låsa upp operatörslåst mobil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Det va ju skönt att pengarna kom

Lustigt nog verkar han vara helt ärlig för jag fick detta från ett annat företag nu. Förmedlingshuset

P.g.a begränsningar i systemet kan vi tyvärr ej få fram kod till din mobil just nu.

Vi har sparat dina uppgifter och återkommer först när det är möjligt igen.

Vi vet ej när det är möjligt igen. Under tiden har vi ej möjlighet att svara på några som helst frågor i detta ärende.

Du får besked när det är möjligt att låsa upp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Därför man undviker TRE så gott det går.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

@Kevlarheart: bra slutsats.. är det bara tre som låser sina telefoner?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

@Kevlarheart: bra slutsats.. är det bara tre som låser sina telefoner?

ellerhur. Ja det är vitt så jag vet att TRE är dom enda som gör det numera.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Kevlarheart: bra slutsats.. är det bara tre som låser sina telefoner?

Ja, det är bara 3. Tele2 slutade november 2013 och Telenor och Telia slutade när den nya lagen om upplåsning efter bindningstid kom

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@jnsson: why fyfan det var dåligt faktiskt.. Trodde de flesta gjorde såhär..
iofs skulle ändå kört på det erbjudandet jag fick. Brukar inte byta mobil tidigare än vartannat år endå..
men men ja det är riktigt kass att vara den enda som bråkar såhär..

Jag kan inte ens låsa upp mobilen alls nu förrän Samsung får upp sina servrar för upplåsning igen.. Och tre vägrar hjälpa..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja uppdatera min egna tråd med en lösning för er som kan få problem i framtiden.
HALLON fungerar med tre's operatörslåsta mobiler.
Så räcker att man fixar ett billigt abonnemang hos dom så kan man använda en trelåst mobil no problem..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag skulle vilja uppdatera min egna tråd med en lösning för er som kan få problem i framtiden.
HALLON fungerar med tre's operatörslåsta mobiler.
Så räcker att man fixar ett billigt abonnemang hos dom så kan man använda en trelåst mobil no problem..

O anledning till varför, är för att Hallon ägs och marknadsförs av 3, samt så brukar telefoner som är låsta till 3, fungera på WiFog också, då dom går under 3s nät

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@jnsson: korrekt hallon ägs av tre och använder även deras nät. så samma täckning.
Vimla är under telenor och samma historia där.

Jag visste detta men tanken hade inte slått mig att deras abonnemang fungerade på tre låsta telefoner för det.. Någon på swedroid som informera mig om det

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001:

Finns inga som helst ägandeförhållanden. Det är enbart olika varumärken hos en och samma firma. Så naturligtvis använde de sina egna nät och sina egna tjänster.

Telia har registrerat Telia, Halebop, Chess och säkert fler, men det är en och samma firma ändå.
Samma gäller Hi3G som använder varumärkena Tre (dock inte varumärkesskyddat) och Hallon
Telenor använder bl.a. namnen Telenor, Bredbandsbolaget, Glocalnet, Vimla och säkert fler.
Tele2 har varunamnen Tele2, Comviq, Optimal Telecom, Tango, Spring, Parlino, TDC och säkert fler.
Alla dessa namn används dock inte aktivt, just nu.

Däremot är t.ex. Fello, Lycamobile, Delight Mobile, Vectone egna virtuella operatörer och företag, som hyr in sig hos de operatörer som äger egna nät.

Permalänk
Avstängd

Går det inte att ta bort låset genom att ladda ner en annan ROM?

Visa signatur

i7 3770s 4,4Ghz - Asus GTX 780 - 16GB @ 1600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

@Nima2001:

Finns inga som helst ägandeförhållanden. Det är enbart olika varumärken hos en och samma firma. Så naturligtvis använde de sina egna nät och sina egna tjänster.

