SSD laggar så in i bomben, tips/hjälp?

Permalänk
Medlem

SSD laggar så in i bomben, tips/hjälp?

Tjena, på senaste tiden nu 2 dagar så har min SSD börjat lagga som fasen, ligger på 100% konstant i aktivitetshanteraren och datorn fryser till ibland och ibland tar det tid för att bokstäverna ska synas på skärmen samt att det tar tid att öppna program osv, helt säker på att det är ssdn', det är en Ocz trion 100, vad kan jag göra för att slippa detta lagget?

Här är min setup -

I5 4690k
asus b85m-e
16gb ram minne
970 windforce 3x oc

tack på förhand mvh isaac

Permalänk
Medlem

Det kan mycket väl vara SSD'n som är på G att ge upp.
Vad säger SMART ?
Annars så använder SATA ECC, så taskiga kablar eller andra problem kan leda till taskig prestanda snarare än dataförluster.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: byggde datorn för cirka 1 år sen så tror inte ssdn gett upp ännu, var är SMART o de andra du skrev?
edit: laddade ner ssds utility program o hittade nåt som hette SMART där

Permalänk
Medlem

Det är knappast SSDn som har ett fel utan det är någon process som kör disken 100%.
Kolla med ett antivirusprogram, boota i felsäkert läge och se om det är samma då. Eller med någon linuxdist som går att boota från USB.

Gissar på att du har fått något skit på burken.

Edit hur kommer det sig att du har ett B moderkort och en K CPU?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: Corsair MP600 CORE XT - 2TB
Grafikkort :ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT 16GB OC Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: Razer Cobra

Permalänk
Medlem

@robbankentor: har windows egna antivirus program, ominstallerade hela datorn nyss o de e likadant

Permalänk
Medlem

@pacman39: ok, bytt kabel till disken. Se till och ha alla drivnare för chisetet installerade (släck att gult i device manager)

Visa signatur

RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: Corsair MP600 CORE XT - 2TB
Grafikkort :ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT 16GB OC Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC

Permalänk
Medlem

@robbankentor: hade moderkortet sedan innan jag byggde datorn, rekomenderar du att byta det eller vad spelar det för roll?

Permalänk
Medlem

du har inte råkat slå på bitlocker i bakgrunden så windows står o krypterar hela disken?

// LZ

Permalänk
Medlem

@pacman39: nej du behöver inte byta, men du har en överklockbar CPU på ett moderkort som inte stödjer överklockning. Därav min undran.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

@pacman39: nej du behöver inte byta, men du har en överklockbar CPU på ett moderkort som inte stödjer överklockning. Därav min undran.

Va? Jag kikade nyss i bios o jag kan ju gå in o ändra mhz o volt osv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

du har inte råkat slå på bitlocker i bakgrunden så windows står o krypterar hela disken?

// LZ

Ingen aning hur man slår på det haha, så hur kan jag kika så jag inte gjort det?

Permalänk
Medlem

Jag antar att disken inte är full.
Du skulle kunna utforska om det finns en nyare firmware till SSDn.
De flesta SSDer brukar ha ett eget program för att hantera uppdateringar och trim.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GTXOla:

Jag antar att disken inte är full.
Du skulle kunna utforska om det finns en nyare firmware till SSDn.
De flesta SSDer brukar ha ett eget program för att hantera uppdateringar och trim.

Den är inte full, laddade ner programmet innan, senaste uppdatering osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman39:

@Svensktiger: byggde datorn för cirka 1 år sen så tror inte ssdn gett upp ännu, var är SMART o de andra du skrev?
edit: laddade ner ssds utility program o hittade nåt som hette SMART där

Hårddiskar lagrar sin egen drift info och loggar fel.
Funktionen kallas S.M.A.R.T..
Kan läsas av många olika program t.ex. CrystalDiskInfo.

Hittas inga uppenbara fel kan du ju enkelt testa SSD'ns prestanda med AS SSD.

