GA-Z97M-D3H Moderkort startar om igen och igen
En familjemedlem har en Hackintosh jag byggt ihop i ett Corsair Carbide 300R Tower med ett m-ATX GA-Z97M-D3H moderkort, Haswell i5-4460, MSI GeForce GTX 980 som driver en AOC AG241QG via Displayport med Nvidias "Web" drivrutiner. Lagring är Seagate Barracuda® 1TB 7200RPM och Crucial MX500 525GB. Strömmen kommer från en Corsair CS 550 W.
Datorn har fungerat mycket bra som främst speldator i drygt 2 år, men MX500 skaffades nyligen för att maxa denna innan vi bygger en ny.
Jag har installerat macOS 10.13.6 med Clover — hade 10.12 innan — och fick problem för några dagar sedan att 980'n först inte ville ge någon bild alls på DP, utan bara HDMI och sen inte ville leverera full bild via HDMI trots att jag lagt in rätt inställningar i Clover för Nvidia. Det var som kortet var fast i något standardläge med endast 3MB VRAM när jag kollade.
Nu idag började datorn starta om direkt efter uppstart som om att strömmen gick. Sen startar den igen, och igen tills jag stänger av strömmen.
I tur och ordning har jag plockat bort 980'n, minnena, strömmen till diskarna och nu strömmen till processorns fläkt. Samma sak händer fortfarande. Det går inte att starta upp ens till något felmeddelande. Satte in lurar i gröna utgången (line-out) men inget ljud.
Det känns som moderkortet, eller? Tyvärr har jag ingen annan 1150 processor att pröva med och inte heller något annat passande moderkort.
Några tips för ytterligare felsökning? Någon annan procedur än att plocka bort komponenter som jag gjort nu som kan ge några användbara svar?
Om jag inte kan hitta problemet är väl alternativet att chansa på att ett nytt m-atx hjälper eller annars att bygga om något nytt. Hade tänkt bygga en helt annan dator till mig själv med X299, så lite surt. Men 2 år kanske är OK för ett Gigabyte?
Om du läst såhär långt kanske du har några tankar om problemet? Tacksam för idéer och reflektioner.