Funderingar kring GPU uppgradering.

Permalänk
Medlem

Funderingar kring GPU uppgradering.

God kväll allesammans!

God fortsättning på er, hoppas att julen var till er belåtenhet.

Jag befinner mig i ett dilemma;

Kör för närvarande med ett MSI gtx780 lightning i min burk (tillsammans med en i3-8350k@4.9ghz/8gb 3000mhz vengeance minnen/corsair rm750x) kortet är dock inte mitt och nuvarande ägare behöver använda det till sitt eget projekt. Så jag är i akut behov av ett nytt grafikkort, något jag ändå behövde göra, 780 i alla ära men det börjar bli till åren.

Och nu i mellandagstider finns det hyfsade erbjudanden från både rött och grönt läger. Först hade jag blickarna riktade mot ett vega 56 (specifikt Asus ROG kortet som finns hos komplett för 4190), ett ganska tamt kort ur kartongen men med mycket potential för den som vill pillra lite. Men sedan fastnade jag för antingen 1070 eller 1070ti, främst på grund utav att det är kraftfulla stabila kort direkt ur kartong, samt avsevärt mycket energieffektivare än vega-kortet. 1070 för 3690 på elgiganten känns som en rimlig affär, samma med 1070ti för 4490.

Men, vi är ändå inte särskilt långt ifrån intressanta släpp (2060/1160 från Nvidia samt AMDs nya "Navi"-kort), och då är det möjligt att 3500-4500 kronor ger mig avsevärt mycket mer prestanda samt framtidssäkerhet för pengarna. Så då började jag istället luta åt att plocka upp ett 1060/rx570/rx580 så billigt som möjligt, bara för att ha någonting att köra på tills dem nya korten finns tillgängliga.

Värt att nämna är att jag för närvarande spelar i 1080p på en Acer 144hz skärm, dock är 1440-skärm något jag aktivt söker efter under tiden. WoW är mitt främsta spel i dagsläget men eftersom det har blivit så katastrofalt astronomiskt kasst så är det nog dags att lägga det på hyllan och börja titta på andra titlar, och då vill jag att datorn hänger med.

Ursäkta väggen av text - jag gillar att vara grundlig.

Så, ärade medlemmar som besitter betydligt mer kunskap och erfarenhet än mig, vägled mig! Säg vad ni tycker och tänker om dessa funderingar.

Tack på förhand,

Och ha en fortsatt trevlig kväll.

/P

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att kolla på ett begagnat kort till den datorn. --> https://www.sweclockers.com/marknad/sok?searchid=211c22fe-dc6...

Permalänk
Medlem

@Bragd: Du resonerar jättebra, och i det här fallet är det svårt att säga vad som är rätt eller fel.

Men, vi vet att du behöver ett grafikkort nu. Det kan vara så att 2060/1160 släpps vid CES, eller så kan de annonsera det vid CES och släppa det 1-2 månader senare, vilket verkar vara utanför din tidsram. Det är osäkert vad AMD släpper/annonserar för kort vid CES, just nu verkar det peka mot Vega 2 som är mer riktad mot high-end vad jag förstått (och priserna är åt det högre laget likaså, möjligtvis utanför ditt prisintervall). Navi korten som du talar om är närmare Computex.

Detta lämnar en med kort som finns idag som säkra alternativ. Både AMD och NVIDIA vill bli av med sina överlager av dessa för att kunna släppa nytt. NVIDIA kommer inte kontra med något bättre pris/prestanda erbjudande förrän de blivit av med sina gamla kort, eller AMD släpper något mer prisvärdare. AMD kommer inte kontra med att släppa något prisvärdare förrän de är redo att göra så. Jag har dock en känsla av att de kommer fortsätta att vilja bli av med korten även efter mellandagsrean.

Det är en knepig situation helt enkelt. Alla val som du listade är egentligen inte fel, de är bara annorlunda. Jag kan inte säga att jag avundas din situation.

Vega och andra kort ingår dock i en spelkampanj som är tillgänglig hos vissa återförsäljare. Så om det spelar någon roll för dig så kan det ha ett värde. Tror det fanns vissa som till och med sålde spelen och kunde på så sätt få korten för en markant lägre pris. Då måste man förstås gå igenom processen att sälja spelen också. Eller så kan du behålla dem och spela dem eftersom du letade efter nya spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

@Bragd: Du resonerar jättebra, och i det här fallet är det svårt att säga vad som är rätt eller fel.

Men, vi vet att du behöver ett grafikkort nu. Det kan vara så att 2060/1160 släpps vid CES, eller så kan de annonsera det vid CES och släppa det 1-2 månader senare, vilket verkar vara utanför din tidsram. Det är osäkert vad AMD släpper/annonserar för kort vid CES, just nu verkar det peka mot Vega 2 som är mer riktad mot high-end vad jag förstått (och priserna är åt det högre laget likaså, möjligtvis utanför ditt prisintervall). Navi korten som du talar om är närmare Computex.

Detta lämnar en med kort som finns idag som säkra alternativ. Både AMD och NVIDIA vill bli av med sina överlager av dessa för att kunna släppa nytt. NVIDIA kommer inte kontra med något bättre pris/prestanda erbjudande förrän de blivit av med sina gamla kort, eller AMD släpper något mer prisvärdare. AMD kommer inte kontra med att släppa något prisvärdare förrän de är redo att göra så. Jag har dock en känsla av att de kommer fortsätta att vilja bli av med korten även efter mellandagsrean.

Det är en knepig situation helt enkelt. Alla val som du listade är egentligen inte fel, de är bara annorlunda. Jag kan inte säga att jag avundas din situation.

Vega och andra kort ingår dock i en spelkampanj som är tillgänglig hos vissa återförsäljare. Så om det spelar någon roll för dig så kan det ha ett värde. Tror det fanns vissa som till och med sålde spelen och kunde på så sätt få korten för en markant lägre pris. Då måste man förstås gå igenom processen att sälja spelen också. Eller så kan du behålla dem och spela dem eftersom du letade efter nya spel.

Tack så mycket för ditt utförliga svar! Även om jag nu känner mig än mer osäker på vilket det optimala valet är, Haha. Det är som sagt en jobbig situation, jag gillar inte att slösaktig i onödan och försöker alltid göra dem mest uttänkta valen när det kommer till sådant här. Och som du säger, även om korten utannonseras i mitten av Januari så kommer det troligtvis dröja minst ett par månader innan vi har korten tillgängliga här för leverans.

Dock en bra inflikning där med AMDs game-bundles, det kan ju faktiskt innebära en sänkning på en hel del av det ursprungliga priset, eller så använder man spelen själv.

Jag får helt enkelt fortsätta filosofera över detta problem, kikar givetvis på begagnatmarknaden varje dag också, där finns fynd att göra med lite tur.

Om någon annan har åsikter, dela gärna med er! Behöver all hjälp jag kan få just nu.

/P