Nvidia Geforce RTX 2080 Ti Founders Edition försenas – igen

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 2080 Ti Founders Edition försenas – igen

Den som sett fram emot att få hem Geforce RTX 2080 Ti kan räkna med att få vänta ytterligare ett par veckor. Nvidias egen Founders Edition försenas på nytt och leveranserna av partnermodeller blev begränsad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Problem med produktionen eller vad är det som krånglar?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Inaktiv

Så mycket kritik det var på de som förbokade, undra om de som står i kö nu är lika stolta över sitt val?

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se på Steam sen hur många % är 2080's.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Man kanske ska hämta ut sitt 2080ti bara för det.

Permalänk
Medlem

Nu är det bara för alla betatestarna där hemma att förbereda testriggarna!

Permalänk
Medlem

Den här grafikkortslanseringen luktar bara mer och mer skit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Divion:

Den här grafikkortslanseringen luktar bara mer och mer skit.

Sådana här inlägg gör det inte bättre heller.

Det kan bli sådana här problem vid lanseringar om många förhandsbokar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Sådana här inlägg gör det inte bättre heller.

Det kan bli sådana här problem vid lanseringar om många förhandsbokar.

Likväl som att spekulera om problem har sin grund i en för vidlyftig förhandsbokning, kan man väl spekulera i att det kan bero på hårdvarumässiga problem i produktionen som kräver justeringar?

Permalänk
Medlem

Dom kanske snålat på att producera för att dom var osäkra på efterfrågan eftersom ndat lyftes så sent?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Pinsamt!
Men varför denna hets att lansera någonting som de uppenbarligen inte är mogna att lansera?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Nu får ni lägga på några växlar till Nvidia så att butikshyllorna fylls. Inte för att jag ska köpa, jag vill bara se efterfrågan

Jag är genuint intresserad av hur mycket prisökningen påverkar efterfrågan av dessa kort. I skuggan av Apple kan allt hända känner jag.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Sådana här inlägg gör det inte bättre heller.

Det kan bli sådana här problem vid lanseringar om många förhandsbokar.

Hoppas du inte tänker att de började producera korten samma dag som förbokningarna gick live? Det hade ju inte varit speciellt smart. Jag tror mer att nVidia fick kalla fötter och rushade ut lanseringen av RTX så fort som möjligt med omogen teknik som borde förfinats lite till.

Skrivet av FredrikMH:

Nu får ni lägga på några växlar till Nvidia så att butikshyllorna fylls. Inte för att jag ska köpa, jag vill bara se efterfrågan

Jag är genuint intresserad av hur mycket prisökningen påverkar efterfrågan av dessa kort. I skuggan av Apple kan allt hända känner jag.

Man märker tydligt att folk har pengar och inte skräms av en, för många andra, absurd prislapp. Hela debaclet visar bara hur mycket makt ett bolag som nästan monopol har. AMD har dock en helt fantastisk möjlighet att roffa åt sig en stor del av marknadsandelarna om de spelar sina kort rätt. Ett 4K kort som matchar eller nästan matchar 2080Ti för under 10k SEK samt med rätt kylning hade fått alla som inte har råd med 2080Ti att köpa ett direkt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hela grejen är ju väldigt märklig. De stressar fram en lansering för att tävla mot... Sig själva. Sedan tvingas de till förseningar om och om igen för att de rusat huvudstupa in i det hela... Vad är grejen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vanliga 2080 verka finnas gott om i butiken men 2080 ti verka vara sämre.

sänk nu 2080 till 7000 kr så jag kan köpa ett ;). aja svarta fredagen kanske erbjuder

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Man märker tydligt att folk har pengar och inte skräms av en, för många andra, absurd prislapp. Hela debaclet visar bara hur mycket makt ett bolag som nästan monopol har. AMD har dock en helt fantastisk möjlighet att roffa åt sig en stor del av marknadsandelarna om de spelar sina kort rätt. Ett 4K kort som matchar eller nästan matchar 2080Ti för under 10k SEK samt med rätt kylning hade fått alla som inte har råd med 2080Ti att köpa ett direkt.

Du menar efter Nvidia sålt grafikkort med så stor marginal att de kan gå i förlust bara för att inte ge AMD en för stor bit av kakan?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag förutspår att 2080 levereras om drygt 61 år.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Det finns å andra sidan mängder av 2080 på lager i diverse butiker samt ett och annat 2080 Ti, Inet har i denna stund 3 st Palit 2080 Ti på lager...

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Aj sidu satan, mera problem.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

För mig känns det som Nvidia har hittat nått katastrofalt fel i sin driver som drabbar just 2080 Ti och att de nu jobbar hårt på att fixa det och inte vill leverera korten innan de har en fullt fungerande driver.

