Vinn nätagg från Seasonic

GeForce GTX 1070 Founders Edition vs. ASUS GeForce GTX 1070 STRIX OC

Permalänk
Medlem

GeForce GTX 1070 Founders Edition vs. ASUS GeForce GTX 1070 STRIX OC

Sitter och bygger en dator och fann nyss att priset var 4399kr för GeForce GTX 1070 Founders Edition jämfört med ~5800kr för ASUS ROG Strix GeForce GTX 1070 OC. Det jag undrar är hur mycket prestanda kommer jag förlora med att gå med Founders Edition då den är så mycket billigare? Kommer jag ångra mig?

Founders: https://www.nvidia.se/graphics-cards/geforce/pascal/gtx-1070/
ASUS: https://www.asus.com/se/Graphics-Cards/ROG-STRIX-GTX1070-O8G-...

Permalänk
Medlem

Founders edition har sketen radial fläkt som är betydligt mera högljud än dom flesta vanliga 2/3 fläktade korten. Speciellt karaktären av ljudet brukar vara mer... skorrande jämfört med bara luftljudet från vanliga fläktar. Det är svårt att beskriva men alla radial fläktar jag kört låter väldigt dåligt.

För att jämföra första googlingen från guru3d (bör egentligen jämföra mer men det är sent o jag orkar inte):
29 vs 33 db idle
35 vs 42 db vid load (dvs en strix vid load låter bara lite mer än founders vid idle medans founders ökar rejält).

Vad detta sen är värt för dig är en annan fråga. Prestanda skillnaden är försumbar. Priserna på grafikkort är fortfarande vansinniga, enda orsaken till att FE är billigare är för att dom är närmare MSRP, alla custom kort är svindyra.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ingen märkbar skillnad i prestanda, båda är GTX 1070 är botten. Det du betalar extra för är tystare och bättre kylning, och lullull som backplate och RGB-belysning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Founders edition har sketen radial fläkt som är betydligt mera högljud än dom flesta vanliga 2/3 fläktade korten. Speciellt karaktären av ljudet brukar vara mer... skorrande jämfört med bara luftljudet från vanliga fläktar. Det är svårt att beskriva men alla radial fläktar jag kört låter väldigt dåligt.

För att jämföra första googlingen från guru3d (bör egentligen jämföra mer men det är sent o jag orkar inte):
29 vs 33 db idle
35 vs 42 db vid load (dvs en strix vid load låter bara lite mer än founders vid idle medans founders ökar rejält).

Vad detta sen är värt för dig är en annan fråga. Prestanda skillnaden är försumbar. Priserna på grafikkort är fortfarande vansinniga, enda orsaken till att FE är billigare är för att dom är närmare MSRP, alla custom kort är svindyra.

Om kylningen är annourlunda kan det inte påverka prestandan om man till exempel streamar? Kommer den ha kortare livslängd? Aldrig brytt mig om ljudet från datorn så kan bortse från just den delen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har ett 1070 TI FE och jag kan inte påstå att det i praktiken låter något mer än mina tidgare kort med eftermarknadskylare. Låt dig inte luras av gamla fördomar om radialfläktar.

Nu när 1070 FE faktiskt går att beställa från nvidia.se för 4399:- så är det svårt att motivera ett köp av ett mycket dyrare kort med eftermarknadskylare! Jag skulle definitivt köpt samma kort idag igen, dessutom så är FE mycket snyggare än alla andra kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Open Air DA6

Permalänk
Medlem

Har 1070 FE och den är inte mer högljudd än min NF-F12 PWM fläkt i mitt chassi. Praktiskt taget ljudlös under load. Många som ogillar referens-kylare, men på sistone tiden (läs: sedan 700-serien) har NVIDIA gjort rejäla och bra kylare. Både mitt GTX 780 och 1070 är väldigt tysta.

Värt att tänka på är att eftermarknadskylare även circulerar luften inuti chassit istället för att trycka ut det ut ur chassit som referenskylare gör, vilket gör att bl.a. CPU-temperaturen kan stiga i mindre chassin. Du kanske inte kan överklocka en GPU med en referenskylare som med en eftermarknadskylare som oftast kyler lite bättre p.g.a. högre temperaturer, men då pratar vi om en ganska liten skillnad på ett par 100 MHz. Sen gäller det ju även att ha tur i silikonlotteriet.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Jag har ett 1070 TI FE och jag kan inte påstå att det i praktiken låter något mer än mina tidgare kort med eftermarknadskylare. Låt dig inte luras av gamla fördomar om radialfläktar.

Nu när 1070 FE faktiskt går att beställa från nvidia.se för 4399:- så är det svårt att motivera ett köp av ett mycket dyrare kort med eftermarknadskylare! Jag skulle definitivt köpt samma kort idag igen, dessutom så är FE mycket snyggare än alla andra kort.

Så jag kände med, tack för insynen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har 1070 FE och den är inte mer högljudd än min NF-F12 PWM fläkt i mitt chassi. Praktiskt taget ljudlös under load. Många som ogillar referens-kylare, men på sistone tiden (läs: sedan 700-serien) har NVIDIA gjort rejäla och bra kylare. Både mitt GTX 780 och 1070 är väldigt tysta.

Värt att tänka på är att eftermarknadskylare även circulerar luften inuti chassit istället för att trycka ut det ut ur chassit som referenskylare gör, vilket gör att bl.a. CPU-temperaturen kan stiga i mindre chassin. Du kanske inte kan överklocka en GPU med en referenskylare som med en eftermarknadskylare som oftast kyler lite bättre p.g.a. högre temperaturer, men då pratar vi om en ganska liten skillnad på ett par 100 MHz. Sen gäller det ju även att ha tur i silikonlotteriet.

Tror inte jag kommer sitta och överklocka mitt kort så kommer nog gå för en FE till slut, tack!

Permalänk

Jag har haft ett GTX 1080 Ti FE och det lät inge mer än Asus Strix 1080 Ti jag ha. Lite varmare går dom korten men ska du inte överklocka så spela inte de nån roll

Visa signatur

Speldatorn: Ryzen 5 7500f | Thermalright phantom spirit 120 CPU kylare | GTX 970 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Chieftec Pro Mini svart chassi | Crucial P3 PLUS 500GB SSD M.2 | Enermax REVOLUTION D.F. 2 850W | Windows 11 Home |

Permalänk
Medlem

fe

@Vsv5991: gå för founders edition det är inte en sådan stor skillnad om du inte ska överklocka såklart men då hade jag satsat på vattenkylning istället.