Erfarenheter av AliExpress?

Permalänk
Avstängd

Erfarenheter av AliExpress?

Hej,

Köpte nyligen en lur från denna hemsida och fick ett mail där det bland annat står:

1: "Send via DHL may need to clear customs in your country ,and 95% that you need to pay customs taxes." Vad i helvete betyder detta?

2: "Normally we will declare $45 for each phone or tablet,and mark real name for the item like phone or tablet PC etc.We will declare real value for orders(total amount including freight)from Belarus,Israel,Chile,Portugal,South Korea and Greece." ???

3: "Please tell us how much value we should declare on the package for you within 24 hours. Please reply us asap, if you do not reply us within 24 hours, we will declare according to our experience , if any tax or issue , you need to bear this." ??????

Vad innebär detta konkret? Kan jag strunta i meddelandet?

Permalänk
Medlem

De förtydligar att det är du som skall betala eventuell moms samt tullavgift vid införsel i Sverige. Eftersom telefonen skickas med DHL är det sannolikt att så kommer ske.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

@twit: Hmm, jag valde ju till DHL och inte gratisfrakten. Syften med att betala extra var ju för att inte betala ytterligare extra när jag väl får luren. Jag kanske har missförstått alltihop. Hur mycket extra blir det isåfall nu när jag valt till DHL?

Permalänk
Medlem

Konkret innebär det att om du vill kan du (på egen risk) be dem fiffla med tulldeklarationen och skriva ner värdet på paketet, så du får betala mindre import-tull/moms, eller kanske slipper helt. Det sistnämnda händer dock bara med Postnord i min erfarenhet, couriers typ DHL, UPS etc. tar i princip alltid ut tull/moms/avgifter (men kostnaden blir förstås lägre om ett lägre värde är deklarerat.)

Permalänk
Medlem

http://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner/...

Att falskdeklarera torde vara ett skattebrott och därmed falla under §8 av swecs regler.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

@Pyoko: Nu gick luren för 1750 kronor inklusive DHL-frakt. Om nu slutpriset med tull och skit inte överstiger 2000 kronor så är det ju lugnt.

Kan jag därmed känna mig lugn eller ska jag avbryta ordern?

Permalänk
Medlem

Om inköpspriset deklareras hamnar du väl snarare uppåt 2300:- än 2000:-.

Huruvida det är värt det får du själv avgöra

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Nu verkar det som att denna säljare per automatik skiver ner värdet till $45 (om den inte skickas från länderna listade) och man måste kontakta dem om man vill att de ska skriva något annat, t.ex det riktiga/lagliga. Gör du ingenting kommer du förmodligen få betala runt 200-250 kr för moms och DHLs avgifter.

Permalänk

Worst case åker du på avgift pga att du ej förifyllt importdeklaration samt extra avgifter. Postnord ryktas det kommer börja ta 125kr för detta och de andra tar liknande summor. Med lite otur åker man på ganska många olika avgifter: 25% moms, tullavgift, kemikalieskatt och avgift till copyswede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

@Pyoko: Nu gick luren för 1750 kronor inklusive DHL-frakt. Om nu slutpriset med tull och skit inte överstiger 2000 kronor så är det ju lugnt.

Kan jag därmed känna mig lugn eller ska jag avbryta ordern?

Nja. Du kommer få 100 kr i fast kostnad plus moms på paketet inkl frakt. Min gissning är som tidigare sagt i tråden på ca 2300 kr.
Att falskdeklarera det som värde under värdet för att smita från skatten är olagligt vad jag vet men har inte källa.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Att falskdeklarera det som värde under värdet för att smita från skatten är olagligt vad jag vet men har inte källa.

Att avsändaren deklarerar fel värde är INTE straffbart för mottagaren. Att däremot inte göra en rättelse och deklarera rätt värde till tullverket i efterhand är ett brott mot tull-lagen och räknas som olaglig varuinförsel (i vardagsmun "smuggling").

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Tycker man det är häftigt att betala skatt så ska man välja DHL som fraktalternativ från Kina då de alltid tulldeklarerar.

Så jag och våra ledande politiker väljer alltså andra fraktalternativ.

Skickades från m.sweclockers.com