Nvidia Geforce RTX 2080 Ti Founders Edition försenas – igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hela grejen är ju väldigt märklig. De stressar fram en lansering för att tävla mot... Sig själva. Sedan tvingas de till förseningar om och om igen för att de rusat huvudstupa in i det hela... Vad är grejen?

Pleasing the shareholders.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Jo sant men inte har någon del i min dator kostat över 15 000 kr.Dyrast var grafikkortet 8149kr .Och min dator är betald ej kredit utan cash ingen lyxfällan här inte

Men de som köper 2080Ti är lyxfällan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Kretsen är verkligen gigantisk, närmaste i storlek vad jag hittat är Titan V som kostar 30000:-. Populariteten hos 2080Ti är antagligen större än de förväntat sig, trotts hög prislapp. Hade priset varit lägre hade det varit ännu mera som beställt och väntetiderna ännu längre.

Folk kan säga vad de vill, men så länge det inte kommer någon ifrån TSMC som säger att de håller tillbaka på tillverkningen så handlar nog allt om tillgång och efterfrågan. Där det helt enkelt är för svårt att göra en större tillgång.

Precis detta tror jag med. Låga yields på denna stora monolit gör att det blir många 2080 på varje 2080 TI.
Troligen även del av anledningen till att den kostar som den gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ozzed:

Hela grejen är ju väldigt märklig. De stressar fram en lansering för att tävla mot... Sig själva. Sedan tvingas de till förseningar om och om igen för att de rusat huvudstupa in i det hela... Vad är grejen?

Att sälja ut sina lager av Pascal-kärnor som blivit över på grund av att mining-bubblan kraschade?

Men jag vet inte... Spekulerar lite bara.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att Nvidia inte vill att 2080ti modellen ska bli lager vara än för att hålla uppe priserna på 1080ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMask:

Kan det vara så att Nvidia inte vill att 2080ti modellen ska bli lager vara än för att hålla uppe priserna på 1080ti.

Snarare att det är för stor krets att kunna tillverka större kvantitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Vanliga 2080 verka finnas gott om i butiken men 2080 ti verka vara sämre.

sänk nu 2080 till 7000 kr så jag kan köpa ett ;). aja svarta fredagen kanske erbjuder

Brukar det hända att nylanserade saker får så nedsänkta priser? Black Friday så som mellandagsrea?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Är det kanske dags att ta på sig foliehatten?
Varför försenar Nvidia lanseringen av sitt nya toppkort två gånger?
- De vill att 1080-korten säljs av?
- De har krångel med drivrutinerna?
- De har krångel med hårdvaran?
- De väntar på AMD?
- De väntar på Intel?
...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Brukar det hända att nylanserade saker får så nedsänkta priser? Black Friday så som mellandagsrea?

Don't hold your breath för billiga 2080 på Black Friday :p. Kan säkert finnas några kort till något lägre pris men inte flera tusen kronor billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Pinsamt!
Men varför denna hets att lansera någonting som de uppenbarligen inte är mogna att lansera?

Skrivet av Ozzed:

Vet dom något vi inte vet? Varken AMD eller Intel har väl något kommande i närtid som skulle kunna pressa fram ett tidigt släpp.
Prissättningen talar ju också för att det inte finns någon direkt konkurrens just nu.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Men de som köper 2080Ti är lyxfällan?

Beror väl på från person till person.
Över 15 000 för ett grafikkort tycker iallafall jag är helt galet att lägga så mycket pengar på.

Men så länge folk lägger ut dessa summor så lär grafikkorten kosta så här mycket i framtiden.
Själv vägrar jag även om jag har pengarna att spendera så mycket på en produkt.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Kanske den stundande 7nm-tekniken gör att de vill släppa dessa kort, för att sedan om något år släppa en upphottad variant?

Permalänk
Medlem

Vissa är beredda att betala lite mer för en ny teknik. Inget konstigt med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Vanliga 2080 verka finnas gott om i butiken men 2080 ti verka vara sämre.

sänk nu 2080 till 7000 kr så jag kan köpa ett ;). aja svarta fredagen kanske erbjuder

2080 är ett meningslöst kort för det pris där det befinner sig just nu, imo. Ligger nära 1080 ti i prestanda men kostar flera lax mer. Visst, det har GDDR6 och RT samt lite andra tekniker men priset måste gå ner till mellan 6000-7000 för att det ens ska vara aktuellt. Sen sänka priset på 1080 ti i samma veva till runt 5000.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Drivern för 2080 fungera så lär inte vara några större skillnader för 2080ti.

