Permalänk

Bränt processor?

Heey swec

Under den senaste månaden så har cpu'n gått väldigt varm. Så åkte idag för att köpa en H115i PRO.
O nu när jag har tagit bort den gamla kylaren så ser jag detta: https://postimg.cc/gallery/nee1ty3y/
Tror ni det har tagit någon inre skada på CPU:n? Finns det något sätt o kika ifall den har gjort det?

Permalänk
Medlem

Spontant ser det nästan ut som rost.

Enklast är väl att stresstesta när datorn är igång. Har det funkat till nu, lär väl inget skadas av att köra mer. (men använd kylare förstås)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Ja fint var det inte, men hur ser det ut efter att du torkat av den gamla kylpastan och vad nu det bruna är?

Det ser ut att vara lokaliserat till värmespridaren på processorn så det skall nog inte vara några problem om den startar och inget annat konstigt syns i närheten.

Processorer har väldigt bra metoder för att förhindra att de går sönder av vanligt arbete.
Efter bytet, kanske dags att köra lite stresstester och hålla ögonen på den för att se vad som händer

Permalänk
Inaktiv

Vet inte riktigt vad man ska dra för slutsats utifrån bilderna, men gör rent, skruva dit nya kylaren och kör igång datorn. Fungerar den så fungerar den. If it ain't broke, don't fix it

Permalänk

Felmonterad kylare / dålig alternativt gammal kylpasta / dålig kylare. Har du överklockat? Vilken kylare har du eller har du haft? Har aldrig sett något liknande, överklockade min gamla phenom 945 med stock cooler ett år, den var inte ens i närheten av detta Dock bra luftventilation för övrigt i chassit.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Spontant ser det nästan ut som rost.

Enklast är väl att stresstesta när datorn är igång. Har det funkat till nu, lär väl inget skadas av att köra mer. (men använd kylare förstås)

Skrivet av Rywern:

Ja fint var det inte, men hur ser det ut efter att du torkat av den gamla kylpastan och vad nu det bruna är?

Det ser ut att vara lokaliserat till värmespridaren på processorn så det skall nog inte vara några problem om den startar och inget annat konstigt syns i närheten.

Processorer har väldigt bra metoder för att förhindra att de går sönder av vanligt arbete.
Efter bytet, kanske dags att köra lite stresstester och hålla ögonen på den för att se vad som händer

Skrivet av anon78208:

Vet inte riktigt vad man ska dra för slutsats utifrån bilderna, men gör rent, skruva dit nya kylaren och kör igång datorn. Fungerar den så fungerar den. If it ain't broke, don't fix it

Tack för alla svar!

Tog aceton o torkade av cpu'n o de gick bort riktigt enkelt.
Med den nya kylaren så ligger jag runt 35c idle, men under några sekunder kan den gå upp till 60-65c är detta normalt?

Skrivet av SE_Larsson:

Felmonterad kylare / dålig alternativt gammal kylpasta / dålig kylare. Har du överklockat? Vilken kylare har du eller har du haft? Har aldrig sett något liknande, överklockade min gamla phenom 945 med stock cooler ett år, den var inte ens i närheten av detta Dock bra luftventilation för övrigt i chassit.

Har icke överklockat, han använt en antec kühler 1200 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Storanyman:

Med den nya kylaren så ligger jag runt 35c idle, men under några sekunder kan den gå upp till 60-65c är detta normalt?

Glöm tomgångsvärdet eftersom det inte säger någonting egentligen och det är ganska normalt att det kan hoppa omkring ganska mycket. Det är värdet vid full belastning som är intressant.

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Glöm tomgångsvärdet eftersom det inte säger någonting egentligen och det är ganska normalt att det kan hoppa omkring ganska mycket. Det är värdet vid full belastning som är intressant.

Okaaay!

Har kört Orthos i ca 15min nu o ligger runt 60-65c, i mina ögon så känns det lite högt. Men det kanske är ok?

Permalänk

Nä, det är ganska normalt. Sen är det ju snäppet högre temp inomhus dessa dagar också.

Permalänk
Medlem

Kändes ytan skrovlig när du rengjorde den? Ser ju ut som rost, men där bör inte finnas något som kan rosta? IHS Och basen av kylaren är väl inte i rostande material? Annars hade det kunnat vara att din kylare läckt liiiten vatten, typ kondens-mängd och som ovan sagt, rostat.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av Storanyman:

Okaaay!

Har kört Orthos i ca 15min nu o ligger runt 60-65c, i mina ögon så känns det lite högt. Men det kanske är ok?

Om du belastar CPUn till 100% så är 65c ingen fara alls. Det du kan se över är att att skaffa bättre/mer fläktar till ditt chassi men annars är det ingen fara.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storanyman:

Tack för alla svar!

Tog aceton o torkade av cpu'n o de gick bort riktigt enkelt.
Med den nya kylaren så ligger jag runt 35c idle, men under några sekunder kan den gå upp till 60-65c är detta normalt?

Har icke överklockat, han använt en antec kühler 1200 pro

Jaså du hade vattenkylning innan också. Jag är ganska övertygad om att den läcker.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N