Permalänk

Allting fryser

Detta problem uppstår ibland, vissa gånger någon gång i veckan, andra mer sällan. Problemets grad varierar från att muspekaren inte går att flytta under bråkdelar av sekunder, odta när jag kör vissa appar, men detyta är inte heller konstant. Nox Player ger sådana bekymmer när jag avslutar. Sedan kan det fungera länge utan att det kommer tillbaks. I värsta fall hänger sig allt, program slutar svara och Firefox varnar för skript som inte svarar. Det enda man kan göra är att stänga av huvudströmmen. Jag har kört Memtest86. Inga fel alls. Jag har kört med diagnostikprogram av alla slag inklusive SMART. Samma sak, inga fel hittade
Hårddisk Western Digital WDC10EZEX-00BN5A0

Jag har till och med diagnosticerat grafikminnet helt utan fel.

när jag kör Chkdsk så kommer följande information fram:

A disk check has been scheduled.
Windows will now check the disk.

CHKDSK is verifying files (stage 1 of 3)...
1062912 file records processed. File verification completed.
5979 large file records processed. 0 bad file records processed. 2 EA records processed. 56 reparse records processed. CHKDSK is verifying indexes (stage 2 of 3)...
1327944 index entries processed. Index verification completed.
0 unindexed files scanned. 0 unindexed files recovered. CHKDSK is verifying security descriptors (stage 3 of 3)...
1062912 file SDs/SIDs processed. Cleaning up 26 unused index entries from index $SII of file 0x9.
Cleaning up 26 unused index entries from index $SDH of file 0x9.
Cleaning up 26 unused security descriptors.
Security descriptor verification completed.
132517 data files processed. CHKDSK is verifying Usn Journal...
35578888 USN bytes processed. Usn Journal verification completed.
Windows has checked the file system and found noproblems.

976657407 KB total disk space.
925460768 KB in 917450 files.
491364 KB in 132518 indexes.
0 KB in bad sectors.
1197347 KB in use by the system.
65536 KB occupied by the log file.
49507928 KB available on disk.

4096 bytes in each allocation unit.
244164351 total allocation units on disk.
12376982 allocation units available on disk.

Internal Info:
00 38 10 00 73 05 10 00 0f 42 1c 00 00 00 00 00 .8..s....B......
ec 8a 00 00 38 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 ....8...........
00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 ................

Windows has finished checking your disk.
Please wait while your computer restarts

Systemet är inte överklockat och har en extra bra CPU-kylare ej standard.

Asus P8Z77-V-Deluxe (Med Realtech HD Audio)
Intel i7 i3770 3.50 Hgz
Kingston 2X 8GB DDR3 KHX 1600C10D3/8GX

Jag är rådlös. Tacksam för seriöst svar

Permalänk
Inaktiv

Hackar det och fryser i felsäkert läger, F4 utan nätverk och F5 med nätverk.
Testa disable sound i enhetshantering och se om det fryser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Felet blev extremt till sist, efter en omstart startade det hela upp, utan något annat än muspekaren på skärmen. Jag hann aldrig testa det som föreslagits. Googlade och fick upp att blir det så så är det bara att installera om. Tur jag hann ta backup! Den datorn är att betrakta som skrot, men jag ska ge det hela en chans till och testa med en helt ny hårddisk. Fast SMART gav inga meddelanden om att det skulle vara några fel. Varken med Speedfan eller med andra program. Aldrig varit med om detta förut Kan man ens lita på SMART?

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem tidigare på min dator. Problemet då var att det var dåliga drivisar för mitt nätverkskort (Killer NIC). Installerade nyaste programvaran och vips löste det sig.
Min felindikator var onormalt mycket använding av minnet. (Prova CTRL+ALT+DEL och kolla)

Visa signatur

Intel 4790K | Msi Z97 Gaming 5 | MSI 1080TI, 11Gb | 32Gb | Benq M2700HD | Define r5 | 240+320 SSD + 4*2Tb | Razer Deathadder | Razer Blackwidow Croma

Permalänk

@xoraks: Ctrl-Alt-Del var det första jag gjorde.

Anledningen till att jag tror det var hårddisken:
Jag kommer inte exakt ihåg men jag tror hårddisken i den datorn var från 2016. Den var på 1 TB, och jag körde med det hela minst ca 12 timmar om dagen eller något sådant. men varför inte SMART visar några felmeddelanden är en mycket mystisk gåta. Har börjat kolla nyheter på Youtube. Hårddiskar verkar ha utvecklas och idag anses till och med 8TB på en mekanisk disk som litet.

Permalänk
Medlem

@DesktopUser: 2 år är inte mycket för en hårddisk, 12 timmar om dagen i 2 år är inte ens 10000 timmar. Min äldsta hårddisk som jag fortfarande använder är uppe i 85000 timmar nu. Så att SMART inte visar några fel kan helt enkelt bero på att det faktiskt inte är några fel på den.

