[köpråd] LTO-8 Tape Drive

Permalänk
Avstängd

[köpråd] LTO-8 Tape Drive

Tjo,

Tänkte köpa LTO-8 Tape Drive om någon månad.

Finns många modeller men vet inte vilken som just passa mig.

http://mullet.se/product.html?product_id=347775
http://mullet.se/product.html?product_id=335746
https://www.proshop.se/Banddrev/Quantum-LTO-8-HH-tape-drive-L...

Vilken modell bör jag skaffa?
Kommer den funka som en hårddisk att man kan ta bort filer och lägga till filer, hur många gång som helt? lto-8
Funkar den till FreeNAS eller måste man köra Windows/Linux i mellan?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Har ingen koll på tape storage så kan inte svara på vilken modell eller om du kan skriva över bandet flera gånger.
Men jag är lite nyfiken på vad du ska ha den till?
Du kan köpa ganska många TB i vanlig disk för den summan. Är det i rent backupsyfte så hade jag valt vanlig disk och kört med compression, dedup och incremental backup istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tjo,

Tänkte köpa LTO-8 Tape Drive om någon månad.

Finns många modeller men vet inte vilken som just passa mig.

http://mullet.se/product.html?product_id=347775
http://mullet.se/product.html?product_id=335746
https://www.proshop.se/Banddrev/Quantum-LTO-8-HH-tape-drive-L...

Vilken modell bör jag skaffa?
Kommer den funka som en hårddisk att man kan ta bort filer och lägga till filer, hur många gång som helt? lto-8
Funkar den till FreeNAS eller måste man köra Windows/Linux i mellan?

Med reservation för att det var ett antal år sen jag jobbade med band ....
Normalt sett så får du inte upp bandet som en enhet utan du måste köra med ett backupprogram.
Ska du ändra på ett band så får du skriva över hela bandet igen. Det tar tid

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcorp:

Har ingen koll på tape storage så kan inte svara på vilken modell eller om du kan skriva över bandet flera gånger.
Men jag är lite nyfiken på vad du ska ha den till?
Du kan köpa ganska många TB i vanlig disk för den summan. Är det i rent backupsyfte så hade jag valt vanlig disk och kört med compression, dedup och incremental backup istället.

Tänkte ha den för att backup samt lång tid spara data.

Mitt SAN är på runt 30TB som kommer utökas nästa år.

Tex denna disk på 12TB kostar nästan 5 tusen och då måste man compression med något program och denna skriver bara i 210MB/s men LTO-8 skriver 750MB/s plus att bandet kostar runt tusenkronor 12/30TB compression då blir det mer prisvärdet.

Skrivet av mats42:

Med reservation för att det var ett antal år sen jag jobbade med band ....
Normalt sett så får du inte upp bandet som en enhet utan du måste köra med ett backupprogram.
Ska du ändra på ett band så får du skriva över hela bandet igen. Det tar tid

För jag tolka det som att den dyker upp som from av någon disk/CD.

Citat:
  • Drag and drop files in native format directly to LTO media using LTFS, no backup software needed

  • Fast backup and restore performance–at speeds up to 750 MB/s (2.7 TB/hr)*

https://www.quantum.com/products/tapedrives/ltoultrium/lto-8/...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tänkte ha den för att backup samt lång tid spara data.

Mitt SAN är på runt 30TB som kommer utökas nästa år.

Tex denna disk på 12TB kostar nästan 5 tusen och då måste man compression med något program och denna skriver bara i 210MB/s men LTO-8 skriver 750MB/s plus att bandet kostar runt tusenkronor 12/30TB compression då blir det mer prisvärdet.

För jag tolka det som att den dyker upp som from av någon disk/CD.

https://www.quantum.com/products/tapedrives/ltoultrium/lto-8/...

Compression och dedup löser du med backupmjukvaran eller filsystemet.

Som jag tolkar länken kan du hantera bandet lite som en disk, men tänk på att söktiden är tusentals gånger längre än på spinnande media då bandet ska spolas till rätt position.

Permalänk
Medlem

Var både informativt och intressant för mig som aldrig hört talas om detta!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcorp:

Compression och dedup löser du med backupmjukvaran eller filsystemet.

Som jag tolkar länken kan du hantera bandet lite som en disk, men tänk på att söktiden är tusentals gånger längre än på spinnande media då bandet ska spolas till rätt position.

https://www.ibm.com/support/knowledgecenter/STQRQ9/com.ibm.st...

