betala för webmail tjänst eller domän med e-mail?

Permalänk
Inaktiv

betala för webmail tjänst eller domän med e-mail?

Vad är för och nackdelarna med respektive?

Jag söker en där man kan ha många e-mail addresser, helst utan gräns, tjänsten är väldigt säker för intrång och tar integritet på väldigt stort allvar.

Permalänk
Medlem

Vad skulle skillnaden vara? Alla e-posttjänster kan du i stort sett köra med egen domän. Vissa måste du köra med egen domän. I övrigt fungerar det väldigt lika hos de flesta. Frågan är inget som ger någon vägledning på vad du söker efter. Många tjänster stödjer t.ex. aliases om det bara är många adresser du är ute efter.

Permalänk
Medlem

Vad är du beredd att betala? Spelar landet där servrarna är placerade någon roll? Hur mycket lagringsutrymme behöver du? Hur tänker du använda adresserna, POP/IMAP, Office/Thunderbird eller någon webmail? Vill du ha support? och så vidare

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Vad skulle skillnaden vara? Alla e-posttjänster kan du i stort sett köra med egen domän. Vissa måste du köra med egen domän. I övrigt fungerar det väldigt lika hos de flesta. Frågan är inget som ger någon vägledning på vad du söker efter. Många tjänster stödjer t.ex. aliases om det bara är många adresser du är ute efter.

Vilka e-posttjänster kan du köra med egen domän där du själv kan välja namnet? Knappast de som är gratis.

Skrivet av ZaInT:

Vad är du beredd att betala? Spelar landet där servrarna är placerade någon roll? Hur mycket lagringsutrymme behöver du? Hur tänker du använda adresserna, POP/IMAP, Office/Thunderbird eller någon webmail? Vill du ha support? och så vidare

Max 30-40 kr månaden.

Det spelar roll, helst ska servrarna ligga i Europa. Lagringsutrymmet räcker med max 5GB. Jag tänker ha hyffsat många e-mail addresser för allt möjligt. Skulle en e-mail address läcka till spammare så kan jag stänga den e-mail addressen och skapa en ny.

Det är ett plus om det har webmail men det är inte super nödvändigt. Support är nog alltid bra då man betalar för tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vilka e-posttjänster kan du köra med egen domän där du själv kan välja namnet? Knappast de som är gratis. ...

Var inte fråga om gratis, och du kan för den delen köra domän på gratis-tiers i vissa fall, Zoho tillåter det på gratiskonton. Vill man bara ha massor konton så får du upp till 1000 konton gratis hos ryska Yandex, och kan köra egen domän.

Nästan alla betaltjänster tillåter såklart egen domän och det var just det jag påpeka. Dessa är ju t.ex. Gmail/G-suite, Office 365, och köret som man tänker på när man säger webmail-leverantörer.

Permalänk

De flesta tjänster låter dig använda din egen domän så skillnaden som blir om du använder en tjänst för mail är att de kan ha features du inte vill eller kan sätta upp sjäiv.

Det låter som att Protonmail passar vad du söker efter.
Det är säkert, billigt, finns i Europa, har stöd för din domän och 5gb lagring.
De har gratiskonto som du kan använda dig av för att utvärdera tjänsten.
https://protonmail.com/signup

Använder det själv och är riktigt nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Det spelar roll, helst ska servrarna ligga i Europa. Lagringsutrymmet räcker med max 5GB. Jag tänker ha hyffsat många e-mail addresser för allt möjligt. Skulle en e-mail address läcka till spammare så kan jag stänga den e-mail addressen och skapa en ny. ...

De som finns i Europa är exempelvis Runbox (Norge), Mailfence (Belgien), Tutanota (Tyskland), Kolab Now (Schweiz), CounterMail (Sverige), Jumble (Irland, datacenter i Tyskland), och ProtonMail (Schweiz). Massor mer om man väljer något lite mer internationellt, eller någon som mer marknadsför sig som hosting.

Låter som du letar efter aliases.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De som finns i Europa är exempelvis Runbox (Norge), Mailfence (Belgien), Tutanota (Tyskland), Kolab Now (Schweiz), CounterMail (Sverige), Jumble (Irland, datacenter i Tyskland), och ProtonMail (Schweiz). Massor mer om man väljer något lite mer internationellt, eller någon som mer marknadsför sig som hosting.

