SweClockers drop!

LG 4K IPS TV - Angående Local Dimming

Permalänk
Medlem

LG 4K IPS TV - Angående Local Dimming

Hej!

Har en LG 4K IPS TV som jag helt enkelt är fundersam över. Tog bara någon minut innan man såg att skärmen var rent av ljus på vissa delar, mer än andra. Men det är såklart IPS glow eller bleeding. Men det är väl något man får helt enkelt leva med, antar jag. Då det är en kantbelyst tv....

Dock tycker jag den beter sig konstigt utöver dessa saker.

Bild:

När jag till ex. trycker på ettan som kanal på den då svarta skärmen, så dyker en vit etta upp i vänstra hörnet, men samtidigt så blir halva skärmen från vänster ljusgrå, samt en del av den närmast mitten blir mörkgrå. Sedan är den högra delen av mitten svart, men ja så svart den kan bli på IPS tv:n.

Hoppas bilden kan ge en inblick av det jag försöker beskriva.

När man går runt tv:n så ser man avdelningen av ljusgråa, mörkgråa och svarta färgen på skärmen. Men det är väl vanligt på IPS skärmar, liksom att platser på panelen ändras vad man nu står i för vinkel mot den. Men just det med den vita ettan jag inte förstår om något är fel eller ej, vore mer logiskt om bara en del av skärmen, vid exakt ettan skulle "lysas" upp med ljusare sken.

Har sett att det är vanligt på dessa IPS modeller med Local Dimming, men är det som sagt vanligt om något så litet som den vita ettan förändrar halva tv:ns ljus? och halva inte?

Är enda lösningen att slå av LED Local Dimming helt? För att få en så bra förbättring som möjligt på svarta scener. Men om man står i vissa vinklar ser man ändå att skärmen är ljusare på sina delar. Men så är det på alla ex om jag nu förstått rätt på grund av IPS-panelen, så kallat IPS glow.

Rätta mig om jag har fel på allt eller inget av ovanstående! Är bara så förvirrad då jag bara haft känningar om VA-paneler, som inte ändrar färg och håller på likt som IPS gör...

Tack,
Erik

Permalänk

Är också nyfiken på detta, jag har en lg 55 sk8100pla och upplever likadant på min. Inga problem på dagen men på kvällarna så ser man klart och tydligt halva skärmen lysa upp pga en liten siffra eller något.

Permalänk
Medlem

Jag tror tyvärr det är ngt i princip alla kantbelysta LCD lider av (mer eller mindre)

Jag bytte nyss från en Samsung QLed till en OLED. Samsung TVn hade otroligt skarp och fin bild, i princip perfekt! tills att något (vad som helst) skulle visas på en svart bakgrund, då går det fort utför

OLED är långt ifrån perfekt, men dom har iaf inte dom "felen" jag stör mig mest på hos LCD.

Visa signatur

Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | MSI MAG B850 TOMAHAWK | RYZEN 7 9700X | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | ASUS Radeon RX 9070XT | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG 27" 165Hz 1440P Nano IPS | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Bildexpert 📺

@Erik65: Du bör välja mellan ISF Ljust/mörkt rum beroende på ifall du är i ett ljust eller mörkt rum när du använder TV:n. Kör du kartonginställningen (Eco) eller något av de andra lägena förutom Bio och Spel, kommer TV:n dels pumpa ljusnivåerna upp och ned mer aggressivt, dels kommer de bildlägena dynamiskt räkna om bilden, "förbättra" den, vilket i sin tur triggar igång local dimmingen ännu mer.

Ojämnheterna över ytan har länge varit ett problem på många av LG:s IPS:er (samt andra paneltyper – inte bara LG) och det fenomenet är lika gammalt som LCD-tekniken, alltså långt innan man satte lysdioderna i kanten.

Ifall du är ute efter en IPS-tv med egenskaper likt den du har fast med mindre uniformitetsproblem i panelen och en local dimming som är mer diskret kan jag rekommendera Panasonic FX780E-modellen.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Verkligen!

Så det är att mixtra och korrigera med ljusinställningarna som är det man kan göra? (:

För detta är alltså något som händer/finns på nästan alla dessa tv-apparater i denna prisklass med IPS-teknik?

Vill bara klargöra saker. För var rädd att det var något fel, eller att posten hade hanterat den fel vid avlämning. Men detta är något man helt enkelt får när man köper en tv i denna klassen?

Bilden är fin och klar annars, bara vid mörkare rum som man upptäckter detta. (:

Har just nu Local Dimming på av, sett vissa har den på låg, men vad är skillnaden? Vid ett mörkt rum ser det ju bättre ut när den är av, vid svart skärm, men förlorar man något bildmässigt när den är av. Om man nu tänker att man har den av på alla tillfällen, dagtid osv?

Tack igen för alla svar och lösningar! Uppskattas! Passar samtidigt på och önska er alla en trevlig helg, lite fint!