Så vare mapp man går in i kommer ta över 15-60 sek för att ladda?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tänkte ha den för att backup samt lång tid spara data.

Mitt SAN är på runt 30TB som kommer utökas nästa år.

Tex denna disk på 12TB kostar nästan 5 tusen och då måste man compression med något program och denna skriver bara i 210MB/s men LTO-8 skriver 750MB/s plus att bandet kostar runt tusenkronor 12/30TB compression då blir det mer prisvärdet.

För jag tolka det som att den dyker upp som from av någon disk/CD.

https://www.quantum.com/products/tapedrives/ltoultrium/lto-8/...

Vad lagrar du för data? Är det redan komprimerad media som video, musik och bilder får du typ ingen extra komprimering alls.

Har bara erfarenhet av enterpriselösningar när det kommer till tape, aldrig lekt med nå konsument grejer så osäker på hur användarvänligt det är. Linus gjorde en video nyligen dock som lär vara lite for dummies https://m.youtube.com/watch?v=alxqpbSZorA

Edit. Var tydligen två på det klippet

Och frågan om att ladda filer och mappar, borde vara så som det är på de större tapelösningarna att all information om filerna hålls i en databas och banden behöver bara accessas när datan ska föras tillbaka.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Vad lagrar du för data? Är det redan komprimerad media som video, musik och bilder får du typ ingen extra komprimering alls.

Har bara erfarenhet av enterpriselösningar när det kommer till tape, aldrig lekt med nå konsument grejer så osäker på hur användarvänligt det är. Linus gjorde en video nyligen dock som lär vara lite for dummies https://m.youtube.com/watch?v=alxqpbSZorA

Edit. Var tydligen två på det klippet

Och frågan om att ladda filer och mappar, borde vara så som det är på de större tapelösningarna att all information om filerna hålls i en databas och banden behöver bara accessas när datan ska föras tillbaka.
Skickades från m.sweclockers.com

Jag lagrar mest filmer och vm.

Så den kommer inte ens kunna komprimera filmerna men den borde väl kunna komprimera VM?

Jag tror den skapar någon from av index fil som man kan spara på sin dator eller på något annat ställe.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

https://www.ibm.com/support/knowledgecenter/STQRQ9/com.ibm.st...

Så vare mapp man går in i kommer ta över 15-60 sek för att ladda?

Nja, inte riktigt så enkelt, hittar ingen bra förklaring just nu, men kort beror det helt på var på bandet filen du vill komma åt är sparad.

Skrivet av superegg:

Jag lagrar mest filmer och vm.

Så den kommer inte ens kunna komprimera filmerna men den borde väl kunna komprimera VM?

Jag tror den skapar någon from av index fil som man kan spara på sin dator eller på något annat ställe.

Det beror på om dina VM-diskar redan är komprimerade eller inte, dedup kommer troligtvis spara dig mer om det handlar om många VMs med samma OS.

Om jag var i din sits hade jag tittat på hur mycket data jag faktiskt ville ha backup på, och hur mycket som går att återskapa/hämta från andra ställen.

Permalänk
Medlem

@superegg:

Det ser onekligen ut som om det har skett förbättringar där

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcorp:

Nja, inte riktigt så enkelt, hittar ingen bra förklaring just nu, men kort beror det helt på var på bandet filen du vill komma åt är sparad.
Det beror på om dina VM-diskar redan är komprimerade eller inte, dedup kommer troligtvis spara dig mer om det handlar om många VMs med samma OS.

Om jag var i din sits hade jag tittat på hur mycket data jag faktiskt ville ha backup på, och hur mycket som går att återskapa/hämta från andra ställen.

Kanske är bättre att vänta på LTO-9 som bör komma ut i år.
Jag beställde en 8TB hårddisk så läge så att jag kan backup alla VM.

Skrivet av mats42:

@superegg:

Det ser onekligen ut som om det har skett förbättringar där

Mycket som har hänt på några år.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kanske är bättre att vänta på LTO-9 som bör komma ut i år.

Att vänta på LTO-9 kommer inte göra något för accesstiden, problemet är den tiden det tar att spola bandet till rätt position.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcorp:

Att vänta på LTO-9 kommer inte göra något för accesstiden, problemet är den tiden det tar att spola bandet till rätt position.

