Funderingar kring GPU uppgradering.
God kväll allesammans!
God fortsättning på er, hoppas att julen var till er belåtenhet.
Jag befinner mig i ett dilemma;
Kör för närvarande med ett MSI gtx780 lightning i min burk (tillsammans med en i3-8350k@4.9ghz/8gb 3000mhz vengeance minnen/corsair rm750x) kortet är dock inte mitt och nuvarande ägare behöver använda det till sitt eget projekt. Så jag är i akut behov av ett nytt grafikkort, något jag ändå behövde göra, 780 i alla ära men det börjar bli till åren.
Och nu i mellandagstider finns det hyfsade erbjudanden från både rött och grönt läger. Först hade jag blickarna riktade mot ett vega 56 (specifikt Asus ROG kortet som finns hos komplett för 4190), ett ganska tamt kort ur kartongen men med mycket potential för den som vill pillra lite. Men sedan fastnade jag för antingen 1070 eller 1070ti, främst på grund utav att det är kraftfulla stabila kort direkt ur kartong, samt avsevärt mycket energieffektivare än vega-kortet. 1070 för 3690 på elgiganten känns som en rimlig affär, samma med 1070ti för 4490.
Men, vi är ändå inte särskilt långt ifrån intressanta släpp (2060/1160 från Nvidia samt AMDs nya "Navi"-kort), och då är det möjligt att 3500-4500 kronor ger mig avsevärt mycket mer prestanda samt framtidssäkerhet för pengarna. Så då började jag istället luta åt att plocka upp ett 1060/rx570/rx580 så billigt som möjligt, bara för att ha någonting att köra på tills dem nya korten finns tillgängliga.
Värt att nämna är att jag för närvarande spelar i 1080p på en Acer 144hz skärm, dock är 1440-skärm något jag aktivt söker efter under tiden. WoW är mitt främsta spel i dagsläget men eftersom det har blivit så katastrofalt astronomiskt kasst så är det nog dags att lägga det på hyllan och börja titta på andra titlar, och då vill jag att datorn hänger med.
Ursäkta väggen av text - jag gillar att vara grundlig.
Så, ärade medlemmar som besitter betydligt mer kunskap och erfarenhet än mig, vägled mig! Säg vad ni tycker och tänker om dessa funderingar.
Tack på förhand,
Och ha en fortsatt trevlig kväll.
/P