Finns detta - molnlagring och synkning till datorer?

Permalänk

Finns detta - molnlagring och synkning till datorer?

Funderar lite över det här med att förvara sina filer i någon molntjänst.
Som man sedan "synkar" mot en dator.... men har man 100gb filer hos till exempel Google Drive så måste man ladda ned 100gb på varje dator för att ha dem synkade med datorn.

Finns det inget bättre alternativ... att bara ladda hem en fillista till datorn och när jag behöver en fil så laddas den ned och öppnas. På så vis finns alla filer tillgängliga men endast de jag faktiskt använder laddas ned och synkas. Blir mitt utrymme fullt av att jag använt så många filer på en dator kan jag rensa bort alla filer (då allt är synkat) och ladda hem en ny fillista.

Finns detta?

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Följer denna tråd då jag också är intresserad av nåt liknande

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Jag använder Microsoft OneDrive för att synca mina skolfiler mm på min bärbara och stationära. Den syncar automatiskt.
Det finns gratis som jag har, kanske 5-10 GB, vet faktiskt inte.
50 GB för 17kr/mån
1 TB för 649kr/år
5 TB för 899kr/år

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Jag använder Microsoft OneDrive för att synca mina skolfiler mm på min bärbara och stationära. Den syncar automatiskt.
Det finns gratis som jag har, kanske 5-10 GB, vet faktiskt inte.
50 GB för 17kr/mån
1 TB för 649kr/år
5 TB för 899kr/år

Ja men det svarar väl inte på min fråga?
Det är ju den vanliga proceduren i att synka filer.. ladda hem och ladda upp när du gör en ändring....
Eller?

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Ja men det svarar väl inte på min fråga?
Det är ju den vanliga proceduren i att synka filer.. ladda hem och ladda upp när du gör en ändring....
Eller?

OneDrive beter sig som en vanlig hårdisk men syncar automatiskt så att filerna finns tillgängliga på alla datorer du har ställt in på samt på internet. Du behöver inte ladda ner och ladda upp den nya versionen.

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

OneDrive beter sig som en vanlig hårdisk men syncar automatiskt så att filerna finns tillgängliga på alla datorer du har ställt in på samt på internet. Du behöver inte ladda ner och ladda upp den nya versionen.

Aha intressant.
Så du menar att Onedrive blir en nätverksdisk på datorn.
Så om jag har 100gb på Onedrive så tar inte denna "nätverksdisk" något utrymme på min fysiska dators hårddisk?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Aha intressant.
Så du menar att Onedrive blir en nätverksdisk på datorn.
Så om jag har 100gb på Onedrive så tar inte denna "nätverksdisk" något utrymme på min fysiska dators hårddisk?

Jag använder den så att alla filer även sparar på mina fysiska lagring, men det finns On demand som bara sparar på internet.

Hahah nu råkade av-synca alla mina filer från min dator för att jag skulle testa xD

Permalänk
Medlem

Onedrive har exakt det du söker!
Googla Onedrive Files on demand ... riktigt smidigt

Edit: Jag känner mig snäll idag https://support.office.com/en-us/article/learn-about-onedrive...

Permalänk

toppen, ska kika närmare på detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Drive File Stream, förutsatt du använder Gbusiness

https://www.google.com/drive/download/

Permalänk
Medlem

https://support.office.com/sv-se/article/mer-information-om-f...

Samma sida fast på svenska.

Jag tycker det fungerar toppen med OneDrive.

Med office 365 har man ju dessutom 1 TB på molnet, rätt bra ju...

Permalänk

Följd fråga.. är MS något och petar i ens filer för att kontrollera att man tex ej har upphovsrätt skyddat material?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av Kevlarheart:

Följd fråga.. är MS något och petar i ens filer för att kontrollera att man tex ej har upphovsrätt skyddat material?

Här finns mer information om MS Privacy Policy för deras tjänster: https://privacy.microsoft.com/sv-se/privacystatement
På vänster sida under "Produktivitets- och kommunikationsprodukter" kan du välja OneDrive.

Av vad jag kan utläsa så indexerar de innehållet i din OneDrive för att kunna t.ex tillhandahålla sök. Det står däremot ingenting om att det delar med sig av din information till en tredje part, vilket jag tror är den viktigaste delen av din fråga.

Hoppas detta hjälper.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

MS har inget intresse i att leka polis eller spionera på sina kunder eftersom det skulle vara kontraproduktivt för deras verksamhet - MEN CloudAct ger justitiedepartementet i USA rätt att begära ut kopia på din data och se vad du har lagrat hos MS. Det gäller inte bara MS utan alla företag som tillhandahåller molnlagring och där det finna amerikanska intressen i företaget.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net