Jovisst funkar den för 2080 men det betyder inte mycket, konstigare saker har hänt med drivers tidigare både för Nvidia och AMD, även med kort som använder samma GPU version.
Kan vara ett fel som bara dyker upp när man når upp till ett visst antal Cuda-kärnor eller med med mänden cache minne osv, osv. Men som sagt, vi vet inte och det är bara min gissning att det kan ha nått att göra med drivern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det kanske dags att ta på sig foliehatten?
Varför försenar Nvidia lanseringen av sitt nya toppkort två gånger?
- De vill att 1080-korten säljs av?
- De har krångel med drivrutinerna?
- De har krångel med hårdvaran?
- De väntar på AMD?
- De väntar på Intel?
...

Annars är detta ett ganska effektivt sätt att få en del att avboka. Jag avbokade mitt vega 64 och köpte 1080 istället på grund av den långa väntetiden. Köpte det som var bäst för stunden. Men en del köper bara för att det står nvidia på en produkt....

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

AMD har dock en helt fantastisk möjlighet att roffa åt sig en stor del av marknadsandelarna om de spelar sina kort rätt. Ett 4K kort som matchar eller nästan matchar 2080Ti för under 10k SEK samt med rätt kylning hade fått alla som inte har råd med 2080Ti att köpa ett direkt.

Nja, först på bollen brukar vinna. Nvidia kan ju sänka sina priser så fort AMD har något att komma med. Då har Nvidia suttit med fina marginaler medans AMD precis ska börja hitta vägen till break-even för utvecklingen av sitt kort.

De måste komma med något bättre, billigare och det fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Sådana här inlägg gör det inte bättre heller.

Det kan bli sådana här problem vid lanseringar om många förhandsbokar.

Det går enkelt att fixa...
Gör inte papperslansering och sluta ta förbokningar.

Där är faktiskt en hel del i denna "lansering" som inte varit optimal. Sen självklart är det inte första eller sista gången detta problem lär ske, verken av Nvidia eller andra. Men att lägga ut 13-14kkr, och sedan få ett "tyvärr är det försenat, igen"... svider lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Man märker tydligt att folk har pengar och inte skräms av en, för många andra, absurd prislapp. Hela debaclet visar bara hur mycket makt ett bolag som nästan monopol har. AMD har dock en helt fantastisk möjlighet att roffa åt sig en stor del av marknadsandelarna om de spelar sina kort rätt. Ett 4K kort som matchar eller nästan matchar 2080Ti för under 10k SEK samt med rätt kylning hade fått alla som inte har råd med 2080Ti att köpa ett direkt.

Det är trist med prislappen på 2080ti för jag tycker att alla ska ha råd med ett sådant kort. Spel är till för alla och inte bara för folk med bra inkomst som är villiga att betala nästan hur mycket som helst för ett grafikkort. Jag har bra lön men jag tänker inte betala 15 000 för ett grafikkort. Jag har funderat på om jag ska gå över till konsol istället men det tar emot med tanke på moddar, prestanda osv. Fortsätter priserna stiga ytterliggare nästa generation så finns det ingen anledning för mig att hålla på med pc gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det är trist med prislappen på 2080ti för jag tycker att alla ska ha råd med ett sådant kort. Spel är till för alla och inte bara för folk med bra inkomst som är villiga att betala nästan hur mycket som helst för ett grafikkort. Jag har bra lön men jag tänker inte betala 15 000 för ett grafikkort. Jag har funderat på om jag ska gå över till konsol istället men det tar emot med tanke på moddar, prestanda osv. Fortsätter priserna stiga ytterliggare nästa generation så finns det ingen anledning för mig att hålla på med pc gaming.

Jag håller inte alls med dig, det räcker med ett GTX 770 för att spela de allra flesta spelen i 1080p. 2080 Ti är det kort som just nu är det absolut starkaste inom spelvärlden, och du tycker alltså att Nvidia ska sälja det billigare än vad det kostar att tillverka? Eller tycker du att de borde hålla på teknologin och inte tillverka korten, eftersom de blir för dyra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Beror väl på från person till person.
Över 15 000 för ett grafikkort tycker iallafall jag är helt galet att lägga så mycket pengar på.

