Rendering problem med GTX 1050 Ti

Permalänk
Medlem

Rendering problem med GTX 1050 Ti

Köpte nyligen ett KFA2 GTX 1050 Ti OC 4gb och har sedan dess fått rendering problem i GTA 5. Texturerna laddar segt och försvinner i mellan åt. Det är dock inget lagg och fpsn är bra. Resten av delarna i datorn är ganska gamla så tänkte att det kanske var processorn eller något annat som inte hängde med på de nya höga inställningarna som GeForce experience ställde in men det spelar inte någon roll vad jag kör för inställningar. Samma sak även om ja sänker allt till normal och stänger av alla grafikförbättrande funktioner. Testat ändra directx version också. Hade inga problem med det innan jag bytte grafikkort så borde inte ha med några andra delar än grafikkortet att göra eftersom det funkade bra tidigare på blandat medium/high settings i 1080p med radeon sapphire HD 5670 1gb och problemet kvarstår även om jag sänker inställningarna. Har läst om lite fixar bl.a att sätta GTA 5 på high priority i task manager men funkade inte. Har inte märkt några problem i Far cry 4 eller middle earth: shadow of Mordor på höga inställningar. Tror ni det är något fel på grafikkortet? Kan det bli så om PSUn är för svag? Någon som vet vad det kan bero på och vad jag kan göra?

Min dator:
Nätagg: Corsair VX450W
Moderkort: Asus M4N68T V2
Processor: AMD Phenom 2 x4 955 3,2ghz black edition stepping C3 125 watt
Grafikkort: Kfa2 GTX 1050 ti 4gb OC
Hårddisk: Toshiba p300 7200rpm 3tb och seagate desktop 1 tb 7200rpm.
Ram: 4x2Gb (8gb) ddr3 1600mhz ram som dock körs i 1333mhz. Tror det körs på 1.5 volt.
Kör med bluetooth dongle på usb 2.0 med scptool driver med DualShock 3 kontroll.

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem

Vilka drivrutiner kör du med? Senaste bios på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Vilka drivrutiner kör du med? Senaste bios på moderkortet?

Har senaste Game ready driver och GeForce experience från Nvidias hemsida. Har senaste versionen av bios som finns tillgänglig för mitt moderkort. Version 0602.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem

Okej! Du har ingen annan dator som du kan testa kortet i? Nån polares eller så?
Har du testat att gå tillbaka nån version av drivare? Kanske är nått specifikt med just den senaste versionen?

Kanske strunta helt i GFE o ställa in manuellt i spelen du kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Okej! Du har ingen annan dator som du kan testa kortet i? Nån polares eller så?
Har du testat att gå tillbaka nån version av drivare? Kanske är nått specifikt med just den senaste versionen?

Kanske strunta helt i GFE o ställa in manuellt i spelen du kör.

Ska köpa nytt moderkort, processor och ram minnen så får se om det blir någon skillnad då. Har inte testat någon annan version av drivrutinerna. Får göra det. Märkte att det var samma sak i Lego lord of the rings när jag spela det med min son igår och det är ju inte direkt något krävande spel heller. Texturerna laddar segt på buskar och liknande grejer i omgivningen. Om man te.x rider runt i öppna världen så ploppar buskar, stenar osv fram lite här och där när man närmar sig eller är precis bredvid där de ska vara. Irriterande när man köpt ett nytt dyrt grafikkort och saker blir sämre än vad de var innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem

Det är självklart inte så att du råkat stoppa in skärmkabeln i fel utgång? Sett många på reddit som lyckas av misstag koppla in skärmen i moderkortet och får liknande problem

Visa signatur

Phanteks Evolv ATX Silver | ASUS Maximus X Hero | Intel i7-8700K @ 5,0Ghz | 32 GB RAM | Custom Water Loop | NVIDIA Titan XP | Intel 600p | HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrKernel:

Det är självklart inte så att du råkat stoppa in skärmkabeln i fel utgång? Sett många på reddit som lyckas av misstag koppla in skärmen i moderkortet och får liknande problem

Ne inte fel uttag. Sitter i grafikkortet. Kortet är pcie 3.0 men moderkortet är 2.0. kan det göra så något blir knas?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem

Gta V får problem med för låg enkeltrådad prestanda, anledningen att du inte hade problem tidigare kan vara för att din framerate var så låg till att börja med vilket gör att CPUn inte belastas mycket. En uppgradering kommer att lösa ditt problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Som du säger ska det inte bli sämre med ett bättre grafikkort, så något är knas. Är det Windows 10? Mitt intryck är att de med äldre Windows oftare har olika drivrutinsproblem med moderna grafikkort.

