GA-Z97M-D3H Moderkort startar om igen och igen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2012

GA-Z97M-D3H Moderkort startar om igen och igen

En familjemedlem har en Hackintosh jag byggt ihop i ett Corsair Carbide 300R Tower med ett m-ATX GA-Z97M-D3H moderkort, Haswell i5-4460, MSI GeForce GTX 980 som driver en AOC AG241QG via Displayport med Nvidias "Web" drivrutiner. Lagring är Seagate Barracuda® 1TB 7200RPM och Crucial MX500 525GB. Strömmen kommer från en Corsair CS 550 W.

Datorn har fungerat mycket bra som främst speldator i drygt 2 år, men MX500 skaffades nyligen för att maxa denna innan vi bygger en ny.

Jag har installerat macOS 10.13.6 med Clover — hade 10.12 innan — och fick problem för några dagar sedan att 980'n först inte ville ge någon bild alls på DP, utan bara HDMI och sen inte ville leverera full bild via HDMI trots att jag lagt in rätt inställningar i Clover för Nvidia. Det var som kortet var fast i något standardläge med endast 3MB VRAM när jag kollade.

Nu idag började datorn starta om direkt efter uppstart som om att strömmen gick. Sen startar den igen, och igen tills jag stänger av strömmen.

I tur och ordning har jag plockat bort 980'n, minnena, strömmen till diskarna och nu strömmen till processorns fläkt. Samma sak händer fortfarande. Det går inte att starta upp ens till något felmeddelande. Satte in lurar i gröna utgången (line-out) men inget ljud.

Det känns som moderkortet, eller? Tyvärr har jag ingen annan 1150 processor att pröva med och inte heller något annat passande moderkort.

Några tips för ytterligare felsökning? Någon annan procedur än att plocka bort komponenter som jag gjort nu som kan ge några användbara svar?

Om jag inte kan hitta problemet är väl alternativet att chansa på att ett nytt m-atx hjälper eller annars att bygga om något nytt. Hade tänkt bygga en helt annan dator till mig själv med X299, så lite surt. Men 2 år kanske är OK för ett Gigabyte?

Om du läst såhär långt kanske du har några tankar om problemet? Tacksam för idéer och reflektioner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017

Hade en dator som bettede sig likadant för ett tag sedan. Lyckades boota genom att ta ut batteriet på moderkortet i någon minut och sen tillbaka igen. Fick byta batteriet helt så småningom eftersom den gjorde likadant igen. Inga problem sedan dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av inover93:

Hade en dator som bettede sig likadant för ett tag sedan. Lyckades boota genom att ta ut batteriet på moderkortet i någon minut och sen tillbaka igen.

Mycket bra förslag. När jag satte tillbaka batteriet och även när jag inte hade det i, så gick starten till på samma dystra sätt och kom av sig som förut. Jag antar att denna metod gör en reset av CMOS. Jag vet inte om det går att göra någon djupare reset av GA-Z97-D3H, men jag får undersöka det.

Fick du byta batteriet för att den alls skulle starta eller startade den upp någon gång enbart genom att ta ut det och sätta i det igen? Prövar väl ett nytt utan större hopp. Bra tänkt! Stort tack för idéen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av digital.discuss:

Mycket bra förslag. När jag satte tillbaka batteriet och även när jag inte hade det i, så gick starten till på samma dystra sätt och kom av sig som förut. Jag antar att denna metod gör en reset av CMOS. Jag vet inte om det går att göra någon djupare reset av GA-Z97-D3H, men jag får undersöka det.

Fick du byta batteriet för att den alls skulle starta eller startade den upp någon gång enbart genom att ta ut det och sätta i det igen? Prövar väl ett nytt utan större hopp. Bra tänkt! Stort tack för idéen.

Länkar pdf manual till ditt kort, på sida 17 står hur du gör en ordentlig reset av CMOS.
http://download.gigabyte.us/FileList/Manual/mb_manual_ga-z97%...

I mitt fall så hjälpte det att ta ut batteriet i 10 minuter och sätta tillbaka igen, kom in i Windows men bara dagen efter bytte jag batteri eftersom samma problem dök upp igen.