Permalänk
Medlem

Har du Kingston SSD? Isåfall har vi svaret

Permalänk
Medlem

@Swedman18: nej skrev överst att det är en ocz trion 100

Permalänk
Medlem

@pacman39: ok. Har du kört trim/reindex eller vad det kan kallas för den där. Ibland så är det automatiskt så då är det redan kört.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem

@Svensktiger:
kikade lite i smart jag ser inga fel vad jag tror iaf

Permalänk
Medlem

@GTXOla: gjorde den trimma saken i windows

Permalänk
Medlem

så här ser det ut i SMART

http://prntscr.com/jk2f5o

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: i as ssd fick jag nu en score på

READ: 435
WRITE:116
totalt 759

ska det vara så eller är det as kasst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman39:

totalt 759

Ser OK ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ser OK ut.

Va fasen kan felet vara då? Vad hade du gjort om din dator hade aggerat såhär? Hade du kunnat guida mig till nåt jag kan testa?

Permalänk
Medlem

Vad är det för program eller aktivitet som tar upp 100% i akivitetshateraren?

Visa signatur

Processor: I5 8600K l Kylare: Corsair H115i pro l Grafikkort: GTX Strix 1070 8GB l Moderkort: Asus Strix Z370-E
Ram: Corsair Vengeance 16GB l Lagring: M2 nvme Samsung 960 EVO 250 GB, Samsung SSD 256GB ,WD Black 2T l Chassi: Corsair Crystal 570X Mirror
Skärm: Acer 27" Predator XB270HUD 144hz

Permalänk
Medlem

@Mr.D: kan kika, just nu gick den ner till 2 procent cirka o har legat där ett tag, ska testa se om det går spela lite fornite sen kolla av igen

Permalänk
Medlem

nu verkar ssdn funka som den ska :S måste vara ett mirakel för att vi lanar eller nåt xd, äsch får väl droppa en uppdatering till er sen om det strular

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman39:

nu verkar ssdn funka som den ska :S måste vara ett mirakel för att vi lanar eller nåt xd, äsch får väl droppa en uppdatering till er sen om det strular

TR100 är en rätt långsam SSD, så tänk på att den kan lätt få en hel del att göra om den lastas hårt.
Win 10 älskar att trasha diskar med satans massa saker i bakgrunden, även när du spelar eller gör saker. Är en anledning varför jag är mindre förtjust i detta OS, då den inte kan respektera att du använder datorn.

Om nu disken har problem, kan en uppfräschning av all data på den hjälpa (genom att all data löses och skrives tillbaka, så får kontrollern i disken bedöma om där är problem med något och hantera det).
Program som diskfresh kan du tex köra. Välj RAW läget på den SSDn du behöver köra det på, så tar den även partitionsinfo och div filsysteminfo.

Det tar rätt lång tid, och du bör om möjligt inte använda disken samtidigt som det kör till annat, så låt den köra typ på natten. När den är klar kan disken behöva lite återhämtningstid innan den presterar bra igen, då det är en del last att skriva om allt så. Bara låta den sitta utan last så fixar den det.

SMART visade inget fel iaf och jag har sett tester på denna disk ska hantera sig bra även i slitet skick. Den är dock rätt långsam, speciellt när TRIM kommandot körs. Så om du tar bort mycket filer, kan disken upplevas som lagg:ig. Är tyvärr något man får leva med på budget SSDer från den tiden.

Permalänk

kolla upp vilken process som använder din disk.

(random bild från google)

själv varit med om liknande när jag sorterade listan efter disk use så visade det sig att det var windows update som hade ballat ur och fastnat i loop på nedladdningen och avhjälptes med att manuellt köra uppdatering en gång efter att ha dödat processen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av pacman39:

så här ser det ut i SMART

http://prntscr.com/jk2f5o

Det här är bara för att jag är nyfiken men kan du uppskatta ungefär hur mycket du har skrivit till den?
Och säga hur stor din Trion 100 är?

Skrivet av pacman39:

totalt 759

Den ser ut att skriva lite långsamt men det kan vara för att den har lite ledigt utrymme till exempel.

Permalänk
Medlem

Skulle inte kunna vara Windows 10 med 1803 uppdateringen som spökar då?

Även om du nu inte äger någon Toshiba XG4, XG5 eller BG3 SSD där batteritiden tydligen krånglar hos vissa enheter, så kan det ändå inte kännas helt ologiskt om man skulle misstänka något med Toshiba (TC58) kontrollen som sitter i din OCZ Trion 100.

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD