Tjänstebil: privatleasing, företagsleasing? Vad välja, hjälp!

Permalänk

Tjänstebil: privatleasing, företagsleasing? Vad välja, hjälp!

Hej!
Jag har precis fått nytt jobb där jag kommer att behöva en bil i tjänsten. Företaget som anställt mig är färskt och erfarenhet saknas när det gäller det mest förmånliga sättet att skaffa en bil utifrån parametern att jag vill använda bilen för privatbruk också.

Just nu äger jag en lite dyrare toyota hybrid, vi har pratat om att företaget kanske ska hyra bilen av mig men arbetsgivarens ersättning (ca 2500-3000kr för hyra - företaget står också för bränsle, parkering och trängselskatt) men det låter ju lite lite med tanke på värdeminskningen på min bil och slitage plus att försäkringen blir dyrare för min bil då den måste försäkras om som tjänstebil (blir ca +2000kr/år).

Jag funderar nu om det bästa vore att sälja min bil och skaffa en billigare och på det sättet skapa förmånligare deal för mig utifrån arbetsgivarens hyr-ersättning.

Men finns det bättre alternativ som man kan använda i detta sammanhang? Privatleasa bil eller företagsleasa och att jag kan använda den privat också?
Krav på bilen är t ex en lite större toyota hybrid, eller en likvärdig automat.

Tacksam för alla hjälp och tips!

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

Mjae det är ett par saker du kan välja på.

1. Låt din arbetsgivare stå för dina kostnader. 18,50kr milen kan du få skattefritt. Över det måste du skatta. 18,50kr är idag en sån där sak som inte hängt med i utvecklingen och täcker inte den verkliga kostnaden, samtidigt är det inte så dumt egentligen beroende på dina körmönster. Om du utöver detta får ersättning för drivmedel så är inte förlusten så blodig.

Du behöver här inte överlåta bilen till företaget eller något annat som du är inne på.

2. Förmånsbil som arbetsgivare står för är i grund och botten kostnadsneutralt för arbetsgivaren. Den som förlorar på det är du som arbetstagare och får ett förmånsvärde som går på din skatt.

Om du hade varit delägare i bolaget hade jag sagt åt dig att gå på alternativ 1, annars måste du dubbelskatta på din bil. Med alternativ 1 hade du också kunnat ställa en betydligt högre milersättning, exempelvis 50kr/mil, och på det viset "fått betalt" för att köra eget fordon.

Men som anställd har du istället möjligheten att framföra en bättre bil än en Toyota till en osynlig kostnad. Volvo V60 säljs bland annat till företagare med förlust just nu.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Mjae det är ett par saker du kan välja på.

1. Låt din arbetsgivare stå för dina kostnader. 18,50kr milen kan du få skattefritt. Över det måste du skatta. 18,50kr är idag en sån där sak som inte hängt med i utvecklingen och täcker inte den verkliga kostnaden, samtidigt är det inte så dumt egentligen beroende på dina körmönster. Om du utöver detta får ersättning för drivmedel så är inte förlusten så blodig.

Du behöver här inte överlåta bilen till företaget eller något annat som du är inne på.

2. Förmånsbil som arbetsgivare står för är i grund och botten kostnadsneutralt för arbetsgivaren. Den som förlorar på det är du som arbetstagare och får ett förmånsvärde som går på din skatt.

Om du hade varit delägare i bolaget hade jag sagt åt dig att gå på alternativ 1, annars måste du dubbelskatta på din bil. Med alternativ 1 hade du också kunnat ställa en betydligt högre milersättning, exempelvis 50kr/mil, och på det viset "fått betalt" för att köra eget fordon.

Men som anställd har du istället möjligheten att framföra en bättre bil än en Toyota till en osynlig kostnad. Volvo V60 säljs bland annat till företagare med förlust just nu.

Tack för ditt svar.
Arbetsgivaren, vars verksamhet precis startat, vill höja min lön med 3000kr och på det sättet hyra bilen av mig. Han står för drivmedel (gissar bara för drivmedel jag förbrukar i tjänsten) samt trängselskatt och parkering.

Jag tycker det är lite i nedre gränsen då jag har en bil som kostar ca 230000 just nu.
Värdeminskning på bilen/år + service + försäkra om bilen till tjänstebil kostar ca 3700kr/mån i rena pengar för mig.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Tack för ditt svar.
Arbetsgivaren, vars verksamhet precis startat, vill höja min lön med 3000kr och på det sättet hyra bilen av mig. Han står för drivmedel (gissar bara för drivmedel jag förbrukar i tjänsten) samt trängselskatt och parkering.