Låter som du letar efter aliases.

Jag tittade på många av de där men fastnade för mailbox.org, de gjorde ett seriöst intryck med lång erfarenhet av hosting och konsulting inom linux och email. Finns posteo.de också men där kan man inte ha egen domän.

@anon114264 Ang. att ha många adresser så skulle du kunna använda catch-all med egen domän och filtrera bort alla adresser som börjar få spam.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Om du inte bryr dig så mycket om vilka som levererar tjänsten så har du ju Miscorosft (Office 365) för ~649kr/år eller Google (G Suite) för €4/mån (per användare).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av plattangen:

De flesta tjänster låter dig använda din egen domän så skillnaden som blir om du använder en tjänst för mail är att de kan ha features du inte vill eller kan sätta upp sjäiv.

Det låter som att Protonmail passar vad du söker efter.
Det är säkert, billigt, finns i Europa, har stöd för din domän och 5gb lagring.
De har gratiskonto som du kan använda dig av för att utvärdera tjänsten.
https://protonmail.com/signup

Använder det själv och är riktigt nöjd!

Protonmail låter bra men de är lite väl dyra. €6 Euro för 1 domän, 5gb lagring och 10st e-mail addresser är lite väl i saftigaste laget.

Skrivet av Petterk:

De som finns i Europa är exempelvis Runbox (Norge), Mailfence (Belgien), Tutanota (Tyskland), Kolab Now (Schweiz), CounterMail (Sverige), Jumble (Irland, datacenter i Tyskland), och ProtonMail (Schweiz). Massor mer om man väljer något lite mer internationellt, eller någon som mer marknadsför sig som hosting.

Låter som du letar efter aliases.

Tack!

Ja precis! Jag vill kunna ha aliases där jag kan lägga till och ta bort lite allteftersom. Jag pratar inte om begränsade aliases som outlook tex ger.

Skrivet av Fargoth:

Jag tittade på många av de där men fastnade för mailbox.org, de gjorde ett seriöst intryck med lång erfarenhet av hosting och konsulting inom linux och email. Finns posteo.de också men där kan man inte ha egen domän.

@Klappis Ang. att ha många adresser så skulle du kunna använda catch-all med egen domän och filtrera bort alla adresser som börjar få spam.

De är billigare än Protonmail så de verkar vara ett vettigt alternativ.

Hur gör man catchall med egen domän? Kan man kasta bort e-mail addresser med mailbox.org när de börjar få spam och skapa nya?

Skrivet av gonace:

Om du inte bryr dig så mycket om vilka som levererar tjänsten så har du ju Miscorosft (Office 365) för ~649kr/år eller Google (G Suite) för €4/mån (per användare).

Tack! Men är lite väl dyra för min smak och jag litar verkligen inte på någon av de två aktörerna, två företag som livnär sig på reklam särskilt den sista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Hur gör man catchall med egen domän? Kan man kasta bort e-mail addresser med mailbox.org när de börjar få spam och skapa nya?

Har inte använt catch-all (på mailbox.org) själv, men här är deras instruktioner. Så det verkar bara var att lägga till ett "tomt" alias, "@mindomän.se". Men med den här metoden så kommer du själv att behöva sätta upp filter för att ta bort mail till spammade adresser, du kan inte "ta bort" en adress ut catch-all funktionaliteten.

Annars har mailbox.org vanliga alias också, olika antal beroende på hur mycket man betalar, men där är lätt att radera och skapa nya som du efterfrågar.

Permalänk
Medlem

Du kan inte använda catchall om du vill slippa få mailen efter du slutat använda adressen. Allt kommer fram med catchall.

Runbox ger dig 100 aliases och du kan köpa fler, Zoho (tror de har servrar i EU, således måste följa EU-regler) ger dig 30 aliases, Mailfence ger dig upp till 50 aliases, Tutanota ger dig 5 aliases i billigaste (betal-)planen och du kan betala för fler upp till 100 minst o.s.v.

@Fargoth

mailbox.org verkar bara köra tyska på deras sida för företagskonton Därför jag inte nämnde de själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Protonmail låter bra men de är lite väl dyra. €6 Euro för 1 domän, 5gb lagring och 10st e-mail addresser är lite väl i saftigaste laget.

