Permalänk
Medlem

Hur Pentium 4:an IHS påverkar tempen.

Vet att det har diskuterats om P4:an IHS höjer eller sänker tempen men här är en som testat igen.

http://www.overclockers.com/tips1087/

Ingen som har en NW som kan reskera att offra den. Skulle vara intresant med en mer djupgående test på NW.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite på samma tema - http://www.overclockers.com/articles708/

Ett bra sätt att testa ifall IHS:en gör nytta, eller hur? Det är inte bara Tom's som gör misstag..

Jag mailade dem och frågade ifall artikeln var ett skämt men fick inget svar.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Lite på samma tema - http://www.overclockers.com/articles708/

Ett bra sätt att testa ifall IHS:en gör nytta, eller hur? Det är inte bara Tom's som gör misstag..

Jag mailade dem och frågade ifall artikeln var ett skämt men fick inget svar.

Det där test har jag läst när det kom och betvivlar starkt att det gör nån nytta med IHS. Ta en HALPA för P4:an å motera. Då har du en kopparbas ju och gör samma mätning på den. Han som gjort den articklen har nog inte allt klart för sig om man säger så.... har själv tagit bort heatsprederrs på K6-2:or villket var populärt om man som jag gillade att trycka skiten ur dom och när dom klarar 20Mhz till utan större problem effter det eller tom går upp i 600Mhz med 2.9V villket knappt gick att boota på annars barar för pastan och heatsprederna gav en sån jävla buffert i mellan så tempen steg åt helvete. Nu var dom i alu men det var rätt mö kallare CPU:er.
har änen lappat dom utan i närheten så bra resultat.
Men det fins änu äldre articklar eller har funits i alla fall på overklockers där dom tog bort IHS:en med gott resultat.

Permalänk
Medlem

Sundelin har ju plockat bort den och det verkar som att Oc Master Jay också gjort det, får fråga dem...

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san
Sundelin har ju plockat bort den och det verkar som att Oc Master Jay också gjort det, får fråga dem...

Vad som stör mig är att folk tror man får mer area med IHS. Men arean på coren är ju den samma för den ligger mot baksidan av IHS:en sedan att IHS:en är i coppar är ju bra men har man en fet fläns med copparbas fyller ju basen samma funktion i att sprida värmen ich en IHS i det fallet är bara i vägen för då får man ett extra lager pasta plus tjockare godds villket gör att tempen blir högre i coren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Vad som stör mig är att folk tror man får mer area med IHS. Men arean på coren är ju den samma för den ligger mot baksidan av IHS:en sedan att IHS:en är i coppar är ju bra men har man en fet fläns med copparbas fyller ju basen samma funktion i att sprida värmen ich en IHS i det fallet är bara i vägen för då får man ett extra lager pasta plus tjockare godds villket gör att tempen blir högre i coren.

Helt rätt, ju kortare väg mellan core och fläns desto bättre

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Medlem

IHS har ju som primäruppgift att skydda CPU ifrån att bli krossad av HS. Hellre IHS än en krossad CPU.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElonB
IHS har ju som primäruppgift att skydda CPU ifrån att bli krossad av HS. Hellre IHS än en krossad CPU.

jo ve men det fins ju nån som heter Intel som försöker tutta i vissa n00bs att den är till för nåt annat och sedan sprigner dom omkrign å säger att P4:an har 10 gånger störe area än konkurenterna.

Brukar kalla den baby cap för dom som inte kan montera.

Permalänk
Medlem

Tror de gör rätt med det, tänk vad många RMA:de cpuer som skulle komma tillbaks till intel, pga av average joe sixpack skulle montera sin HS efter han tagit bort IHS? Lika bra den får stanna där, ju fler RMA = högre pris. Och vem ska de lura? Ska man klocka borde man läsa på och känna till vad IHS är och gör, annars är det bara ansvarlöst klockning.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem

Den är till för att skydda coren men dom vill gärna få folk att tro att den är till för nått annat nämligen att föra bort värmen. Och vill man ta bort den så kan man inet ram åndå så.

Permalänk
Medlem

IHS är till för att skydda den mycket sköra kärnan inget annat, men det gör inte göra så stor tempskillnad heller. Mer en fördel från intels sida än att inte köra med IHS.. P4ans kärna har mycket större area oavsätt IHS eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
IHS är till för att skydda den mycket sköra kärnan inget annat, men det gör inte göra så stor tempskillnad heller. Mer en fördel från intels sida än att inte köra med IHS.. P4ans kärna har mycket större area oavsätt IHS eller inte.

3C idel från 39 till 36C tycker jag är mö sedan full load borde bli änu mer efftersom effekten pär mm^2 blir högre och klockar man bör det göra avservärt mycket mer.

Desutom har jag läst att dom som tagit av den sagt att skiten intel lägger i mellan inte är nåt att skryta med.

Permalänk
Medlem

Läs lite mer på overclokers i forumen, så kan du se att det ska vara så "skitigt". Special sorts pasta som torkas för att vara god i 5-7 år.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElonB
Läs lite mer på overclokers i forumen, så kan du se att det ska vara så "skitigt". Special sorts pasta som torkas för att vara god i 5-7 år.

Hum?? Var en artickel som overklockers gjorde om exackt samma ska angående IHS på P4:an för typ 1 år sedan och dom var inte impade av pastan.