Jag tycker det är lite i nedre gränsen då jag har en bil som kostar ca 230000 just nu.
Värdeminskning på bilen/år + service + försäkra om bilen till tjänstebil kostar ca 3700kr/mån i rena pengar för mig.

I mina ögon är det väldigt oförmånligt för dig att ta en deal där din lön höjs, du måste skatta på pengarna och det finns inget som ger dig trygghet om bränslepriset eller försäkring stiger.

Säg att omkostnaderna stiger med 10% på försäkring, skatt och bränsle. Finns det ett avtal som täcker detta då?

Nej, du skall inte stå för risken. Se till att få ett rimligt avtal.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Kör på tjänstebil. Visst det är en förmånsskatt på det men sammantaget så får du köra nytt och har ett otroligt bekvämt sätt att vara bilburen.

Däck, tvätt, spolarvätska mm mm ingår och det är inga småutgifter. Ju mer du kör privat destomer tjänar du på det upplägget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Tack för ditt svar.
Arbetsgivaren, vars verksamhet precis startat, vill höja min lön med 3000kr och på det sättet hyra bilen av mig. Han står för drivmedel (gissar bara för drivmedel jag förbrukar i tjänsten) samt trängselskatt och parkering.

Jag tycker det är lite i nedre gränsen då jag har en bil som kostar ca 230000 just nu.
Värdeminskning på bilen/år + service + försäkra om bilen till tjänstebil kostar ca 3700kr/mån i rena pengar för mig.

Jag kan nog tycka att det är rimligt - det är svårt nog som det är att vara nystartad och tror du på företaget så hade jag hoppat på. I den ekvation du har så tror jag inte du kör särskilt många mil i tjänsten. Alternativet ni har är att du ber honom ställa en specifik tjänstebil som du måste åka till kontoret för att hämta. En VW Golf eller nya Volvo V60 får man in under 3 000kr i månaden för företaget. Är ni lite praktiska skaffar ni en VW Caddie för 1 200kr per månad. Ser ut som skräp men den tar dig från A till B.

Är det så att ni ingår ett avtal där du har förhöjd lön under tiden, se till att ha det tidsbestämt exempelvis under en provanställning. Kör ni samma avtal under en längre period senare, säg ytterligare två år, så är det antagligen en förtjänst med tanke på det tappade värdet på bilen.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

I mina ögon är det väldigt oförmånligt för dig att ta en deal där din lön höjs, du måste skatta på pengarna och det finns inget som ger dig trygghet om bränslepriset eller försäkring stiger.

Säg att omkostnaderna stiger med 10% på försäkring, skatt och bränsle. Finns det ett avtal som täcker detta då?

Nej, du skall inte stå för risken. Se till att få ett rimligt avtal.

Ja bränsle i jobbet tar han, försäkring och service betalar jag en gång per året så det ändras inte särskilt.
Jag tänker att det inte hade varit dumt om han la på så mycket på lönen så att det motsvarar 3700 efter skatt, men tror inte han har råd faktiskt än.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Jag kan nog tycka att det är rimligt - det är svårt nog som det är att vara nystartad och tror du på företaget så hade jag hoppat på. I den ekvation du har så tror jag inte du kör särskilt många mil i tjänsten. Alternativet ni har är att du ber honom ställa en specifik tjänstebil som du måste åka till kontoret för att hämta. En VW Golf eller nya Volvo V60 får man in under 3 000kr i månaden för företaget. Är ni lite praktiska skaffar ni en VW Caddie för 1 200kr per månad. Ser ut som skräp men den tar dig från A till B.

Är det så att ni ingår ett avtal där du har förhöjd lön under tiden, se till att ha det tidsbestämt exempelvis under en provanställning. Kör ni samma avtal under en längre period senare, säg ytterligare två år, så är det antagligen en förtjänst med tanke på det tappade värdet på bilen.

Så tänkte jag också och sa att det inte är några problem att vi använder min bin enligt hans förslag medan vi under tiden hittar på något bättre. Jag vill gärna ha kvar min bil och använda den i tjänsten.

Men kan man verkligen få en vw golf för 2500kr inklusive moms där försäkring och service ingår i det månadspriset?

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

@§zgeMbit/s§:

Kan förstå det. Golfen kan du absolut få in som tjänstebil under 2 500kr inkl moms. Tog mig friheten att bygga en åt dig, ganska bra utrustad strax under 2 000kr ex moms.