Men hur många minuter får man räkna med som accesstid?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Men hur många minuter får man räkna med som accesstid?

Varför är accesstid viktig? Är det inte backup du är ute efter? Dvs, du behöver ju bara komma åt filerna och göra en restore om du råkar radera en fil eller om din nas rasar. Allt annat sätter du ju upp så det sker automatiskt, lär väl vara max nån gång per år (eller aldrig) som du behöver en fil från tape.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Men hur många minuter får man räkna med som accesstid?

https://en.wikipedia.org/wiki/Linear_Tape-Open#Positioning_ti...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Varför är accesstid viktig? Är det inte backup du är ute efter? Dvs, du behöver ju bara komma åt filerna och göra en restore om du råkar radera en fil eller om din nas rasar. Allt annat sätter du ju upp så det sker automatiskt, lär väl vara max nån gång per år (eller aldrig) som du behöver en fil från tape.

Skickades från m.sweclockers.com

Accesstid är inte viktig men då dom andra pratar om att det kommer blir lång accesstid så undra jag hur lång tid prata vi om sek eller minuter eller timmar för att läsa av en mapp?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Accesstid är inte viktig men då dom andra pratar om att det kommer blir lång accesstid så undra jag hur lång tid prata vi om sek eller minuter eller timmar för att läsa av en mapp?

Ska du ha det som ren backup spelar accesstiden väldigt lite roll då du bara placerar läshuvudet vid rätt position och sedan läser sekventiellt, det blir alltså 1 gång där du får vänta. Vill du däremot inte läsa i den sekvens du har skrivit, utan använda bandet mer som aktiv lagring där du läser filer i olika ordning så kommer du få vänta varje gång du ska läsa från ett nytt ställe på bandet.

Jag skulle säga att har du inte koll på hur data lagras på disk/band rent fysiskt så är bandlagring inget du ska titta på i första taget.
Som jag sa tidigare, du kan köpa ganska många TB disk innan du har tjänat in kostnaden på bandstationen. Räkna lite på hur mycket du ska lagra i din backup, och tänk också på att diskstorlekarna kommer öka https://www.sweclockers.com/nyhet/26548-seagates-produktplane...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcorp:

Ska du ha det som ren backup spelar accesstiden väldigt lite roll då du bara placerar läshuvudet vid rätt position och sedan läser sekventiellt, det blir alltså 1 gång där du får vänta. Vill du däremot inte läsa i den sekvens du har skrivit, utan använda bandet mer som aktiv lagring där du läser filer i olika ordning så kommer du få vänta varje gång du ska läsa från ett nytt ställe på bandet.

Jag skulle säga att har du inte koll på hur data lagras på disk/band rent fysiskt så är bandlagring inget du ska titta på i första taget.
Som jag sa tidigare, du kan köpa ganska många TB disk innan du har tjänat in kostnaden på bandstationen. Räkna lite på hur mycket du ska lagra i din backup, och tänk också på att diskstorlekarna kommer öka https://www.sweclockers.com/nyhet/26548-seagates-produktplane...

Jag har nästan 20TB som hade vart bra att ha backup på.

Även om det skulle komma ut 20TB HDD så tror jag den kommer kostar en hel del.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag har nästan 20TB som hade vart bra att ha backup på.

Även om det skulle komma ut 20TB HDD så tror jag den kommer kostar en hel del.

Och du får en 8TB disk idag för ca 2500, alltså 7500 för att täcka dina 20TB. Ganska långt ifrån startkostnaden för tape.
När 20TB diskarna kommer ut så skulle jag tro att dom kommer kosta ungefär vad de största diskarna på marknaden kostar idag, dvs mellan 5-7000 beroende på modell.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcorp:

Och du får en 8TB disk idag för ca 2500, alltså 7500 för att täcka dina 20TB. Ganska långt ifrån startkostnaden för tape.
När 20TB diskarna kommer ut så skulle jag tro att dom kommer kosta ungefär vad de största diskarna på marknaden kostar idag, dvs mellan 5-7000 beroende på modell.