Jag skulle nog rekommendera att först och främst testa att installera om operativsystemet, för att utesluta att det är något mjukvaruproblem. Om inte det hjälper så blir det tyvärr knepigare, då är det i stort sett bara att byta ut komponenter i datorn tills man hittar vilken del det är fel på. Med tanke på att du redan testat minnena och SMART inte ger några fel på hårddisken så är nog moderkortet det första jag skulle misstänka.

Permalänk

@perost: Det var ett ganska påkostat moderkort från 2012. Finns testprogram för moderkort? (Memtest86 kanske skulle ha visat falska meddelanden om fel på minnet om det varit något fel på moderkortet). Antag att, teoretiskt sett, fel typ av data matats ut till hårddisken, nätverk eller ljudchippet och dessa fel har orsakat att Windows inte kunnat fungera fullt ut. (Jag har hört konstiga ljud men trott att det varit något annat. Ljuden påminde om en accelererande motor eller nåt i den stilen, typ motorcykel, men detta var i bakgrunden samtidigt som jag lyssnade på internetradio eller Youtube. Detta problem hade jag ända tills jag uppdaterade Windows inför våren 2016, med denna nya hårddisk, men symptomen återkom när jag haft problemet jag beskrev i ca 10 månader. Och ett par fåtal gånger, kanske två gånger, har nätverket strulat, men ofta går det att reboota och ibland rensa IP-stacken)

Jag har en CD-skiva med en mycket begränsad version av Windows XP. "Boot-CD". Det är där jag kört testprogrammen. Jag vill rädda data innan jag installerar om Windows. Kan man använda en minnespinne och spara på, även om man kör en sådan begränsad miljö? Jag kan inte spara något på hårddisken, då jag har en backup jag gjort med Clonezilla (Ett program egentligen avsett för servrar men det har funkat utmärkt på min PC), som återställer allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Finns testprogram för moderkort? (Memtest86 kanske skulle ha visat falska meddelanden om fel på minnet om det varit något fel på moderkortet).

Nej, inte vad jag känner till. Det som finns är just minnestester och stabilitetstester, men moderkort är svårt att testa på något generellt sätt eftersom alla är olika. Om Memtest86 ger fel så kan det bero på moderkortet, men en avsaknad av fel betyder inte att moderkortet är ok.

Skrivet av DesktopUser:

(Jag har hört konstiga ljud men trott att det varit något annat. Ljuden påminde om en accelererande motor eller nåt i den stilen, typ motorcykel, men detta var i bakgrunden samtidigt som jag lyssnade på internetradio eller Youtube.

Någon fläkt som gått igång mer än normalt kanske?

Skrivet av DesktopUser:

Jag vill rädda data innan jag installerar om Windows. Kan man använda en minnespinne och spara på, även om man kör en sådan begränsad miljö?

Det är väl bara att testa, men det borde inte finnas någon anledning till att det inte skulle fungera så länge som det finns drivrutiner för USB. Annars är det bara att använda valfri Linux live-USB.

Permalänk

@perost: Angående ljuden: Nej en fläkt var det inte för det hördes ända ut i köket när jag tog ut mat från ugnen och nej jag har ingen ugn med fläkt. Det finns inget i min miljö som kan låta så.
Angående räddningen: Skivan stödjer USB hjälpligt så det verkar fungera.
Vad jag inte nämnt är att jag tidigt, 2013, råkade sätta en USB-kontakt fel på grund av en dålig låda, som trots att den såldes som kvalitetsprodukt (Fractal Design) hade en frontpanel där det gick att göra så. Det kom då upp en "Power surge on USB" på ASUS AISuite. Men ingenting mer hände just då. Senare år 2013 så upptäckte jag att musen kopplades ur i vissa plötsliga oväntade fall. Bytte då mus med samma resultat. De var båda Logitech-möss, men sladden kan ha kommit i kläm, på den ena och den andra var mycket gammal, för problemen slutade när jag bytte till en Microsoft mus och har aldrig uppstått igen sen jag bytt mus ett par gånger. I november år 2014 råkade jag sätta i en USB-enhet fel igen, och denna gång så startade allt om som datorer gjorde när man tryckte på en "reboot-knapp". Ej heller efter det märkte jag några symptom, jag körde alltid med kryptografisk check när jag tog backup. Inga fel. Först våren 2017 började detta med att allt hänger sig dyka upp, och nu sist att det bara är en tom skärm. Jag startade om för att försöka hitta en reparationsfunktion men innan jag hann det startade det hela upp till den tomma skärmen. Efter en tredje omstart slutade det ena SLI-kopplade grafikkortet att mata ut, och jag bytte då ut och satte bildskärmskabeln i det andra. Väl inne i reparations-skivans begränsade Windows, fungerade inte tangentbordet så jag fick ta ur och sätta i och krångla. Kunde förstås vara nåt fel med miljön eftersom det tangentbordet är från 2017 och det operativsystemet från 2005. I BIOS fungerar tangentbord och allt helt som det ska. Just nu försöker jag rädda det som räddas kan från disken.

