BF1-prestanda - What's keeping me back? Rätt forum?

Permalänk
Medlem

BF1-prestanda - What's keeping me back? Rätt forum?

Stör mig rejält på min mediokra prestanda i Battlefield 1, och vad som förmodas bli ännu värre i kommande BF V(BF SJW).

Jag sitter på ett 1070 och en i5 4690k på en 34"-skärm i 3440x1440.
För var patch får jag sämre FPS känns det som. Rejält kasst nu.
Har OC:at rätt försiktigt, men sitter nog på 4.30ghz(inte 100 då jag inte är hemma för tillfället) på processorn och en rätt liten upp-juicning på 1070:et via MSI Afterburner.

En uppgradering till i5 8600k/i7 8700k bör väl öka min prestanda med åtminstonde ett få FPS, eller vad tror ni?
Har rätt dålig koll på dagens komponenter då jag i regel bara läser på när inköp skall göras(vilket lär bli från och med nu)

Visa signatur

I’ll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself…
"Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!”

Permalänk
Medlem

1070 i sån bautaupplösning lär hålla nere fps på höga inställningar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

1070 i sån bautaupplösning lär hålla nere fps på höga inställningar

Skickades från m.sweclockers.com

Råger det..
Spelar dock nästan samtliga spel utom just BF1 på riktigt bra inställningar i 50+ fps.. Även de på papperet som är mer krävande.
Det är därför jag misstänker att CPU:n håller mig tillbaka

Visa signatur

I’ll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself…
"Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!”

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av devulf:

Råger det..
Spelar dock nästan samtliga spel utom just BF1 på riktigt bra inställningar i 50+ fps.. Även de på papperet som är mer krävande.
Det är därför jag misstänker att CPU:n håller mig tillbaka

Inte i den upplösningen. Grafikkortet är det som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Definitivt är det i5an. BF 1 börjar flaska redan vid 4 kärnor. Uppgradera antingen till 8700k eller till en 6+ kärning Ryzen.

Lite enklare kan du se det genom att monitera anvädningen av CPU och GPU, om CPU ligger på 100 % medans GPU ligger under 99 % så är det flaska av CPU.

Permalänk
Medlem

@Teicaus: . Det gör att han kommer uppgradera sin prolle utan orsak … Här ser du på 4 k upplösning staplarna blir nästan identiska eftersom 95 % av arbetet är flyttat till graffekortet . https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

@ottoblom:

Nu kanske du kan ta och lugna dig. De testar CPUer med 6 kärnor+ och 6+ trådar. Vill du veta en sak? Jag körde Vega 56 med en 4690k @4.5ghz, gissa vad? Den flaskhasade och det gällde även när jag körde res scale på 4k. Jag visst GPUn ligger nu kanske 95%+ men CPUN låg fortfarande 90-95 och i vissa fall gick den till 99 %. Ska man vara riktig petig är det ingen flaskhals och att spela med en fps som sitter och spikar för att cpun går upp på max är inte trevlig.

Sen kanske en uppgradering inte låter så dåligt, framtida spel ser ut nu att använda mer än 4 kärnor och det lär vara en tillräcklig investering som tillåter spelande i säkert 5+ år till.

Permalänk
Medlem

@Teicaus: Ja håller med om att det kan vara en bra uppgradering i framtiden . Dock så håller hans 1070 tillbaka hans fps i battlefield 1 till över 90 % .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

CPU:n ligger konstant på 100% samtidigt som grafikkortet verkar rätt lugnt, trots att jag inte kollat dess användning(vilket jag givetvis borde göra).
Kollar ikväll för att klargöra.. Kanske kan hjälpa någon annan t.o.m.

Vidare så är en uppgradering av CPU:n ändå på gång, för att framtidssäkra som sagt.. 1080 ti är lite väl saftigt prismässigt fortfarande. One day!

Visa signatur

I’ll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself…
"Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!”

Permalänk
Medlem

@ottoblom:

1070 håller inga problem med det, och TS kan själv testa och se hur hans kort håller om han gör ett par simpla tester. Kanske bättre att testa än fråga för då vet han till 100 % vad problemet ligger.

Skulle också tipsa att ha en bra attityd om du ska diskutera, anklaga att man ljuger hit och dig lite förhastat är inte kul och dessutom själv säger du att uppgradera är en bra investering när du samtidigt säger att det är "bortkastade pengar".

Permalänk
Medlem

@Teicaus: Ska ta bort den delen av kommentaren . Den ber jag om ursäkt för . Alltså sitter själv på ett 1070 . Och jag sänker inställningar på BF1 för att få det rätta flytet i 2560 x 1440 p. När det gäller den upplösningen är hans 1070 den svagaste länken .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

På den upplösningen är det somsagt grafikkortet som sätter stopp.

Ett enkelt sätt att testa processorns gräns är dock att testa lägsta upplösningen, får du t.ex. 100 FPS i 720p, så klarar processorn 100 FPS i 4k också, förutsatt att grafikkortet räcker till

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

sänker inställningar på BF1 för att få det rätta flytet i 2560 x 1440 p.

Smart! Stor skillnad? Det ska jag testa!

