"nya designen " av Microsoft e-post online

Permalänk
Medlem

"nya designen " av Microsoft e-post online

Hej
Jag använder fortfarande min PC till allt väsentligt.
Men jag betraktas tydligen som en liten minoritet numera ty dagligen stöter jag på hemsidor där programmakarna bara haft användare av plattor och smartfån som målgrupp när de uppdaterat.

Det har nu även inträffat med designen av Outlook online(eller vad det heter) som jag använder för att läsa e-posten på mitt e-postkonto hos Microsoft.
Även den sidan har nu blivit extensiv och tvingar mig till ett extra onödigt bläddrande.

Därför behöver jag fråga:
Finns det någon möjlighet att för MS Outlook mail

§ Slippa all lullull med röda och gröna smarties etc.
§ Återställa den tidigare överblicken genom att minska radavståndet mellan posterna.
§ Gömma undan det ögonansträngande reklamflimret ?
Jag har försökt genom att inte öppna i helskärmsläge och skjuta bilden lite över ena sidokanten men reklamen hoppar efter.

Jag loggar in via https://login.live.com/

/Curt

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag strulade till det och gjorde en enkät av första tråden.
Här är de svar som hann komma in.
/Curt

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Ladda ner klienten Outlook för PC
Den är lite mer originell och erbjuder många fler funktioner än de flesta webbversioner.

Skrivet av Paralog:

@svein: Tänk på att du inte har samma skydd mot virus om du bokstavligen laddar ner mail till datorn - i motsats till att se på mailen genom webben.

Visa signatur

|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l

Permalänk
Medlem

Tack för de snabba raka svaren.

Jag har aldrig reflekterat över att viruskyddet skulle vara sämre.

Jag undrar varför.

/Curt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Reklamblockerare fungerar fint. När det gäller layout så får du väl nöja dig med de alternativ Microsoft ger, men egna user-styles kan appliceras.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan använda en epostklient i stället för webbsidan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: kan du ge ett exempel på en sådan ?

@Petterk: jag visste inte att det fanns reklamblockerare som funkade i IE eller Edge.
Var får jag tag i sådant ?
/curt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av svein:

@Petterk: jag visste inte att det fanns reklamblockerare som funkade i IE eller Edge.
/curt

Finns en fork av uBlock Origins i Microsoft Store för Edge, eller så kan du sideloada dito från Github-repon. Andra reklamblockerare finns också.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av svein:

/curt

Microsoft Outlook är ju i "MS stil" så den går väl bort men Thunderbird är den största fristående klienten.
https://www.thunderbird.net/sv-SE/

Pegasus mail är ett annat populärt prog (och så kan du söka efter mailklienter så hittar du ännu flera) http://www.pmail.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kanske fick svar på detta i andra tråden men detta kan du stänga av under:
Inställningar -> Bild på avsändare

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av svein:

Hej
Jag använder fortfarande min PC till allt väsentligt.
Men jag betraktas tydligen som en liten minoritet numera ty dagligen stöter jag på hemsidor där programmakarna bara haft användare av plattor och smartfån som målgrupp när de uppdaterat.

Det har nu även inträffat med designen av Outlook online(eller vad det heter) som jag använder för att läsa e-posten på mitt e-postkonto hos Microsoft.
Även den sidan har nu blivit extensiv och tvingar mig till ett extra onödigt bläddrande.

Därför behöver jag fråga:
Finns det någon möjlighet att för MS Outlook mail

Under kugghjulet kan du stänga av Bild på avsändaren, vilket är den här cirkeln i någon färg för de kontakter som inte har bild.

Citat:

§ Återställa den tidigare överblicken genom att minska radavståndet mellan posterna.

Samma här, avaktivera Förhandsgranskning av meddelandetext under kugghjulet.

Citat:

§ Gömma undan det ögonansträngande reklamflimret ?
Jag har försökt genom att inte öppna i helskärmsläge och skjuta bilden lite över ena sidokanten men reklamen hoppar efter.

Jag loggar in via https://login.live.com/

/Curt

Man slipper reklamen om man har Office 365, annars är det väl som all annan reklam på webbsidor: Använd adblocker, förslagsvis uBlock Origin.

Permalänk
Medlem

@alla: tack för hjälpen. har fixat bort smartisarna och förhandsgranskningen.
Tar itu med annonserna senare när jag är piggare och fattar vad jag ska göra och kan se upp med vad jag inte ska göra.

/Curt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@svein: Att installera reklamblockerare i Edge består av att öppna Microsoft Store > söka efter uBlock Origin > klicka hämta. Alternativt att sideloada.