När jag diskuterade med VW i våras så skulle vi få vinterdäck och försäkring ett år för 1 200kr per bil.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

@§zgeMbit/s§:

Kan förstå det. Golfen kan du absolut få in som tjänstebil under 2 500kr inkl moms. Tog mig friheten att bygga en åt dig, ganska bra utrustad strax under 2 000kr ex moms.

https://i.imgur.com/baHdQyZ.png

https://i.imgur.com/8SLerBL.png

https://i.imgur.com/1lxfbaw.png

https://i.imgur.com/L0BCvnB.png

https://i.imgur.com/IDVESAp.png

https://i.imgur.com/joLTfaU.png

https://i.imgur.com/BNUxQlb.png

När jag diskuterade med VW i våras så skulle vi få vinterdäck och försäkring ett år för 1 200kr per bil.

Tack att du gjorde det! Det priset 1956 är exklusive moms men hamnar väl på ca 2500 med moms, som man dra av hälften av va? Men sen får han också lägga ut ca 110000 i kontantinsats, det är väl en stor nackdel?

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

@§zgeMbit/s§: Det går att ordna med en längre leasingperiod exempelvis. Du kan lyfta halva momsen så ja det stämmer. Räknade också på 30% kontantinsats för att hamna under 2 500kr. Går du ned till 20% så stiger istället månadsavgiften till 2700kr ex moms vilket också ger en mer hanterbar kontantinsats.

Notera dock att kontantinsatsen inte behöver vara nödvändig men för att matematiken skulle gå ihop så var det så

Edit

Pillade lite och kom fram till följande upplägg. Något billigare, längre leasing period och betydligt lägre första månadsavgift och restvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Hej!
Jag har precis fått nytt jobb där jag kommer att behöva en bil i tjänsten. Företaget som anställt mig är färskt och erfarenhet saknas när det gäller det mest förmånliga sättet att skaffa en bil utifrån parametern att jag vill använda bilen för privatbruk också.

Just nu äger jag en lite dyrare toyota hybrid, vi har pratat om att företaget kanske ska hyra bilen av mig men arbetsgivarens ersättning (ca 2500-3000kr för hyra - företaget står också för bränsle, parkering och trängselskatt) men det låter ju lite lite med tanke på värdeminskningen på min bil och slitage plus att försäkringen blir dyrare för min bil då den måste försäkras om som tjänstebil (blir ca +2000kr/år).

Jag funderar nu om det bästa vore att sälja min bil och skaffa en billigare och på det sättet skapa förmånligare deal för mig utifrån arbetsgivarens hyr-ersättning.

Men finns det bättre alternativ som man kan använda i detta sammanhang? Privatleasa bil eller företagsleasa och att jag kan använda den privat också?
Krav på bilen är t ex en lite större toyota hybrid, eller en likvärdig automat.

Tacksam för alla hjälp och tips!

Jag är ingen expert, men jag råder er att rådfråga en revisor om du ska hyra ut din privata bil till företaget.

Om bilen kommer nyttjas privat så är det enklast att enbart ta 18.50/milen skattefritt som ersättning. Annars ska företaget enbart hyra bilen den tid som den nyttjas i tjänsten. Dvs hela kostanden för bilen kommer du inte kunna ta som hyra.

Lönen ska heller inte höjas, lönen kommer vara den du har. Bilhyra ska i så fall mig veterligen tas upp som en separat utbetalning från företaget för bilhyran (företaget kommer heller inte att få lyfta momsen). Din intäkt från bilhyran ska du i din tur sedan deklarera som inkomst. Rekommenderar er att rådfråga en sakkunnig om hyra är aktuellt!

Edit:
Tjänster som kräver tjänstebil/förmånsbil brukar erbjuda en högre månadslön (2-4K, väldigt olika och beloppet har inget att göra med hur dyr bil du har privat) om man nyttjar egen bil istället för att ta ut en tjänstebil/förmånsbil. Utöver det tar man 18.50 per mil förutsatt att arbetsgivaren inte betalar drivmedlet. Det handlar då inte om bilhyra.

Tänk även på att om arbetsgivaren betalar för drivmedlet (tjänsten) så måste du föra en utförlig körjournal, även för privata resor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Nect: Det enklaste är dock att bara göra en lönehöjning och sedan ha ett separat avtal vid sidan av där den anställde avsäger sig alla krav på övrig milersättning eller slitage på bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@Nect: Det enklaste är dock att bara göra en lönehöjning och sedan ha ett separat avtal vid sidan av där den anställde avsäger sig alla krav på övrig milersättning eller slitage på bilen.

Jag hann nog göra Edit på mitt inlägg innan du skrev detta

Skickades från m.sweclockers.com