Givetvis bara min gissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Problem med produktionen eller vad är det som krånglar?

Kretsen är verkligen gigantisk, närmaste i storlek vad jag hittat är Titan V som kostar 30000:-. Populariteten hos 2080Ti är antagligen större än de förväntat sig, trotts hög prislapp. Hade priset varit lägre hade det varit ännu mera som beställt och väntetiderna ännu längre.

Folk kan säga vad de vill, men så länge det inte kommer någon ifrån TSMC som säger att de håller tillbaka på tillverkningen så handlar nog allt om tillgång och efterfrågan. Där det helt enkelt är för svårt att göra en större tillgång.

Permalänk
Medlem

ilands problem haha

Jösses att så många lägger ut över 15 000 på ett grafikkort.

Nåja klarna lär ha fått en massa nya lån

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Mängder av RTX 2080 på lager här hos finska återförsäljare, mera sparsamt med Ti-varianterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

För mig känns det som Nvidia har hittat nått katastrofalt fel i sin driver som drabbar just 2080 Ti och att de nu jobbar hårt på att fixa det och inte vill leverera korten innan de har en fullt fungerande driver.

Givetvis bara min gissning.

Drivern för 2080 fungera så lär inte vara några större skillnader för 2080ti.

Permalänk
Medlem

Ingen brådska. Söker fortfarande rätt kirurg och köpare för min njure.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

ilands problem haha

Jösses att så många lägger ut över 15 000 på ett grafikkort.

Nåja klarna lär ha fått en massa nya lån

Med tanke på din dator i din profil tycker jag att du sitter och kastar sten i glashus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Hoppas du inte tänker att de började producera korten samma dag som förbokningarna gick live? Det hade ju inte varit speciellt smart. Jag tror mer att nVidia fick kalla fötter och rushade ut lanseringen av RTX så fort som möjligt med omogen teknik som borde förfinats lite till.

Man märker tydligt att folk har pengar och inte skräms av en, för många andra, absurd prislapp. Hela debaclet visar bara hur mycket makt ett bolag som nästan monopol har. AMD har dock en helt fantastisk möjlighet att roffa åt sig en stor del av marknadsandelarna om de spelar sina kort rätt. Ett 4K kort som matchar eller nästan matchar 2080Ti för under 10k SEK samt med rätt kylning hade fått alla som inte har råd med 2080Ti att köpa ett direkt.

Har du källa på det eller är det något du bara har hittat på?

Permalänk

Väldigt många som här är upprörda över att 2080Ti är försenat. Påfallande många av dem har tidigare varit upprörda av att Nvidia inte släppt en ny generation och menat att det är resultatet av Nvidias monopolsituation.

Kan det vara så att man börjar nå gränsen för vad som går att göra billigt och massproducerat och därför har problem innan man bemästrat tekniken.
Kan det vara så att varje förbättring ta längre och längre tid och kräver större och större resurser.
Kan det var så att det är därför den ene efter andre konkurrenten inom kretstillverking i allmänhet slås ut så att det tillslut blir oligopol och monopol på allt ifrån grafikort till minnen och CPU:er.

Nä, det måste vara en ond sammansvärjning som förhindrar att vi kan ständigt köpa nya , bättre och billigare leksaker. Det kan inte vara så att fysikens lagar börjar göra det allt svårare.

stavning och formatering
Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Med tanke på din dator i din profil tycker jag att du sitter och kastar sten i glashus.

Jo sant men inte har någon del i min dator kostat över 15 000 kr.Dyrast var grafikkortet 8149kr .Och min dator är betald ej kredit utan cash ingen lyxfällan här inte

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

1. Man tidigarelägger Titankortet som döps om till RTX 2080Ti. Det för att dölja den dåliga prestandan i 20xx serien.
2. Titankort är inte menade att säljas i stora kvantiteter pga större kiselyta/fler transistorer och därmed svårare tillverkningsprocess och sämre yields. Det är därför vi fått Ti kort där man förbättrat tillverkningsprocessen och kunnat spotta ut fler kretsar men det sker normalt först senare och inte i början av helt ny arkitektur.
3. Alla som har råd väljer 2080Ti kortet på grund av prestandan trotts det höga priset. RTX 2080 köps bara av de som inte har råd med 2080Ti eller de som tycker att 2080 är mer framtidssäker än 1080Ti.
4. 2070 kort finns inte att få tag på än och vi vet nästan ingenting om 2060 korten förutom att lanseringen av dessa ligger längre fram i tiden.

Skippa RTX 20xx serien. Vänta på AMD:s nya grafikkort eller på nästa generation från Nvidia.