Hoppas att det ordnar sig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av inover93:

Länkar pdf manual till ditt kort, på sida 17 står hur du gör en ordentlig reset av CMOS.
http://download.gigabyte.us/FileList/Manual/mb_manual_ga-z97%...

I mitt fall så hjälpte det att ta ut batteriet i 10 minuter och sätta tillbaka igen, kom in i Windows men bara dagen efter bytte jag batteri eftersom samma problem dök upp igen.

Tack. Just den där manualen var för "hd3"-kort, inte "dh3" som jag har. Det var hur som helst väldigt enkelt att ta ut batteriet, bara dra en liten spärr åt sidan och trycka lite lätt så lossnade det tillräckligt för att det skulle gå att plocka ut.

Jag tänker att datorn ändå borde haft en hyfsat normal start även utan det i. BIOS är väl sparat i Flashminne och batteriet handlar mest om att hålla koll oå tiden och kanske något annat som CMOS hanterar?

Jag lämnade batteriet ute en stund och testade först start utan batteri och sedan med. Resultatet blev likadant som tidigare i båda fallen.

Jag inser att det kan vara strömförsörjningen med, men det känns kanske mindre troligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017

Tack. Just den där manualen var för "hd3"-kort, inte "dh3" som jag har. Det var hur som helst väldigt enkelt att ta ut batteriet, bara dra en liten spärr åt sidan och trycka lite lätt så lossnade det tillräckligt för att det skulle gå att plocka ut.

Jag tänker att datorn ändå borde haft en hyfsat normal start även utan det i. BIOS är väl sparat i Flashminne och batteriet handlar mest om att hålla koll oå tiden och kanske något annat som CMOS hanterar?

Jag lämnade batteriet ute en stund och testade först start utan batteri och sedan med. Resultatet blev likadant som tidigare i båda fallen.

Jag inser att det kan vara strömförsörjningen med, men det känns kanske mindre troligt.

Okej, tycker nog det är värt att försöka göra en reset av CMOS innan du byter Psu. Det borde finnas CMOS jumper på ditt moderkort. Liknande det i den manualen jag skickade innan. Kanske visas lite bättre i denna på sida 30.

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://do...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av inover93:

Okej, tycker nog det är värt att försöka göra en reset av CMOS innan du byter Psu. Det borde finnas CMOS jumper på ditt moderkort. Liknande det i den manualen jag skickade innan. Kanske visas lite bättre i denna på sida 30.

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://do...

Absolut värt att gå igenom lite saker. Jag är nog på väg att plocka ut alltihopa och pröva på köksbordet så jag slipper ha huvudet i caset. Kanske har jag en kortslutning någonstans. Jag har någon äldre dator på vinden som jag kan titta på och se om PSUn från den tillfälligt kan passa för att utesluta PSUn. Jag tror den maskinen är för gammal, men jag har aldrig öppnat just den och vet att den fungerar.

Försöker få igång MOBOt i caset nu en stund.

Tack för idéer och länk!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017

Absolut värt att gå igenom lite saker. Jag är nog på väg att plocka ut alltihopa och pröva på köksbordet så jag slipper ha huvudet i caset. Kanske har jag en kortslutning någonstans. Jag har någon äldre dator på vinden som jag kan titta på och se om PSUn från den tillfälligt kan passa för att utesluta PSUn. Jag tror den maskinen är för gammal, men jag har aldrig öppnat just den och vet att den fungerar.

Försöker få igång MOBOt i caset nu en stund.

Tack för idéer och länk!

Låter som en bra idé!
Kan ju flika in med en annan sak som orsakat mig lite huvudvärk. Hade problem med att nätverkskort inte funkade och någon usb/ljudingång funkade lite då och då. Efter att ha läst igenom halva Google så förslog någon att kolla så jag hade rätt antal distanser mellan chassi och moderkort. Plockade ut allting och hade några distanser där som inte behövdes. Plockade ut dom som var överflödiga. Sen var där liv i alla kort och portar igen
Antar att dom kortslöt på något vis. värt att kolla över iallafall.