Får väl avvaktar ett tag och köra med HDD ett tag.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: Du får självklart göra precis som du vill, jag försöker bara spara pengar åt dig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcorp:

@superegg: Du får självklart göra precis som du vill, jag försöker bara spara pengar åt dig

Förstår det, då lägger jag dom pengar på att utöka hårddiskutrymme på mitt SAN men när SAN:et är fullt med HDD då är frågan hur jag ska göra säkerhetskopior då alla slots är upptagna.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Köper en till disklåda, byter ut gamla, mindre diskar eller inser att du kan ta bort lite gammal skit
Det sista är jag själv väldigt dålig på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcorp:

Köper en till disklåda, byter ut gamla, mindre diskar eller inser att du kan ta bort lite gammal skit
Det sista är jag själv väldigt dålig på

#17246836

Den har just nu 12 WD gold 6TB. Får försöka komma på någon lösning än så läge kommer det funka.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

En stor fördel med band kontra hdd är att ransomware kan inte kryptera banden

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowNalle:

En stor fördel med band kontra hdd är att ransomware kan inte kryptera banden

Den fördelen kommer ju inte från banden utan från att dom oftast är avmonterade när dom inte används.
Går ju att uppnå precis samma sak genom att avmontera sina backupdiskar när ingen backup går.

Permalänk
Medlem

Det är dock det sista som är så svårt att få folk att göra, eftersom de vill ha det 'automatiserat' - att fysiskt dra ut sladden och lägga undan diskarna/backupmedia på annan plats i tidsperioderna när man inte gör backup - så länge det sitter någon som helst sladd i - oavsett logiskt monterat eller inte så kan rejäl överspänningspuls/blixtnedslag ta rubbet.

Har varit med om spänningspulser (omkoppling som gick snett och det blev längre elavbrott strax efter) på elnätet som pajade ADSL-modem, nätverksportar i dator och nätaggregat i dator i en och samma smäll.

Att skrota nätverksportar kräver en ganska duktig smäll med tanke på att de är galvaniskt isolerade för flera tusen Volt per anslutningssida.

Skall man ha skydd på sina diskdrive-backupper så får det inte under lagringen vara galvaniskt anslutet till vare sig till dator (USB-gränssnitt) eller elnät (väggvårta). och helst skall man ha dubbel uppsättning eftersom skit kan hända just mitt under pågående backuppen...

Permalänk
Medlem

Frågar men folk som jobbar med Backup så duger inga lösningar som inte är fysiskt utspritt, men man bör nog börja med att klassificera hur känslig datan är jämför med kostnaden om det går förlorat. Företag har ofta en större budget för detta då det kan få förödande konsekvenser vid förlust.

Eftersom alla har olika förutsättningar så ger vissa saker mer skydd för pengarna än andra.
Tex bor man på landet så är risken för åsknedslag(blixten) betydligt större, felkopplingar som i ovanstående inlägg är som tur är relativt ovanligt. Men på grund av alla dessa fel som är svåra att förutse så är en backup på annan plats att föredra.
Det kan vara så enkelt som en raspberry pi med en eller flera USB HDD som sätts upp hos kompisen/föräldrar/barnen.

Om datan är ovärderlig finns otroligt många steg man behöver ta...
Det jobbiga är att man kan lägga otroligt mycket pengar för att skydda sig så finns det fortfarande sätt saker kan hända. Kallas Murphys Law.

Men om jag har förstått det rätt så vill TS endast ha hjälp med val av backuplagring.

Om jag får ge förslag lite utanför lådan...

Om man vill spara lite pengar, Istället för bandstation, köp en SATA till USB.
En bandstation kräver att du byter band ibland, alltså kräver den redan handpåläggning, så byta mellan HDD istället för band skulle vara ett alternativ. Jag skulle dock hellre bygga något som kan göra automatisk backup, för att jag glömmer bort att göra backuper...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sions:

Men om jag har förstått det rätt så vill TS endast ha hjälp med val av backuplagring.

Om jag får ge förslag lite utanför lådan...

Om man vill spara lite pengar, Istället för bandstation, köp en SATA till USB.
En bandstation kräver att du byter band ibland, alltså kräver den redan handpåläggning, så byta mellan HDD istället för band skulle vara ett alternativ. Jag skulle dock hellre bygga något som kan göra automatisk backup, för att jag glömmer bort att göra backuper...

USB hårddisk är ingen bra ide då den kommer bara skriva 50MB/sek (USB 2.0) och ser det som en stor prestanda förlust då SAN:et ska kunna Läsa ca 2GB/sek.

Vet att man måste byta band på bandstation samt att det kräver att man gör mycket själv.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666