Permalänk
Medlem

Strömförsörjning Fläktar

Kanske är ganska självklart men jag ställer ändå frågan här..

Jag har idag kopplat en 12V, 4A adapter till 7 fläktar i ett hemmabyggt serverrack men jag vill ha möjligheten att sänka spänningen till 9V för att få det lite tystare samt att det behöver inte vara en storm i lådan!

Är det möjligt att tex köpa nedan länk, en ställbar nätadapter, ställa den på 5-9V och få en hållbarlösning eller är det klokare att köra på befintlig adapter och köra en fläktkontroller vid mellan fläktarna och adaptern?

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning/nataggregat/ac-dc/stallbar-utspanning/stallbar-natadapter-5-24-v-(dc)-36-w-p44136

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Båda lösningarna verkar hållbara men den länkade är nog nästan enklast?

Permalänk
Medlem

Jag hade kopplat något som kontrollerar volten mellan PSU och fläkt. Google-bilder på olika lösningar.

Hitta något du fastnar för och köp i affär, borde vara betydligt billigare än ställbara nätadaptrar. Vill du gå ner till 9V permanent finns det små sladdar man kan koppla (såna som följer efter Noctuafläktar). Vet ej om man kan få tag på såna lätt i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Båda lösningarna verkar hållbara men den länkade är nog nästan enklast?

Tack för svar!

Skrivet av Raphaei:

Jag hade kopplat något som kontrollerar volten mellan PSU och fläkt. Google-bilder på olika lösningar.

Hitta något du fastnar för och köp i affär, borde vara betydligt billigare än ställbara nätadaptrar. Vill du gå ner till 9V permanent finns det små sladdar man kan koppla (såna som följer efter Noctuafläktar). Vet ej om man kan få tag på såna lätt i Sverige.

Ska kolla på någon voltreglerare. Har provat med en sådan kabel men fläktarna drivs inte med den!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

Ska kolla på någon voltreglerare. Har provat med en sådan kabel men fläktarna drivs inte med den!

Jag har bara erfarenhet för 1 fläkt, följde med en sån med en Zalman flower CPU-kylare jag köpte för många år sedan, och det fungerade galant. Vet inte hur det funkar med hubbar, men konceptet borde ju vara detsamma. Se bara till att fläktarna får den kräm* de verkligen behöver.

* = Tekniskt ord för oss som inte vet vad det egentligen heter

Permalänk
Medlem

@Raphaei: hehe. kanske kan vara för att jag köpte industriklassade fläktar som det inte fungerar med "adaptern" fungerade inte på en enstaka fläkt heller.. Jag får testa mig fram helt enkelt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@kalleg:

Du vill sänka spänningen (inte volten) och samtidigt se till att du har tillräckligt med ström (kräm) för att driva fläktarna.
1. Vad för fläktar har du
2. vad har de för "start-spänning" dvs hur hög spänning behöver de för att börja snurra?
3. har du de parallelkopplade?
4. vill du köra dem alla i samma fart?

Du kan sänka spänningen enkelt, och det gör du med motstånd (en resistans) som du kopplar i serie med fläkten/fläktarna.

Beroende på hur fläktarna är kopplade så skiljer det sig i val av motstånd.
En sådan adapter som följer med fläktar är generellt sett ett motstånd, gjort för en fläkt. kopplar du två fläktar på ett sådant, så blir det inte samma sak alls. och det är gjort för den fläkt som det kom med.

Vad är "industrifläktar" för några fläktar?
Har du testat att driva dem med 6volt?
isåfall är det ju väldigt enkelt att bara seriekoppla dem två och två.

Jag föreslår att du använder ett sådant motstånd per fläkt, alternativt matar dem alla med den spänning du vill ha.

en spänningsregulator (voltregleraren nämnd ovan) ska även om den tar ner 12volt till 9 volt, även kunna ge den ström som krävs.
Startström och driftström skiljer sig även det markant för en elmotor. (fläkt)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

@Bellerefon:

1.
Har tre st Noctua NF-A14 iPPC-3000 140mm:
https://noctua.at/en/nf-a14-industrialppc-3000-pwm/specificat...

och fyra st EK-Vardar EVO 120ER 2200rpm:
https://www.inet.se/produkt/5320325/ek-vardar-evo-120er-2200r...

2.
EK Vardar fungerar på 5V
Noctua är står helt stilla på 5V
Har tyvärr inte haft möjlighet att testa med 6V och uppåt.

3.
Oklart vad de har för minsta spänning är på Noctua men EK ska klara att drivas på 20% av 12V

4.
Lättast hade såklart vart att köra alla på tex. 9 volt då jag tycker att 5V var lite väl klent för Ek Vardar-fläktarna!

Vart hittar man motstånd som inte kräver en el-lära? (jag kan vara dum men de motstånd jag har hittat förstår jag mig inte på)

Alla fläktar är kopplade direkt till en DC-adapter!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@kalleg:

Ska du beräkna fram rätt resistans så får du mäta strömmen du har för att driva fläkten på tolv volt (samtidigt som fläkten snurrar och är inkopplad) och utifrån den strömmen räkna fram vilket motstånd du ska ha. Det är inte jätteexakt, men fungerar oftast väl.
Det kräver både multimeter samt att man vet hur man kopplar.