Telia har registrerat Telia, Halebop, Chess och säkert fler, men det är en och samma firma ändå.
Samma gäller Hi3G som använder varumärkena Tre (dock inte varumärkesskyddat) och Hallon
Telenor använder bl.a. namnen Telenor, Bredbandsbolaget, Glocalnet, Vimla och säkert fler.
Tele2 har varunamnen Tele2, Comviq, Optimal Telecom, Tango, Spring, Parlino, TDC och säkert fler.
Alla dessa namn används dock inte aktivt, just nu.

Däremot är t.ex. Fello, Lycamobile, Delight Mobile, Vectone egna virtuella operatörer och företag, som hyr in sig hos de operatörer som äger egna nät.

Tjena,

Vet inte vilken del jag missförstår... Vare sig tre äger hallon eller någon äger både hallon och tre så är det i mina öron samma sak i denna mening.. Hade vi kanske pratat affärsjuridik i tråden hade jag förstått att man skiljer på det.
De använder "samma" nät som jag förstått det.. Sen om det inte är samma bara för de är separerade varumärken, spelar det någon roll i sammanhanget? Täckningen är densamma. Med andra ord om jag har tre nu och sen skaffar hallon så vet jag att jag kommer ha lika många ploppar täckning i mitt hem som innan.

Har jag verkligen missuppfattat detta? detaljerna är väl inte så viktiga i detta sammanhanget utan mer helheten tänker jag..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santella:

Går det inte att ta bort låset genom att ladda ner en annan ROM?

Några säger att man tydligen kan flasha samsungs egna orginalrom och då (kanske som jag förstod det) bli av med operatörslåset.
Om man flashar andra rom's blir man av med samsung pay osv.

Jag pallar dock inte något med flashande osv. Pysslade med sånt på min gamla s3a och det vart så fruktansvärt problematiskt för mig så skippar hest det.

Löste sig bra nu dock då hallon var billigare och bättre än vad vi hade innan så.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Varför ens köpa en mobil med låst abonnemang? Bara att be om problem..

Visa signatur

"It is ridiculous to say that TV-games is affecting kids. If say for example Pac-Man were affecting kids born in the 80'ies then we would
today have loads of youths running around in a dark room eating pills while they are listening to monotone music."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

Några säger att man tydligen kan flasha samsungs egna orginalrom och då (kanske som jag förstod det) bli av med operatörslåset.
Om man flashar andra rom's blir man av med samsung pay osv.

Jag pallar dock inte något med flashande osv. Pysslade med sånt på min gamla s3a och det vart så fruktansvärt problematiskt för mig så skippar hest det.

Löste sig bra nu dock då hallon var billigare och bättre än vad vi hade innan så.

Ja det stämmer nog. Det är mycket lättare nu att flasha osv, en del har till och med skapat Toolkit Program som gör allt så det är allt lättare nu. Men förstår dig också!

Visa signatur

i7 3770s 4,4Ghz - Asus GTX 780 - 16GB @ 1600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Varje gång jag kollat så har det alltid varit billigare att ta abb + mobil än att köpa mobilen sedan lägga på ett abb.

Haft samma abb hos 3 i många år nu när jag fick 3Total för halva priset och så byter jag telefon varje 21 månad till en ny. 349:-/mån med fria samtal, sms, mms och 6GB surf.

Jag har samma abonnemang som dig fast betalar endast 269kr/mån hos tre.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlasXpress:

Varför ens köpa en mobil med låst abonnemang? Bara att be om problem..

Den frågan svarar sig själv om man tänker till en stund efter frågan ploppat upp i huvudet.
Men ok kan sammanfatta igen:
Jag fick den senaste generationens telefon (samsung s8) för 299kr i månaden INKL fria samtal och 3GB surf (räcker för mig).
Borde räcka som förklaring egentligen men för att berätta mer såhär i slutet av tråden (allt har sagts tidigare i tråden men...)

Senaste telefonerna jag haft senaste åren har alla varit kontanta. Så jag var inte insatt i marknaden. Antog att alla stora operatörer fungerade på samma sätt. Låst eller ej trodde jag fortfarande man kunde låsa upp för nån hundring hit o dit oavsett så oroade mig inte.