Tack!

Ja precis! Jag vill kunna ha aliases där jag kan lägga till och ta bort lite allteftersom. Jag pratar inte om begränsade aliases som outlook tex ger.

De är billigare än Protonmail så de verkar vara ett vettigt alternativ.

Hur gör man catchall med egen domän? Kan man kasta bort e-mail addresser med mailbox.org när de börjar få spam och skapa nya?

Tack! Men är lite väl dyra för min smak och jag litar verkligen inte på någon av de två aktörerna, två företag som livnär sig på reklam särskilt den sista.

Det du betalar för i Proton-fallet är ju att du slippa att Google går igenom alla dina mail med full end to end kryptering osv.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att kombinera ihop nått eget, tex en DNS tjänst som ger möjlighet att ta emot mail på de domäner man har och vidarebefordra dem nånstans. Dvs köp domänerna som önskas, ställ in DNStjänsten rätt och skicka mailen "nånstans".
https://www.loopia.se/loopiadns/ 8,25kr/månad

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vad är för och nackdelarna med respektive?

Jag söker en där man kan ha många e-mail addresser, helst utan gräns, tjänsten är väldigt säker för intrång och tar integritet på väldigt stort allvar.

Köp en billig domän, migrera till G suite (Google) och pröjsa 8€ i månaden.
Då kan du göra hej@anon114264.com eller liknande. Ingår även Obegränsad google drive.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Köp en billig domän, migrera till G suite (Google) och pröjsa 8€ i månaden.
Då kan du göra hej@klappis.com eller liknande. Ingår även Obegränsad google drive.

30 alias per användare hos Google. 8 €-tier kan du även ställa in var data ska lagras på. Finns en 4 €-tier också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fargoth:

Har inte använt catch-all (på mailbox.org) själv, men här är deras instruktioner. Så det verkar bara var att lägga till ett "tomt" alias, "@mindomän.se". Men med den här metoden så kommer du själv att behöva sätta upp filter för att ta bort mail till spammade adresser, du kan inte "ta bort" en adress ut catch-all funktionaliteten.

Annars har mailbox.org vanliga alias också, olika antal beroende på hur mycket man betalar, men där är lätt att radera och skapa nya som du efterfrågar.

Skrivet av Petterk:

Du kan inte använda catchall om du vill slippa få mailen efter du slutat använda adressen. Allt kommer fram med catchall.

Runbox ger dig 100 aliases och du kan köpa fler, Zoho (tror de har servrar i EU, således måste följa EU-regler) ger dig 30 aliases, Mailfence ger dig upp till 50 aliases, Tutanota ger dig 5 aliases i billigaste (betal-)planen och du kan betala för fler upp till 100 minst o.s.v.

@Fargoth

mailbox.org verkar bara köra tyska på deras sida för företagskonton Därför jag inte nämnde de själv.

Går det även att använda dem med prefixer?

Skrivet av Mr_Lazy:

Det du betalar för i Proton-fallet är ju att du slippa att Google går igenom alla dina mail med full end to end kryptering osv.

Jo men det finns ju billigare minst lika bra alternativ.

Skrivet av mrqaffe:

Det går att kombinera ihop nått eget, tex en DNS tjänst som ger möjlighet att ta emot mail på de domäner man har och vidarebefordra dem nånstans. Dvs köp domänerna som önskas, ställ in DNStjänsten rätt och skicka mailen "nånstans".
https://www.loopia.se/loopiadns/ 8,25kr/månad

Skrivet av Lodisen:

Köp en billig domän, migrera till G suite (Google) och pröjsa 8€ i månaden.
Då kan du göra hej@klappis.com eller liknande. Ingår även Obegränsad google drive.

Hur vet man att inte Google läser igenom ens e-mail?

Skrivet av Petterk:

30 alias per användare hos Google. 8 €-tier kan du även ställa in var data ska lagras på. Finns en 4 €-tier också.

Som ovan. Sedan undrar jag om att låta en domän ta emot e-mail. Det kan väl knappast vara lika säkert som en tvättäkta e-mail tjänst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Jo men det finns ju billigare minst lika bra alternativ.

jasså?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Som ovan. Sedan undrar jag om att låta en domän ta emot e-mail. Det kan väl knappast vara lika säkert som en tvättäkta e-mail tjänst?

G-suite är en betaltjänst, inte en reklamtjänst, de ska följa ingående avtal precis som vilken firma som helst. Alla tjänster får myndigheter avlyssna i brottsbekämpningssyfte. G-suite är dock inte särskilt prisvärt som en ren e-posttjänst.

Vadå domän? Du kan inte ta emot e-post utan en e-postserver.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_Lazy:

mailbox.org som någon annan nämnde är ju mer prisvärd.

Mailbox.org priser

Skrivet av Petterk:

G-suite är en betaltjänst, inte en reklamtjänst, de ska följa ingående avtal precis som vilken firma som helst. Alla tjänster får myndigheter avlyssna i brottsbekämpningssyfte. G-suite är dock inte särskilt prisvärt som en ren e-posttjänst.

Vadå domän? Du kan inte ta emot e-post utan en e-postserver.

Men om inte G-suite är en renodlad e-mail tjänst så finns det väl bättre billigare alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

mailbox.org som någon annan nämnde är ju mer prisvärd.

Mailbox.org priser

Men om inte G-suite är en renodlad e-mail tjänst så finns det väl bättre billigare alternativ?

Har nämnt flera tidigare i tråden. T.o.m. flera som är helt gratis.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon114264:

Hur vet man att inte Google läser igenom ens e-mail?

Man vet att både Google och NSA läser allt de kan så gillar man inte det så låter man bli allt Google och allt som har servrar utanför EU och allra helst utanför Sverige

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

https://mailbox.org/business/tarife/

Som gäller när du har egen domän.

Permalänk
Inaktiv

@Petterk: När det är gratis så är det uppenbart att de företagen säljer vidare informationen till tredjepart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

@Petterk: När det är gratis så är det uppenbart att de företagen säljer vidare informationen till tredjepart.

Varken Googles eller Microsofts e-posttjänster är gratis här, G-suite kostar och Exchange Online kostar, båda är såklart reklamfria. G-suite börjar på 4 € och Exchange Online på 35 kr i månaden. Hostad Exchange kan du skaffa från svensk firma, men eftersom Microsoft inte betalar licenskostnader till sig själva kan inte andra konkurrera med Exchange prismässigt. Binero har exempelvis hosted Exchange för 59 kr/mån. Finsk lag gäller t.ex. (delvis) om du använder Yandex, nederländsk lag gäller väl om du använder Zoho och Zoho har inte ens reklam i webbtjänsten även om du kör gratisversionen. Från alla reklamfinansierade tjänster kommer såklart viss privat information läcka till tredje part, men det är inte samma sak som att innehållet i e-posten läcker eller att deras anställda och deras annonsörpartners får läsa dina meddelanden. Det handlar såklart mest om cookies som spårar dig på webben.

Mailar du något sekretessbelagt till en svensk kommun, till vissa myndigheter, till privata företag o.s.v. så kommer dessa hamna hos Microsoft eller Google, för de kör ju ofta Exchange Online/Office 365 och/eller G-suite. För det mesta kan man inte skicka krypterad e-post till företag och myndigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Köp en billig domän, migrera till G suite (Google) och pröjsa 8€ i månaden.
Då kan du göra hej@klappis.com eller liknande. Ingår även Obegränsad google drive.

Du kan ju inte tipsa om google om TS värnar om sin integritet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

https://mailbox.org/business/tarife/

Som gäller när du har egen domän.

Nej, hur får du det till det? Jag har billigaste planen på 1€/månaden, fungerar fint med egen domän. Har t.o.m. två olika domäner med alias till samma konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fargoth:

Nej, hur får du det till det? Jag har billigaste planen på 1€/månaden, fungerar fint med egen domän. Har t.o.m. två olika domäner med alias till samma konto.

Framgick inte om privatkontona fungerar med egen domän, man måste ju registrera en mailbox.org-adress exempelvis och det nämns inte som en feature. Då är det ett alternativ i.a.f. så då har TS närmare ett tiotal som nämnts i tråden att välja på som stödjer domän och alias.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krft:

Du kan ju inte tipsa om google om TS värnar om sin integritet...

Beror ju på vad man ska ha det till. Så länge det inte rör sig om olagligheter är gmail rät tsäkert.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3