Corsair ML 140 / 120 RGB - Belysning funkar ej

Permalänk
Medlem

Corsair ML 140 / 120 RGB - Belysning funkar ej

Hej Alla!

Har följande problem:

- Har en Corsair Commander Pro, kopplad med USB till moderkortet, Sata Ström

- Har till denna kopplat en Fan RGB Hub i LED 2, Sata ström till denna med

- i Fan RGB Hub har jag 4 stycken ML 120 RGB samt 2 stycken ML 140 RGB kopplade

- 3 stycken av ML 120 är kopplade med PWM till en Corsair H150i Pro

- 1 stycken ML 120 till en Fan kontakt på moderkortet

- 2 stycken ML 140 till Fan kontakter på moderkortet

Endast 2 ML 120 lyser, 1 har endast 1 av 4 LED tända, den andra har 1 LED i fast sken med en färg ( går ej att ändra ) medan dom 3 andra LED går att ändra färg på.

I iCue är Commandern inställd på LED 2, 1 ML Fan Hub, 6 stycken fläktar

Vart har jag gjort fel? Varför lyser inte alla fälktar och varför kan jag bara kontrollera 3 LEDs på en fläkt?

Väldigt tacksam för svar och lovar belöna den som kan hjälpa mig lösa detta, slitit mitt hår hela natten.

// Dennis

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då skall vi se om vi kan reda ut detta.

Under "Lightning setup" i iCUE på Commander PRO har du markerat "ML RGB Series Fans" och 6st till antalet? Och även då rätt kanal?
Du har gjort en profil under "Lightning Channel 1 eller 2"? (Där du ställer in vilka färger eller vilken typ av schema du vill ha)

Provat att byta ordning på RGB kablarna på RGB hubben? För är en fläkt dålig drar det med sig problem på alla fläktar.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Då skall vi se om vi kan reda ut detta.

Under "Lightning setup" i iCUE på Commander PRO har du markerat "ML RGB Series Fans" och 6st till antalet? Och även då rätt kanal?
Du har gjort en profil under "Lightning Channel 1 eller 2"? (Där du ställer in vilka färger eller vilken typ av schema du vill ha)

Provat att byta ordning på RGB kablarna på RGB hubben? För är en fläkt dålig drar det med sig problem på alla fläktar.

Yes, gjort allt detta och hur jag än flyttar kablarna i fläkthubben blir den enda skillnaden vilken fläkt som lyser. Även om jag flyttar kablen från den bakre fläkten till port 1 i fläkthubben så lyser den inte, inte heller dom två övre fläktarna i toppen. Endast dom tre främre fläktarna lyser/har lyst och där byter det mellan dom beroende på hur jag flyttar dom i hubben. Men alla tre främmre har lyst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om Commander pro har en fast usb utgång som man kopplar till moderkortet men om det är flera prova byta utgång (om möjligt). Fick göra så med min lightning node pro när jag hade exakt samma fenomen. Annars hade jag provat att koppla ur strömmen till commander pro helt och datorn och sedan koppla in igen för att se om det hjälper.

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk
Medlem

Har du testat att koppla in allt utanför datorn och felsöka därifrån. Fick samma problem hos mej och efter lite tweak så fick jag det att funka. Jag kopplade allt till Commandern eller LNPn förutom 4pin till CPUfan.

Kan du se din LNP och Commandern i iCue?
Är rätt fläktar inlagda?
Funkar fläkten, funkar en annan fläkt i samma RGB-port?

Så här har jag kopplat iaf.

Commander - USB/Moderkort
Light Node Pro - USB/Commander
H115i - USB/Commander
H115i 4pin - till CPU Fan/Moderkort

Fläkt 1 PWM - PWM 1/Commander
Fläkt 2 PWM - PWM 2/Commander
Fläkt 3 PWM - PWM 3/Commander

Fläkt Rad 1,2 PWM - PWM/Pump

Fläkt 1,2,3 RGB - RGB 1,2,3/LNP
Fläkt Rad 1,2 RGB - RGB 4,5/LNP