Du kan prova aktivera "felsökningsläge"/debug mode i Nvidias kontrollpanel och se om det gör någon skillnad, då körs kortet i Nvidias standardfrekvenser.

PCI-E 3.0 ska i teorin fungera även på PCI-E 1.0, och det är väldigt många som använder moderna grafikkort i äldre moderkort, så det är högst tveksamt att det är problemet.

Eventuellt kan du kolla i BIOS om du kan tvinga PCI-E på 16x om den är inställd på Auto, och se om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Gta V får problem med för låg enkeltrådad prestanda, anledningen att du inte hade problem tidigare kan vara för att din framerate var så låg till att börja med vilket gör att CPUn inte belastas mycket. En uppgradering kommer att lösa ditt problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Har uppgraderat till Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3, Intel Core i5 8600K och Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB 3000mhz cl15 och det är fortfarande samma sak, och har märkt att det är så i Guild wars 2 nu också, oavestt grafikinställningar med, både på låga och höga inställningar.

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem

@Flowjah: Känner mig lite dum nu för jag inte noterade faktumet att du använder mekaniska hårddiskar, pop-ins är ett vanligt problem i diverse spel som laddar innehåll dynamiskt snarare än från en laddningsskärm. Då du bytt ut hela datorn i övrigt (och förhoppningsvis ominstallerat Windows?) kan jag inte tänka mig att orsaken skulle vara något annat. Kan vara värt att fråga i forum för respektive spel om andra med mekaniska hårddiskar upplever samma sak, vet iaf av egen erfarenhet att vissa 1tb-diskar kan vara riktig sega.

Konstigt ändå att du inte upplevde pop-ins med ditt gamla grafikkort, kanske finns nån förklaring som undkommer mig men att det skulle vara nåt fel på ditt 1050 Ti tror jag inte.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

@Flowjah: Känner mig lite dum nu för jag inte noterade faktumet att du använder mekaniska hårddiskar, pop-ins är ett vanligt problem i diverse spel som laddar innehåll dynamiskt snarare än från en laddningsskärm. Då du bytt ut hela datorn i övrigt (och förhoppningsvis ominstallerat Windows?) kan jag inte tänka mig att orsaken skulle vara något annat. Kan vara värt att fråga i forum för respektive spel om andra med mekaniska hårddiskar upplever samma sak, vet iaf av egen erfarenhet att vissa 1tb-diskar kan vara riktig sega.

Konstigt ändå att du inte upplevde pop-ins med ditt gamla grafikkort, kanske finns nån förklaring som undkommer mig men att det skulle vara nåt fel på ditt 1050 Ti tror jag inte.

Har redan Guild wars 2 på min SSD men inte GTA5, gjorde en video på Guild Wars 2. Först har vi när kartan laddas på 00:28 sen har vi lite igen vid 00:37 sen vid 00:43 sen vid 00:56 och vid 01:09 sen vid 01:25 och 1:49 och vid 02:25 kan du se mina inställningar. Du måste nog ha på högsta kvalitén på videon för att kunna se. Det brukar vara ännu värre än sådär också. Var ändå lindrigt nu.

https://www.youtube.com/watch?v=OPYFQ_BdcD8

Har nyinstallerat Windows 10, installerat alla senaste drivers för chipset etc från gigabyte, har senaste game ready driver från Nvidia, och har uppdaterat till senaste bios.

Säg till om det inte syns så bra så ska jag försöka göra en ny video där det syns lite mer. Sprang precis runt lite nu här och det var mycket värre än vad det var på videon! Buskar som försvinner och texturer som laddar segt.

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem

@Flowjah: Det var länge sedan jag lirade GW2 men minns att pop-ins är vardagsmat, spelmotorn är riktigt gammal och inte optimerad för flera trådar. Kollade alla tidsstämplarna, jag kunde iaf inte se någonting som verkade onormalt.

Eftersom att du har problem med specifika spel är det nog bäst om du vänder dig till de officiella forumen för dessa, större chans att de kan hjälpa dig där. Lycka till!

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

@Flowjah: Det var länge sedan jag lirade GW2 men minns att pop-ins är vardagsmat, spelmotorn är riktigt gammal och inte optimerad för flera trådar. Kollade alla tidsstämplarna, jag kunde iaf inte se någonting som verkade onormalt.

Eftersom att du har problem med specifika spel är det nog bäst om du vänder dig till de officiella forumen för dessa, större chans att de kan hjälpa dig där. Lycka till!

Hm nae det kanske inte syndes så bra i videon men det är väldigt märkbart när man spelar, och det är ibland värre och ibland lite mindre.

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache