Vilket frontend och backend lösning fungerar till min kunddatabaslösning

Permalänk

Vilket frontend och backend lösning fungerar till min kunddatabaslösning

Ja som rubriken säger så har jag tanken på att bygga ett program delvis för min egenskulle men sen är tanken att kunna använda det i arbetet så att alla som jag är arbetsledare över ska kunna använda detta program för att kunna registrera kunder, vad för system som sitter, serienummer på mjukvara samt versioner etc etc.

Men min fundering är då vad som blir bäst ifall flera ska få åtkomst så lär html vara en bra lösning så att man kan surfa in på sidan men då är nästa fråga hur? Html,css och js absolut men hur är det med backend? ska det vara c# eller java eller nodejs? Jag har gått lite java kurser iallafall men inte i detta djup.

Detta kommer att behöva anslutas mot en sql server dessutom typ mysql eller microsoft sql.

Det är ett stort projekt men har inget bråttom med att få det klart men skulle underlätta mitt arbete iallafall.
Dock är jag inte super duper duper bra på front end men får väl lära mig

Permalänk
Medlem

Spelar ingen större roll om du ändå börjar från noll. Jag hade valt javascript rakt igenom och kört React, Node.js, Postgres.

Det viktiga är att börja, snöa inte in dig på val av teknik.

Permalänk
Medlem

Ska du ha detta öppet på Internet eller internt på ett nätverk?

Permalänk

@improwise: tanken är att det inte ska vara öppet utåt så att säga utan tanken är att man ska då gå in via vpn för att sedan kunna surfa till den ipadressen

Permalänk

@Xerbee: när det kommer till frontend så är det nästan från noll i allafall. lite html och css kunskaper har jag iallafall men brukar vara designen som sviker.

Känns som html5,css och js rakt igenom är rätt väg att gå i dettafall iallafall

Permalänk
Medlem

Vad är ditt primära mål här, att lära dig programmering/bygga webbapplikationer eller att lösa ditt behov av ett sådant här system? Låter som du siktar på en rätt avancerad lösning så jag gissar på det förstnämnda?

Permalänk

@improwise: både och faktiskt
Första hand att lära mig och andra hand är faktiskt lösa mitt behov som jag kommer att ha användning av.

Permalänk
Medlem

Hade nog kört PHP och slängt in Bootstrap för frontend-biten. Låter som om att det skulle räcka för att fixa det du vill bygga.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra .net för backend och react med bootstrap för frontend. Det finns sjukt mycket tutorials för båda och båda är relativt lätta att lära sig. Sen hur bra det blir i slutändan beror på hur duktig du är som programmerare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Nexso: ska kika på det. har dock kikat på .net tidigare och vart väldigt snurrig på hur dem ens hemsidan synlig men får kanske ta en titt igen

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om Laravel som backend. Sedan något JS-ramverk för frontend. T.ex. Angular eller React. Laravel tycker jag är väldigt straitforward och väl anpassat för ändamålet, samt nybörjarvänligt. Annars finns ju python med Flask (som också är nybörjarvänligt imo).

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Sötast

Aww stackare, nu har du fått olika rekommendationer av varje person som svarat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Aww stackare, nu har du fått olika rekommendationer av varje person som svarat

Haha precis det jag skulle säga. Välkommen till kodningens magiska värld, låter ofta likadant på dom arbetsplatser jag varit på bland det värsta jag vet är när folk ska lyckas komma överrens om vad som ska användas

Jag yrkar på KISS, keep it simple, stupid.

Permalänk

@Allexz: gör inte så mycket. att ha många val är lika vanligt oavsett vad man ska göra t ex köpa bil, telefon,säng etc så att solla ut någon vettig information ur detta för min egen skulle ska nog gå på ett eller annat sätt

Permalänk
Medlem

ASP.net och c# som backend. Done and done, relativt smidigt att bygga webbapplikationer enligt mig.

https://docs.microsoft.com/en-us/aspnet/mvc/overview/getting-...

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Med tanke på din bristande kunskap kanske du ska kolla på tex https://tryretool.com

Permalänk
Medlem

@ZalamanderRelic: När jag gav mig fan på att lära mig Python gjorde jag nästan exakt ditt projekt. Superkul att ha som mål att göra något man ska använda i sitt dagliga arbete. Det är lättare att både förstå hur det ska fungera och hålla uppe motivationen.

Jag körde då Python/Flask som backend och använde Bootstrap för frontend.
Den här tutorialen är också skitbra. Verkar tyvärr blivit betald på senare tid, men jag skulle nog säga att den är värd priset: LÄNK

Jag vet inte vad du jobbar med men för mig som linuxadmin så var pythonkunskaperna jag fick ut av detta extremt värdefulla. Jag gör nästan inget i Flask längre men jag är väldigt glad att jag gjorde det där projektet.

Permalänk

@hultron: Vad är det roliga i det? Jag är ute efter att lära mig i första hand? ne jag gillar hellre att knappa kod och se saker komma till liv. Är inte direkt ett program jag ska sälja eller så utan mer för mitt egna bruk i första hand och sedan låta andra använda det också men bara på företaget

Permalänk

@Kamouflage: Jobbar som larmtekniker så är windows dator men dock är det typ synology eller qnap nas som kommer att vara som dator

Permalänk
Inaktiv

Frontend = HTML5, CSS (Bulma CSS) och Vue.js med Vuex, Vue Router samt Axios för http requests.
Backend = Asp.net/C#, PHP, Node.js + Express.