Visa signatur

I’ll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself…
"Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!”

Permalänk
Medlem

@devulf: Ja det gör väldigt mycket runt 10 -15 fps mer .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av devulf:

Smart! Stor skillnad? Det ska jag testa!

Du kan ju även dra ned på kantutjämning, framför allt om man försöker sig på 4K. Skuggor kan man t ex också helt slå av, minska ambient occlusion osv. Bara testa sig fram tills man hittar en inställning där man får en bra balans mellan grafik och flyt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Innan jag uppgraderade till i7 8700K hade jag en i7 3770K och samma grafikkort. Av någon anledning gav uppgraderingen av CPU en rejäl skillnad på FPSen, trots att det är grafikkortet som går i 100% och CPUn gick på kanske 50-60%. Så jag tror absolut att en ny CPU skulle ge en märkbar förbättring. Dock så skulle förmodligen uppgradering av GPUn också ge en hälsosam boost.

Jag kör i lite lägre upplösning (2560x1440) och så länge jag sänker vissa grafikinställningar från ultra till high osv så får jag riktigt bra flyt.

Det kanske kan vara värt att köpa ett begagnat GTX 1080 för en "billig" slant (du får ju nästan lika mycket för ditt GTX 1070, så blir väl en 500-1000kr det blir som du betalar för det i slutändan).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag spelade tidigare Battlefield 1 i 5760 x 1080 med 970 i SLI och en 2500k i 4.2Ghz. Hade väl helt okej fps med allting på low förutom textures men en på tok för hackig upplevelse för att spela med. Bytte till en Ryzen 1600 som körs i 3.7 ghz med 16 gb istället för 8 ( Det gör nog inte så stor skillnad )

Resultatet blev dock väldigt stort och det stod klart för mig att min processor orkade inte med. Nu kan jag spela och hålla en 90-120 fps som är mjuka. Med 2500k hade jag kanske 70-120 men upplevelsen var så hackig att jag spelade då på en skärm för att undvika problemen. Den processorn låg också konstant på 100%

Tror också att en processor gör mycket för dig i upplevelse. Oavsett om det är en Ryzen eller Intel då

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Lite roligt att folk bråkar om vem som har rätt. Varför inte bara testa? Om gpu ligger på 100% flaskar gpu. Om cpu/kärnor ligger på 100% flaskar proppen. Om bägge...ja ni förstår.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Du kan ju även dra ned på kantutjämning, framför allt om man försöker sig på 4K. Skuggor kan man t ex också helt slå av, minska ambient occlusion osv. Bara testa sig fram tills man hittar en inställning där man får en bra balans mellan grafik och flyt.

Jepp. https://forums.battlefield.com/en-us/discussion/141670/the-ul... samt avstängning av threaded optimization i Nvidia Control panel hjälpte. Nu flyter det på bra.

Visa signatur

I’ll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself…
"Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!”

Permalänk
Medlem

@devulf: Jag har en i5-5675C överklockad till 4.2 GHz + ett GTX 1070 och spelar i 1440p. Märker själv att CPU:n jobbar på för fullt i bl.a. Operations med 64 spelare då den ligger på ca 98-99% på alla kärnor medan grafikkortet hoppar mellan 95-99%. Får ca 70-80 FPS som medel men på vissa servrar så kan den dippa ner till 60 som medel.

Det intressanta var att när jag satt och spelade Battlefield V Closed Alpha med liknande grafikinställningar (1440p, allt på Ultra) så låg CPU usage istället kring 90-95% på varje kärna medan GPU-usage låg mycket mer konstant kring 99%. Färre dips i FPS och flöt på lite bättre, även om jag hade ca 10 FPS lägre i snitt.

Ska passa på att testa stänga av thread optimization och se hur det går, kanske kommer att flyta på lite bättre! Fick du en rejäl skillnad?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@devulf: Jag har en i5-5675C överklockad till 4.2 GHz + ett GTX 1070 och spelar i 1440p. Märker själv att CPU:n jobbar på för fullt i bl.a. Operations med 64 spelare då den ligger på ca 98-99% på alla kärnor medan grafikkortet hoppar mellan 95-99%. Får ca 70-80 FPS som medel men på vissa servrar så kan den dippa ner till 60 som medel.

Det intressanta var att när jag satt och spelade Battlefield V Closed Alpha med liknande grafikinställningar (1440p, allt på Ultra) så låg CPU usage istället kring 90-95% på varje kärna medan GPU-usage låg mycket mer konstant kring 99%. Färre dips i FPS och flöt på lite bättre, även om jag hade ca 10 FPS lägre i snitt.

Ska passa på att testa stänga av thread optimization och se hur det går, kanske kommer att flyta på lite bättre! Fick du en rejäl skillnad?

Hann bara testa någon halvtimme, men upplevde en klar förbättring. Säkert 10-15%.
Nu har jag stoppat i ett 1080 och allt flyter otroligt bra med just de inställningarna, ökade upp allt till ultra t.o.m. och jag ser bara minimala stutters.. Så visst tror jag att det hjälper. Testa gärna själv och rapportera!

Visa signatur

I’ll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself…
"Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!”