svart/mörka färger blir det det extremt uppenbar color banding (jag tror dock det är ganska vanligt med alla TN-paneler?), men förutom det så är det ganska bra bildkvalité ändå tycker jag, väldigt bra i spel.

Hade exakt samma skärm funnits för något högre pris, fast med IPS panel hade jag tagit den.
Anledningen jag tog denna skärm är för att den inte ser ut som ett bling bling rymdskepp.

Innan denna skärm hade jag en Acer XB270HU, vilket är istortsett likadan förutom att det var en IPS-panel, och den tyckte jag väldigt mycket om tills en pixel dog efter 2 år (slängde iväg den då). Acer skärmen tror jag aldrig att jag kalibrerade/ändrade inställningar på, utan det såg riktigt bra ut "out of the box", men med denna Dell skärm har jag suttit och petat i inställningar och försökt hitta några bra och blir aldrig riktigt nöjd.

Main: i7-8700K @ 4.8GHz, ASUS Z370-F, NH-U14S, 16GB 3200MHz, GTX 1080Ti FE, Define C TG, Acer X34P + Dell U3417W, Razer Deathadder Elite, Varmilo VA109M [MX Clear], Beyerdynamic DT770 Pro
UnRAID Server: Ryzen 1700X, 8 GB ECC, ~24 TB (1 Parity disk)
TV-spel: PS4 Pro, Switch, N64, Super NT, Hi-Def NES, m.m.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015

Tråd flyttad -》 skärmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jan 2013

Köp inte S2716DG, inte ens för 6200kr, spara då pengarna och köp något annat. Prio nummer ett: Köp inte TN.
Sitter just nu med broderns Samsung C27HG70och panelen är ljusår bättre än Dellens TN, inget som jag rekommenderar dig att köpa då den inte har G-sync, om du nu inte kan leva utan det för panelen är grym, 6799:- på Webhallen just nu.

H440 | i7 7700k | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | MSI GTX 1080 | 16 GB Corsair 2666MHz |
S2716DG
DT880 600Ω + O2ODAC
HTC Vive Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åsarna
Registrerad
Nov 2011

Är det någon som har testat skärm med G-Sync? Är det värt att köpa en skärm med det?
I så fall verkar det som om man måste köpa en med IPS-Panel.
Törs inte riktigt ta den chansningen som det verkar vara med de skärmar som har IPS.

Chassie: Cooler master HAF 932 Advanced. Moderkort: Asus Maximus IX Hero Z270. Processor: Intel i7 7700K. RAM: Corsair 16GB 3000Mhz. PSU: Corsair TX850M. SSD: Samsung 960 EVO 250GB. GPU: EVGA 1080Ti 11GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017

Döda pixlar är lika vanligt på TN. Köp på postorder och returera om den har några döda pixlar. De får inte neka återköp, var bara rädd om skärmen så är det inga problem. Man ska inte acceptera döda pixlar. IPS glow kommer du dock inte undan om du köper IPS.

TN eller IPS är pja vill du ha mycket bättre betraktningsvinklar, lite bättre färger men lite mer eftersläp samt IPS glow och lägga en tusenlapp extra.

Pick your poison.

Den ända specen jag skulle prioritera före G-sync på en gamingskärm (om jag har ett Nvidia kort) är 120hz+.
Paneltyp och upplösning kommer låååååångt ner på listan i jämförelse.

Asus P6X58D || Xeon w3680@4100mhz || GTX 1070 || Asus PG258Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av TimonCMF:

Halloj!

Är på jakt efter en ny skärm för att komplettera min nya dator.
Sitter idag på en gammal Samsung S27A950D, den gör sitt jobb... Men jag skulle vilja ha högre upplösning nu när man har en dator som fixar det!

Mina användningsområden är, spel, film och en hel del youtube och forum.

Krav: mins 120Hz, Minst 27 tum, minst 1440x2560, G-Sync.

Läst en hel del om både för och nackdelar med IPS- respektive TN-paneler.
Min uppfattning om IPS-skärmarna som har de specifikationerna som jag kräver tycks få dålig kritik kring IPS-Glow och en del döda pixlar.
TN-Paneler tycks få kritik kring dålig färgåtergivning och några få klagar på color banding.

Jag har en skärm med TN-Panel sedan tidigare och tycker att med lite inställningar så funkar den riktigt bra!

Ge mig er erfarenhet kring dagens skärmar med både IPS- och TN-paneler, vad tycker ni?

https://www.komplett.se/product/882181/gaming/skarmar-tillbeh...

Kikat lite på denna skärm. Är bara lite osäker på vad som blir bra.

Tack på förhand!

Kan rekommendera denna skärm https://www.inet.se/produkt/2205362/acer-27-predator-xg270hu

Haft den i två år nu och är riktigt nöjd över bildkvaliteten, riktigt prisvärd med 144hz och 2560x1440p

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åsarna
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av cchriss:

Döda pixlar är lika vanligt på TN. Köp på postorder och returera om den har några döda pixlar. De får inte neka återköp, var bara rädd om skärmen så är det inga problem. Man ska inte acceptera döda pixlar. IPS glow kommer du dock inte undan om du köper IPS.

TN eller IPS är pja vill du ha mycket bättre betraktningsvinklar, lite bättre färger men lite mer eftersläp samt IPS glow och lägga en tusenlapp extra.

Pick your poison.

Den ända specen jag skulle prioritera före G-sync på en gamingskärm (om jag har ett Nvidia kort) är 120hz+.
Paneltyp och upplösning kommer låååååångt ner på listan i jämförelse.

