Fråga om V70 D2 med automatlåda

Permalänk
Medlem

Fråga om V70 D2 med automatlåda

Hej Alla,

Köpte för nån vecka sedan en Volvo v70 -14, D2 automat och jag kanske bara är ovan men jag upplever att den hackar till rätt bra på låga varv, typ när man ska köra lugnt in och parkera? Dvs det är rätt svårt att hålla en jämn och låg hastighet utan att den rycker till, absolut inga problem i högre hastigheter dock.

Någon som upplevt samma sak? Ska man kontakta bilfirman och be dom kolla upp den eller är det bara automatlådan som är lite speciell? Har kör automat på Saab de senaste 5 åren och den gick bara mjukt hela vägen oavsett hastighet.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Jag har en V70 automat från 2014. Den går mjukt även på låga varv.

Jag skulle kolla upp det där omgående. Byta växellåda är dyrt.

Är den servad på bra verkstad så att det finns stämpel i serviceboken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Volvo har till min vetskap inga dubbelkopplingslådor som VAG (Audi, Volkswagen, Seat, Skoda...) där det varit ett stort problem hur den rycker vid låga hastigheter.

Hur långt har bilen gått? Oftast så säger biltillverkare att automatlådans olja aldrig behöver bytas ut, men körs bilen med taxi så är det oftast 6000 mil intervall. Ett första steg kan vara att byta oljan till automatlådan. På nästan alla automatlådor så finns det en liten magnet invändigt som ska samla ihop metallflisor som uppkommer. Är den tokfull så kan man anta att det är ett problem.

Oavsett så är det alltid bra att påtala brister direkt till bilsäljaren om du köpt den med garanti. Det är en fördel med lång dialog om det i slutändan blir en tvist.

Ska kanske tillägga att jag har haft min saab med automatlåda med "skönhetsfel" hur den växlar i 16 000 mil utan ras.

Permalänk
Medlem

@zeddiz:
Kan du beskriva lite mer om ditt problem, t.ex ligger du på ingen, jämn eller gaspådrag? Miltal på bilen? Sker det under växling, 1-2, 2-3? Kall/varm motor? Varvtal?

Beroende på hur den rycker till kan det behövas en koll med växellådan. Skulle börjat först med luftmassemätaren än att skruva med växellådan, den brukar vara boven till mycket. Kan behövas en rengöring om givaren är smutsig så läser styrdonet av fel värden.
Är dock LMM helt kaputt tänds motorlampa och du får felkod.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Håller du jämn gas ska bilen hålla jämn hastighet så för att uteslute:
Det är inte hålla jämn gas du har problem med?

Om du håller jämn gas och bilen känns hackig eller drar konstigt ojämt är det nått fel på lådan. "Spola" lådan och såklart ny olja brukar kunna göra underverk med iaf gamla automatlådor. Går att göra själv om man inte har tummen mitt i handen.

OffTopic: Hade en 945:a automatare, växlade som en gud och såldes vidare vid 69700 mil.

Permalänk

V70 D2 MY2014 är 1,6 liters dieseln, så den har dubbelkopplingslådan Powershift (MPS6). Jag har inga erfarenheter av denna låda eller andra märkens dubbelkopplingslådor, så jag kan inte säga hur de kan eller ska bete sig, men så alla vet att det är en sådan typ av växellåda vi talar om här.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Medlem

Sorry va lite stressad så missade lite nödvändig info.

Bilen är servad varje år, finns stämplar (ska kolla igenom dom imorn). Den har gått strax över 6000 mil

Problemet kommer (tror jag) mellan 1an och 2an. Har ringt bilfirman som sa att som tyckte det lät jättekonstigt att den upplevdes ryckigt, ska komma i med den om drygt en månad för en koll

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Sorry va lite stressad så missade lite nödvändig info.

Bilen är servad varje år, finns stämplar (ska kolla igenom dom imorn). Den har gått strax över 6000 mil

Problemet kommer (tror jag) mellan 1an och 2an. Har ringt bilfirman som sa att som tyckte det lät jättekonstigt att den upplevdes ryckigt, ska komma i med den om drygt en månad för en koll

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag inte en Volvo, men en Accord där lådan min automatlåda som upplevdes konstigt vid ett viss varvtal. Jag bytte olja i lådan och så försvann mina problem. Nu vet jag inte om det skulle lösa ditt problem, men det är en billig felsökning som bara gör gott oavsett.

Permalänk

Hur låste du problemet?? Jag har en V60 2014 powershift och har samma problem!