Men så länge folk lägger ut dessa summor så lär grafikkorten kosta så här mycket i framtiden.
Själv vägrar jag även om jag har pengarna att spendera så mycket på en produkt.

Spelar ingen roll vad saker kostar, personer i lyxfällan kan förstöra sin ekonomi på strunt i flesta fall. Nvidia säljer allt de kan tillverka verkar det som, så det är väl deras mål. Ingen hade ju blivit glad om priset var lägre, men ingen kan köpa för att det tillverkas för få.

Finns en anledning till att prylar kostar mer i början, tillgången är låg och efterfrågan hög. Priserna sjunker när man kan mätta efterfrågan. Svårt i detta fall när kretsen är så stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Pleasing the shareholders.

Fast då hade de kunnat göra konsumentkort av Volt också vilket inte hände. Om det bara handlat om att pumpa ut produkter för att visa aktieägarna att det händer grejer alltså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nvidia: Kan inte vara många som kommer vara så dumma att de köper 2080 Ti när vi gjort det så dyrt och med så liten prestandavinst!

Konsument: Håll min öl!

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

hmm köpte min peugeot 107 för 15 tusen, tror ni nvidia tar den i utbyte? gått 8k mil. dom kanske väntar på sådana deals att ramla in
nä har mer nytta av bilen än ett 2080ti känner jag.

tråkigt för alla som får vänta men det finns inget annat alternativ för tillfället.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Nåja, förseningen drabbar ju ingen fattig...

Permalänk
Medlem

Apropå RTX så var det väll något liknande med Geforce3 när det släpptes 2001 för i dagens värde 7 405 kr? Fast jag är för lite insatt för att veta om det blev något med Pixel och Vertex Shaders.

Skrivet av :

Om utvecklingen runt Pixel och Vertex Shaders följer samma långsamma takt som T&L så kommer det att dröja några år innan Pixel och Vertex Shaders används på allvar av spelutvecklarna.

https://www.sweclockers.com/oldswec/2001/recensioner/hercules...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SpaceMan:

Precis detta tror jag med. Låga yields på denna stora monolit gör att det blir många 2080 på varje 2080 TI.
Troligen även del av anledningen till att den kostar som den gör.

De tror jag inte. RTX 2080 och RTX 2080 Ti använder två olika GPUer. TU104 för RTX 2080 och TU102 för RTX 2080 Ti. Så dom existerar inte ens på samma wafer. Men jag vill hålla med dig om att att man har låg yield på dessa GPUer.

Tillägg
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Jag håller inte alls med dig, det räcker med ett GTX 770 för att spela de allra flesta spelen i 1080p. 2080 Ti är det kort som just nu är det absolut starkaste inom spelvärlden, och du tycker alltså att Nvidia ska sälja det billigare än vad det kostar att tillverka? Eller tycker du att de borde hålla på teknologin och inte tillverka korten, eftersom de blir för dyra?

1080 är en upplösning som förmodligen snart kommer att fasas ut. Det förra ti kortet kostade ca 8000 kr vid lansering, 2080ti är nästan dubbelt så dyrt. Har du inte lästa kommentarer på nätet om priserna på 2080ti? Majoriteten håller med mig att det är snuskigt dyrt.

Permalänk
Medlem

Det har dykt upp ett par Gainward 2080 Ti Phoenix GS på Inet nu också. Gainwards tidigare kort verkar rätt stabila.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

1080 är en upplösning som förmodligen snart kommer att fasas ut. Det förra ti kortet kostade ca 8000 kr vid lansering, 2080ti är nästan dubbelt så dyrt. Har du inte lästa kommentarer på nätet om priserna på 2080ti? Majoriteten håller med mig att det är snuskigt dyrt.

Jo att det är snuskigt dyrt håller jag med dig om, hade aldrig köpt ett själv, men att det är gemene mans rätt att ha ett 2080 Ti i burken håller jag inte med om!

Själv köpte jag nyligen en 1440p skärm, så har tänkt uppgradera från min nuvarande 970 till 1080 Ti. Dock känner jag att 970 fortfarande fungerar på 1440p om man inte har krav på höga fps, vilket de flesta inte har.