Piercade bröstet i spanien, fundering kring rengörning?

Permalänk
Medlem

Piercade bröstet i spanien, fundering kring rengörning?

Hej. Jag piercade min nippel igår och befinner mig i Spanien.
Gubben jag piercade mig hos tog 10 euro och skickade ut mig med ett ord, rör inte piercingen på 1-2 månader (Vill tillägga attjag va full)

Nu på morgonen tänker jag efter lite på rengöring, butiken där jag piercade mig har inte öppet förrän måndag. Åker till Sverige på måndag och har inte tillgång till ett svenskt apotek förrän på tisdag.

Finns det något jag kan köpa här för att tvätta det?
har ett apotek ca 50 meter bort men känner inte igen något märke alls!
Vad bör jag leta efter?
Rådfråga personalen där inne är inte ett alternativ.

/Emil

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem

Fråga efter sårrengöring bara?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

@gevsan: Genomfördes det hela rätt så är tvål och vatten det vanliga om du ska behålla den. Det handlar inte så mycket om vad du SKA göra utan mer om vad du INTE bör göra. Duvet, pilla med smutsiga händer, sola, ... pilla på den.. Sånt. Är det inte ett sår eller infekterat så ska du inte behandla det som ett sår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Fråga efter sårrengöring bara?

Skrivet av Gustenrocks:

@gevsan: Genomfördes det hela rätt så är tvål och vatten det vanliga om du ska behålla den. Det handlar inte så mycket om vad du SKA göra utan mer om vad du INTE bör göra. Duvet, pilla med smutsiga händer, sola, ... pilla på den.. Sånt. Är det inte ett sår eller infekterat så ska du inte behandla det som ett sår.

Tack för snabba svar! Jag köpte ett antiseptiskt medel som heter ”cristal mina”
Att jag inte får sola va ju inte bra, isåfall täcker jag över just den delen.
Pilla på den gör jag inte, badar gör jag inte heller.

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem

Jag piercade också bröstvårtan när jag var ung och dum.

Var inte överdrivet noggrann när du tvättar, använd gärna en PH-neutral tvål som inte torkar ut. Om det är en ring du har, gör rent ena sidan med sårtvätt, vrid den och gör rent andra. Min tog ganska lång tid att läka helt.

Permalänk
Medlem

@gevsan:

"FÖLJANDE BÖR INTE ANVÄNDAS!!
Alkoholbaserade produkter
Alkohol är på tok för starkt och kan både irritera och torka din hud och därigenom förlänga läkningen. Det kan även bränna och svida och kan eventuellt inte vara så effektivt mot bakterier (när det används ytligt) som man tidigare har trott.
Undvik Klorhexidin, Alsolsprit/lösning och Desivon för daglig och regelbunden rengöring av piercings."

http://www.crossroadborlange.com/piercing/skotselrad/

"Under de första veckorna bör du undvika:
Sårrengöringsprodukter som innehåller: alkohol starkare än 21%, jod, hydrogen peroxid, klorhexidin eller alsollösning. Dessa produkter är för starka för en initial piercing och kan istället irritera mer än de gör nytta."

https://www.ornament.se/page/skotselrad-piercing

But you do you.

Permalänk
Skrivet av gevsan:

Hej. Jag piercade min nippel igår och befinner mig i Spanien.
Gubben jag piercade mig hos tog 10 euro och skickade ut mig med ett ord, rör inte piercingen på 1-2 månader (Vill tillägga attjag va full)

Nu på morgonen tänker jag efter lite på rengöring, butiken där jag piercade mig har inte öppet förrän måndag. Åker till Sverige på måndag och har inte tillgång till ett svenskt apotek förrän på tisdag.

Finns det något jag kan köpa här för att tvätta det?
har ett apotek ca 50 meter bort men känner inte igen något märke alls!
Vad bör jag leta efter?
Rådfråga personalen där inne är inte ett alternativ.

/Emil

Låter som en kul kväll! Skönt att du inte verkar ha någon ångest över att gjort det på fyllan. Om det var spontant och du ångrar piercingen skulle jag tagit ut den. Känns spontant som att det borde vara lättare att hålla rent och minska infektionsrisken utan främmande objekt i hålet. Men om du vill ha kvar den skulle jag följt råden ovan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@gevsan: Tvätta dig med en tvål med PH-värde som matchar kroppen när du är i duschen. Laktacyd är det vanligaste exemplet.
Om du upplever att sårvätska (lymfvätska) kakar upp sig kring piercingen så är koksaltlösning bästa för att tvätta loss detta. Jätteviktigt att inte snurra eller pilla på piercingen.

Sedan det vanliga, alkohol och tobak är no-good. Speciellt alkohol, både invärtes och utvärtes fördröjer läkningen.
Klorhexidin kan missfärga huden men är mycket bättre än väldigt stark sår/läkarsprit.

Koksaltlösning är nog smidigaste och mest lättillgängliga, går att koka själv. Inte snurra på piercingen än en gång. Utan låt smutsen lossna i varmt bad istället.

Sedan kan du alltid kontakta 1177 om du vill ha råd. Borde fungera utomlands med, vidare finns det tjänster där du får kontakt med läkare eller sjuksköterska direkt. Lyssna mer på de än oss på forumet.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem

Rekommenderas ej till barn under 2 år.
https://www.apoteket.se/produkt/jodopax-hud-och-sar-kutan-los...
Du är väl över 2 men det är dumt att pierca och tatuera sig på fyllan

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Bättre att pierca sig än att sätta en stor skojig björn på hela axeln. Piercingen går iallafall att ta bort rätt enkelt. Själv skulle jag hoppat över båda alternativen.

Lycka till

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

min erfarenhet av piecering är att de butiker som piercrar säljer mycket bättre rengöringsmedel än apoteket som knappt klarade av sitt jobb, enligt mig.