Nu vet jag att TRE tydligen är helt unika vad gäller detta och jag skulle i fortsättningen troligen inte köpa en telefon via dom igen b.la. pga detta och dåligt bemötande från kundtjänst också måste jag erkänna. Men man ska ju egentligen inte glömma heller att en låst telefon från tre är ju inte end of the world. 12 månader efter inköp låser man upp den för 350kr via dom och 24 månader efter 0kr. Normalt har jag mina telefoner längre än 12 månader så blev lite specialfall för mig denna gången. Sen är priset riktigt bra så bryr jag mig inte om kundtjänst heller egentligen..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santella:

Går det inte att ta bort låset genom att ladda ner en annan ROM?

Skrivet av Nima2001:

Några säger att man tydligen kan flasha samsungs egna orginalrom och då (kanske som jag förstod det) bli av med operatörslåset.
Om man flashar andra rom's blir man av med samsung pay osv.

Jag pallar dock inte något med flashande osv. Pysslade med sånt på min gamla s3a och det vart så fruktansvärt problematiskt för mig så skippar hest det.

Löste sig bra nu dock då hallon var billigare och bättre än vad vi hade innan så.

Kan svara er båda, nej, operatörslåset ligger inte i ROM:en så oavsett vad för ROM som används så kommer den fortfarande vara operatörslåst, om den inte är upplåst

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Det är väl inte lagligt att sälja operatörslåsta telefoner sen ett gäng år tillbaka. Telefonen är inte låst men du är låst till ett abonnemanget.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk

Jag anser att man skall hålla sig så långt borta från 3 som möjligt pga deras policy, det säger ganska mycket med tanke på att dom håller på s här. Även uppdateringar tar längre tid att få då 3 har sina saker som skall läggas till i romen, jag hade en Galaxy S2 som fick uppdateringar långt efter alla andra, men jag trodde att du kunde låsa upp den mot en kostnad under bindningstiden. Tyvärr verkar det inte vara så, ännu ett skäl att inte köpa mobien där!! Verkar som att det bara återstår Root
men då triggar du Knox, kolla på Xda-developers om det finns något sätt att roota utan att trigga Knox så du inte blir av med garantin. Mvh
Edit: Det skall vara kostnadsfritt att låsa upp den efter bindningstiden, annars är lagen helt tandlös!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreashalestorm:

Det är väl inte lagligt att sälja operatörslåsta telefoner sen ett gäng år tillbaka. Telefonen är inte låst men du är låst till ett abonnemanget.

Det är fel. Telefoner som säljs med abonnemang får låsas. Efter bindningstid får den låsas upp kostnadsfritt. Efter tolv månader mot en kostnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av andreashalestorm:

Det är väl inte lagligt att sälja operatörslåsta telefoner sen ett gäng år tillbaka. Telefonen är inte låst men du är låst till ett abonnemanget.

Jo det är lagligt men operatörerna måste låsa upp utrustningen omedelbart och utan kostnad när den inledande bindningstiden som är max 24 månader går ut.
Jag har svårt att förstå varför någon operatör numera låser sina enheter eftersom det i praktiken bara lär innebära högre kostnader pga administration/hantering eftersom man binda abonnenten till avtalet utan att låsa enheten fysiskt så man får ju in lika mycket pengar men slipper allt som har med låsningsprocessen att göra om man låter bli att låssa enheten, det är ju så alla andra operatörer än 3 gör för att tjäna mer pengar.

Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation
5. Kap
15 a § Den som tillhandahåller elektroniska kommunikationstjänster ska erbjuda slutanvändare att ingå avtal med en längsta giltighetstid om 12 månader. Ett avtal mellan en konsument och den som tillhandahåller elektroniska kommunikationstjänster får inte ha en längre inledande bindningstid än 24 månader.