Eftersom jag har en skärm med 120Hz 1080p (TN-Panel) idag, så är nästa steg för att uppgradera: 1440x2560, g-Sync eller byta panel.
Upplösningen känns som prio 1, men kan jag få bättre bild med en annan panel så är det självklart också intressant.

Jag är nöjd med den skärmen jag har idag, men samtidigt har jag aldrig provat någon skärm med IPS eller VA panel.
Där jag blir kluven om man ska köpa en med IPS eller en till med TN. Dock så har jag tidigare blivit avrådd att köpa med TN.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av TimonCMF:

Eftersom jag har en skärm med 120Hz 1080p (TN-Panel) idag, så är nästa steg för att uppgradera: 1440x2560, g-Sync eller byta panel.
Upplösningen känns som prio 1, men kan jag få bättre bild med en annan panel så är det självklart också intressant.

Jag är nöjd med den skärmen jag har idag, men samtidigt har jag aldrig provat någon skärm med IPS eller VA panel.
Där jag blir kluven om man ska köpa en med IPS eller en till med TN. Dock så har jag tidigare blivit avrådd att köpa med TN.

Det jag säger är skippa inte G-sync. Finns ingen nackdel med att ha en skärm med G-sync förutom att du får betala en tusenlapp extra. Men det är det lätt värt för att slippa tearing och stutter. Om du skulle vilja köra säg CS:GO olåst så är det bara stänga av den och eventuellt slå på ULMB istället. Jag förstår dig med upplösningen när du har ett 1080ti. Känns helt klart som rätt val med 1440p.
TN eller IPS kan jag inte svara på. Det finns fördelar med båda.

Asus P6X58D || Xeon w3680@4100mhz || GTX 1070 || Asus PG258Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kramfors
Registrerad
Okt 2014

@TimonCMF:

Har denna just nu och kan inte bli mer nöjd!
https://www.komplett.se/product/859681/gaming/skarmar-tillbeh...

Har bara haft några trötta samsungs innan med TN panel och det blev ett rejält lyft ^^

IPS-glow får man mer eller mindre av beroende på exemplar, men det går ej att komma ifrån, backlightbleed har inte jag märkt av något nämnvärt som bara spelar, men å andra sidan har jag bara 35-40 i brightness av 100 på så.

Angående G-sync så måste jag säga att jag är imponerad, trodde inte det skulle flyta på så bra som det faktiskt gör när fpsen dippar eller om man ligger konstant på 50-80fps (Händer ju dock inte så ofta med ett 1080Ti )

Asus z97-AR || Intel i7 4790K @ 4.8Ghz || 16Gb HyperX fury 1866 Mhz
Asus 1080Ti Strix OC || Acer Predator XB271HU
Samsung 850 evo 500GB x2 || Seagate barracuda 2TB
Beyerdynamics DT770 Pro || Blue microphones Yeti

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Wicker:

@TimonCMF:

Har denna just nu och kan inte bli mer nöjd!
https://www.komplett.se/product/859681/gaming/skarmar-tillbeh...

Har bara haft några trötta samsungs innan med TN panel och det blev ett rejält lyft ^^

IPS-glow får man mer eller mindre av beroende på exemplar, men det går ej att komma ifrån, backlightbleed har inte jag märkt av något nämnvärt som bara spelar, men å andra sidan har jag bara 35-40 i brightness av 100 på så.

Angående G-sync så måste jag säga att jag är imponerad, trodde inte det skulle flyta på så bra som det faktiskt gör när fpsen dippar eller om man ligger konstant på 50-80fps (Händer ju dock inte så ofta med ett 1080Ti )

Är just nu ute efter en skärm då jag ska köpa en ny dator och hade egentligen fastnat för Samsung C24FG70FQU, men den har Freesync, vilket inte funkar med grafikkortet jag valt. Hade tänkt strunta i det då jag aldrig haft freesync/gsync förut, men nu har Elgiganten i Barkarby nedsatt pris på den skärmen du tipsade om. 4999kr känns som ett bra pris, men det är ändå lite mer än jag tänkt lägga.

Såg ditt inlägg så jag passar på att ställa två frågor:
1. Hur är det att titta på film på den?
2. Är Gsync värt att betala lite extra för?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kramfors
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av cenneth:

Är just nu ute efter en skärm då jag ska köpa en ny dator och hade egentligen fastnat för Samsung C24FG70FQU, men den har Freesync, vilket inte funkar med grafikkortet jag valt. Hade tänkt strunta i det då jag aldrig haft freesync/gsync förut, men nu har Elgiganten i Barkarby nedsatt pris på den skärmen du tipsade om. 4999kr känns som ett bra pris, men det är ändå lite mer än jag tänkt lägga.

Såg ditt inlägg så jag passar på att ställa två frågor:
1. Hur är det att titta på film på den?
2. Är Gsync värt att betala lite extra för?

1: Skulle säga att det är mycket trevligare jämfört med tidigare datorskärmsupplevelser jag haft, Och för gaming är den i min mening klockren!

2: Det är ju lite av en smaksak, jag personligen har inte för tillfället jättestor användning av det då jag får 144 fps i 1440p på dom flesta titlar, men jag spelar ju dock även Pubg och där känns det grymt bra med G-sync igång. I det stora hela om jag fick välja Utan eller med G-sync idag så skulle jag ta med, Kostar en slant extra men det är en värdig framtidsförsäkran för att få allt att flyta på bättre

Asus z97-AR || Intel i7 4790K @ 4.8Ghz || 16Gb HyperX fury 1866 Mhz
Asus 1080Ti Strix OC || Acer Predator XB271HU
Samsung 850 evo 500GB x2 || Seagate barracuda 2TB
Beyerdynamics DT770 Pro || Blue microphones Yeti