Permalänk
Medlem

@DesktopUser: Jag menade en fläkt i datorn, t.ex. fläkten på CPU-kylaren eller på något grafikkort. Men att du kortslutit USB-uttag så illa att datorn startat om kan mycket väl ha skadat moderkortet, såna skador kan ge alla möjliga konstiga problem som kan uppenbara sig efter lång tid. Men första steget är som sagt att installera om OS:et.

Permalänk

@perost: Nej volymstyrkan från en CPU-fläkt skulle inte hörts klart och tydligt, högre än radion som jag hade (VLC Media player) och jag spelar ganska högt, men ljudets karaktär var just det: En datorfläkt med dåliga lager som accelererar medan det ligger någonting och släpar mot fläktbladen. Fast jag ska ta och installera om detta och se. Efter 4 år menar du att det skulle visa sig efter den tiden?

Permalänk

Teori: Jag har grunnat lite på tidigare svar, samt testat datorn med Hirens Boot CD. Det första jag lade märke till var att datorn efter några försök att nå "Windows boot Options" med F8 inte verkade boota om alls, jag googlade på POST-koder men sen slog det mig att det kan vara ett grafikkort. Det grafikkort jag alltid haft till monitorn i den SLI-kopplade uppsättningen var det jag nu under testen hade bildskärmen i. Jag flyttade över till det andra kortet och allt fungerade med Hirens-skivan. Min teori är att det ena grafikkortet kan vara defekt, och att det, trots att ljudnivån verkade lite för hög för att komma från fläkten i en ljudisolerad låda, kan ha varit minst en av dess fläktar som väsnats under en eller två korta perioder med 2 veckors mellanrum på grund av någonting. Under denna period, dock ej samma dag, hade jag spelat Star Trek Online ett par timmar. Man kan tro att datorn hänger sig om grafiken fryser, fastän det "bara" varit grafiken. Trots att jag testat dess GDDR med ett testprogram måste det trots allt ha varit defekt. Trots att dessa fel uppstått endast när jag _inte_ spelat, utom första gången det hände, då jag spelade ett spel från Time Games, inc. Frågan är alltså om dessa teorier kan sättas i verkligheten...
OM en fläkt i en isolerad låda kan låta med 80 decibel in i ett annat rum, och om allt kan frysa på detta vis jag beskrivit,
och sen att allt hänger sig (på riktigt) som en följd av ett defekt kort? Kan någon bekräfta det så vet jag åtminstone vad jag ska göra: Att ta ut det misstänkta kortet och köra med det ena för att se om det hela kommer att fungera. Om det gör det, är planen att förvisa den datorn till hembio-bruk med ett "billigt" kort som har passiv kylare. Att (Windows inte kommer igång är helt enkelt på grund av felaktiga avstängningar)

Permalänk
Inaktiv

Gör som du säger bara, testa ett kort i taget och var noga med ominstallationen av drivers för varje kort.
Sen till 80db, så hjälper nog ingen chassiisolering dig ifrån att höra den i ett annat rum med en dörr då antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

@xoraks: Ctrl-Alt-Del var det första jag gjorde.

Anledningen till att jag tror det var hårddisken:
Jag kommer inte exakt ihåg men jag tror hårddisken i den datorn var från 2016. Den var på 1 TB, och jag körde med det hela minst ca 12 timmar om dagen eller något sådant. men varför inte SMART visar några felmeddelanden är en mycket mystisk gåta. Har börjat kolla nyheter på Youtube. Hårddiskar verkar ha utvecklas och idag anses till och med 8TB på en mekanisk disk som litet.

8 Tb för litet!? Va har folk på sina datorer egentligen?! Jag var med när man ville ha tysen miljoner mp3:or och massa filmer lagrade på datorn men vem vill det nuförtiden?

Jag har 1 Tb HD i min och det räcker, för mig, hur bra som helst.

Permalänk

@Panzerfister: Vi har alla våra olika personliga behov: Många köer mängder med spel på Steam, jag är själv en flitig Steam-användare, och det finns de som kör med verktyg som gör det möjligt att se filmer och serier "Offline" under nån månad. Det är inte alla som litar på sin uppkoppling. Hur roligt är det att sitta där med popcorn och nätuppkopplingen bryts? Dessutom finns det folk som filmar och tar bilder själv, programmerar och utvecklar. I dessa fall är data totalt oersättliga. Kolla på Youtube och sök "8 TB" och du får upp videos som kan vara hur gamla som helst.