15 c § Den som tillhandahåller allmänt tillgängliga elektroniska kommunikationstjänster och som har träffat avtal med en konsument om abonnemang med bindningstid, i kombination med tillhandahållande av terminalutrustning, ska efter den inledande bindningstiden på begäran av konsumenten ta bort operatörslås kostnadsfritt och utan dröjsmål.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jo det är lagligt men operatörerna måste låsa upp utrustningen omedelbart och utan kostnad när den inledande bindningstiden som är max 24 månader går ut.
Jag har svårt att förstå varför någon operatör numera låser sina enheter eftersom det i praktiken bara lär innebära högre kostnader pga administration/hantering eftersom man binda abonnenten till avtalet utan att låsa enheten fysiskt så man får ju in lika mycket pengar men slipper allt som har med låsningsprocessen att göra om man låter bli att låssa enheten, det är ju så alla andra operatörer än 3 gör för att tjäna mer pengar.

Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation
5. Kap
15 a § Den som tillhandahåller elektroniska kommunikationstjänster ska erbjuda slutanvändare att ingå avtal med en längsta giltighetstid om 12 månader. Ett avtal mellan en konsument och den som tillhandahåller elektroniska kommunikationstjänster får inte ha en längre inledande bindningstid än 24 månader.

15 c § Den som tillhandahåller allmänt tillgängliga elektroniska kommunikationstjänster och som har träffat avtal med en konsument om abonnemang med bindningstid, i kombination med tillhandahållande av terminalutrustning, ska efter den inledande bindningstiden på begäran av konsumenten ta bort operatörslås kostnadsfritt och utan dröjsmål.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Det är det som får en att förundras, är ju som 3 är fast före 2014 (ett bolag som borde ha lagts ner efter 4g lanserades ). Ingen annan leverantör låser sin telefon, 3 har dessutom mage att ta betalt för upplåsningen om man köpt innan 2014 (även idag 2018, jag menar den mobilen lär ju vara betald och ingen lär betala 350kr för så gammal mobil idag ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hade jag vetat allt detta om tre hade jag lagt 50kr mer i månaden eller så för att slippa dom

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Hade jag vetat allt detta om tre hade jag lagt 50kr mer i månaden eller så för att slippa dom

Det kan vara värt att prova flasha mobilen mod en rom från Sammobile (inte³s rom), flasha alla 3 filerna.
Spärren borde rimligtvis sitta i modemet?

Jag är inte helt 100 på detta men efter d/l är det 30 minuters jobb,om inte annat så har vi lärt oss något.

Se bara till att det är Samsungs filer pga garantierna, annars kan du läsa på Xda-developers ifall den går att roota utan att trigga Knox, har funnits tidigare idag.
Har ej någon Samsung längre så jag har inte hållt mig Up to dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Det kan vara värt att prova flasha mobilen mod en rom från Sammobile (inte³s rom), flasha alla 3 filerna.
Spärren borde rimligtvis sitta i modemet?

Jag är inte helt 100 på detta men efter d/l är det 30 minuters jobb,om inte annat så har vi lärt oss något.

Se bara till att det är Samsungs filer pga garantierna, annars kan du läsa på Xda-developers ifall den går att roota utan att trigga Knox, har funnits tidigare idag.
Har ej någon Samsung längre så jag har inte hållt mig Up to dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Nope, bara för att man byter rom så försvinner inte operatörslåset

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Nope, bara för att man byter rom så försvinner inte operatörslåset

Nej, men det borde sitta i modemet som du också kan flasha med Odin, har dock inte provat det men det känns logiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det passé med det där kretskortet som man la under sitt simkort för att låsa upp till valfri operatör?
hittade ett i en gammel låda här om dagen nämnligen..

Permalänk
Sötast
Skrivet av Nivity:

Vet inte varför folk snackar om kampanjer hit och dit men ok ->
Jag köpte en Samsung S8 för 3990kr kontant. Fanns inget abonnemang som slog det, helt obunden.

Betalar 99kr månaden för mitt mobil abb med fria samtal,sms och 3gb surf (sen har jag en surfpott på 90gb som inte direkt minskar).

Var hitade du den till det priset?
Går för 4800idag och så vitt jag vet så låg den runt 9000 när den var ny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Var hitade du den till det priset?
Går för 4800idag och så vitt jag vet så låg den runt 9000 när den var ny?

Förra årets Black friday på Tele2.