På motstånd så anger man resistans, de motstånd man köper normalt (tänk dig kantigt riskorn på ett grässtrå) finns i alla möjliga storlekar.
jag har väl drygt en 400-500 olika sorter själv. olika resistanser som klarar olika effekter.
Det är onödigt att sätta ett motstånd för 10w och volym av två deciliter för att seriekoppla med en ensam lysdiod t.ex

Det du kan göra är att köpa variabla resistorer, av olika storlekar, testa dig fram till rätt resistans för att få fläktarna att gå lagom snabbt, och sen köpa fasta motstånd till alla av motsvarande resistans, eller bara nöja dig med varistorer..
Du behöver dock ha en multimeter för att mäta resistansen på varistorn när det fungerar.

Eller så köper du en 9V DC adapter och kör det den vägen. Klart enklare

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

@kalleg: Det verkar som att du bara har PWM-fläktar, och de vill ju helst ha 12V och så en PWM-signal som styr hastigheten. Matar man dem med lägre spänning så kan det bli problem eftersom elektroniken i dem som sagt är gjord för 12V.

Om det finns ett moderkort med i leken någonstans så skulle väl en lösning kunna vara att använda en PWM-hub (som t.ex. denna), men de jag hittar kräver då också ström i form av en SATA-strömkabel. Om du vill ta ström från den nuvarande adaptern så går väl det också med lite trixande, men man lär väl då också behöva tänka på att koppla ihop jord från DC-adaptern och moderkortet om det ska bli rätt.

Annars vet jag inte om det finns några färdiga produkter som kan styra PWM-fläktar utan en dator inblandad, men det går väl att snickra ihop något själv om man är lite elektroniskt lagd.

Eller så kan du förstås använda en 9V-adapter och hoppas på det bästa, de flesta PWM-fläktar brukar väl fungera på lägre spänning ändå även om det inte är optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

@kalleg:

Ska du beräkna fram rätt resistans så får du mäta strömmen du har för att driva fläkten på tolv volt (samtidigt som fläkten snurrar och är inkopplad) och utifrån den strömmen räkna fram vilket motstånd du ska ha. Det är inte jätteexakt, men fungerar oftast väl.
Det kräver både multimeter samt att man vet hur man kopplar.

På motstånd så anger man resistans, de motstånd man köper normalt (tänk dig kantigt riskorn på ett grässtrå) finns i alla möjliga storlekar.
jag har väl drygt en 400-500 olika sorter själv. olika resistanser som klarar olika effekter.
Det är onödigt att sätta ett motstånd för 10w och volym av två deciliter för att seriekoppla med en ensam lysdiod t.ex

Det du kan göra är att köpa variabla resistorer, av olika storlekar, testa dig fram till rätt resistans för att få fläktarna att gå lagom snabbt, och sen köpa fasta motstånd till alla av motsvarande resistans, eller bara nöja dig med varistorer..
Du behöver dock ha en multimeter för att mäta resistansen på varistorn när det fungerar.

Eller så köper du en 9V DC adapter och kör det den vägen. Klart enklare

Harregud. Jag får kolla på detta, kul att fläktarna är ett lika stort projekt som själva bygget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@kalleg: Det verkar som att du bara har PWM-fläktar, och de vill ju helst ha 12V och så en PWM-signal som styr hastigheten. Matar man dem med lägre spänning så kan det bli problem eftersom elektroniken i dem som sagt är gjord för 12V.

Om det finns ett moderkort med i leken någonstans så skulle väl en lösning kunna vara att använda en PWM-hub (som t.ex. denna), men de jag hittar kräver då också ström i form av en SATA-strömkabel. Om du vill ta ström från den nuvarande adaptern så går väl det också med lite trixande, men man lär väl då också behöva tänka på att koppla ihop jord från DC-adaptern och moderkortet om det ska bli rätt.

Annars vet jag inte om det finns några färdiga produkter som kan styra PWM-fläktar utan en dator inblandad, men det går väl att snickra ihop något själv om man är lite elektroniskt lagd.

Eller så kan du förstås använda en 9V-adapter och hoppas på det bästa, de flesta PWM-fläktar brukar väl fungera på lägre spänning ändå även om det inte är optimalt.

En sådan hubb hade klart löst många problem, vill dock helst inte vara beroende av en dator. men det kanske är den enklaste vägen.

Borde det inte finnas en fläktkontroller som styr fläktarna via PWM?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

Borde det inte finnas en fläktkontroller som styr fläktarna via PWM?

Jag hittade denna, det kanske är något? Bara tre uttag, men det går ju att lösa med splitkablar eller genom att använda flera. Varje uttag ska klara 12V@5A (9A totalt) vilket ju räcker gott och väl till 2-3 fläktar på varje uttag.

Nackdelen är väl att den inte är direkt världens mest användarvänliga pryl, och så får man förstås räkna med moms och Postnords avgift på 75kr också om man inte kan hitta någon återförsäljare inom EU.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hmm.. undrar om man måste koppla PWM på moderkortet för att den ska fungera?

Ska testa en!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

Hmm.. undrar om man måste koppla PWM på moderkortet för att den ska fungera?

Den fungerar utan moderkort, se Noctuas sida. Om man inte kopplar in den till ett moderkort så fungerar den som en manuell kontroller i att man kan ställa in fläktarna mellan 0% och 100%. Kopplar man in den till ett moderkort så kan man istället använda den för att sänka moderkortets fläktkurva.

Så det verkar vara ett bra alternativ till kontrollern jag länkade, jag hade missat att Noctua hade mer än sina vanliga motståndsadaptrar. Och med Noctua behöver man ju inte vara orolig över kvalitén heller